Sv: Hålla sig lugn?
Oj, det där känner jag igen. Har haft jättestora problem med mig själv just pga av stress och att jag fört det med mig till stallet. Förr var ju stallet en plats som var tidlös, men senaste åren har det bara varit ngt man måste göra klart så fort som möjligt.
Nr 1 försöker jag att fundera ut vad det är jag stressar för. I mitt fall har mina förhållanden tagit mycket på mig. Jag har alltid känt ett krav på mig att hinna hem till sambon/pojkvännen, laga mat osv. Sköta saker och ting, hinna duscha och lägga mig i tid. Därför tog jag upp det med honom och gjorde klart för oss båda att jag behöver få vara utan tid när jag är i stallet och komma hem när det blir. Få hjälp med maten och inte behöva ha ngt ansvar när jag kommer hem - då det ofta blir sent på vardagarna.
Sen upplever jag att man smittas utav andras slarv. När alla andra i mitt stall bara var ute ibland, när ingen red regelbundet eller tränare så blev man själv väldigt omotiverad vilket gjorde stressen ännu större att komma därifrån. Man hade på ngt sätt inget där att göra.
Det som blivit största vändningen för mig är just att det kommit lite folk, ffa en som jag trivs väldigt bra med, som faktiskt tagit tag i sig och har lite mål. Rider regelbundet, vill ta ut tränare och är på samma nivå som jag. Någon som är entusiastisk och som ffa - låter tiden i stallet vara tidlös. Hon berörs varken av att saker tar tid eller att hon inte kan komma ut förrän kl 20.00 på kvällen för att rida. Hon stressar ALDRIG. Och
Hon har hjälp mig att varva ner. Då kan jag fokusera bara på det vi gör med våra hästar och prata med ngn som är i samma "tidlösa zon" som jag.
Så mitt råd är - se till att inte ha ngt som hänger över dig på kvällen, och gör dig själv medveten om det. Skriv gärna en planering/tidsplan för eftermiddag med restid och allt så att du TAR dig tiden. Bestäm att "exakt den här tiden ska jag rida iväg, och den här tiden ska jag vara tillbaka". "Klockan 20.20 ska jag ta ut hästen till hagen igen och kl 20.30 ska jag sätta mig i bilen och åka hem". Mycket effktivt!
Och försök gärna ta kontakt med någon som du kan umgås med i stallet. Då kan du följa dennes tidsplan - en tidsplan som personen säkert inte planerat utan som bara blir när man inte tänker på tiden.
Det gäller att GE sig tid. och det bästa sättet att göra det på är att planera sig tid - eller låta sin tid i stallet vara densamma som någon annans. Och sen följa den planen. Så att man slipper tänka så mycket på att man ska "spara" tid genom att skynda sig. Har man en plan kan man inte spara tid och då har man ingen anledning att skynda eller stressa.