Jag dör vad söta!Alla Mina favoriter på samma bild
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag dör vad söta!Alla Mina favoriter på samma bild
I Söndags eftermiddag när jag kom till stallet hörde jag att min hästs mage lät otroligt högt! Hördes på ca 5 m håll och som ett flygplan som drog förbi. Tänkte att måste vara gaskolik så gick med honom 1 ggr i h och inget foder. Han hade mycket gaser och var lite trött. Kl 02 lade han sej ner på sidan 2 gr på 5 min så då ringde jag veterinären. Han fick dropp, smärtlindring, kramplösande och så fick han sond samt en koll i ändtarmen. Allt var bra när vet åkte och jag passade honom 1 ggr i h hela natten. Smärtlindringen skulle sitta i ca 8 h och nästintill på minuten började magen bubbla igen. Jag ringde veterinären för att rådfråga och hon sa att jag skulle ha fortsatt koll och se att han åt, drack osv. Hon sa även att det kan sitta i en stund men brukar gå över av sig själv. Ännu en natt med passning och på eftermiddagen ringde jag veterinären ännu en gång då jag började tycka att det borde ge sig. Han som kom ut tyckte inte det va ngn fara och allt såg bra ut och att jag kunde sova på natten till idag. Det enda jag "försvarade" mig med var att magen låtit mkt mer än när de var där. Nu är vi inne på 3e dygnet och fortfarande samma. Jag var ut 2 ggr under natten och då hade han legat 2 ggr men kan ju varit för trött eller att slappnade av nu när fick vara med kompisen igen. Under dagen idag har han vilat 2 ggr. Jag har tyvärr inte sett hur det gått till när han lagts sig/legat still men det är inga rullningar iallafall.
Frågan är alltså. Har ni varit med om samma? Är det en lindrig kolik eller ngt annat? Ska det inte gå över snart :-( Tycker det här är så jobbigt när jag inte vet hur han känner.
Usch vad jobbigt!
Inte varit med om något som hållt i sig så länge.
Äter han? Bajsar?
Håller tummarna att det ger sig snart!
Håller tummarna att han blir bättre snart!Ja allt annat är som vanligt. Ringde veterinären idag igen. De sa att det finns inget de kan göra eftersom han inte har några andra symtom. Utan gasen måste komma ut av sig själv. Risken finns att det blir en ny kolik men ju fler dagar det går från första "kolikdagen" desto bättre. Så vi går våra promenader varje dag när jag har tid. Tur jag har en snäll mamma som ställer upp och kunde med honom idag när jag jobbade.
Finns ofta inte man kan göra mer än att, säkerställa vätskeintaget, ge grovfoder i flera små portioner och vid behov ge loppfrön för att minska risken för sandkolik.Ja allt annat är som vanligt. Ringde veterinären idag igen. De sa att det finns inget de kan göra eftersom han inte har några andra symtom. Utan gasen måste komma ut av sig själv. Risken finns att det blir en ny kolik men ju fler dagar det går från första "kolikdagen" desto bättre. Så vi går våra promenader varje dag när jag har tid. Tur jag har en snäll mamma som ställer upp och kunde med honom idag när jag jobbade.
Finns ofta inte man kan göra mer än att, säkerställa vätskeintaget, ge grovfoder i flera små portioner och vid behov ge loppfrön för att minska risken för sandkolik.
Idag gick han så förbaskat bra min lilla älskade häst jisses som han tölta å galopps. Jäklar vad han kan om man bara RIDER honom. Kul kul kul!
Jodå, det har vi faktiskt!titta, ni har ingen snö.
Jodå, det har vi faktiskt!
Bilderna är tagna för några dagar sedan, nu mer har vi det i alla fall vitt - även om de inte är några större
Mängder
Ska tyvärr börja regna bort imorgon
SÖTCHOCK