Hålla i gång på vintern?

Sv: Hålla i gång på vintern?

Min häst är inte så gammal och vi har inte kommit så långt med någon riktig dressyrträning vilket egentligen är mitt mål. På vintern rider jag fem dagar i veckan men håller mest igång henne så gott det går efter förutsättningarna. Under vintern har jag inte tillgång till annat än skog och grusvägar. Ibland går det bara att skritta och då får det bli så. Jag minns vintern för två år sedan då hade vi en meter snö i skogen. Jag hade tack och lov ridit upp enstig för snön var hur djup som helst och låg hur länge som helst. Snö är annars mysigt att rida i. Förra vintern var hemsk då var det bara lera hela tiden. Rida på ängar är jag inte så glad för. Vi har massaor av mullvadar.

Gud jag blir imponerad av er alla som orkar hålla igång så bra utan ridhus. Just nu känns det som att jag aldrig mer vill stå i ett stall utan ridhus (man vänjer sig snabbt). Förut när jag inte hade ridhus i stallet åkte jag 15 min enkel väg ca 3-4 dagar i veckan det funkade det med men mkt bekvämare att ha det "hemma".

Självklart rider jag ut ett par dagar i veckan nu med men nu kan jag skritta ut med gott samvete då jag vet att vi håller igång på andra sätt med. När snön ligger är det ju underbart ute men inte nu n'r det bara är fruset o kallt.

Gud jag blir imponerad av er alla som orkar hålla igång så bra utan ridhus.

Är man inte van vid annat så är det inga problem. Jag är van vid att rida i alla väder. Det som är jobbigt är när man måste rida i mörker.
Men visst är det ngt annat med ridhus. En gång i veckan under vintern rider jag i ridhus på andra hästar. Det är inte samma sak som att rida hemma.

vi har inget ridhus på ridavstånd, och inte paddock vid stallet, men rider till grannstallets paddock när man vill träna :)

när det fryser på går det ju inte rida där heller dock, så då får det bli skogen och fälten i den mån det går, och såklart lasta hästen och köra till närmaste ridhus när man vill rida mer seriöst..

har en äng bredvid stallet men vet inte riktigt hur den är att rida på, det är låååångt gräs så den lär vara mjuk, men vet inte om den är helt jämn. :confused:

Sålänge det inte är gropar/hålor i den, och den inte är uppenbart ojämn, så behöver den ju inte vara jämn som en golfgreen ju?

Det är väl bättre att rida på en ojämn äng några dagar i veckan än att rida på stenhårt underlag jämt. Så känner jag i alla fall.

Rider som vanligt(nästan)
Skrittar och travar lite nätt på grusvägarna.
Är det lite snö, kan vi ibland galoppera.
Blir dock inte så bra alltid, då lilleman älskar galoppera i snö, och gärna faller in i gamla olater och BOCKAR för glatta livet.:bump:
Åker då och då, när tid och pengar räcker till, ner till ett ridhus och rider lite.

Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna?

Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused:

Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek:
Precis så har jag också fått lära mig och ser ut såhär :eek: när jag hör att folk travar och galopperar när tjälen kommer. Det värsta är ju när någon annan rider ens häst och man inte kommit ihåg att säga "du får bara skritta" också får man sen veta att de ridit i alla gångarter.
Har alltid alltid fått höra det, bara skritt på stenhårt underlag!

Så från det att tjälen går i marken tills att det blivit bra med snö så det sviktar så skrittar jag bara. Har alltid gjort och nu känns det ännu viktigare då hästen är 24 år gammal och jag tänker då inte påfresta hans ben och leder/senor i onödan...

Sålänge det inte är gropar/hålor i den, och den inte är uppenbart ojämn, så behöver den ju inte vara jämn som en golfgreen ju?

Hur kan man vara säker på att en ojämn äng inte innehåller gropar? Jag är nog lite extra tramsig men jag tycker att det är obehagligt att rida på ängar som ej är helt jämna. Om gräset är långt och matken ojämn så blir jag rädd så fort hästen snubblar till lite om man rider fort. Då ser jag bara en massa kaninhål och brutna ben framför mig. Tråkigt, för jag minns när jag var ung då var det ju helkul att fara fram i full fart.

Hur kan man vara säker på att en ojämn äng inte innehåller gropar? Jag är nog lite extra tramsig men jag tycker att det är obehagligt att rida på ängar som ej är helt jämna. Om gräset är långt och matken ojämn så blir jag rädd så fort hästen snubblar till lite om man rider fort. Då ser jag bara en massa kaninhål och brutna ben framför mig. Tråkigt, för jag minns när jag var ung då var det ju helkul att fara fram i full fart.

Jag kollar innan jag rider. SKulle heller inte våga trava/galoppera ut på en 'okänd' än. Ett hål kan räcka för det ska vara det sista du och/eller hästen gör i det här livet.

Utan menade mer att om man har en äng, utan gropar/kullar, men som kanske inte är golfgreensjämn, dvs skulle du gå med vattenpasset (eller ögonmåttet) så är det lite olika lutning på olika ställen, eller någon liten 'mjuk upphöjning', då är ju ängen okej ändå.

Alltså att den inte behöver vara 'platt som en pannkaka och alldeles jämn' för man ska kunna rida där.

Men skulle förtydligat att man ju måste kolla det först, inte bara kasta en snabb blick på en äng med högt gräs och tycka 'den är nog jämn'.

Kaninhål är min värsta mardröm med, lite 'knäppt' eftersom vi inte har kaniner här :angel: Men just det där att de ska trampa ner i ett hål.

(Vilket jag iofs varit med om. På en grusväg. Som var platt som en pannkaka och med PERFEKT svikt, det var vår. Den var dock också underminerat av tjällossningen. Hade ridit på den varenda dag mer eller mindre utan problem. Men den här dagen gav den vika när vi kom i galopp, lugn sådan iofs, och hästens ena framben trampade igenom, och under var det hål, så hästen sjönk ner till strax under knäet. Hästen redde ut det hela med visst besvär, utan att gå omkull, men gissa om jag såg skräcksyner hur vi skulle gå omkull, hästen bryta benet etc.)

det är precis ngt sådant som du beskriver som jag ser framför mig. Tur att det gick bra för er. Vi har inte så mkt kaniner här men många mullvadar. Det blir kanske inte gropar efter dem men stora högar som gör marken otroligt ojämn.

Ni som ej har ridhus, hur rider ni era hästar när det är fruset i marken?

Vi rider ut i skogen i anpassat tempo, skrittar på ridbanan (gummiflis så den fryser inte så fort som en vanlig bana) och sedan transporterar vi hästen till ridhus när väglaget tillåter. Rider även ibland på "kända" stubbåkrar som ligger precis bredvid stallet. Vi håller igång så många dagar i veckan som möjligt.

alltså den ser platt ut, men eftersom gräset är så långt så är det ju hopplöst att veta hur den egt är. är säkert 50 cm högt gräs som nu till stor del har lagt sig. den har inte varit dyrkad på några år så jag är rädd att det är tuvor under allt gräs...

Jag rider på som vanligt. Har en banvall här som är ypperlig för lite tempo. Klättrar också en hel del om det inte är is i backen...Underhåller hästarna även när det är mycket kallt och då blir det skritt och trav ca 3 ggr i veckan. Ingen direkt vila således för mina hästar...

alltså den ser platt ut, men eftersom gräset är så långt så är det ju hopplöst att veta hur den egt är. är säkert 50 cm högt gräs som nu till stor del har lagt sig. den har inte varit dyrkad på några år så jag är rädd att det är tuvor under allt gräs...

Vad är dyrkad *nyfiken*

Jo, det är ju tyvärr risk det är så då. Jag skulle heller inte våga 'chansa' omd et var så högt/tjockt gräs att man inte kan avgöra hur det är under, speciellt inte om man inte 'sett den' slagen.

*kl*

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av alla er som inte har tillgång till manege på vintern och ändå rider och håller igång era hästar! :bow:

Jag tänkte på det senast i förrgår när jag stod utanför stallet i snöblandat regn och la upp hösilage. Hade inte jag haft tillgång till manege hade jag nog lagt ner alltihop över vintern.

*kl*

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av alla er som inte har tillgång till manege på vintern och ändå rider och håller igång era hästar! :bow:

Jag tänkte på det senast i förrgår när jag stod utanför stallet i snöblandat regn och la upp hösilage. Hade inte jag haft tillgång till manege hade jag nog lagt ner alltihop över vintern.

Det *harkel* finns en anledning att mina får 'vintervila' istället för 'sommarvila'. Dvs jag ställer av en månad vintertid, isf sommartid.

Fast, ju äldre jag blir, dessto svårare blir det att hålla motivationen uppe över vintern. Det var lättare i tonåren när man levde efter devisen 'rida är alltid roligt, och det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder'. Minns när vi red och det var så kallt så vi hade 'rånarluvor' under hjälmen, och ögonfransarna och näshåren frös ihop.

Jag skulle inte ens tänka TANKEN att rida i det vädret idag. Inte heller i hällregn :o

Men ändå, en månad är inte så mycket, det är ju höst och vinter halva året! Nästa i alla fall :p

Hösten är ju värst...ofta blött och mycket mörkt. Så fort frosten kommer och stannar blir det ljusare och luften blir klar även om det snöar. Kylan håller man stången med skoteroverall;)

Men ändå, en månad är inte så mycket, det är ju höst och vinter halva året! Nästa i alla fall :p

Fastd et är som piraja säger, det värsta är okt - nov, sen när det är vinter på riktigt (förhoppningsvis), och inte bara mörkt, grått och lerigt, då blir det lättare igen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka