Hedinn
Moderator
Vad menar du med töltträning? Är ju skillnad på att träna en häst i gångarten tölt och att träna gångarten tölt på en häst som har svårt för den, t.ex.Hur ofta tölttränar ni era hästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med töltträning? Är ju skillnad på att träna en häst i gångarten tölt och att träna gångarten tölt på en häst som har svårt för den, t.ex.Hur ofta tölttränar ni era hästar?
Just precis därför jag frågar.Vad menar du med töltträning? Är ju skillnad på att träna en häst i gångarten tölt och att träna gångarten tölt på en häst som har svårt för den, t.ex.
Varierar, beror på vad vi jobbar med. Hästen har lätt för tölt.Just precis därför jag frågar.
Hur ofta tränar/rider ni eran häst som har svårt för tölten respektive era/eran häst som har lätt för den? En allmän, nyfiken fråga.
Nu rider jag ju inte min häst, men rent allmänt så en normaltränad häst som har tölt naturligt så tränas den ”dagligen”/varje ridtur, utan problem. En häst som saknar de rätta töltmusklerna får töltträning max varannan dag, för att musklerna ska hinna återhämta sig och träningsvärken minska.Just precis därför jag frågar.
Hur ofta tränar/rider ni eran häst som har svårt för tölten respektive era/eran häst som har lätt för den? En allmän, nyfiken fråga.
Använder nästan alla gångarter under ett pass/uteritt. Oftare övningen som styr vilken gångart vi använder just då. Tölten funkar skolorna bättre så styrketräning där medans traven är mer att leka med balans och tempo. Kunna samla utan att få tölt, kunna jobba på mindre volter i balans. Börjar kunna göra öppnor och skänkelvikning i trav med bibehållen takt.Just precis därför jag frågar.
Grattis! Stam?Värmen gör att ridningen inte är så aktiv för tillfället. Betet börjar likna ytan på Mars typ, torrt, torrt, torrt. Ändå har jag ett par hästar som är rundare än nödvändigt. Röskva's inställning till mat är tämligen brett så hon svälter inte i första taget. Allt från rönn till björnbärsbuskar åker ner.
I fredags hade vi årets varmaste dag, 35 grader. Då passade Tindra på att föla. Stackars fölet, kan inte ha varit lätt att vara anpassad för att födas på Island i april och istället utsättas för det här vädret. Frös gjorde han inte!
Grattis! Stam?
Fina bilder.
Och jo, det går att lägga in flera i samma inlägg.
Titta bara... (väljer ett par gamla bilder bara för att visa att det går) översta är Aldar, nedre är Snorri.
När jag bifogar fick jag inte lägga in mer än en. Lägger jag in på det gamla sättet går det med flera.