Hag kompisar?

S

steffani

Undrar vad ni har för syn på att ha två st 10 månaders föl (åringar) ihop ensamma i en hage. I hagen bredvid går två vuxna hästar. De kan inte gå med fölen för den ena är riktigt riktigt elak mot dem. Klarar de sig bra att gå ihop själva leka och så vidare. Det är meningen att dessa två föl ska gå ihop i ca tre månader och sen släppas med andra hästar på bete.

Sv: Hag kompisar?

Den andra då, kan inte den gå med fölen?

Jag vill inte ha föl ihop ensamma utan någon äldre häst som agerar mentor, uppfostrare och ordningspolis. Iom att risken är att de blir komplett odrägliga och får lite besvär med det här med hästspråk sen.

Nu är ju tre månader en kort tid, så kanske går det bra. Samtidigt är tre månader en lång tid för en 10-månaders.

Så, den andra vuxna, den skrev du inget om, är den vettig med fölen? Isf skulle jag låta den 'fölelaka' vuxna gå själv i hagen bredvid i 3 mån, och ha den andra vuxna med fölen, hellre än att låta de gå själv i 3 mån.

Jag har haft mina åringar på det sättet vid ett flertal tillfällen, efter avvänjning en period och fram till betet. Jag har aldrig fått några odrägliga eller missanpassade individer. De har fostrats av flocken sedan innan och kommer fostras vidare på betet och framöver.
Lycka till!

Jag tycker det är viktigt att ungarna går i en bra flock.
Hästar som inte kan gå i flock är skitjobbiga att ha och alla hästar kan inte lära sig det när de blir äldre.
Sen tycker jag det är viktigt att unghästarna har en trygg ledare i flocken också.
Unghästar som måste agera ledare själva blir ofta odrägliga (i hagen) senare i livet.

Fast 3 månader är väl ingen katastrof, men jag skulle inte vilja ha det så.
Då vore det bättre att ha den dumma hästen själv dessa tre månader, eller försöka lösa det på annat sätt.

Om hästarna ska gå ensamma bara någon månad så ser jag inga problem med det.. om dem nu ska gå tillsammans med andra hästar på bete i sommar så gör det inte så mycket om dem skulle gå själva ett tag. Men helst ser jag att unghästar går tillsammans med någon/några äldre hästar också som kan fostra dem. Du har inte tänkt på att hästen som är "elak" egentligen fostrar dem där unghästarna? En häst är aldrig elak med avsikt att vara dum emot någon annan häst.. Hästar fostrar varandra och är det någon häst som inte sköter sig så fostrar någon mer ranghög häst den.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama