Sv: Hållbarhet på häst?
Jag funderar också en del över hållbarheten och psyket hos de hästar som rids in som 3 1/2 åringar och tränas för visning. Det är en sak att lekfullt börja rida kravlöst, en annan att träna den för avelsvisning ellr lära den avancerade dressyrövningar och begära att den skall samla sig. Det kräver trots allt en hel del av hästen för att kunna prestera på en avelsvisning. Jag tror att det är viktigt att ha god hästkänsla och vara lyhörd för hästen när man skall träna en så ung häst.
Jag har mest jobbat med 5-7 åriga hästar när det gäller inridning, och aldrig tränat för avelsvisning. Jag har grundtränat ett par fyraåringar och suttit lite på dem, jag upplevde dem väldigt mycket som bäbisar. Det var mycket tugga på tyglar och grimskaft mm. och de kändes inte så "smarta". Det kändes att de var unga och gröna. De äldre ville också ha saker i munnen och testade att böka runt på olika vis, men fyraåringarna var värst på den fronten.
Men de var lika positiva och glada över att få vara med och jobba som de äldre hästarna. De hade samma vilja att bli "valda" i hagen och kom och stack huvudet i grimman eller försökte hänga på när jag öppnade grinden åt andra hästar och följde efter mig i hagen. Väldigt rörande, och det är det som är så roligt med unghästar.
Målet måste vara att behålla den arbetsglädjen och nyfikenheten. Det tror jag att man gör genom att låta dem känna sig duktiga, berömma dem mycket och alltid börja och avsluta med någonting de kan. Öka kraven långsamt så att de hinner smälta nya övningar, och vissa pass helt slippa nyheter och bara göra det de kan.
Eftersom det fanns så många hästar på gården hände det inte så mycket mer för fyraåringarna än att de vandes vid sadel och träns, markarbetades lite och skrittades runt på litegrann och/ eller handhästades. Sedan fick de vänta tills de blev fem. Det gjorde stor skillnad att börja jobba med dem igen då. De hade mognat och verkade lite klokare. Jag kan tänka mig att rida in fyraåringar om de är mogna och hyfsat färdiga i kroppen, men jag tror inte att det skadar att vänta tills de är fem. Däremot är det nog bra att inte vänta för länge. Jag har inte någon jättebred erfarenhet av att rida in och träna unghästar, men jag har iallafall en 10-15 stycken att jämföra med. Varav jag kan ta åt mig äran att ha ridit in och/ eller grundtränat ungefär hälften. Så det är ingen grundlig studie jag gjort.
Hursomhelst upplever jag att det verkar hända en hel del inne i huvudet på dem mellan 4 och 6 års ålder. Jag har inte verkligen
jobbat med några yngre hästar än så, men jag har hanterat dem och det känns nästan som barnarov att göra annat än möjligen sitta upp på en treåring, där känner jag verkligen att "det lyser men ingen är hemma" i många fall.
Men återigen så beror det på individen, vissa fungerar säkert att rida in så tidigt om man tar det försiktigt. Sexåringarna kändes lite mer världsvana än femåringarna, på så vis att de var ännu coolare när jag introducerade nya saker. Den enda sjuåring jag börjat rida in var en riktig hårding som tyckte att hon visste bättre än jag och minsann inte ville bli tillsagd vad hon skulle göra. Ganska obehaglig så jag avsade mig henne efter att ha kommit till ridningen och kände att vi inet alls var på samma våglängd. Jag tror att en del av hennes beteende faktiskt kom av att hon var såpass gammal när hon började tränas. Dessutom är hon en tuff häst med väldigt mycket integritet (upplever jag) och en som henne skulle antagligen ha varit lämplig att rida in mycket tidigare, och defenitivt börja markarbeta senast vid fyra års ålder. (Att denna inte startats tidigare berodde dels på att hon gått med föl, och dels på att det inte funnits tid att rida in henne. Många hästar på gården i inridningsålder) Nu är hon inriden och har blivit mycket trevligare, men det tog ett bra tag och det var några som åkte i backen på vägen.
Ingen aning om det generellt blir svårare att rida in dem när de kommit förbi tonåringsstadiet, men jag antar att de är mer mottagliga för att rätta sig efter andra när de är yngre och har mindre livserfarenhet. Sjuåringar i allmänhet vet nog ganska bra vilka de är och hur de vill ha saker och ting, om man skall generalisera.
Om jag skall säga en ålder när jag generellt tycker att det är lämpligt att påbörja inridning så får det bli omkring 4-5 års ålder beroende på hästens mognad. Sedan finns det alltid undantag, tex en väldigt dominant häst kan vara bra att börja träna tidigare. Sammanfattningsvis tror jag att själva åldern när man rider in hästen är något man får bestämma utifrån varje individ. Det kan skilja sig mycket från häst till häst hur mogna de är mentalt, även om de ser färdiga ut i kroppen. Det är väldigt viktigt att vara lyhörd för hästens signaler och kolla av att den verkligen förstår innan man går vidare så att det inte blir övermäktigt för den om den inte förstår vad som begärs. (Det gäller alla hästar)