Hålla i gång på vintern?

Sv: Hålla i gång på vintern?

det finns massor som går att träna i skritt. Lite försiktig trav går också bra. Ute i skogen rider jag i alla gångarter även om det blir mindre trav och galopp än när det är mjukt.
Tränar mera vid handen också.

Jag rider på som vanligt med varma kläder på mig samt broddar och snowgrips på hästen.

När det är fruset/snö är det alltid en lugnare period i ridnignen för mig och hästen.
När det bara är fruset försöker jag åka till ridhus oftare och skrittar/ travar korta sträckor på vägarna, men då har vi gräs i mitten och skogsstigar som är helt grästäckta och blir inte jättehårda. Men jag är försiktig ändå. Fält som jag vet är hyfsat jämna kan jag rida lite "hårdare" på, men det är fortfarande lugnt och försiktigt som gäller.

Sen när det är ordentligt med snö rider jag i alla gångarter, men mkt försiktigare än sommar/vår/höst då det faktiskt kan finnas is under fast man inte räknat med det... jag hatar is i samband med hästar, är helskakis när jag måste rida där det är isogt trots att hästen är broddad :p
Då kan jag dock rida ganska normalt på fälten, men är försiktig på vägarna.

uusch jag är redan trött på det här vädret, har inte hunnit få på snösulor på min häst och det har kommit snö här så vi får ta det jättelugnt, hon får massa snöklampar som jag får slå bort hela tiden... och hästarna vågar inte röra sig som vanligt i hagarna så hon har massor med överskottenergi som hon inte blir av med :p
Jag vill ha vår!

Vi rider på som vanligt,har inget ridhus i närheten,får åka dryga milen,vilket jag undviker under den halkiga vintertiden!

Så det är skog o mark o gärden som vanligt..
När snön kommer:),då tolkar vi,pållen bara älskar det..skidor pulka däck,och till julen en masonitskiva,så hon får dra hem julgranarna!

saltar paddocken med vintersalt så e de lika mjukt som alltid! annars har jag manege på nära avstånd som jag akn rida till. annars rider jag väl ut och så, i hagar och på ängar.

Fast det handlade ju om att inte kunna utesluta att det finns hål och liknande.

Soms agt, golfgreensjämnt behöver det ju inte vara, och jag bryr mig inte om om det är 'mjuka' ojämnheter. Däremot skyr jag HÅL som pesten, även om det är så tuvigt att det blir 'knöligt'.

Jag brukar försöka jmf med hage - skulle jag kunna släppa dem i hage här? Om ja, då är det okej att rida. Om nej - rid inte.

Precis. Men den största skillnaden blir väl om man ska trava/galoppera på det underlaget. Hästen får svårare att hålla koll på vart den sätter fötterna i högre tempo och i regel lite sämre balans att korrigera om den trampar fel. Högt gräs rent allmänt är ju ingen fara men om det helt eller delvis ligger ner så det nästan fungerar som snaror.

Jag broddar och sen är ridningen mest som vanligt. Banan fryser ju också och de blir ju lite mer skritt under uteritterna. Hoppas mest på varmare tider:love:

På vintern är ju ponnyn så kinkig också och tycker de mesta är läskigt, men de funkar också för det mesta:bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka