Hagproblem till senskadad häst

gicageli

Trådstartare
Hej allihopa med erfarenheter av senskador!

Min häst har en skada på gaffelbandet och en skada på djupa böjsenan vilka konstaterades i oktober. Han går nu i en sjukhage som är lite större än en vanligt sjukhage eftersom han rullar sig mycket och blir lugnare om han får lite större, den är dock inte så stor att han kan springa i den. Nu är problemet att den är väldigt knölig eftersom leran nu frusit till is. Jag har inte sett honom hoppa runt i den utan han verkar ta det lugnt men jag oroar mig nu eftersom underlaget är så knöligt. Alternativet är att släppa honom i en störra hage med plant fruset underlag men den hagen är så pass stor att han kan springa i den vilket jag tror han kommer göra om jag släpper honom i den. Vad hade ni valt, haft kvar honom i den lilla knöliga hagen el släppt honom i den större med plant underlag. Jag vill helst inte ha honom på box av olika orsaker. Tack för hjälpen!

Sv: Hagproblem till senskadad häst

Det finns betong "grisar" med hål i mitten som man kan köpa och flytta runt om man har tillgång till traktor (med gaffel). Då kan du flytta staketen allteftersom underlaget blir dåligt. Du sätter stolp i hålen och drar eltrådarna så är det klart :) Ett väldigt enkelt sätt att sätta upp sjukhagar när det är fruset.

Du har ingen möjlighet att göra en sjukhage till? Vi har en sjukhage som är reserverad för när det är fruset ute, då blir den inte upptrampad. Men vet att det är svårt när man är inackorderad.. Går det fler hästar i denna större hage? Annars kanske man kan dela av en liten bit bara och ev föstora den lite eftersom så han inte får värsta kicken?

Ser att du skrivit flyinge som ort, här i Lund har marken inte frusit så pass så det inte går att spetta ner nya stolpar. Hinner du göra det så föreslår jag att du bygger en labyrint till hästen i den större hagen, bygg 90 gradiga svängar så att hästen inte kan springa och nog korta "raksträckor" så de inte lockar till högre hastigheter men så hästen kan promenera. Ha så brett emellan staketen att han kan vända sig! (Väldigt viktigt!).

Nej det är bara han i så fall, det är egentligen en liten hage men för en häst med skada är den stor, han hinner ju få upp lite fart om han springer. Kan höra om vi kan dela av den om det går att få ner stolpar nu. Han kommer ju springa annars och det vore ju katastrof......Uch man känner sig som en så jobbig kund.....men de är som tur är jättesnälla!

Det är ju också en smart lösning! ska se vad vi kan åstadkomma idag i stallet. Känns som man ställer till besvär för de som har stallet. Det är bara ett litet stall och de jobbar med annat också så det känns som att man förstör deras helg med en massa önskemål hit och dit men samtidigt är det ju viktigt att han inte slår upp skadan.

Du får googla för man får inte tala om sånt här. Jag googlade på "betonggris med hål i" och fick upp en del förslag med en gång. Men det var dyrt!! :eek: Det kanske går att hitta begagnade eller göra något liknande själv? Jag vet såna som har haft grisar i hörnena och sen haft gamla däck med fälgar i där de har satt stolpen på sidorna, då behöver man "bara" köpa 4 grisar. Fast det fungerar bara på sjukhagar, annars blir det för dålig stabilitet.

Vi gjorde egna betonggrisar genom att ta stora hinkar som vi hällde ner cement i och sen ner med en stolpe innan det stelnat. Var lite bökigt att få den rakt men de löste det på ett bra sätt med div plankor mm som stöd. Så det går att komma undan billigare.

Skulle jag göra sådana skulle jag nog köpa avlånga "tunnor", såna svarta som man kan ha vatten till hästarna i. Jag hittade mina rätt billigt men... det beror ju på hur många man ska ha, en, tio eller hundra?

Gör det själv så blir det inte lika mkt besvär för dom, jag gör sådana jobb själv i stallet och blir därmed inte lika besvärlig i stallägarens ögon som om de skulle fått göra det själv!

Mmm jag försöker göra så mycket som möjligt själv men så vips så behövs traktorn och då kan jag inte ordna det själv. Men de är jättesnälla så det är inget problem men jag känner mig dum som ber om det ena och än det andra. I gengäld hjälper jag dock till mycket när det behövs, fodrar och tar in hästarna och så. Pratade med dem så vi ska göra en hage till honom som han bara får ha när det är fruset :)

Erbjud dig att betala marknadsmässig timpeng för att de hjälper dig. Då slipper du samvetet och stallägarna slipper se dig som en pain in the... om de nu känner sig besvärade.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 709
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 011
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 905
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka