Hålla sig lugn?

Amk

Trådstartare
Hur gör ni för att behålla lugnet, eller återfå det, när ni t.ex. hanterar hästar?

Jag känner ofta att jag har kvar den stress som kommit på skolan/jobbet, andas "spänt" och är otålig mot hästarna. Jag är lugn av mig som person egentligen, men ibland känner jag att jag verkligen inte är helt avslappnad. Brukar försöka släppa ned axlarna och andas ut, och det fungerar till viss del. Men så hoppar unghästen till, och vips så andas jag spänt igen. Jag tror helt enkelt att jag har svårt att släppa att det är mycket stress i mitt övriga liv.

Vill gärna ha tips på hur ni gör för att slappna av, vara i nuet.

Sv: Hålla sig lugn?

Hur gör ni för att behålla lugnet, eller återfå det, när ni t.ex. hanterar hästar?

Jag känner ofta att jag har kvar den stress som kommit på skolan/jobbet, andas "spänt" och är otålig mot hästarna. Jag är lugn av mig som person egentligen, men ibland känner jag att jag verkligen inte är helt avslappnad. Brukar försöka släppa ned axlarna och andas ut, och det fungerar till viss del. Men så hoppar unghästen till, och vips så andas jag spänt igen. Jag tror helt enkelt att jag har svårt att släppa att det är mycket stress i mitt övriga liv.

Har inga direkt råd till dig.
Men jag har samma problem, mycket stress i mitt liv.
Däremot så vet jag som i bakhuvudet att jag "måste" vara avslappnad men vaken när jag hanterar hästa....så jag vet inte, men det fungerar bra.
Jag är stressad överallt i livet, men så fort jag kommer nära min älskade gubbe så blir jag lugn :) Kanske är det hans varma blick som gör mig så :smirk:

Oj, det där känner jag igen. Har haft jättestora problem med mig själv just pga av stress och att jag fört det med mig till stallet. Förr var ju stallet en plats som var tidlös, men senaste åren har det bara varit ngt man måste göra klart så fort som möjligt.

Nr 1 försöker jag att fundera ut vad det är jag stressar för. I mitt fall har mina förhållanden tagit mycket på mig. Jag har alltid känt ett krav på mig att hinna hem till sambon/pojkvännen, laga mat osv. Sköta saker och ting, hinna duscha och lägga mig i tid. Därför tog jag upp det med honom och gjorde klart för oss båda att jag behöver få vara utan tid när jag är i stallet och komma hem när det blir. Få hjälp med maten och inte behöva ha ngt ansvar när jag kommer hem - då det ofta blir sent på vardagarna.

Sen upplever jag att man smittas utav andras slarv. När alla andra i mitt stall bara var ute ibland, när ingen red regelbundet eller tränare så blev man själv väldigt omotiverad vilket gjorde stressen ännu större att komma därifrån. Man hade på ngt sätt inget där att göra.

Det som blivit största vändningen för mig är just att det kommit lite folk, ffa en som jag trivs väldigt bra med, som faktiskt tagit tag i sig och har lite mål. Rider regelbundet, vill ta ut tränare och är på samma nivå som jag. Någon som är entusiastisk och som ffa - låter tiden i stallet vara tidlös. Hon berörs varken av att saker tar tid eller att hon inte kan komma ut förrän kl 20.00 på kvällen för att rida. Hon stressar ALDRIG. Och Hon har hjälp mig att varva ner. Då kan jag fokusera bara på det vi gör med våra hästar och prata med ngn som är i samma "tidlösa zon" som jag. :D

Så mitt råd är - se till att inte ha ngt som hänger över dig på kvällen, och gör dig själv medveten om det. Skriv gärna en planering/tidsplan för eftermiddag med restid och allt så att du TAR dig tiden. Bestäm att "exakt den här tiden ska jag rida iväg, och den här tiden ska jag vara tillbaka". "Klockan 20.20 ska jag ta ut hästen till hagen igen och kl 20.30 ska jag sätta mig i bilen och åka hem". Mycket effktivt!

Och försök gärna ta kontakt med någon som du kan umgås med i stallet. Då kan du följa dennes tidsplan - en tidsplan som personen säkert inte planerat utan som bara blir när man inte tänker på tiden.

Det gäller att GE sig tid. och det bästa sättet att göra det på är att planera sig tid - eller låta sin tid i stallet vara densamma som någon annans. Och sen följa den planen. Så att man slipper tänka så mycket på att man ska "spara" tid genom att skynda sig. Har man en plan kan man inte spara tid och då har man ingen anledning att skynda eller stressa.

Tack! Jättebra råd. Jag har ofta gott om tid för hästarna, så det är fånigt att jag stressar. Ofta är jag trött, vilket gör att jag vill göra klart allt fortare, fast jag egentligen tycker det är jätteskönt att greja med hästarna.

Ska försöka planera, be pojkvännen laga mat, och ta mig tid. Det låter som en bra idé.

*kl*

inte så bra då,men jag brukar prata medhästen d¨bli vi båda lugnare..Kanske beror på vart man har stall och med vilka;)

Jag har under vintern upplevt samma sak som tintilar, att stallet ska göra så snabbt som möjligt, och numera är jag sjukt effektiv, vilket faktiskt är positivt, för jag hinner mkt utan att bli stressad.
Då var det för att jag var tvungen att åka hem för att plugga, käka, och sådana kvällskativteter, o sen gjorde ju mörkret att allt kändes värre.
Nu är det ljusare, o jag mår allmänt mkt bättre.
Jag laddar ner genom att veta att saker o ting är gjorda, men det allra mest effektiva är nog att rykta fullblodet. Om man ryktar snabbt, med hastiga korta tag, blir hon nervös och steppig, o står inte stilla, o då påminns jag om att ta det lugnare, o med ens coolar hon också ner, o står o sover med läppen hängandes, och då lugnar faktiskt rykten mig också. :)
Om du inte har bråttom till ngt särsklit, så kanske det kan funka att inte ha med någon klocka till stallet? Ta av armbandsuret, och titta inte på mobilen. Strunta i tiden!
Kanske värt ett försök iaf. )

Jag har lärt mig att gå emot krav från omgivningen och ägna den tid jag vill med hästarna, resten av världen gör ju vad den vill och när så varför ska jag alltid finnas till hands? Nej min tid i stallet får ta så lång tid som det behövs vilket kan bli många timmar eftersom vi har hästarna hemma på gården, och då får resten av världen vackert vänta, den finns alltid kvar när man är färdig.;)

Klokt!

Jag håller med, numera har jag inte alltid mobilen med, och försöker se vad jag håller på med. Inte bara göra allt så fort som möjligt.

:bow:

Jag är född sådan :)

Det underlättar faktiskt.

Har alltid haft stort lugn och lång stubin och det blir bara bättre med åldern.

Och jag har aldrig känt att jag MÅSTE rida. Är det fel dag, jag har inten lust osv så struntar jag i det med gott samvete.

Precis så känner jag med. Att jag ska vara alla till lags hela tiden och hålla allt på fötter. Är i grunden en väldigt lugn person som aldrig stressar. Men efter en jobbig tid (med för mycket fokus på alla andra) blev jag tom sjukskriven från skolan pga av stress/utbrändhet. Har fortfarande, 2-3 år senare, inte helt kommit tillbaka till det lugn jag hade förut men med lite trix och planering går det bättre. :)

Man måste vara lite ego och verkligen tvinga på sig tid. Det är SÅ viktigt för välmåendet oavsätt hur roligt man tycker det är att vara andra till lags. Jag har gärna med en fot överallt men behöver iaf lite dötid med bara mig och det jag tycker om. Har tom börjat göra det hemma. ;) Och det fungerar hur bra som helst. Ju mer tid jag tar mig desto mer börjar jag känna mig som mig själv igen.

Så klockren det du sa! Omgivningen får vackert vänta. :bow:

Hejsan! jag är bara 13 år men känner faktiskt igen det här när man kommer från skolan och ska hjälpa till i stallet, då när jag kommer till stallet brukar jag sätta mig ner och sätta på lite låg musik i stallet och nynna på en låt och kanske dricka lite kaffe/te. Sen så av en härlig ridtur mår jag oxå susen.. sen hemma och sånt är det läxor som spökar det är jättejobbigt att få bort stressen men ibland läser jag läxor när jag ligger i badet.. "") hihi kanske int hjälper så mycket att jag skriver men men ha det bra och lycka till med alla svar du fått :)

Jag känner igen problemet jag med, jag tycker att det hjälper att helt enkelt sätta sig ner, andas lungt och "bara vara" en stund =)

Jag hinner aldrig ta reda på stressens orsak och inte heller lyckas lugna mig bra tid innan så jag knapprar på nå naturläkemedel som har en lugnande effekt.
Man är ju sån där onödigt stressande med höga krav på allting så man gör ju egentligen inte det man borde göra. Ta itu med de underliggande orsaken. Nåja..:p

Kommer jag till stallet och känner mig stressad eller upprörd för någonting, brukar jag undvika att rida eller annat med hästarna, utan istället bara borsta lugnt och prata lite med dem.
Jag har ridit så många gånger när jag kännt mig stressad eller nedstämd att jag lärt mig att samarbetet mellan mig och mina hästar inte funkar alls då :crazy:

Försök att reda upp orsaken till varför du är stressad? kan du ändra på något där?

Stressar jag upp mig allmänt, brukar jag stanna upp och fråga mig själv typ: varför stressar du nu? är det värt det? blir det bättre av att ha bråttom?
Ofta hjälper det och jag känner mindre panik.
Nu har jag kommit till det stadiet att jag lärt känna mig själv vad som gör mig stressad och har även rett upp orsakerna till varför det har varit som det varit, och jag kan säga att det känns betydligt mer avkopplande att vara i stallet nu, när man inte känner stora krav eller press på sig. :)

Jag försöker alltid släppa jobbet när jag är på väg hem. Ibland är det svårt men när jag ser mina hästar så är det borta helt.
En sak som verkligen hjälper mig är att jag ändrat om mina matvanor och aldrig går ut till hästarna utan tillräckligt med energi och näring i kroppen och jag aktar mig för socker som kan få mitt humör att skena.
Vidare har jag lärt mig att när allt går åt skogen så sätter jag mig ner, koncentrerar mig på att andas och försöker le med hela sniktet. Om jag inte lyckas med det en dag utan känner mig på jättedåligt humör så låter jag bli hästarna den dagen.

/M

Jag är också väldigt stressad i jobbet.. men så fort jag är i stallet så knäpper jag om... Vet inte hur jag gör det, men jag antar att det är hästarnas förtjänst!
De är dom som gör en lugn och sansad.. Jag släpper alla tankar på omvärlden och är bara här och nu när jag är i stallet! Har aldrig haft en tanke på varför eller hur det går till.. men man kopplar bara av helt enkelt :P

Ett tag hade jag en liten korg upphängd utanför stallet. Ovanför den stod det:

" LÄgg dina bekymmer här innan du går in. Om du vill, kan du ta med dig dem hem sen igen".

Funka fint! man tänkte till innan man gick in och smittade ner hela stallet med alla bekymmer som är utanför och som man ändå inte kan göra något åt, åtminstone när man är i stallet. Numera har jag en mental sådan korg istället. För mig räcker det att se hästarna så blir jag lugn och finner ro. De lever i nuet och jag försöker följa det, i alla fall i stallet/hagen/i umgänget med hästar

Jag känner inte riktigt igen mig i situationen, eftersom det oftast har en lugnande inverkan på mig att bara komma till stallet och se hästarna och känna hästdoften :love: Ibland om man är stressad dock kan man försöka fokusera på nuet och detaljer i det man gör, försöka slappna av och njuta av varje ögonblick i samvaron med hästen. Kanske inte så mycket till hjälp, men jag tycker som sagt att det brukar hjälpa att bara komma till stallet :)

Jag brukar blinka lite längre och andas ut långsamt och tänka diverse elaka tankar, och sedan släpper jag ilskan.

Jag är inte mer än människa - så självklart är jag ibland stressad i stallet eller ryter till åt hästen trots att den inte förtjänar det, men jag gör min absolut bästa för att lägga band på mig. Dels anser jag att farliga situationer uppkommer bäst då personer inte kan släppa stress/ilska, och sen är det inte schysst mot hästarna heller att behandla dem "okonsekvent".

Det där med andningen tycker jag brukar funka bra. att bli ka långsamt? Det har jag aldrig tänkt på, men känns avslappnande! :rofl:

Idag var min häst helgalen i hagen när medryttaren skulle hämta. Så jag pallrar mig dit, och ska få tag på honom. Lutade mig mot ett träd, TITTADE verkligen på honom, försökte läsa av honom. Tänkte på hur vacker han är, och pratade lite mjukt till honom. Både jag och hästen blev coollugna, även om jag egentligen var arg för att han jävlas. Men den ilskan försvann, eftersom den ju inte hjälper mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka