Hålla i gång på vintern?

Sv: Hålla i gång på vintern?

Ja, blötväder är värst! Håller med helt klart!
Men jag är fortfarande impad! :D

Vi lastar och kör till ridhus ca 3 ggr per vecka.

Däremellan skrittas hästarna när det är hårt i marken. När det är snö funkar det ju att rida, då kan det till och med gå att ringvälta paddocken så att vi kan rida där (i alla gångarter). Men som sagt, är det fruset och barmark blir det skritt och några få steg långsam trav kanske.

Ja, blötväder är värst! Håller med helt klart!
Men jag är fortfarande impad! :D

Tja, om det växte upp ett ridhus på åkern någon jäkla gång, skulle jag med all sannolikhet bli bekväm snabbt som ögat.

Men jag har *aldrig* stått vid ridhus, eller även vintertid kunnat traila till ridhus i närheten (det går knappt komma av gården med släp vintertid, tar dessutom 30 min på sommarväg i ren körning till närmsta ridhus), så jag har helt enkelt aldrig 'vetat om' annat.

På samma sätt som jag aldrig i eget stall haft rinnande vatten. Jag HATAR att bära de jäkla dunkarna, men gör det ju. Om jag en vinter fick rinnande vatten, och sen togs det ifrån mig, skulle jag antagligen hellre flytta än börja bära igen.

Så det handlar ju mycket om 'vad man är van med' och vad det finns för alternativ med =)

säg det, inget alls på många år tror jag. :p möjligtvis hö/gräs. det slogs förra hösten men det här året har det vuxit sig lååångt. jag var ute och gick på det i våras och det kändes någorlunda plant..

Då skulle nog inte jag heller våga 'chansa' nä..

Men hmm, till nästa år kanske du kan muta dem att slå det inför hösten, och ta bort det slagna, så kan du ju rida där om det är plant? =)

Detta med att hålla igång hela vintern är nog ngt man vänjer sig vid. Jag fuskar lite genom att låta min häst ha sin månadsvila i november. Hon har vilat en vecka nu men jag saknar redan ridningen. Vi har varit ute och gått i skogen i stället både igår och idag. Men i fredags var det sämre väder och då kändes det bra att inte vara tvungen att ge sig ut.

Jag har inte heller rinnande vatten, men som väl är hjälpande händer. Det är för jäkligt, men som sagt - är man inte van vid annat så tänker man inte på det så mkt. Det bara "ska göras".

När det börjar frysa och bli hårt, kör jag med "Alexandra_W"-principen... "klapperteorin". Har jag tur, så får jag skjuts till ridhus två ggr/mån.

När snön sen kommer, finns det alltid skogsängar, trevliga stigar eller stubbåkrar, som jag haft noggrann koll på.

Men vintermånaderna överlag är lugnare ridning motion för oss gamla damer även om vi försöker röra oss regelbundet på något vis, för att till våren, sommaren och hösten köra fullt ös - medvetslös.

:bow:

kl

paddocken är så pass bra att när det är hårt i backen är det fortfarande bra och ridbart där.

Nu har det kommit snö så jag hoppas det ligger kvar ett tag. Kör in till ridskolan 1gg/v om det bara går att skritta ute. Brukar göra lite övergångar då pålle nog kan trava några steg även om det är hårt (bredare stigar i skogen - bättre än hårda grusvägen)

Precis, det handlar självklart om vad man är van vid. :)

Jag är nog väldigt bortskämd med två ridhus, div. utebanor, spolspilta med varmvatten, torkrum till täckena, uppvärmd sadelkammare osv.
Jag skulle nog inte klara mig om jag skulle bli tvungen att "byta ner" mig.

Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken?

haha vi klara oss inte!!! jo men man står ut... förra vinterna åkta jag iväg och tränade varje vecka. Sen så rider jag på fält. Sen när det är fruset i marken så finns det inte mkt man kan göra...Jag red en del i grannskog som bra underlag om man hittar ett ställe utan mkt grenar. Då blir dom lösgjorde och goa när dom rids runt träd och mellan osv.

Efter vägar. I skogen. Precis som jag gör på sommaren. Enda skillnaden är hastigheten då det är isigt ute. Och att hon får ha skor på vintern för broddens skull.
MEn det är ju skit hårt på vägarna när det inte är någon snö?

Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken?

Det här blir första året jag har tillgång till ridhus över vintern, så jag misstänker att det kommer missbrukas rätt rejält! :crazy: Inte uppvärmt/isolerat så det lär frysa lite där också när det blir som kallast, men ändå. Blir det hårt och gropigt lär jag inte trava så mycket men skrittjobba som vanligt.

När jag haft häst på vintern tidigare har jag filosoferat som så att vintern innebär annorlunda men hårdare träning för att bygga upp sig till att återuppta dressyrandet till våren/hösten.
När jag rider ut kräver jag nämligen aldrig (eller sällan åtminstone) att hästen ska gå "i form" däremot söka sig framåt/nedåt, vilket de automatiskt brukar göra om man rider en del i skog och terräng. Anser att de då bygger upp en naturlig grundmuskulatur och lär sig balansera upp ryttaren. Så jag kör på med skogsuteritter, rida på travbanor (träningsslingor) om det känns för osäkert att rida i skogen (för mycket snö så hästen inte ser underlaget - riskerar att fastna mellan stenar, halka i nedförsbackar osv) och då brukar jag dressyra genom lite öppna/sluta/skänkelvinkningar och massor med travövergångar. Det är ju övergångarna som bygger mest, därför ser jag det som extra uppbyggande när man inte vågar trava några längre sträckor :p
Sen när snön kommer tränar man genom att rida lagom mycket i snö, pulsa lite. Bara det är ju rätt tuff träning.
Mycket backträning också, riktigt branta backar ska det vara så hästen knappt orkar upp! ;) Och lagom branta nedförbackar så man inte trillar på näsan men hästen lär sig samla sig och hålla balans.
Helt ärligt tror jag hästarna får bättre ridbarhet på vintern när man rider enligt de här principerna. När man väl kommer igång med dressyrandet igen brukar hästarna ha en bra grund! :)
Vår - "komma igång" med dressyr
Sommar - finslipning/utbildning
Senhöst/vinter - uppbyggnad.

Har egentligen ingen årlig vila öht. Lägger in väldigt korta viloperioder om jag "måste" pga att jag ska bort eller blir sjuk t ex, eller om hästen börjar kännas ringrostig/övertränad och behöver en break. Eller som nu när det är två hästar att motionera - den ena tränas ca 3 dagar i veckan för att det inte hinns med mer.
Kör på filosofin att åtminstone vuxna/lite äldre hästar bör röra på sig regelbundet för att må bra, om man VILL rida dom vill säga. Känns onödigt elakt mot hästen om den hinner bli stel, vissa märker man på bara efter ett par dagar att de känns "stummare" i kroppen och jag inbillar mig att skaderisken är högre och att hästen rent allmänt känner sig mindre fräsch om den blir stel.

Om underlaget är hårt så i ärlighetens namn glömmer jag nog härda (rider ju oftast på varierade underlag vid uteritter) utan kör på som vanligt, MEN vid trav endast kortare övergångar och då hinner man ju känna om det blir för stumt för hästen.
Hästarna kan ju drabbas olika mycket/lite beroende på en massa faktorer men främst hur vinklarna bak blir och hur balanserat dom går. Är hästen ovanligt pigg för dagen (leker montéhäst...:angel: ) så är det därför inte så lämligt att trava. Kan man få till lugna fina övergångar däremot kan det fungera.
Galoppera kan jag göra uppför enstaka backe förutsatt att det är bra fäste. Ingen längre sträcka och bara där hästen kan hålla balansen.

Skulle själv inte gärna dressyra på en åker som har långt gräs. Borde det inte vara risk för att hästen trasslar in sig i/snubblar på gräset? Hellre då rakt fram på en väg.

Senast ändrad:

MEn det är ju skit hårt på vägarna när det inte är någon snö?

Här är sällan problemet med ingen snö.
Och jag brukar fortsätta med ridningen även om det är hårt. Men inte alltid i samma hastigheter. Men alla gångarter. Jag låter dock henne inte dra på lika som på sommaren.

Vinertid är min tjej skodd med sulor för att förhindra styltor Ocg brodd. Jag har benskydd som går högt upp på benet och ner över hoven. Hon kliver sönder sej annars med brodden.

Men det är det enda som är annorlunda på vintern. Jag skrittar mycket på sommaren. Lika så på vinern. Jag travar en hel del på sommaren. Även så på vinter. Jag galopperar mycket på sommaren o lika på vintern..

Gillar inte vilor. Inte denna underbara årstid. Nu är det som vackrast ute.
Jo det är hårt. Det kanske sliter på benen. Men hon är av travar modell Hon är avlad för att hålla. Hon har aldrig startat. Och kommer inte heller att göra. Jag kan med 100% sakerhet säga att min häst kommer hålla bättre med mej än vad hon skulle ha gjort på banan.

Hon är en häst... Inte en porslins prydnad!

Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna?

Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused:

Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek:

Japp, rider alla gångarter även när marken är frusen. Är dock noggrannare med uppvärmning i skritt innan jag ökar tempot, och ser till att hästen hela tiden går välbalanserat, så några "galopprace" blir det liksom inte när det är frusen barmark.... Jag är nöjd så länge underlaget är PLATT; fruset och knöligt underlag (som det kan bli när ridbanan fryser efter längre tids "blötväder") försöker jag undvika helt, så då är ju en frusen grusväg mycket bättre!

KL

alltså, jag blir lite full i skratt. Är ni uppväxta på golfbanor eller i storstan med era hästar, vissa som svarat? :D
Trassla in sig i gräs? :rofl: Eller att det är lite ojämnt underlag? Jag förstår inte - en häst som är van att ridas ute i skog och mark, och som rids med vett och sans, har väl inga problem att röra sig kuperat?

jag kan förstå om man aldrig rider ut eller väldigt sällan rider ut, att det kan kännas obehagligt, men då är det ju en själv det beror på, inte att hästen inte klarar det.
Hur skulle en hårdfrusen ridbana vara mindre slitage på hästen än att ridas ut i terrängen och trava och galoppera på stigar i skogen eller vissa lämpliga fält?
det är INTE stehårt och stumt i backen inne i en tät granskog, eller på en betesvall. däremot på en grusväg.

du startade ju en tråd för bara ngra veckor sen, som tog upp att du inte rider ut över huvud taget, pga att du tycker det är obehagligt. Hur går detta ihop? :confused:

jag rider i ridhus en gång i veckan sedan skrittar och travar jag på stubbåkern men det är mest skritt arbete

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka