Hållbara ben.

Viva

Trådstartare
ibland skulle jag vilja skämma bort mina hundar med mer hållbara ben. Något de kan ligga och tugga på kanske 15-20 minuter? Finns det ens? Märgen kan de ju ligga och pilla med en längre stund men har förstått att det inte är bra att ge bärande ben.

Det är muskelhundar så generellt tuggar de ju sönder det mesta.

ibland skulle jag vilja skämma bort mina hundar med mer hållbara ben. Något de kan ligga och tugga på kanske 15-20 minuter? Finns det ens? Märgen kan de ju ligga och pilla med en längre stund men har förstått att det inte är bra att ge bärande ben.

Det är muskelhundar så generellt tuggar de ju sönder det mesta.

Hjorthorn kanske? :)

De har ett horn av något slag som onekligen håller, men de tycker väl att det är sådär gott. Kanske man borde köpa de som är sågade i halvor?
Har du provat att lägga dom i blöt en timma eller så före du ger ? Dom ska tydligen bli lite godare då - har inte provat då jag inte har några horn (mer än ett rådjurshorn vi hittat) :)

Annars en rejäl rå hjortnacke - dom stora brukar väga bortåt 1 kg styck :D

Tinja har en bit rådjurshorn som hon legat och tuggat på i flera veckor nu. Det är roten också så kanske 10 cm ovanför det.
Förra gången köpte jag en av ändbitarna på hornet, och de höll väl i en vecka..

Här hemma kör vi på hjorthorn och buffelhorn, båda hundarna ligger och tuggar varje dag och benen är helt otroligt hållbara. Tröttnar dom så funkar det att lägga dom i blöt en stund. Benen som är kluvna i hälften är godast tydligen men lättare att äta tugga upp snabbt.
Råhudsben gjorda på älghud tycker jag också är mycket mer hållbara än de vanliga. :)

Revben från ren är det hållbaraste revbenen vi provat. Riktigt hårda är de! Väldigt uppskattade också, oturligt nog har Zookompaniet här slutat sälja dem..

Vi har provat med älg-revben. De tar cirka 30 sekunder att svälja... tyvärr tuggar galenpannan inte sönder dem i så små bitar innan hon sväljer, vilket märks när hon bajsar benbitar lite senare :crazy:
Kan man lära en hund att tugga lugnare och mer? Hur gör man det i så fall??

Märgen kan de ju ligga och pilla med en längre stund men har förstått att det inte är bra att ge bärande ben..

Varför skulle inte det vara bra :confused:

Mina hundar får allt från revben och ryggkotor till bärande ben. Däremot bör man ju rensa bort dem när de blivit torra och spröda och flisrisk finns om de överlever så länge, vilket de sällan gör här..

Varför skulle inte det vara bra :confused:

Mina hundar får allt från revben och ryggkotor till bärande ben. Däremot bör man ju rensa bort dem när de blivit torra och spröda och flisrisk finns om de överlever så länge, vilket de sällan gör här..

För att bärande ben är väldigt hårda och hundarna kan skada tänderna på benen.

Revben från ren är det hållbaraste revbenen vi provat. Riktigt hårda är de! Väldigt uppskattade också, oturligt nog har Zookompaniet här slutat sälja dem..

Hmm.. var det verkligen från ren? Jag har köpt en del revben från ren / hjort tror jag det var till min valp. Först trodde han att man bara skulle slicka på dem, men nu tuggar han sönder dem relativt fort. Är lite rädd att han ska svälja sista biten så brukar inte låta honom få "göra slut" på det helt själv. Kanske onödig rädsla? Men han är ju ganska glupsk och en ganska intensiv tuggare...

Tjurmuskel räcker längre då tycker jag, och känns helt riskfritt mer eller mindre iaf medans den är rejält lång.. Finns även långa chok med nån slags superseg torkad hud jag köpt på arken zoo här, inte så dålig. Iaf tills han lärde sig att man kan liksom kan använda tänderna som sax och ta loss bitar på några cm i taget istället för att tugga på själva änden.. ;)

Stora kotor känns som de bör räcka ett tag! Har köpt renben som är rejäla bitar.. Min valp blev lite chockad faktiskt och började skälla mot det efter en stund hehe.

Horn måste vi testa också!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 126
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 549
Senast: anna_panna
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar