Hallå behöver tips ! :)

F

Frisco

Min medryttar häst som är ett varmblod på 12 år och har gått på travet och jag har två små problem :crazy:
1 : När vi ska vända hem till stallet igen så börjar han stegra sig (inte högt men)
och börjar små trava och när jag bromsar han börjar han hoppa eller stegra sig och hålla på, har ni nått tips om vad jag ska göra för att han ska sluta !
Jag antar att han vill springa hem och när jag bromsar han blir han sur kan det stämma ´?! tar emot ALLA tips ! :)

2 : När jag sätter mig ner i sadeln fattar han galopp hela tiden! Och om jag bromsar travar han kanske 3 steg och fattar galopp igen !
Vill gärna få tips och övningar så att det blir bättre :laugh:

Mvh Elin :rofl:

Sv: Hallå behöver tips ! :)

låt honom göra en volt när han snabbar sig hemåt. Bromsa inte utan låt energin komma ut. Låtsas att det är det du tränar på och beröm honom när han slappnar av. Många volter blir det men ganska snart inser de att det är enklare att bara skritta hemåt istället för att göra volt på volt. Se bara till att göra volter åt olika håll...

När han stegrar sig så ryt/dunka honom inte i huvudet såvida han inte stegrar sig så högt så det blir farligt. Vänd honom istället på en volt så fort det känns som om han tänker stegra. och precis som ridtravare sa så vänd honom på volter när han vill skynda hem, men gör gärna annat också som t.ex serpentiner halter ryggningar o.s.v. För vissa hästar blir bara mer stressade av många volter. Men som sagt beror det helt på hästen, testa dig fram och lycka till. ;)

Lugn och tydlig, är det bästa råd rent generellt jag kan ge.
Det kan ju också vara att hästen förväntar sig att det kommer göra ont i munnen (och ev rygg/nacke om den samtidigt protesterar) och därför stegrar som i förebyggande protest :p Ta tillbaka tydligt men mjukt - lätta, och som sagt - ge små uppgifter så den inte bara fokuserar på att den vill hemåt, belöna med beröm och eftergift när den gör rätt.
Det kan också vara att hästen ännu inte känner sig trygg med dig, och i förebyggande syfte är det därför viktigt att man själv håller sig cool, tänker sirap och inte överreagerar/blir ryckig utan tydlig och så mjuk som möjligt.
Försök lära hästen tänka framåt/nedåt med huvudet så kanske risken för just stegring minskar, försök gärna lära den att böja sig på rakt spår så kan man utnyttja att det är svårare att stegra sig när den är böjd.

Till fråga 2:
Kanske är det en fråga om balans (eller t o m ont i ryggen när man plötsligt börjar dunsa...) kanske är det en fråga om inlärning, att den lärt sig fattningar "för" bra. Se till att aldrig bestraffa hästen utan lugnt och fint omvandla till trav igen. Inte hela världen om det hinner bli ett par galoppsprång först, man kan passa på att försöka få lite jobb de sprången så lär sig hästen att det blir lättsammare att följa vad du säger istället! ;)
Balansen rent överlag kan man tänka på - sin egen och att träna upp hästens. Har hästen lärt sig att galoppera när den eller ryttaren hamnar i obalans (ofta så man lär travare :angel: ) blir det nog lätt så.

Glömde fråga - har du pratat med ägaren om hur denne uppfattar det och hur h*n brukar hantera situationerna? Om inte - gör det. Om inte annat för att snacka ihop sig.

Jag tror att eftersom hästen alltid blir så galen på väg hem så spänner du dig utan att du märker av det precis när du vänder honom hemåt då blir han ännu livligare. Så försök att se en inre bild i huvudet hur hästen lugnt skrittar hemåt försök behålla denna bilden. Det hjälper hästen kommer att lugna sig när han litar på dig när han vill lyssna på dig. Han vet vad du vill om du bara visar hon det. Ju argare och mer frusterad eller rädd du blir ju längre tid kommer det ta innan han vill lyssna på dig. Hur är hästen om du går en promenad med den istället? Blir han fortfarande galen på vägen hem?
Hur är hästen i den övriga hanteringen?

Jag skulle föreslå att du arbetade din häst mer från marken så att han verkligen vill lyssna och lita på dig. Gå ut på små korta promenader. pröva leda hästen över läskiga saker som presseningar och vattenpölar. bygg upp en ännu starkare relation :)

Jag har haft samma problem med min medryttarhäst på 6 år. Det som hjälper på honom är att man slappnar av och tänker skritt, blir lätt att man spänner sig lite när hästen blir spänd och pigg. Sen tycker jag som Totola att du ska prata med ägaren om dessa problem, för det är trots allt säkerheten som är viktigast när du rider. Hur länge har du ridit hästen? kanske är det så att han/hon testar dig och ser vad du går för?

Tack för alla svar ! :)
Har pratat med ägaren ett antal gånger om det här och det brukar oftast hända samma sak för henne, hon gav mig ett tips och sa att om han började små stegra dig eller nått så skulle jag vända tillbaks han igen och gå en liten bit tillbaks och sen prova hem igen :D
Jag ska ta till mig alla tips och göra så gott jag kan ! Om det inte blir bättre ja då blir det det jobbiga beslutet men också det säkraste för både mig & hästen :)
Ska nog börja jobba han från marken ett tag och stärka vår relation !

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: Freazer
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar