Hållbara ben.

Känns ju jobbigt för räv, varg och andra som äter bärande ben i naturen...

Jag är inte emot att ge bärande ben, men att vargar och rävar äter det kanske inte de facto betyder att de är bra att ge till vilken hund som helst. Tror nog att en varg kan ha starkare tänder än vissa raser/individer som vi har, dessutom att nog lär vissa vilda djur paja sina tänder de å.. :)

Jag har alltid gett bärande ben, men slutade då jag upptäckte att min amstaff på sine lite äldre dar hade slitit ner sina framtänder totalt, samt skadat flera av de övriga tänderna. Mådde rätt dåligt då över att jag inte lyssnat på dom som sa att man inte skulle ge bärande ben...

Hmm.. var det verkligen från ren? Jag har köpt en del revben från ren / hjort tror jag det var till min valp. Först trodde han att man bara skulle slicka på dem, men nu tuggar han sönder dem relativt fort. Är lite rädd att han ska svälja sista biten så brukar inte låta honom få "göra slut" på det helt själv. Kanske onödig rädsla? Men han är ju ganska glupsk och en ganska intensiv tuggare...

Tjurmuskel räcker längre då tycker jag, och känns helt riskfritt mer eller mindre iaf medans den är rejält lång.. Finns även långa chok med nån slags superseg torkad hud jag köpt på arken zoo här, inte så dålig. Iaf tills han lärde sig att man kan liksom kan använda tänderna som sax och ta loss bitar på några cm i taget istället för att tugga på själva änden.. ;)

Stora kotor känns som de bör räcka ett tag! Har köpt renben som är rejäla bitar.. Min valp blev lite chockad faktiskt och började skälla mot det efter en stund hehe.

Horn måste vi testa också!
Japp, det var från ren. Om de inte ljög i butiken :p
Tinja är ju en väldigt förståndig benätare, hon ligger lugnt och gnager tills hon är nöjd eller har tuggat i sig hela.

Benji skulle jag aldrig kunna ge ben till. Han krossar dem tills de 'går' att svälja, sen får han upp alt några timmar senare. Skitläskigt, det skulle lika gärna kunna fastna i tarmarna. Däremot går det bra om jag håller i benet hela tiden, och han får gnaga i lugn takt.

Jag brukar ge nackkotor från häst till Tinja. Då är hon helt körd när hon tuggat färdigt på dem :D Sover gott i flera timmar.

Japp, det var från ren. Om de inte ljög i butiken :p
Tinja är ju en väldigt förståndig benätare, hon ligger lugnt och gnager tills hon är nöjd eller har tuggat i sig hela.

Benji skulle jag aldrig kunna ge ben till. Han krossar dem tills de 'går' att svälja, sen får han upp alt några timmar senare. Skitläskigt, det skulle lika gärna kunna fastna i tarmarna. Däremot går det bra om jag håller i benet hela tiden, och han får gnaga i lugn takt.

Jag brukar ge nackkotor från häst till Tinja. Då är hon helt körd när hon tuggat färdigt på dem :D Sover gott i flera timmar.

Okok :) Ja, vad skönt med en hund som gnager lugnt.. för min tok ska det gå fort. Ganska okontaktbar blir han också när han tuggar..! Nackkotor låter inte helt fel!

Mina hundars (och mina) favoritben är hästnacke och nötnacke :) .

Jag skulle personligen aldrig ge märgben pga risk för dålig mage och tandskador (samt risken att fastna med ex underkäke inne i märgbenet, har tyvärr sett flera som råkat ut för detta).

Okok :) Ja, vad skönt med en hund som gnager lugnt.. för min tok ska det gå fort. Ganska okontaktbar blir han också när han tuggar..! Nackkotor låter inte helt fel!
Ja, jag vet inte om det är sån hon är eller om det är för att jag introducerade ben på det viset att jag satt och höll i och hon fick gnaga sig nöjd. Var riktigt mysigt, men jag är ju en sån där människa som tycker att titta på en hund som tuggar ben är lika bra som terapi :rofl:

Apropå märgben saknar Benji en framtand som bröts av just pga att en familjevän gav honom märgben. Jag skulle aldrig ge märgben till mina hundar.

Ja, jag vet inte om det är sån hon är eller om det är för att jag introducerade ben på det viset att jag satt och höll i och hon fick gnaga sig nöjd. Var riktigt mysigt, men jag är ju en sån där människa som tycker att titta på en hund som tuggar ben är lika bra som terapi :rofl:

Apropå märgben saknar Benji en framtand som bröts av just pga att en familjevän gav honom märgben. Jag skulle aldrig ge märgben till mina hundar.

Tror nog de bara kan vara så, eller så kan det vara mix av bägge.. Vet andra valpar som från början låg och mysgnagde på ett grisöra tex. När min fick ett grisöra första gången blev han helt bananas av gnaglust ;) Håller i hans tuggisar ibland jag å.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 549
Senast: anna_panna
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar