Hålla sig

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare guldlock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 413
Sv: Hålla sig

min hund har hållt sig över natten sen innan hon var 10 v. rumsren över huvudtaget innan 10v. hon får komma ut 4-5ggr/dag.
jag har inget emot att folk använder hundgård men skulle själv inte göra det mer än en nödlösning enstaka gång, man skaffar inte hund för sällskaps skull för att ha den i bur hela dagarna tycker jag.

Med tanke på hur länge jag och hunden kan sova när vi är lediga... Lätt 13-14 timmar. men då sover vi å andra sidan en stor del av den tiden. Dock har vi satt gränsen för hur länge vi låter honom vara ensam vid fyra-fem timmar.

Jag har en pudelhane. Han säger alltid till när han behöver gå ut. Han gnäller och ställer sig och glor på en. Då vet man att det är dags att gå ut.
Dessutom är han både kvällstrött och extremt morgontrött. Han vill heller helst inte gå ut i dåligt väder.
Är det inte bättre att lära känna sin hund istället för att sätta upp några regler eller rutiner som ändå inte passar hunden?

Sen är jag trött på regler om hur länge hunden för vara ensam.
Om hundar inte får vara ensamma i mer än 4-5 timmar skulle ingen vanlig svensson kunna ha hund.
Våra åldringar som sitter i hus runt om i landet och väntar på hemtjänsten. Vad finns för regler för dem?

Det är hundar vi pratar om hur mycket vi än älskar dem och ser på dem som våra familjemedlemmar.

Hunden är först och främst ett flockdjur och det är därför man inte bör lämna hunden ensam så länge, har egentligen inget med hur/om man ser på hunden som en familjemedlem eller ej.

Ett flockdjur mår inte bra av att vara ensam stora delar av dygnet. Du får bli hur trött du vill på sådan prat, men det är fakta och det kommer du inte ifrån men du kan ju välja att inte höra på det örat :)

Vanliga Svenssons som jobbar heltid kan väl visst ha hund, men man får lösa situationen till det bästa för hunden.

Våran familj har alltid haft hund och jobbat heltid, men inte lämnar vi hunden ensam 8-9 timmar dagligen för det.

Men vårat husjdur hunden har ju oftast inte en hundflock att leva tillsammans med och jag tror inte att de värderar oss som sällskap på samma sätt som de skulle gjort med sin hundflock ute i naturen.
Hur som helst tror jag inte att hunden dör av att vara ensam, inom rimliga gränser självklart.

Senast ändrad:

Jag tror snarare att hon menar att familjen är hundens flock, vilket den ju också blir. Och jag håller för övrigt med, kan man inte tillgodose en hunds behov och dessutom följa de riktmärken som finns angående djurhållning så ska man inte ha hund. Då skaffar man en fisk istället.

I min släkt och inom familjen, vanliga "svenssons" har det alltid florerat mycket hundar naturligt (kennel och liknande) och ingen hund har mig veterligen fått vara ensam hela dagarna. Det räcker med att grannen kommer förbi och släpper ut dom en snabbis på gården så är det löst.

Men vårat husjdur hunden har ju oftast inte en hundflock att leva tillsammans med och jag tror inte att de värderar oss som sällskap på samma sätt som de skulle gjort med sin hundflock ute i naturen.

Precis och hunden är ett flockdjur, dvs så vill hunden inte vara ensam utan sin flock större delen av dygnet .

Självklart dör inte hunden, men det är inte speciellt schysst att låta ett flockdjur spendera hela dagarna ensam. Punkt Slut :)

Självklart ska dom inte vara ensamma hela dagarna det tycker inte jag heller.

Men ibland kan jag tycka att det blir lite hysteriskt bara.
Äh vi lämnar det nu. *le

Om du lämnar en hund ensam själv under tiden du jobbar heltid på ett jobb så blir det större delen av dagen, dvs 8 timmar ( +/- )

Jag anser att det är BRA att så många som möjligt förstår det och gör något åt situationen, jag anser inte heller att den diskussionen är hysterisk.

Men då lämnar vi OT-spåret :)

Vi har 4 st hundar, där 2 utav dem är vuxna medan 2 per dags datum är valpar på 5 månader. Våra valpar kommer ut ofta, vi bor endast ca 5 minuter från vårt arbete.

De vuxna hundarna är som max ensamma 5 timmar utan rastning - som regel 4,5 timmar. De kan givetvis hålla sig längre, men det är den tiden vi finner rimlig att vara utan tillsyn.

Här finns det inget hunddagis och det är inte en enkel handvändning att skaffa hundmatte/husse till 4 st hundar, men detta har vi fått räkna med. Det är inte alltid bekvämt att gå hemåt på lunchen, men sedan vill jag ju vara med mina hundar så mycket som möjligt. Och har tagit på mig det ansvaret. Vi har ett plus för hundarna att vi har en "hundflock". De är aldrig ensamna.

I framtiden när vi fått tag på ett hus som vi vill ha, är det en större rastgård med islorerade hundhus som är planen.

*Kl*

Det här med 'kan hålla sig' tycker jag är en dum referensram.

JAG kan hålla mig 12 h nattetid utan problem. MEN, jag går på toaletten betydligt oftare än var 12:e timme dagtid.

Hursom. Ingen aning hur lång tid min 4½-åriga kan hålla sig, de ggr det hänt ngt så de blivit ensamma längre än jag anser de ska vara ensamma, som max 7 h, så det har aldrig någonsin hänt en olycka. Dock kan man verkligen SE hur kissnödig han är. Och om han varit inne säg 5 h, frivilligt eller ej, så det är ju rätt rejäl mängd.

Den lilla, 6½ månad, kan hålla sig en natt utan problem, och GENERELLT dagtid utan problem i 4 h. MEN, de där 4 h kan lika gärna bli 2 h, det beror på vad han gjort innan. Om han ligger och snarkar mest är det lättare än om han far runt och är aktiv. Så jag vill inte säga att 'han kan hålla sig X h' - det beror så mycket på.

Jag lämnar inte mina vuxna själva längre än 4, max 5 h och det är ganska ovanligt, oftare är det 1 - 2 h. Nu sålänge den lilla är just liten så han lämnas inte mer än 2 h punkt, och han släpps ut varannan - var tredje timme även när folk är hemma, och jag ser till att 'nattkissen' är sen och 'morgonkissen' tidig.

Han är rumsren, såtillvida att han inte sätter sig inne hur som helst, däremot är han lite dålig på att 'säga till' att han vill gå ut, han krafsar in på dörren/gnäller/kommer och säger till. Däremot ser man tydligt på honom när han börjar bli nödig, han blir lite rastlös och går runt, kan flåsa osv.

Jag har inte för avsikt att 'träna' honom att hålla sig, utan han är som sagt rumsren, han är ensamhetstränad och att kunna hålla sig som en vuxen hund det kommer automatiskt när han blir just vuxen. Det handlar om så mycket mer om att kunna kontrollera blåsan rent fysiskt. T ex om han lämnas i 1 h MED sin hundkompis, är han inte 'akutkissnödig' när jag kommer tillbaka, om han lämnas 1 h ENSAM är han 'akutkissnödig'. Antagligen för att han, även om han verkar lika lugn i båda fallen, är lite mer otrygg när han är helt solo, och det vet man ju själv vad lite nervositet (och när den släpper) gör för trycket på blåsan ;)

*kl*

Vår 10 månader gamla rastas i regel mellan var tredje och var femte timme. Han får tre ordentliga promenader och några mindre kisserundor. Har ingen aning om hur länge han kan hålla sig, säkert är det läääänge om han sover dagtid, och kortare om han är vaken och aktiv. Natten (när han självmant började sova hela nätter) hade vi gränsen sex timmar vid nio veckor, sju timmar vid tio veckor och sedan höll vi åtta timmar som gräns fram till han blev sju månader ungefär (men nog kunde han hålla sig längre över natten tidigare). Nu har vi satt som max 10 timmar över natten, men det har inget att göra med att kunna hålla sig eller inte utan enbart att det inte känns schysst att låta honom vänta längre. Han är duktig på att säga till om han av någon anledning skulle behöva komma ut akut, sitter vid dörren och om man inte kommer då går han och hämtar en. Tar försiktigt tag i handen och tittar på en.

OT
Ensam är han i stort sett aldrig, sambo jobbar hemma och jag är i stort sett arbetslös. Han har varit ensam som max tre timmar (två gånger och han var äldre än åtta månader).

Däremot betyder ju inte det att han ständigt har någon att "umgås" med. Det är ju inte superaktivt här hemma på dagen när sambon jobbar och jag kanske är borta eller sitter och skriver. Men han har ju sin flock/familj, även om mycket tid spenderas sovande/vilande. Den stora fördelen är ju att det går att få många "småstunder" under dagen när båda är hemma. Kisserunda, kel, träning, kamplek, godissök i vardagsrummet... helgerna är dock hans. Då händer ofta "större" saker.

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 952
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer