Haft otur med hästköp, ingen motivation längre

Har du förbehåll på försäkringen pga de lösa benbitarna? Isåfall kan utredning bli dyrt. Undrar då jag själv har en häst med osteochondros som jag inte vågat göa några ändringar i försäkringen för att slippa förbehåll.
 
Har du förbehåll på försäkringen pga de lösa benbitarna? Isåfall kan utredning bli dyrt. Undrar då jag själv har en häst med osteochondros som jag inte vågat göa några ändringar i försäkringen för att slippa förbehåll.

Varför skulle det bli dyrt? Mina hältutredningar med bedövning och plåtar har aldrig överstigit självrisk när jag varit på klinik.
 
Om jag nu skulle få lämna tillbaka hästen så är det enda som händer att jag får en "likvärdig häst" i utbyte. Står inget i kontraktet om något annat tyvärr. Och risken då är väl att jag bara får börja om samma resa igen.

Alltså just den typen av köpeavtal när du köper av hästhandlare är en etablerad problemkälla som diskuterats väldigt mycket i fråga om juridik och problemet som uppstår precis som du redovisar . Dvs du kan enligt avtal inte "reklamera" i det att få pengarna åter då avtalet istället är avtalat att "varan byts mot en likvärdig" ....

Tråkig sits du hamnat i utifrån det avtalet :( Utöver det låter det ytterligare komplicerat i det att du dessutom lagt dyra pengar på att veterinärt utreda ngn häst för dyra pengar innan du "fick den utbytt" ....
 
Jag förstår inte riktigt varför du lämnade tillbaka första hästen? Den var välutbildad och allt du ville ha. Om den gått med skadan länge så hade den dessutom bevisat att den höll trots skadan.

När det sen blir ridproblem med häst nr 2 och den returneras och att det nu pratas om tillbakalämnande av häst nr 3 för att "den slår lite med huvudet" börjar jag undra om det är ett ryttarproblem. Inte månne att du TS rider dåligt. Men vad förväntar du dig? Du har en ny häst som du beskriver som att den var i dåligt skick när du fick den för ca tre månader sen. Det tar oftast lite mer tid än tre månader för att få upp hull, styrka och muskelmassa. Är kanske inte jättekonstigt att den slår lite med huvudet om den helt enkelt inte orkar med det arbete du begär av den? Däremot borde du med ungefär lika lång tid utan större bekymmer komma ut på tävlingsbanan och iaf rida lätta klasser.

Jag tror inte att det oroliga huvudet diret skulle bero på de lösa benbitarna. Men det går ju att misstänka att säljaren hade nån form av problem med hästen om de bara drog skorna och ställde hästen i en hage när den inte blev såld. Sällan det görs med friska hästar som har vettigt med talang och duktiga syskon. Det hade gjort mig lovligt misstänksam.
 
Jag förstår inte riktigt varför du lämnade tillbaka första hästen? Den var välutbildad och allt du ville ha. Om den gått med skadan länge så hade den dessutom bevisat att den höll trots skadan.

När det sen blir ridproblem med häst nr 2 och den returneras och att det nu pratas om tillbakalämnande av häst nr 3 för att "den slår lite med huvudet" börjar jag undra om det är ett ryttarproblem. Inte månne att du TS rider dåligt. Men vad förväntar du dig? Du har en ny häst som du beskriver som att den var i dåligt skick när du fick den för ca tre månader sen. Det tar oftast lite mer tid än tre månader för att få upp hull, styrka och muskelmassa. Är kanske inte jättekonstigt att den slår lite med huvudet om den helt enkelt inte orkar med det arbete du begär av den? Däremot borde du med ungefär lika lång tid utan större bekymmer komma ut på tävlingsbanan och iaf rida lätta klasser.

Jag tror inte att det oroliga huvudet diret skulle bero på de lösa benbitarna. Men det går ju att misstänka att säljaren hade nån form av problem med hästen om de bara drog skorna och ställde hästen i en hage när den inte blev såld. Sällan det görs med friska hästar som har vettigt med talang och duktiga syskon. Det hade gjort mig lovligt misstänksam.

Den första hästens skada var kronisk och skulle bara bli värre med tiden, den protesterade lite (främst genom förlorad bjudning) när man krävde exempelvis sidvärtsrörelser och ryggningar, vilket var anledningen till kontrollen där vi upptäckte att hästen hade ont på grund av skadan som veterinären uppgav måste ha funnits långt innan köpet. Eftersom hästen hade just ont, kunde den inte ridas innan den behandlats och skulle därefter, efter rehab, eventuellt kunna hålla för lättare ridning utan att få ont igen. Detta var anledningen att jag lämnade tillbaka den då jag vill kunna träna och tävla på en högre nivå.

Att häst nr 2 lämnades tillbaka var ett gemensamt beslut jag och säljaren tog på grund av att jag dels blivit väldigt rädd för att rida hästen då jag saknar kompetens att reda ut den typen av problem, vilket inte var gynnsamt varken för mig, hästen, eller säljaren, och dels på grund av andra omständigheter kring hästen jag inte vill gå in på här. Det var olyckligt för alla inblandade parter, men jag vet i alla fall att den hästen har ett bättre liv som passar den bättre nu än vad jag kunde erbjuda, och jag tycker att du talar i lite väl hårda ordalag för att inte vara insatt i hur den faktiska situationen sett ut.

I mitt första inlägg bad jag egentligen om tips på hur jag ska få tillbaka glädje och motivation i denna sits som jag hamnat i, inte riktigt trivs med och inte kan ta mig ur. Inte åsikter om hurvida jag borde lämna tillbaka hästen eller inte. Kan även meddela att hästen slår mindre och mindre med huvudet men det förändrar inte det faktum att det krävs mycket utbildning och träning för att den ska bli den hästen jag naivt nog trodde att jag köpte.

Jag är fortfarande lite nybörjare på det här med dressyr uppenbarligen och jag gjorde en felbedömning vid provridningstillfällena då jag antog att de brister som jag upplevde var ett resultat av min egen undermåliga ridning och inte hästens bristande utbildning/muskulatur. Att jag nu vågar säga annorlunda är såklart efter vad min tränare sagt och gjort mig uppmärksam på. Pinsamt men så är det och man kan bara försöka lära av sina misstag och samla på sig mer kunskap.

Den enda anledningen till att jag skulle lämna tillbaka min häst är ifall vi upptäcker att han faktiskt lider av sina lösa benbitar. Eventuellt inte ens då beroende på om de går att operera osv.
 
Den första hästens skada var kronisk och skulle bara bli värre med tiden, den protesterade lite (främst genom förlorad bjudning) när man krävde exempelvis sidvärtsrörelser och ryggningar, vilket var anledningen till kontrollen där vi upptäckte att hästen hade ont på grund av skadan som veterinären uppgav måste ha funnits långt innan köpet. Eftersom hästen hade just ont, kunde den inte ridas innan den behandlats och skulle därefter, efter rehab, eventuellt kunna hålla för lättare ridning utan att få ont igen. Detta var anledningen att jag lämnade tillbaka den då jag vill kunna träna och tävla på en högre nivå.

Att häst nr 2 lämnades tillbaka var ett gemensamt beslut jag och säljaren tog på grund av att jag dels blivit väldigt rädd för att rida hästen då jag saknar kompetens att reda ut den typen av problem, vilket inte var gynnsamt varken för mig, hästen, eller säljaren, och dels på grund av andra omständigheter kring hästen jag inte vill gå in på här. Det var olyckligt för alla inblandade parter, men jag vet i alla fall att den hästen har ett bättre liv som passar den bättre nu än vad jag kunde erbjuda, och jag tycker att du talar i lite väl hårda ordalag för att inte vara insatt i hur den faktiska situationen sett ut.

I mitt första inlägg bad jag egentligen om tips på hur jag ska få tillbaka glädje och motivation i denna sits som jag hamnat i, inte riktigt trivs med och inte kan ta mig ur. Inte åsikter om hurvida jag borde lämna tillbaka hästen eller inte. Kan även meddela att hästen slår mindre och mindre med huvudet men det förändrar inte det faktum att det krävs mycket utbildning och träning för att den ska bli den hästen jag naivt nog trodde att jag köpte.

Jag är fortfarande lite nybörjare på det här med dressyr uppenbarligen och jag gjorde en felbedömning vid provridningstillfällena då jag antog att de brister som jag upplevde var ett resultat av min egen undermåliga ridning och inte hästens bristande utbildning/muskulatur. Att jag nu vågar säga annorlunda är såklart efter vad min tränare sagt och gjort mig uppmärksam på. Pinsamt men så är det och man kan bara försöka lära av sina misstag och samla på sig mer kunskap.

Den enda anledningen till att jag skulle lämna tillbaka min häst är ifall vi upptäcker att han faktiskt lider av sina lösa benbitar. Eventuellt inte ens då beroende på om de går att operera osv.

Det låter som om du har haft en otrolig otur med hästarna och jag förstår verkligen att du tappat motivationen. Inget har ju gått som planerat!
Så som jag ser det har du två val, antingen att acceptera situationen och sänka dina ambitioner, arbeta vidare med hästen och låta det ta den tid det tar eller att byta häst.
Det verkar ju på det du skrivit som att det kommer att ta ett tag innan du kan göra det du vill med hästen oavsett hur mycket tid/pengar du lägger ner. Jag tror att det viktigaste om du vill fortsätta med hästen du har och få tillbaka motivationen är att du släpper de gamla planerna och inte tänker på vad du går miste om nu när det blivit som det blivit. Det är ju inte så enkelt att bara släppa de gamla planerna och gå vidare, men om du ska hitta motivationen igen tror jag att det är ett måste. Annars blir det nog att du tänker på dem och är besviken över hur det ser ut nu och inte uppskattar den häst du har och det ni gör.
Enklare sagt än gjort...
Lycka till!
 
@Nevercruelorcowardly
Hur har det gått i helgen? Hoppas att du fått tillbaka lite glädje i stallet och med din nya häst! Funderade på om du kanske ska ta in en annan tränare ett par gånger som kan ge dig sin syn med nya ögon, och kanske peppa dig med andra tips och råd. Menar inte att din gamla tränare är mindre bra, men du kanske kan få lite ny energi? Sen hoppas jag att du kan göra lite roliga saker på din hästfria tid så du får ladda batterierna och har rensat skallen från tråkiga hästdagar och kan kliva in i stallet när du är pigg och glad! Håller tummarna för att du kunnat ha lite skoj med hästen senaste dagarna!
 
Nämnde av en händelse för tränaren att hästen har lösa benbitar i bakknäna och hon blev alldeles blek. (och undrade hur fan jag kunnat köpa en sån häst...)

Nu har en utredning dragits igång, tyvärr kan det komma att bli långdraget och kostsamt. Känner mig väldigt avtrubbad inför allt, förmodligen på grund av allt vi gått igenom det senaste året.

Hoppas för hästens skull att operation är möjlig men vet ingenting än. :( Har idag fått röntgenbilder som säljaren tog i höstas skickade till mig så nästa steg är väl att försöka få ett utlåtande från en veterinär. Ska ringa på telefontid imorgon bitti till veterinären som besiktade hästen i julas och även ska ha sett röntgen.

Jag ser "bitarna" tydligt mitt i knäleden på bilderna men det säger ju inte mig nånting. Sen antar jag att vi måste ta hästen till klinik för att ev. ta nya bilder eller gå vidare på nåt annat sätt. :crazy:
 
Nu kan ju inte jag sånt här med lösa benbitar, förutom att vissa hästar kan leva problemfritt med dem och andra inte. Jag hänger inte riktigt med här... Vad är anledningen till att du gör utredningen? Har hästen problem med dessa eller är det förebyggande du funderat kring operation? Eller gör du det för att kunna få lämna tillbaka hästen?
 
Tänkte att jag i alla fall måste ta reda på hur röntgen ser ut och vad som bör/kan göras om det visar sig att han har ont av dom, vilket är mycket möjligt eftersom han beter sig konstigt och inte vill jobba.

Veterinären som tagit plåtarna ville dock inte uttala sig om dem, då han först sa att han inte fick göra det utan säljarens godkännande och att han dessutom inte kom ihåg hästen han röntgat. Så nu ska vi åka till klinik och ta nya bilder osv på måndag.
 
Veterinären som tagit plåtarna ville dock inte uttala sig om dem, då han först sa att han inte fick göra det utan säljarens godkännande och att han dessutom inte kom ihåg hästen han röntgat. Så nu ska vi åka till klinik och ta nya bilder osv på måndag.

Det första är ju OK, det är ju bara att få säljaren tillåtelse. Men att han inte kom ihåg hästen? So what, han ska granska sina egna plåtar, inte uttala sig om skicket på hästen när han hade den hos sig.

Förlåt om du redan meddelat det, men har någon annan veterinär granskat de gamla plåtarna?
 
Fick tillåtelse, han ringde själv upp säljaren, men det hjälpte inte. Har mailat de gamla plåtarna till två olika andra veterinärer nu, varav en är den vi kommer åka till på måndag. Så hoppas på svar.
 
@Nevercruelorcowardly Hade du skrivit innan att de lösa benbitarna satt i bakknäna hade jag sett det hela i annat ljus. Känns som om säljaren "dragit en rövare" när hen själv sett plåtarna i höstas och då troligen ställde av hästen för att hen visste att den inte var värd något med de fynden. Benbitar i knälederna är ingen liten skitsak och skulle sätta mycket på att det är de som orsakar ridproblemen.

Hoppas att du med hjälp av friskrivningen i kontraktet kan lämna tillbaka hästen och få dina pengar. Sen letar du upp en seriös hästförmedlare och hittar en riktigt bra häst att ha roligt med!
 
Ibland tar det tid att hitta den perfekta hästen för sig själv. Kämpa på lite med den du har nu tröttnar du så att du inte orkar mer då finns det väl inget att göra åt saken, testa sälj till en kunnig person som har tid kunskap och ork och köp en enklare häst till dig själv :)
 
Har tolkat TS tråd som att hon sitter fast i ett avtal där inga hästar och pengarna tillbaka gäller utan bara rätt att byta "varan" . Då blir det lite jobbigare precis som TS redovisat .
 
Fått lite besked om vad det rör sig om nu då en veterinär som endast sett plåtarna säger att det ser inte alls bra ut tyvärr, finns förändringar på flera ställen i båda knälederna. Kommer förmodligen kontakta advokat efter klinikbesöket på måndag då det alltmer ter sig som jag fått en häst som inte bör ridas och definitivt inte tränas hårt, fast jag betalat för och blivit lovad en tävlingshäst, om än med lösa benbitar.
 
Tråkigt att läsa . Du har nog tyvärr en lång process framför dig också att just dra det i rättegång ....
Tyvärr som jag skrev tidigare har du ju ingått i sämsta typen av avtal i det att "icke fungerande vara byts mot en annan " . Det är ett träsk alltför många hamnat i när det går snett och ett sånt avtal ingåtts tyvärr ....

Väljer du inte hellre än att bekosta tid, energi och ekonomi utifrån "bytesavtalet" att söka förlikning med säljaren att få en sista chans att erbjuda en frisk häst som passar ? Bara en tanke utifrån situationen ? Eller orkar du inte med helt enkelt att byta in hästar igen eller vad är tanken från din sida utifrån avtalet ?
 
Fast om säljaren, som näringsidkare sålt mig en "vara" som har ett allvarligt fel som hen inte upplyste mig om trots att hen visste om det borde jag väl ha rätt att häva köpet oavsett vad som står i kontraktet? Det är vad min tränare trodde i alla fall, men vi får väl se vad advokat säger... :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 376
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp