Hålla i gång på vintern?

Sv: Hålla i gång på vintern?

Alltså jag tänker att när det är fruset och hårt är det ett utmärkt läge att intensivträna styrka istället för kondition (ute alltså) Rider av vägarna och klättrar och brakar runt på kalhyggen över stock och sten så att säga!! på de stenhårda vägarna tränar vi lydnad; halter, "bakdelsvändn" (45 grader och över till andra sidan vägen - 45 grader och tillbaka) ryggningar, igångsättningar, avsaktningar, fattningar osv. Jag är lärd som du centaur men också förlängt att det är inte övergångar som sliter på leder/senor utan de många hovnedslagen i högt tempo!! Rätt eller fel vet jag inte men jag har aldrig haft senvarningar på mina hästar ens vintertid...
Sen när snön kommer kan man konditionsträna genom galopp intervaller på snöiga gärden. När våren kommer är hästen stark och fin med bra flås!!
(året runt rider jag på bana anpassad till väderlek inne eller ute 1- 3 pass/vecka för att trimma annat)

Sen får jag också oönskade viloperioder men de handlar mer om min nuvarande livsbild (heltidsarbetande småbarnsförälder som bor på renoveringsgård) än på väderleken!!

Fast rent ridmässigt är ju inte hösten värst det är ju superunderlag att rida på regnade grusvägar!! Sen är det ju ett helvete ur bekvämlighetssynpunkt!!

Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken?

När det är hårt och fruset ute så försöker jag att lägga om träningen lite och arbeta på annat sätt. Vill jag rida så försöker jag att hålla mig i skogen, där blir det ju aldrig lika hårt som på vägarna. Eller så är jag på åkrarna de dagar som de lämpar sig för det.
Ibland tömkör jag/kör med vagn och arbetar mycket i skritt. Andra dagar tar jag ut dem i skogen och drar stock, då får de använda lite andra muskler och ta i ordentligt. Vill man stimulera huvudet på dem lite och inte är ute efter motionen så finns det mycket nh övningar, eller så kan man trick träna dem.

men vet man inte hur ängen ser ut under allt gräs så ser inte hästen det heller, och skulle det vara någon liten ojämnhet så risikerar man ju att hästen trampar snett och skadar sig, eller i värsta fall går omkull... :crazy:

Självklart ska du inte rida om du inte vet hur underlaget ser ut. Men vet man att det inte är sorkhål eller tuvor eller annat så är det inte riks larm på att det är lite ojämnt.
men om ditt enda alternativ är en frusen uteridbana skulle jag allvarligt trappa ner och ge lite vintervila istället för att riskera slitage på hästen den vägen. du lär ju få vara försiktig oavsett, om du mest rider i padocken rent allmänt.

KL

alltså, jag blir lite full i skratt. Är ni uppväxta på golfbanor eller i storstan med era hästar, vissa som svarat? :D
Trassla in sig i gräs? :rofl: Eller att det är lite ojämnt underlag? Jag förstår inte - en häst som är van att ridas ute i skog och mark, och som rids med vett och sans, har väl inga problem att röra sig kuperat?

.

Fast det handlade ju om att inte kunna utesluta att det finns hål och liknande.

Soms agt, golfgreensjämnt behöver det ju inte vara, och jag bryr mig inte om om det är 'mjuka' ojämnheter. Däremot skyr jag HÅL som pesten, även om det är så tuvigt att det blir 'knöligt'.

Jag brukar försöka jmf med hage - skulle jag kunna släppa dem i hage här? Om ja, då är det okej att rida. Om nej - rid inte.

klart man får ta det lugnt om det blir en kall vinter, tänkte ju inte galopp-träna precis.... :cool:

men tror inte det är farligt att trava någon meter på hårt underlag, det har jag gjort alla andra år och han har väldigt rena och fina ben. han har varit varm en gång och det var året vi hade massa snö, dvs tung och djupt underlag överallt!

så jag kommer nog varva pass på banan med övergånger mellan skritt och trav och skolor i skritt, med att skritta ut. vila tänkte jag ge när det blir som kallast! vill helst inte ställa av alltför länge, då blir han helt galen i hagen och det är större skaderisk på det än sakta trav under ryttare...

Men då är jag ännu mer förvirrad. Om du tycker det är ok, varför skulle det vara värre att rida på lika hårt underlag ute utanför ridbanan? Jag trodde det var det din fråga gick ut på, att det var skadligt?

nu fattar jag inte vad du menar öht. :confused:

frågeställningen är ju om man rider som VANLIGT, vilket en del här skriver att dom gör. VANLIGT innebär för mig att man travar och galopperar mkt! det har jag alltid fått höra är skadligt....
att rida 10 steg i skritt och 3 i trav är Inte vanlig för mig, då har jag anpassat ridningen rejält efter underlaget...

mina grusvägar är iaf hårdare än banan, men förstår inte riktigt vad du menar...

nu fattar jag inte vad du menar öht. :confused:

frågeställningen är ju om man rider som VANLIGT, vilket en del här skriver att dom gör. VANLIGT innebär för mig att man travar och galopperar mkt! det har jag alltid fått höra är skadligt....
att rida 10 steg i skritt och 3 i trav är Inte vanlig för mig, då har jag anpassat ridningen rejält efter underlaget...

mina grusvägar är iaf hårdare än banan, men förstår inte riktigt vad du menar...

fast det verkar som du antar att det är stenhårt ute överallt, oavsett var man rider. det är det inte! det finns mjukare platser i fruset väder än en frusen ridbana - och där går det att trava och galoppera ganska som vanligt ja.....

läs mitt senaste inlägg.
skulle aldrig rida i din hage med stenarna :D

Stenarna plockas varje vår, även om du mfl tycks hängt upp er på bildserien där från april. TYvärr kryper det upp nya vid nästa tjällossning, 'charmen' med gammal åkermark på ren jävla sten. Eller hur det nu var... Grannen har 'lika kul' på sina åkrar. Man kan ju tycka de borde ta SLUT någon gång, men det tycks finnas outsinlig förråd av dem. Menar du slänterna skulle jag inte ha minsta problem att skritta upp/nedför dem, sådan terräng stöter mina på även ute under ridturer.

Men, kika på betesbilderna istället, där rider jag utan problem, trots att det inte är vattenpassplatt. Sålänge underlaget är vettigt naturligtvis.

Jag släpper inte i hagar med kasst underlag heller, den lera som många hästar klampar omkring i nu t ex, släpper jag inte på.

jag rider likadant året runt, skrittpromenader med lite trav o gångartsträning på grusvägar och på helgerna kör jag ett ordentligt pass i skogen. märker jag att marken är hård, då tar jag det lugnare med mycket skritt istället. men nu har snön kommit så nu blir det galopprundor ute på ängen :)

vet inte vad du har för ridterräng, men här finns det inte det. förutom en del ängar som jag ej vet hur marken ser ut på eftersom det är långt gräs på samtliga....

där jag stod tidigare fanns det inte heller mjuka ställen när det var 10 minus.

Fast man kan ju skritta ut på ängen i fråga och skritta omkring och undersöka den kvadratm för kvadratm och fman m'srker ju ganska snabb om det finn tuvor och sorkhal och andra ojamnheter...
Finner du inget ar det ju bara rida pa...

skrittar ut dressyr på åker eller hagen,klättra

du startade ju en tråd för bara ngra veckor sen, som tog upp att du inte rider ut över huvud taget, pga att du tycker det är obehagligt. Hur går detta ihop? :confused:

Nu har jag ju ridhus. Det har jag inte alltid haft vettu! ;)
Det jag inte gör är rider ut ensam (numera, för sisådär 3 år sen hade jag inga problem med det, förra vintern hade jag ingen häst så det är i princip bara 1-2 vintrar av "inte rida ut själv" vi pratar om) men med förra kusen hade jag lyxen med uterittsällskap en hel vinter och höst med minst 5 turer i veckan! :) när jag inte hade det så pressade jag mig att rida ut ett par gånger, men som *host* tur för mig så blev hästen halt ca en månad på vårkanten. Dessemellan när det inte blev uteritter blev det rida i hagen/löshoppa i hagen.

huh, vadå snö... :p här har vi minsann ingen snö, förutom möjilgtvis i feb/mars då man verkligen inte vill ha nån!!

Jag har läst någon stans att det är bra att typ trava och galoppera på olika unerlag så om bara hästen var uppvärmd så var det ingen fara att trava på asfalt tex själv så rider jag som vanligt + mer uppvärmning, och med det menar jag att jag skrittar och taravar och gaopperar på stigar, och grusvägar och även ibland en liten trav på asfalt, om det inte är glansis på allt som kan kallas vägar då vill säga. Min häst har än inte haft problem med sina leder, peppa peppa ta i trä, hon är 15 år.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka