Hagproblem för konvalecenshäst

Empalie

Trådstartare
Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod han i sjukhage ända tills det inte gick längre. Han blev då betydligt lugnare av att komma ut i en liten mindre hage med sin kompis. Där går de nu....här i småland är det fortfarande varmt men mycket nederbörd tillföljd att hagarna bli leriga. Hagen de går i nu har hittills hållt sig bra men börjar nu bli upptrampad. Jag har ett par alternativ. :confused:
* Släppa dem uppe på stora ängen som är ganska jämn och fin men ganska stor. Finns gräs kvar och jag kan tänka mig att de springer lite i början för att sedan lugna sig ganska fort.
* Göra nuvarande hagen större där blir i så fall marken lite tuvig men mjuk. Men de måste gå igenom leran för att komma till det torra så att säga.
MIn dilemma är egentligen om ängen är för stor att släppa de på, den är jämn och fin men jag är rädd att det skall bli spring.

Hur stora hagar har era hästar vilat i under konvalesenstiden som jag nog kommer få räkna med ta ett tag???????:confused:

En fråga till: När jag går ut med honom på morgonen går vi först uppför en grusig slänt och sedan längs emd en asfaltsväg ca 30 meter. PÅ gruset går han bättre, när vi kommer upp till asfalten så liksom hör man att gången kommer i otakt. Kan det vara att han fortfarande har ont, att hovslagaren kortat tårna ganska rejält mot innan, att han är stel efetrsom han i nuläget inte rör sig så mycket...

Snälla svara och ge mig tips och råd, har så mcyket funderongar i huvudet just nu!!!! Han är min lilla älskling och betyder så otroligt mcyket!!!:love: :love:

Sv: Hagproblem för konvalecenshäst

Jo, har tänkt på det men markägaren var inte så impad av det...

Här är jag igen med min hovledsinflammation...min 10åriga val har det bf. Vet sa inget om hagvistelse, så han går med kompis i lerig hage. Tack och lov har det inte frusit här i Skåne, men fryser det vet jag inte vad jag gör... min pålle skrittas för hand på hårt underlag 15-20 min per dag. Jag tycker också att jag märker att han ömmar lite, särskilt i nedförsbackar ser gången lite sprättig ut fram. Han vilar liksom inte på steget...han har fått en beh, och på tisdag ska vi på åb nr 1. Jag antar att det blir mer vila...det bara känns så.

Får jag fråga hur du märkte att din häst var halt? (Dum fråga kanske, men jag märkte inget, tog in honom för en koll och så visade han hälta vid longering på hårt underlag)

I sådana där fall så endera ställer jag på box, eller så släpper jag ut i stor hage på så bra underlag jag kan hitta. Just lera är ju ofta sämsta tänkbara underlag för konvalescenter, inte nog med att det är tungt och 'djupt', det är ju halt med och så lätt de slinter - speciellt om de fnattar lite.

Min ena unghäst går alltid ut i stor hage, hon fungerar inte på boxvila. Så hon är ute och busar i stor hage dagen efter behandling. Hitills har det *peppar peppar* inte påverkat behandlingen. Men optimalt är det ju inte.

Behandlade valacken skulle eg optimalt stå på box/boxhage i 2 veckor. Har en skada på djupa böjsenan, och sprutades i ett bakknä. Dock så i samråd med veterinär, så valde jag att hellre släppa ut i stoor hage med kompisarna (gräs, mend et är ju blött och mjukt tyvärr) hellre än att ställa i boxhage som blir lerig där han riskerar att studsa och slinta/halka med senskadebenet t ex.

Unghästen behandlas i hovleder och kotleder BF nästa vecka, hon kommer få gå ut i hage dagen efter. Eftersom hon inte är lugn på boxvila/boxhage, och en sjukhage just kommer bli upptrampad och lerig.

Men, du tycker göra nuvarande hage större, kan du inte istället för att göra den större göra en ny sjukhage på gräset? Så de inte behöver gå i leran?

/Alexandra - som är mer allergisk mot lera mer än NÅGOT annat underlag.. Och som efter dne här jävla vintern kommer att bygga permanent, dränerad boxhage nästa sommar.

Jag har nu fått klartecken från markägaren att dela av ängen. :rofl: På ängen finns det fortfarande mycket gräs som de kan gå och plocka i. Det är plant underlag och visst finns det sten men de är så stora så hästen kan inte snubbla på dem. Att göra en ny sjukhage känns inte aktuellt, han stod ju i det i fem veckor och det funkade bra ända tills han rullade fast i staketet och man såg på honom hur dåligt han mådde. Dessutom gick det inte han promenera honom då han fullkomligt exploderade. (En hästy som annars är väldigt lugn och gullig.)
Nu går han med hans bästa kompis som är ca18 år och lugn och stabil. Tänkte att kommer de upp på ängen blir det lite mer att röra sig på. Just nu står de bara stilla och hänger. Dock är inte nuvarande hagen jättelerig utan mest lite upptrampad på sina håll men jag vill att han skall få röra sig lite mer fritt.
Idag när jag skulle ta ut honom var han väldigt stel och stapplig (fick världens klump i magen) Han liksom kom i otakt i gången och vände och vred lite på huvudet som om han hade ont. Vägen till hagen är packat grus och en del asfalt.´När jag släppte honom vid insläppet gick han ut i hagen och såg inte lika stapplig ut.
Min fundering: Har det blivit värre eller kan det ha med stelhet att göra. Har nu inte promenerat honom på ett tag och efetrsom de mest stå stilla i hagen rör de inte mycket på sig. Dessutom står han mer i boxen än vad han är van vid. Han har även skotts med ringskor och hovslagaren har kortat tårna ganska rejält, kan det vara en orsak. Usch just nu känns allt skit tänk om det har blivit värre trots behandlingar m.m.

Jag märkte på pålllen att han var halt genom att jag skulle ut och skritta en dag och när jag kom upp på asfalten så kände jag att gången inte var riktigt okej och när jag sedan på böjt spår longerade såg jag att han var halt. Vad har din vt. sagt om din situation och hur beter sig din häst, busar han mycket och så eller är han lugn.
Hur är han mentalt?????:confused:

Min häst har knäledsinflamation i ena bak och har fått belastningsskada på båda frambenen (i ledkapseln) han haltar/haltade endast vid böjprov. Han går i en liten boxhage ute som är ca 14m2 och promeneras på asfalt 20 minuter om dagen. Detta för att veterinären sa att han absolut inte fick trava. Det är lerigt i sjukhagen om det regnar mycket annars inte. Det är grus som underlag men borde egentlgien finnas lite emr.
Min häst har återhämtat sig bättre än förväntan enligt veterinären.

Hur länge har han haft det, alltså sedan du upptäckte det. Hur länge skall han gå i sjukahge, min gick i fem veckor sedan blev han bara mer skada för sig själv. Min häst hade en knäledinflam. på ena bak men den gick över ganska fort. Antagligen en belastningsskada från de båda två frambenen som har hoveldsinflammation. Sist på återbesöket satt inflammationen mest kvar i höger.

Jag upptäckte detta för ca 5 veckor sen genom att han helt enkelt kändes lite diffust konstig och småstel. Beslutade mig då för att åka till klinik redan efter bara några dagar eftersom jag under dom dagarna hade tillgång till bil med dragkrok. Han visade ingenting vid longering eller så utan endast vid böjprov. 2grader i frambenen och 1 grad i knät. Åkte tillbaka efter ca 2-3 veckor och då var knäet bra och han hade en halv grad kvar i båda fram. Han har alltså gått i sjukhage 4-5 veckor nu.
Jag ska tillbaka på onsdag och håller tummarna för att han är bra då. Vi ¨får se vad vet. säger då om sjukhage. Om han är bra hopaps jag ju kunna släppa honom i vanliga hagen. Men han är SJUKT pigg just nu.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden