Haft otur med hästköp, ingen motivation längre

Tyvärr misstänker jag att säljaren har rätt att korrigera, d v s lämna en likvärdig vara . Doc inte hur många gånger som helst, och det kan nog bli din räddning.

Har du kollat säljarens kreditvärdighet?
 
Om han ska lämna en likvärdig vara, måste det då vara en häst som kan anses vara värd de pengar jag betalade för denna? Alltså anses vara det av mig eller utomstående, inte av säljaren själv... Vem har rätt att bedöma vad som är utlovat och vad som är likvärdigt? Läst lagen men blir inte klokare, klurigt att applicera på levande djur...
 
Fast om säljaren, som näringsidkare sålt mig en "vara" som har ett allvarligt fel som hen inte upplyste mig om trots att hen visste om det borde jag väl ha rätt att häva köpet oavsett vad som står i kontraktet? Det är vad min tränare trodde i alla fall, men vi får väl se vad advokat säger... :crazy:

Alltså jag har ju svarat mest utifrån din tråd som var grunden ?
Hej!

Jag bestämde mig för snart ett år sen för att sälja min läromästare i hoppning för att satsa på dressyr med en ny häst bättre lämpad för detta. Försäljningen gick snabbt och i juli fick jag hem en ny häst, som var ganska högt utbildad och passade mig perfekt. Lyckan var stor och jag hann starta tre tävlingar där jag satte personbästa i alla starterna. Vid en rutinkontroll på klinik i september visade det sig dock att hästen hade en obotlig skada sen innan köpet, och köpet fick gå tillbaka, dock fick jag inte hela inköpssumman tillbaka men bestämde mig för att acceptera eftersom det skulle innebära en enorm process att ta den juridiska striden. Efter det var det bara att börja om på ruta ett, och i slutet på oktober hade jag hittat en fin unghäst som jag köpte. Efter 2 månader fick denna häst dock plötslig sadeltvång och gick inte att rida utan att den kastade av mig, och fick då erbjudandet av den jag köpt hästen av att byta till en annan häst jag också varit intresserad av tidigare under hösten.

Fick hem denna tredje(!) häst precis innan nyår, men den var då i betydligt sämre skick än när jag provred den under hösten, och denna häst som jag betalat ganska mycket för har visat sig varken vara särskilt väl grundriden eller musklad, och är dessutom tjurig och testar såklart gränserna. Hästen är 8 år och har aldrig tävlat, och så här några månader in börjar jag alltmer inse att resan till att ens kunna starta hästen kommer vara lång, detta var inte alls vad jag ville och jag har nu jättesvårt att hitta motivation till att ens rida hästen. Vet inte vad jag ska ta mig till, allt känns så hopplöst och jag känner mig fångad i situationen. :( Har buke nån visdom att erbjuda?
 
På kliniken konstaterades efter arbetsprov innan och efter bedövning av båda bakknäna att hästen har ont av de lösa benbitarna och inte bör ridas innan dessa opererats bort. Prognosen för en sådan operation är inte särskilt bra eftersom det är bakknäna och röntgen uppvisar ett flertal förändringar. Jag har efter detta försökt häva köpet, vilket visat sig i det närmaste omöjligt så säljaren helt enkelt inte vill det. Haft kontinuerlig rådgivning av hästjurist.

Har besökt säljaren, provridit 4 hästar som denne erbjudit att byta mot. Ingen av dessa var ens nästan likvärdig hästen jag har hemma. En var 10 år och startad EN LB, en 9 år som enbart gått hoppning och inte kunde gå på tygeln oavsett om jag eller ägaren satt på. Den har dessutom varit avställd i ett antal månader. Sedan 2 st 7 åringar varav ingen av dessa var särskilt mycket ridna, den ena hade problem att fatta galopp och var inte igång alls. Den andra var enbart riden i några månader, dessutom nykastrerad och började bocka första varvet jag travade på den. Ingen av dessa hästar var ens i närheten vad gäller gångarter och talang som min ocd-häst faktiskt besitter.

Hållt på i flera veckor nu och försöka förhandla att jag ska få lite pengar emellan och eventuellt ta någon av dessa hästar ändå. Men säljaren vägrar. Är student och har ingen ekonomisk möjlighet att stämma säljaren. Föräldrarna har inte heller råd att hjälpa mig. Är förkrossad och känner att alla drömmar om att kunna satsa på dressyren är totalt krossade. Vet inte vad jag ska ta mig till, har helt enkelt inga pengar kvar. Och ingen häst att rida på. Bara ligger hemma och gråter så fort jag inte är i skolan.

Förstår inte hur det kan få gå så här illa i ett modernt land som Sverige. Man har ju rättigheter men eftersom det är så dyrt att gå den juridiska vägen så funkar det ju inte i praktiken? :rage::cry:
 
Rättsskydd brukar ingå i hemförsäkringen om det inte gäller ett fordon. Lite osäker på vad en häst räknas som dock.. Annars kanske din hästförsäkring täcker tvister?

Jag drev igenom ett återköp och fick dessutom pengar för kostnader jag haft under tiden, tack vare en tuff advokat (och att det var ganska uppenbart att säljaren gjort fel i marknadsföringen), men om du tackar nej till vad de tycker är likvärdiga hästar är det inte så lätt. Kan ni inte ta hjälp av advokaterna att sätta upp kriterier i förhållande till vad de marknadsförde att hästen de sålde till dig kunde (för det är de som den nya hästen ska motsvara), så har ni något att utgå ifrån? De måste erbjuda dig detta, enligt lagen ju.
 
De skiter fullständigt i lagen.

Jag skäms nu, men alltså självrisken är 20% och bara stämningsansökan kostar 2800. För att inte tala om vad det kostar att anlita en advokat. Jag måste spara pengar till hyra över sommaren då jag inte får studielån och jag har inte ens en 1000-lapp över.

Problemet är att säljaren nu tar tillbaka tidigare uttalande och säger att han minsann aldrig sagt något om att de första två hästarna eller någon annan skulle kunna gå medelsvår dressyr. Han vill alltså ge mig en häst som klarar lätt klass i bästa fall med träning. En sjukt dyr eventuell lätt-klass häst.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 376
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp