Håll oss Uppdaterade - Igen!

Har bestämt mig för att koncentrera mig mer på mina fjordingar och sälja lite annat.
Snorri ska säljas i år, hade ut en kompis som fick låna honom igår, som jag tänkte kan passa som ägare. Hon blev (inte oväntat) förtjust i ridbarheten och ska kolla stall och ekonomi lite extra men är helt klart intresserad.
Trevligt att sälja till folk man vet hur de rider och tänker. Hoppas det går i lås.
Isa ska också säljas, men hon är rätt svårplacerad så vi får se. Letar mentalt igenom bekantskapskretsen.
Nästa år är det dags för Undri att få ett nytt hem, om han inte visar sig vara extremt talangfull för tävling...
Aldar och Karl blir kvar, så långt jag tänker just nu. Karl kommer inte att bli till salu: han har ju sin skadehistoria även om jag inte märker något på honom nu (det är fyra år sedan han skadade sig och han har fått lång rehabilitering och verkar hållbar), och så är han så fantastiskt bra som flockledare så en sådan häst gör jag mig inte av med även om han inte har SM-kapacitet i gången precis.
Aldar vore det kul att tävla åtminstone nästa år och se hur kul jag eventuellt tycker att det är med islandshästtävlingar, han verkar ju vara ganska flott (jag som är förtjust i min häst, tycker att han rör sig jättebra även om jag är medveten om att han inte är något för att vinna större tävlingar).

Jag må vara knäpp men fjordingarna är lite extra i mina ögon, liksom nordis-travarna, så jag ska "rensa" bland de andra typerna.
Så har jag ju några hästar som är "osäljbara" och de blir förstås kvar.
Åh, fjordingar :love:. Om jag inte höll på med islänningar så skulle det definitivt vara en guling (eller möjligen en kallblodstravare)!
Tycker att det är roligt att fjordingar verkar ha fått lite högre status nu och att man ser en del riktigt välridna/körda, inte bara feta, ouppfostrade skogsmullar :). (Inget fel med en skogsmulle men den kan ju vara i god kondition och välriden ändå!)

Förresten så har mina pojkar en halvblodsvalack här på "bete" i några veckor :D Det är mina bästa kompis häst. Vi har inte jättemycket bete men det finns mer än vad mina två lättfödda behöver så jag är tacksam över att hon frågade om han fick gå här :)

Åh, fjordingar :love:. Om jag inte höll på med islänningar så skulle det definitivt vara en guling (eller möjligen en kallblodstravare)!
Tycker att det är roligt att fjordingar verkar ha fått lite högre status nu och att man ser en del riktigt välridna/körda, inte bara feta, ouppfostrade skogsmullar :). (Inget fel med en skogsmulle men den kan ju vara i god kondition och välriden ändå!)

För att inte tala om den trevliga färg-variationen...
jag har två ljusbrunblacka, två musblacka, två rödblacka och en vitblack (gulbrunblack).

Ja, jag hoppas att de ska få lite bättre rykte än tidigare.
Jag har bland annat varit med i dressyrallsvenskan (division III så inte så svårt) bland häst (inte ponny) och då fått silver i vårt distrikt, med en av dem.
Kbl-travarna går inte heller av för hackor: har en som jag startat Medelsvår C dressyr med nu under midsommar utan att göra bort mig (hamnade på plats 11 av 15 startande).

Liten update från mig och Lille Brun. Vi har haft en ganska intensiv vår med träningar, har det inte varit islänningen har det varit ponnyn, men nu är det lugnare så vi tränar mest hemma. På senaste helgkursen lossnade äntligen den där lilla passtakten vi dragits med och vi kunde börja jobba på formen med bättre eftergift. Tappar förvisso takten ibland, speciellt när jag försöker öka tempot, men blir stabilare:)
%C3%96gonblicksbild%201%20(2016-06-29%2020-41)%20(3).png

Visst kass bildkvalité :o men föreställer islandshäst i kort tölt:p

T8an på gårdagens pay & ride gick inge vidare. Väldigt icke lösgjord häst som blev kraftigt travtaktig i det svåra varvet.
V5an gick bättre. Då var han mer genomriden och vi hamna runt 5,0 i alla gångarterna. Enligt kommentarer och kryssen vid brandväggarna så är det samma sak att träna på som vi håller på med. Styrka, balans, lösgjordhet :)
Nu har vi haft en slapp månad så nu kör vi! Min tränare ska rida SM så hon har fullt upp ett tag nu så tyvärr blir det ingen lektion förrän mitten av juli. Men vi får kämpa på hemma och hitta känslan :)

Någon mer som tänkt åka på Nordiska mästerskapet i Norge i augusti? Maken vill faktiskt med så vi tänkte ta en övernattning och göra något annat på lördagen och kolla tävlingen på söndagen :) Ska bara få barnvakt först så ska vi boka hotell och köpa biljetter sen.

Red lektioner igår på Undri, Karl och Aldar.
Duktiga killar.
Hittade trevlig form i tölten och traven på alla tre, extra trevlig på Karl och Aldar.
Fick höra att jag har två riktigt bra tävlingshästar.
Karl skattades skritta för ca 6.5 för dagen, och med rätt träning troligen skritt för 7.5. Tölten skattades till ca 6.0 för dagen.
Oj då!
Och jag som har tänkt att Karl är en lämplig skogsmulle.

Mamma har börjat rida Prins ordentligt, men med fokus på att lära sig själv från grunden och på riktigt den här gången. Jag fick kika på när hon red lektion igår och de var så fina ihop! Prins är ganska sned sedan sina skadeår och ska snart åka på vattenbandsträningsläger/fat camp i två veckor. :banana:

13615515_10153761902907029_3458273411696277724_n.jpg

Upp som en sol, ner som en pannkaka... Så kan man sammanfatta gårdagen :cry:

Kom hem helt hög efter undervisning på unghästen :love:
För att några minuter senare mötas av min sambo med utsträckta armar och kramar gråtandes om mig. Han hade varit iväg med våran valp till veterinären för att lägga om bandage och få laserbehandling. ( han blev överkörd av våran granne med en ATV och fick ena höften ur led :(, så han har haft höften fixerad, han har varit superpigg och glad o varit sig själv fullt ut, fast på tre ben)
För att lägga om bandaget måste de söva honom och då passade de på att ta nya röntgenbilder, där det visar sig att höften var ur led igen och det vat omöjligt att få tillbaka den, så han fick somna in... Fattar det inte!! Han skulle bara byta bandage!! Och nu finns han inte mer :cry: älskade fina Pitch :heart RIP

Upp som en sol, ner som en pannkaka... Så kan man sammanfatta gårdagen :cry:

Kom hem helt hög efter undervisning på unghästen :love:
För att några minuter senare mötas av min sambo med utsträckta armar och kramar gråtandes om mig. Han hade varit iväg med våran valp till veterinären för att lägga om bandage och få laserbehandling. ( han blev överkörd av våran granne med en ATV och fick ena höften ur led :(, så han har haft höften fixerad, han har varit superpigg och glad o varit sig själv fullt ut, fast på tre ben)
För att lägga om bandaget måste de söva honom och då passade de på att ta nya röntgenbilder, där det visar sig att höften var ur led igen och det vat omöjligt att få tillbaka den, så han fick somna in... Fattar det inte!! Han skulle bara byta bandage!! Och nu finns han inte mer :cry: älskade fina Pitch :heart RIP
Beklagar :(

Men kul att det går bra med unghästen!

Snappeskrutt lever livet i hagen, barfota med kompisar. Har abstinens deluxe och ska boka in hovslagare i slutet av augusti för att få på skorna igen och kunna börja longera/tömköra så fort bebisen i magen bestämt sig för att komma ut :love:

Första steget är sen att få bort gräsmagen och få igång lite muskler och kondition för att sen börja ta lite lektioner till vintern.
Har fått världens grymmaste tränare/ryttare 15 min hemifrån med släp så dit lär det åkas en del ..
Har passat på att ha lite privatlektioner sen jag slutade jobba och det är ju bara SÅ kul!
Imorgon ska jag ha lektion för världens bästa Erro bl.a. :)

Snappeskrutt lever livet i hagen, barfota med kompisar. Har abstinens deluxe och ska boka in hovslagare i slutet av augusti för att få på skorna igen och kunna börja longera/tömköra så fort bebisen i magen bestämt sig för att komma ut :love:

Första steget är sen att få bort gräsmagen och få igång lite muskler och kondition för att sen börja ta lite lektioner till vintern.
Har fått världens grymmaste tränare/ryttare 15 min hemifrån med släp så dit lär det åkas en del ..
Har passat på att ha lite privatlektioner sen jag slutade jobba och det är ju bara SÅ kul!
Imorgon ska jag ha lektion för världens bästa Erro bl.a. :)
Kul! När är bebisen beräknad?

Jag väntar för fullt på min Ardur-avkomma nu, beräknad till 10:e juli. Men befinner mig i Norrköping på SM nu till på söndag, så hoppas att den dröjer tills jag kommit hem i alla fall... :D

Kul! När är bebisen beräknad?

Jag väntar för fullt på min Ardur-avkomma nu, beräknad till 10:e juli. Men befinner mig i Norrköping på SM nu till på söndag, så hoppas att den dröjer tills jag kommit hem i alla fall... :D
Bebis är beräknad 8/8 :)

Så kul med ett snappesyskon! Den blir nog fantastisk!!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 527
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama