Håll oss Uppdaterade - Igen!

Ko-kompisarna är accepterade :D

13483172_725697057533516_2625161927970195161_o.jpg

Dåligt med uppdateringar här.
Men för mej och Frenja går det faktiskt ganska bra nu. Hon blir starkare och bättre för varje gång jag rider. Den där ojämnheten som varit i höger varv i trav försvinner allt mer och vi kan konstatera att det är svagheten i vänster bak som är orsaken samt att hon överväger sig i höger varv och släpper allt stöd på vänster tygel, så hon får inge plats med benen, går för fort å kompenserar på något sett så det ser ut som en liten störning. Men så fort jag får henne i ett jämt stöd i tyglarna, verkligen rider med mina ben och passar bogarna noga så är det ingen ojämnhet alls. Så jäkla gött. Så nu tränar vi på. :)

Om ni ska titta på oridna unghästar, vad tittar ni på då? Både innan ni träffar hästen (Stam, blup, syskon, föräldrar, tävlingsmeriter hos dessa, osv?) samt då ni tittar på hästen (Exteriör, rörelser, temperament?)

Jag har bara varit spekulant på hästar man kunnat provrida tidigare. :)

Om ni ska titta på oridna unghästar, vad tittar ni på då? Både innan ni träffar hästen (Stam, blup, syskon, föräldrar, tävlingsmeriter hos dessa, osv?) samt då ni tittar på hästen (Exteriör, rörelser, temperament?)

Jag har bara varit spekulant på hästar man kunnat provrida tidigare. :)
Tittar enbart på hästens lynne och rörelser.
Innan jag åker och tittar på en unghäst så vill jag ha sett bilder och gärna en film i alla gångarter. Stam, blup mm är inte så relevant för mig, men då har jag sett såpass många unghästar att jag vet vad jag söker :)

Bröllop och magisteruppsats avklarade så nu har jag lite tid för ridning igen. Planerar att sätta ut Mistan på annons om ca en månad och tills dess ska hon få lite mer kondis och miljötränas. Gångarterna sitter fint och hon är så positiv och härlig att rida :love:
13442248_10153535539245588_1525304346719048303_n.jpg

Inte mycket att uppdatera, härifrån.
Samma, samma.

Hästarna rids och är duktiga var och en utifrån sina förutsättningar.
Karl är väl den som stått för största utvecklingen under våren, tack vare ett ridpass för kanoninstruktör. Där lossnade tölten (instruktören red loss honom en stund och effekten sitter i) och från att vara en skrutt som visserligen hade taktren tölt men i riktigt skruttigt tempo och med behov av ganska mycket hjälp, har han gått till att bli en häst som gärna väljer tölt även i hagen och som visserligen inte har ökad tölt men det är gott flyt och större steg och mer framben, på ett enda ridpass.

Jag har blivit lite bättre på att rida honom så han kommer mer till sin rätt. Och till min överraskning insåg jag att det var en häst som har helt OK gång.
Kul, kul.

Har provat min nygjorda ridbana för första gången.
Frami som bara är riden på ridbana 2 gånger tidigare var lite skeptisk och stod emot ganska mycket så jag tog det lite försiktigt å krävde inte så mycket.
Testade tölten och lite galopp. Annars blev det mest skritt.

13497653_729827573787131_3146618688355153881_o.jpg

13529262_729827563787132_5687685424432057437_n.jpg

13528976_729827567120465_7041642525168300670_n.jpg

Det var även första gången jag ser ridbilder på oss (förutom stillastående bilder) och jag blev lite orolig för hans underhals.
Min tränare påpekade den när vi red på banan första gången.
När han spänner sig så trycker han fram den direkt och formen blir svår att påverka.
Tips mottages tacksamt :)

Jahopp. Då har Tyra ätit klart denna omgång metacam. Fortfarande halt. Får ringa veterinären i morgon. Jag hatar detta. Orkar inte mer. Vi ska ha barn om två veckor för i helvete. Bli bra benet. Snälla..

Har bestämt mig för att koncentrera mig mer på mina fjordingar och sälja lite annat.
Snorri ska säljas i år, hade ut en kompis som fick låna honom igår, som jag tänkte kan passa som ägare. Hon blev (inte oväntat) förtjust i ridbarheten och ska kolla stall och ekonomi lite extra men är helt klart intresserad.
Trevligt att sälja till folk man vet hur de rider och tänker. Hoppas det går i lås.
Isa ska också säljas, men hon är rätt svårplacerad så vi får se. Letar mentalt igenom bekantskapskretsen.
Nästa år är det dags för Undri att få ett nytt hem, om han inte visar sig vara extremt talangfull för tävling...
Aldar och Karl blir kvar, så långt jag tänker just nu. Karl kommer inte att bli till salu: han har ju sin skadehistoria även om jag inte märker något på honom nu (det är fyra år sedan han skadade sig och han har fått lång rehabilitering och verkar hållbar), och så är han så fantastiskt bra som flockledare så en sådan häst gör jag mig inte av med även om han inte har SM-kapacitet i gången precis.
Aldar vore det kul att tävla åtminstone nästa år och se hur kul jag eventuellt tycker att det är med islandshästtävlingar, han verkar ju vara ganska flott (jag som är förtjust i min häst, tycker att han rör sig jättebra även om jag är medveten om att han inte är något för att vinna större tävlingar).

Jag må vara knäpp men fjordingarna är lite extra i mina ögon, liksom nordis-travarna, så jag ska "rensa" bland de andra typerna.
Så har jag ju några hästar som är "osäljbara" och de blir förstås kvar.

Besiktar ni om ni köper oriden/ohanterad unghäst?
Jag har visserligen aldrig köpt en unghäst men ja, jag skulle definitivt besiktiga den. Om inte annat så har man mer på fötterna OM något skulle hända, gentemot försäkringsbolag mm.
Skulle nog inte sälja en häst utan besiktning heller för den delen.

Jahopp. Då har Tyra ätit klart denna omgång metacam. Fortfarande halt. Får ringa veterinären i morgon. Jag hatar detta. Orkar inte mer. Vi ska ha barn om två veckor för i helvete. Bli bra benet. Snälla..
Men fy, vad trist :(. Så jädra segt när de är sjuka eller halta och man bara kämpar utan resultat!
Lycka till med bebisen :heart

Besiktar ni om ni köper oriden/ohanterad unghäst?
Ja, när jag köpte min treåring så besiktades han :) han hade kommit hem från hingstbete ca 10 dagar innan det. Vill besikta för att kunna försäkra och för att veta att jag inte köper på mig några problem som jag kanske inte sett utan att ha besiktat...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 527
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama