Hållbarhet på häst?

Muninn

Trådstartare
Låg och tänkte på en sak inatt, och det var debatten om hur mycket man ska rida sin unghäst och när man ska börja.

Så jag började fudnera på om det finns några studier på det här...?
hade varit spännande att se hur länge hästar håller som är inridna när de är tre, jämfört med inridna när de är fem.

Intressant är då också att jämföra olika inridningssätt.
Funderar på t.ex om två hästar startar på samma tävling på hösten när de är fem- den ena är riden sedan våren och den andra är riden i två år, men de har kommit lika långt. (Rimligtvis borde ju då femåringens inridning gått mycket snabbare, och treåringens gått långsammare och krävt mer vila).

Vilken av hästarna hålelr bäst då? Vad är ultimata inridningssättet?

Och, finns det bevis på att hästar som ridits in unga får förslitningsskador i större utsträckning än de som ridits in som äldre?
Hur blir dem temperamentsmässigt?

/ia

Sv: Hållbarhet på häst?

Kan bara svara utifrån min Perla som reds in som 4 åring, med vila vinter och sommar tills hon blev 5-6. Därefter riden ca 4 dagar i veckan. Inte riden spc hårt utan mer fritidsridit med tanke på tävling. Inte viktad något knappt.
Hon står halt nu sedan mars :smirk:

Tror dock hon är ett dåligt exempel. Tror hältan bara är ren otur, ingen förslitningsskada iallafall.

Senast ändrad:

Usch :(

Jag får väl se hur min kommer att fungera senare.
Den som reds in när han var fem är iaf kärnfrisk, likaså den som jag red när han var fyra (inriden som 3.5-åring).

De jag haft som ridits in som 5-åringar har blivit mycket gamla utan hältor.

Men det beror oändligt mycket mer på individ och tränare än inridningsålder.

Jag tror på att den unga hästen tidigt skall bygga upp muskler och kondition för att bli en hållbar och långlivad häst. Men det bästa sättet att göra det tror jag är att låta den växa upp i unghästflock på stora, gärna kuperade, ytor så att unghästarna naturligt rör sig mycket.

Sedan tror jag att det kan vara bra att ganska tidigt ex-vis ta med unghästen som handhäst när man själv rider andra hästar. Då får den både miljöträning, konditionsträning och lite omväxling...

Själva inridningen tycker jag skall gå någorlunda långsamt - hellre börja försiktigt med hästen som 4-åring än att "snabbinrida" en 5-åring. Men sedan beror det också mycket på individen hur tidigt den är mogen för inridning. Märker man på 4-åringen att det bara inte funkar, då kan det säkert vara bäst att släppa ut den i unghästflocken igen och vänta ett år till...

Kan bara svara utifrån mina erfarenheter och jag konstaterade att de få hästar som var 3år som jag tränade visade tydligt att de inte var psykiskt mogna för uppgiften. Det var mkt svårare att jobba med för de har inte uppnått samma mognad i flocken, dvs de hade knappt lärt sig att agera vuxet i flocken ens. Dessutom visade de vid ridning vara mycket obalanserade....deras kropp var inte mogna för uppsutten träning. Om jag hade varit hästägarna i det fallet hade jag inte skickat så unga hästar på träning, men deras val kunde jag inte göra något åt.

På hästarna som var 5 o 6år som jag red in såg jag ett självförtroende och en stolthet som gjorde att vårat arbete tillsammans blev till en rolig lek. Det kändes som de hade en integritet och stolthet som inte skulle gå förlorad.

Vilket bra svar!

Det verkar ju som att det beror på så mycket mer än NÄR hästen rids in. Hur är hästen psykiskt? Hur känns det att jobba med den? Hur ser den ut i kroppen? VEM rider in? HUR?

Allt det tycker jag är frågor som man bör ställa sig när man ska rida in hästen, och då får man antagligen ganska bra koll på om det är dags eller inte.

Men min lillkille ska iaf slippa mig ett tag verkar det som, jag ska rida in en stor brun :eek: och då får lilleman vara sällskapshäst i ett annat stall. Tror det är bra att ta en kort periods träning följt av lång periods vila på de små. De växer så mycket i kropp och själ under vilan, har jag märkt!

Vilket bra svar!

Det verkar ju som att det beror på så mycket mer än NÄR hästen rids in. Hur är hästen psykiskt? Hur känns det att jobba med den? Hur ser den ut i kroppen? VEM rider in? HUR?

Allt det tycker jag är frågor som man bör ställa sig när man ska rida in hästen, och då får man antagligen ganska bra koll på om det är dags eller inte.
Ja, det var ett utmärkt svar och dina funderingar är också bra.

Många av dom funderingarna behöver man egentligen ha under hela perioden man rider en häst.

Glöd och glädje hos ekipaget är så berikande. Både för dom själva och dom som ser på.

Jag har följt trådarna här och på annat forum och jag tycker att många har HÖGA krav på UNGA hästar (4 och 5 år).

Tror även att en bra uppväxt i flock på stora ytor ger mycket fysiskt och psykiskt hela livet ut.

Därefter kommer träningen och jag är för den som tar träningen i delmål; dvs bygger upp en period, vila, ytterligare en period (delmål) och så vidare under hästens liv.

Att man, när man gått igenom ett delmål och startar igen med nästa delmål, går igenom att det förra delmålet fastnat. Lugn och harmonisk träning med en avspänd häst och KUNSKAP om hur man får en avspänd häst (som dock kan prestera när man ber dne om det).

Jag funderar också en del över hållbarheten och psyket hos de hästar som rids in som 3 1/2 åringar och tränas för visning. Det är en sak att lekfullt börja rida kravlöst, en annan att träna den för avelsvisning ellr lära den avancerade dressyrövningar och begära att den skall samla sig. Det kräver trots allt en hel del av hästen för att kunna prestera på en avelsvisning. Jag tror att det är viktigt att ha god hästkänsla och vara lyhörd för hästen när man skall träna en så ung häst.

Jag har mest jobbat med 5-7 åriga hästar när det gäller inridning, och aldrig tränat för avelsvisning. Jag har grundtränat ett par fyraåringar och suttit lite på dem, jag upplevde dem väldigt mycket som bäbisar. Det var mycket tugga på tyglar och grimskaft mm. och de kändes inte så "smarta". Det kändes att de var unga och gröna. De äldre ville också ha saker i munnen och testade att böka runt på olika vis, men fyraåringarna var värst på den fronten.

Men de var lika positiva och glada över att få vara med och jobba som de äldre hästarna. De hade samma vilja att bli "valda" i hagen och kom och stack huvudet i grimman eller försökte hänga på när jag öppnade grinden åt andra hästar och följde efter mig i hagen. Väldigt rörande, och det är det som är så roligt med unghästar. Målet måste vara att behålla den arbetsglädjen och nyfikenheten. Det tror jag att man gör genom att låta dem känna sig duktiga, berömma dem mycket och alltid börja och avsluta med någonting de kan. Öka kraven långsamt så att de hinner smälta nya övningar, och vissa pass helt slippa nyheter och bara göra det de kan.

Eftersom det fanns så många hästar på gården hände det inte så mycket mer för fyraåringarna än att de vandes vid sadel och träns, markarbetades lite och skrittades runt på litegrann och/ eller handhästades. Sedan fick de vänta tills de blev fem. Det gjorde stor skillnad att börja jobba med dem igen då. De hade mognat och verkade lite klokare. Jag kan tänka mig att rida in fyraåringar om de är mogna och hyfsat färdiga i kroppen, men jag tror inte att det skadar att vänta tills de är fem. Däremot är det nog bra att inte vänta för länge. Jag har inte någon jättebred erfarenhet av att rida in och träna unghästar, men jag har iallafall en 10-15 stycken att jämföra med. Varav jag kan ta åt mig äran att ha ridit in och/ eller grundtränat ungefär hälften. Så det är ingen grundlig studie jag gjort.

Hursomhelst upplever jag att det verkar hända en hel del inne i huvudet på dem mellan 4 och 6 års ålder. Jag har inte verkligen jobbat med några yngre hästar än så, men jag har hanterat dem och det känns nästan som barnarov att göra annat än möjligen sitta upp på en treåring, där känner jag verkligen att "det lyser men ingen är hemma" i många fall. :) Men återigen så beror det på individen, vissa fungerar säkert att rida in så tidigt om man tar det försiktigt. Sexåringarna kändes lite mer världsvana än femåringarna, på så vis att de var ännu coolare när jag introducerade nya saker. Den enda sjuåring jag börjat rida in var en riktig hårding som tyckte att hon visste bättre än jag och minsann inte ville bli tillsagd vad hon skulle göra. Ganska obehaglig så jag avsade mig henne efter att ha kommit till ridningen och kände att vi inet alls var på samma våglängd. Jag tror att en del av hennes beteende faktiskt kom av att hon var såpass gammal när hon började tränas. Dessutom är hon en tuff häst med väldigt mycket integritet (upplever jag) och en som henne skulle antagligen ha varit lämplig att rida in mycket tidigare, och defenitivt börja markarbeta senast vid fyra års ålder. (Att denna inte startats tidigare berodde dels på att hon gått med föl, och dels på att det inte funnits tid att rida in henne. Många hästar på gården i inridningsålder) Nu är hon inriden och har blivit mycket trevligare, men det tog ett bra tag och det var några som åkte i backen på vägen.

Ingen aning om det generellt blir svårare att rida in dem när de kommit förbi tonåringsstadiet, men jag antar att de är mer mottagliga för att rätta sig efter andra när de är yngre och har mindre livserfarenhet. Sjuåringar i allmänhet vet nog ganska bra vilka de är och hur de vill ha saker och ting, om man skall generalisera.

Om jag skall säga en ålder när jag generellt tycker att det är lämpligt att påbörja inridning så får det bli omkring 4-5 års ålder beroende på hästens mognad. Sedan finns det alltid undantag, tex en väldigt dominant häst kan vara bra att börja träna tidigare. Sammanfattningsvis tror jag att själva åldern när man rider in hästen är något man får bestämma utifrån varje individ. Det kan skilja sig mycket från häst till häst hur mogna de är mentalt, även om de ser färdiga ut i kroppen. Det är väldigt viktigt att vara lyhörd för hästens signaler och kolla av att den verkligen förstår innan man går vidare så att det inte blir övermäktigt för den om den inte förstår vad som begärs. (Det gäller alla hästar)

Skall tillägga att jag med 3 1/2 åringar som tränas för visning syftar på de som rids in på hösten som treåringar och visas som fyraåringar på våren. Visas de på hösten så har de iallafall fått ett år på sig att förbereda sig.

Intressant är då också att jämföra olika inridningssätt. Funderar på t.ex om två hästar startar på samma tävling på hösten när de är fem- den ena är riden sedan våren och den andra är riden i två år, men de har kommit lika långt. (Rimligtvis borde ju då femåringens inridning gått mycket snabbare, och treåringens gått långsammare och krävt mer vila).

Jag tror att man gör det lite enklare för sig om man väntar med inridningen tills hästen är mer mogen mentalt än de i regel är vid tre års ålder. De blir smartare med åren och får bättre koncentrationsförmåga, och man kan ställa högre krav på dem utan att de får kortslutning och tycker att det blir för jobbigt. Kort sagt, de lär sig snabbare nya saker. Men målet är ju inte att det skall gå snabbt utan att det skall bli bra. Och det kan det nog bli för båda hästarna i exemplet du gav.

Vad som är bäst ur hållbarhetssynpunkt kontra slutresultat vet jag inte. Att börja tidigt och låta det ta lång tid med många viloperoder låter också sunt. Jag tror att det är att inte lyssna på hästen som är det "farliga" oavsett hur gammal den är. Det är när man slutar att se hästen som en levande kännande varelse och sätta för mycket fokus på vad den borde kunna som man hamnar på tunn is.

Nej nu måste jag sova, plötsligt blev det natt!

Ja, att behålla arbetsglädjen och nyfikenheten hos hästen under hela inridningsperioden och också sedan är det viktigaste målet tycker jag. Lycka är att ha hästar som "står på kö" i hagen för att få grimma på sej därför att de upplever det positivt att få komma med ut och arbeta.

Jag har upplevt samma saker som du när det gäller hästars mentalitet. Hästar kan lätt få "hjärnsläpp" när dom inte förstår eller inte klarar av att utföra och det kan yttra sej på många sätt. Kroppsligt och mentalt. Och det i sin tur påverkar hållbarheten i längden.

Det sker en stor förändring av hästen när det gäller hästens målmedvetenhet från det den är tre till det den är sex. Hur snabbt den förändringen sker varierar från häst till häst. Men hela tiden gäller det att fundera och analysera hur hästen reagerar.

Naturligtvis ska man sätta krav på hästen, men dom måste anpassas till hästens mognad och sätt att reagera på kraven. Hästen behöver få självförtroende och tro på att den klarar det den ska göra. Och också känna att den blir belönad när den gör rätt. Att öka kraven för snabbt på en häst, kan av hästen till slut upplevas som att den aldrig blir belönad och att den inte gör rätt. Hästen blir stressad och olycklig. Och det kan den visa på tusen olika sätt.

Man ska heller inte vänta för länge på att ställa krav på hästen. T ex en oinriden sjuåring tar gärna upp kampen för att behålla sin position. Och man kan förstå varför. Har inte några större krav ställts innan på hästen är det klart att den provar att slippa kraven. Och den öppna inställningen till nya saker minskar när hästen blir äldre och man inte använt sej av unghästperioden för att stimulera hästen och gradvis ökat kraven.

Synd att denna tråd hamnat så "långt bort" det finns väl mer att diskutera? Så jag "drar upp den".

Det svåra är väl att föra en generell diskussion; det kanske inte finns så många som kan dra slutsatser eftersom man inte sett tillräckligt många individer med likartad uppväxt - och sen dessutom har en annan kategori att jämföra med.

Dessutom beror det ju inte bara på hästen; t ex tidigare uppväxt, foder och inte minst skicklighet hos ryttare kommer ju att påverka arbetsform och vilja.

knapplån

Den ursprungliga frågeställningen var ju hur det påverkar hållbarheten vid vilken tidpunkt hästarna rids in och det är ju svårt att veta nåt om om man inte har ett stort underlag och behåller eller i alla fall har uppsikt över hästarna lääääänge.
Jag har jobbat med "förfärligt" många hästar i olika åldrar men eftersom de flesta säljs eller lämnas tillbaks till ägaren efter en viss tid är det svårt att veta hur hållbar hästen kommer att vara. De som möjligen kan ha ngn aning är kanske de turridningsfirmor/ridskolor som producerar sina egna verksamhetshästar.
De som rider in riktigt många hästar (och på det sättet kanske har ett hyfsat underlag) har sällan kvar dem länge!
Sen är det ju så att det inte bara är själva inridningen som påverkar hållbarheten utan den fortlöpande användningen av den "vuxna" hästen är troligen (obs detta är bara en känsla jag har, inga vetenskapliga grunder:D) lika viktig.

Om kompletta statistiska underlag skulle vara ett krav för åsikter skulle det inte finnas många inägg på Buke.
.......

En häst som är glad och har positiva erfarenheter av arbete håller längre än en häst som är negativa erfarenheter av arbete. Förutsatt att de arbetar förstås. Går de bara i hagen lär det inte bli någon skillnad ;) eller rättare sagt, då väger de genetiska aspekterna tyngre.

Jo men då är vi ju tillbaka på ruta ett, dvs att det spelar större roll HUR en häst rids in än NÄR eller? Det vore ju intressant (trots att vi aldrig kommer att få vetenskapliga bevis för det eftersom en klinisk studie är tämligen omöjlig att genomföra) att veta om inridningstilfället har ngn betydelse för hållbarheten, förutsatt att alla hästar rids in på ett sätt som får dem att behålla arbetsglädjen!

Ett problem med hållbarhetsaspekten är ju att många av de hästar som avelsvisas tidigt (i alla fall på Island) sen inte arbetar mer (precis som du var inne på) utan går i hagen och producerar avkommor, har man en riktigt bra avelshäst vill man ju liksom avla på den....
Så vi vet ju inte hur tex Samba frá Midsitju skulle ha hållt som ridhäst (högt bedömd som 4-åring och sedan riden några månader till före en till bedömmning som 6-åring så inte mer) eller Björk frá Litla-Tungu, Spunidotter som också hade en skyhög 4-årsbedömning, kommer troligen aldrig ridas mer!

Jo, och det var just det som tråden gled över till.

Ett av de stora problemen tycker jag är att så många inriktar sig på vad hästen fysiskt klarar för stunden och i stort sett glömmer bort den mentala biten.

Hästar som avelsbedöms tidigt och får en verkligt bra bedömning har ett visst skyddsnät på så sätt att de sedan ska sättas i avel. Och som värdefulla sköts de sannolikt väl när det gäller foder, hälsotillstånd osv.

Men det skyddsnätet, att gå i avel fungerar väl olika bra i olika länder, beroende på "tradition". Här i Sverige till exempel är det en tendens att hästarna används parallellt i flera områden. Och då kan det bli verkligt tufft för hästarna, fysiskt till en del men framför allt mentalt. Då gäller det verkligen att hästen fått en bra grund och att hästens hela tillstånd och situation granskas ur synvinkeln att hästen ska må så bra det går. Finna en balans, kunna stressa av emellanåt.

Och det finns en tendens till att även de hästar som inte ska avelsvisas får en inridning och uppbyggnad som är forcerad. Där finns det egentligen ingen orsak till extra brådska, inget som indirekt styr.

När det gäller avelsvisningar ligger BLUP-en som en stressande faktor. Ju tidigare hästen visas, dvs helst som fyraåring, desto mer nytta har ägaren av en bra visning BLUPberäkningsmässigt sett.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 943
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka