Hålla sig

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare guldlock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 413
G

guldlock

Hur länge kan era hundar hålla sig från att kissa och bajsa?

Håller på utökar nu med min 9 månaders, så nu får han hålla sig i 4,5 timmar.
Är det normalt med sån kort/lång tid?

Självklart kommer jag inte alltid gå ut med han med så stor mellanrum, 4 timmar tycker jag är lagomt att gå ut med hunden.
Men vill att hans han ska träna utifall det skulle krisa till sig att man inte kan gå ut med han var 4:e timme. Ibland kanske man måste ut var 5:e timme med han.

Sv: Hålla sig

Hur länge de kan hålla sig vet jag inte då det aldrig hänt att de gjort något inne pga att de inte fått komma ut. På nätterna har det i vissa extrema fall hänt att de hållt sig 14 timmar utan några problem. På dagtid försöker jag gå ut var 5:e timme, ibland blir det kortare och ibland blir det längre mellan.

Hur länge de kan hålla sig vet jag inte då det aldrig hänt att de gjort något inne pga att de inte fått komma ut. På nätterna har det i vissa extrema fall hänt att de hållt sig 14 timmar utan några problem. På dagtid försöker jag gå ut var 5:e timme, ibland blir det kortare och ibland blir det längre mellan.

Precis samma för mig, tanten sover långt in på förmiddagen utan problem om ingen släpar ut henne, men det känns hälsosammare att hon går ut regelbundet ca var femte timme.

Hur gör ni för att hinna gå ut med era hundar var 5 timme? Om man e på jobbet e man ju där i 9 timmar typ? Eller pratar vi valptider?

Man lämnar inte en hund 9 timmar själv. Inte för att de inte kan hålla sig utan för att de behöver sällskap.

Jag har mina hundar med på jobbet. Och hinner jag inte gå någon promenad får de iaf gå ut i trädgården och kissa var 5:e timme.
Annars är det dagmatte, dagis eller liknande som gäller.

Hur gör ni för att hinna gå ut med era hundar var 5 timme? Om man e på jobbet e man ju där i 9 timmar typ? Eller pratar vi valptider?

Om jag ska svara för mig själv; jag är just nu arbetslös , men när jag får ett jobb och det skulle krisa så kan min pv ha han på jobbet eller hoss nån av våra föräldrar.
Vi funderar på att bygga hundgård så han kan vara där om ingen kunde gå ut med han!

Jag har en hund som är både morgon och kvällstrött :p igår kväll var hon ute sista gången vid nio (motvilligt) och idag var vi ute vid halv tio.
Hon är bra på det viset att hon väcker mig om hon är nödig (gnäller vid sängen) och så länge hon inte gör det så kan man sova vidare ;)
Men vanligtvis när jag ska upp och jobba på morgonen får hon gå ut vid sex på morgonen (dvs nio timmar inne ungefär) sen är hon ute på FM, på EM/tidig kväll och på kvällen.

Men allt är relativt, idag var vi ute sent men var ute och gick i nästan två timmar, nu sover hon och kommer förmodligen sova tills sambon släpar ut henne för att kissa i EM när jag åkt på jobbet :D

*delvis kl*

Men säg att man har en hundgård då, hur länge e det ok att ha hunden där?

Vi jobbar omlott (han till fyra och jag börjar tre) ibland *som idag*, jag jobbar dessutom helger och har lediga vardagar och han har ett vanligt mån-frejobb.
Är vi borta på vardagen bägge två så slutar jag endaså tolv (ensamtid mellan halv åtta och tolv ca) eller så har jag hundvakt om jag jobbar till fem.

kl

det är väl lag på att hunden ska få gå ut minst var sjätte timme?

är det någon som går ut så ofta på natten? på natten brukar det gå 9-10 imellan utgångarna.....

har en staffkille på 1,5. han kan hålla sig bra länge. men försöker gå ut var femte timme i alla fall.

vi har haft en hund till låns ett tag. hon är 9 månader. hon måste ut var tredje timme typ. men ibland kan hon hålla sig 6 timmar.

Min pappa cyklar hem på lunchen och går runt kvarteret så hon får kissa, dessutom är jag ofta hemma på dagarna

vår hund är nu 6 år, har faktiskt ingen aning om hur länge han kan hålla sig. Länge är det iaf! Ibland vill han inte gå ut så han vänder i dörren bara för att gå in i värmen igen. Men jag vet inte hur ofta han kommer ut, alltfrån 1 gång i timmen till var 4:e timme skulle jag tro. Vi har jobbat lite omlott så det har funkat jättebra! Någon gång om vi varit iväg lite längre har vi satt som maxgräns 5-6 timmar även om jag är helt säker på att han klarar sig längre. De närmsta åren kommer här vara någon hemma antingen på heltid eller halvtid så vi kommer fixa det rätt bra tror jag.

jag går också ut var fjärde timma,då jag tycker att hunden inte ska behöva hålla sig för att jag tycker det.har svårt att förstå dem som tänker att hunden klarar sig nog ett tag till.Visst klarar dem att hålla sig betydligt längre än 4 timmar,men hur juste är det(man vet ju själv hur det känns:crazy:)?

Jobbar man heltid så tycker jag man noga ska tänka över sitt köp innan man skaffar hund.En hund KLARAR att både vara själv och att inte kissa/bajsa på 8-9 timmar,men det är inte ett värdigt hundliv att leva så.Antingen har man dagmatte/husse,hunddagis eller kollar om man får ta med hunden till jobbet.Funkar det inte,ja då skaffar man en katt eller något annat djur med andra förutsättningar som man kan uppfylla.

Angående lagen om var sjätte timma,så gäller det inte nattetid.Precis som vi människor kopplar "sovsystemet" på under icke vaken tid och när vi sover så behöver vi ju normalt sett inte gå upp på natten och kissa om vi nu inte druckit en massa extra under kvällen.Likadant fungerar hunden.

Jag använder själv inte hundgård,men tycker att hunden kan vistas 6-10 timmar i en sådan om man jobbar.Detta förutsatt att den har en varm liggplats,sällskap och skydd för alla slags väder,samt friskt vatten och får ordentligt med motion före/efter vistelse i den.

Håller helt med dig! Att dom klarar sig längre, det gör dom säkert men det känns inte snällt...
Jag vet tyvärr dom som jobbar heltid + att dom pendlar så hundarna är ensamma hemma måånga timmar.

Jag vet inte hur länge min hund kan hålla sig, men det har hänt att han fått hålla sig uppemot 14 timmar vissa enstaka gånger då man varit dålig och sovit lääänge på natten. Men i vanliga fall får han hålla sig max 10 timmar på natten. Men natt/dag är ju skillnad då dom "stänger" av kroppen på natten precis som människan. Skulle dock ha sjukt dåligt samvete om han fick sitta inne själv mer än 6 timmar på dagen. Nu går jag hemma så vi är ute i snitt var 4e timme på dagen.
När jag jobbat har han fått vara med och legat på kontoret i ladugården 4 timmar tidigt på morgonen och 4 timmar på kvällen.
Jag anser att har man ett jobb där man är 8-9 timmar i streck utan att komma hem till hunden emellan så bör man inte ha hund. Tycker inte att det är rätt att hunden bara ska få komma ut morgon och kväll och resten sitta inne.
Då får man alt. skaffa dagmatte eller hundgård med isolerad koja och kompis!

Jag vet inte hur länge mina kan hålla sig. Det är inte så att jag testar och ser när det inte gick att hålla sig ;)

Mina kommer ut väldigt regelbundet.

Jag vet inte hur länge mina kan hålla sig. Det är inte så att jag testar och ser när det inte gick att hålla sig ;)

Mina kommer ut väldigt regelbundet.

Samma här.

Nu blir det iofs väldigt mycke rastande av dom stora eftersom dom oftast vill följa med när jag tar ut valpen. :D

Jag brukar se till att min hund får komma ut minst 4 gånger om dagen. Vi har inga fasta rutiner när vi går ut men försöker att hon inte ska behöva hålla sig längre än 3-4 timmar mellan rastningarna. Ibland om det har varit mycket att göra så har hon inga problem att hålla sig längre tid än så men eftersom att jag vet hur illa jag tycker om att vara kissnödig så vill jag inte att hon ska behöva vara det. :D
Sen varierar förstås promenaderna i längd allt mellan 10 min och 2-3 timmar.

När min ena vovva var 9 månder höll hon sig väl en max 2-3 h. De första gångerna hon löpte fick jag rasta henne varanna timme då också eftersom hon var extremt kissnödig. Min andra hund skulle kunna hålla sig en hel dag om jag inte rastade Ers nåd på ett, enligt henne, lämpligt ställe ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 952
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer