Hålla hästen i hull i sommar

Sv: Hålla hästen i hull i sommar

pasture mix från d&H o hestekraft extra är två müslin som innehåller mkt örter. Av de två skulle jag ta hestekraft som stödutfodring då det innehåller mkt mer protein. Finns säkert flera, funderar på om inte baileys stud mix innehåller örter också.

Sv: Hålla hästen i hull i sommar

Kl

Jag har också en kräsen häst och en häst som faller ur om jag inte stödfodrar med kraft större delen av sommarbetet..
Jag har kört med lucern, lite gotti gott i form av musli, ibland mutor av morötter etc och sedan eventuella tillskott.
Ökar upp givan eftersom tiden på betet går, till en början nästan inget alls för jag får ändå inte i honom det. (för gräset är ju godare! :D )

Det jag gör är att jag uppskattar det han kan sätta i sig själv på betet och uppskattar sedan vad det kan vara för typ av värden (ungefär) utifrån analysen på grovfodret som tas från närliggande eller liknande marker.
Det är ju svårt att veta exakt då man sällan tar analys på själva betesgräset, men då får man en liten aning om vad som eventuellt kan saknas. Sedan håller jag stenhård koll på hullet/hur hästen ser ut allmänt hela tiden.

Så jag tillsätter det som jag kan anta fattas eller det som behöver boostas med och för oss har det funkat jättebra med den metoden i flera år nu :)

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 715
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?