Sv: Hålla i gång på vintern?
Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken?
Det här blir första året jag har tillgång till ridhus över vintern, så jag misstänker att det kommer missbrukas rätt rejält!
Inte uppvärmt/isolerat så det lär frysa lite där också när det blir som kallast, men ändå. Blir det hårt och gropigt lär jag inte trava så mycket men skrittjobba som vanligt.
När jag haft häst på vintern tidigare har jag filosoferat som så att vintern innebär annorlunda men hårdare träning för att bygga upp sig till att återuppta dressyrandet till våren/hösten.
När jag rider ut kräver jag nämligen aldrig (eller sällan åtminstone) att hästen ska gå "i form" däremot söka sig framåt/nedåt, vilket de automatiskt brukar göra om man rider en del i skog och terräng. Anser att de då bygger upp en naturlig grundmuskulatur och lär sig balansera upp ryttaren. Så jag kör på med skogsuteritter, rida på travbanor (träningsslingor) om det känns för osäkert att rida i skogen (för mycket snö så hästen inte ser underlaget - riskerar att fastna mellan stenar, halka i nedförsbackar osv) och då brukar jag dressyra genom lite öppna/sluta/skänkelvinkningar och massor med travövergångar. Det är ju övergångarna som bygger mest, därför ser jag det som extra uppbyggande när man inte vågar trava några längre sträckor
Sen när snön kommer tränar man genom att rida lagom mycket i snö, pulsa lite. Bara det är ju rätt tuff träning.
Mycket backträning också, riktigt branta backar ska det vara så hästen knappt orkar upp!
Och lagom branta nedförbackar så man inte trillar på näsan men hästen lär sig samla sig och hålla balans.
Helt ärligt tror jag hästarna får bättre ridbarhet på vintern när man rider enligt de här principerna. När man väl kommer igång med dressyrandet igen brukar hästarna ha en bra grund!
Vår - "komma igång" med dressyr
Sommar - finslipning/utbildning
Senhöst/vinter - uppbyggnad.
Har egentligen ingen årlig vila öht. Lägger in väldigt korta viloperioder om jag "måste" pga att jag ska bort eller blir sjuk t ex, eller om hästen börjar kännas ringrostig/övertränad och behöver en break. Eller som nu när det är två hästar att motionera - den ena tränas ca 3 dagar i veckan för att det inte hinns med mer.
Kör på filosofin att åtminstone vuxna/lite äldre hästar bör röra på sig regelbundet för att må bra, om man VILL rida dom vill säga. Känns onödigt elakt mot hästen om den hinner bli stel, vissa märker man på bara efter ett par dagar att de känns "stummare" i kroppen och jag inbillar mig att skaderisken är högre och att hästen rent allmänt känner sig mindre fräsch om den blir stel.
Om underlaget är hårt så i ärlighetens namn glömmer jag nog härda (rider ju oftast på varierade underlag vid uteritter) utan kör på som vanligt, MEN vid trav endast kortare övergångar och då hinner man ju känna om det blir för stumt för hästen.
Hästarna kan ju drabbas olika mycket/lite beroende på en massa faktorer men främst hur vinklarna bak blir och hur balanserat dom går. Är hästen ovanligt pigg för dagen (leker montéhäst...
) så är det därför inte så lämligt att trava. Kan man få till lugna fina övergångar däremot kan det fungera.
Galoppera kan jag göra uppför enstaka backe förutsatt att det är bra fäste. Ingen längre sträcka och bara där hästen kan hålla balansen.
Skulle själv inte gärna dressyra på en åker som har långt gräs. Borde det inte vara risk för att hästen trasslar in sig i/snubblar på gräset? Hellre då rakt fram på en väg.