Haft otur med hästköp, ingen motivation längre

Nevercruelorcowardly

Trådstartare
Hej!

Jag bestämde mig för snart ett år sen för att sälja min läromästare i hoppning för att satsa på dressyr med en ny häst bättre lämpad för detta. Försäljningen gick snabbt och i juli fick jag hem en ny häst, som var ganska högt utbildad och passade mig perfekt. Lyckan var stor och jag hann starta tre tävlingar där jag satte personbästa i alla starterna. Vid en rutinkontroll på klinik i september visade det sig dock att hästen hade en obotlig skada sen innan köpet, och köpet fick gå tillbaka, dock fick jag inte hela inköpssumman tillbaka men bestämde mig för att acceptera eftersom det skulle innebära en enorm process att ta den juridiska striden. Efter det var det bara att börja om på ruta ett, och i slutet på oktober hade jag hittat en fin unghäst som jag köpte. Efter 2 månader fick denna häst dock plötslig sadeltvång och gick inte att rida utan att den kastade av mig, och fick då erbjudandet av den jag köpt hästen av att byta till en annan häst jag också varit intresserad av tidigare under hösten.

Fick hem denna tredje(!) häst precis innan nyår, men den var då i betydligt sämre skick än när jag provred den under hösten, och denna häst som jag betalat ganska mycket för har visat sig varken vara särskilt väl grundriden eller musklad, och är dessutom tjurig och testar såklart gränserna. Hästen är 8 år och har aldrig tävlat, och så här några månader in börjar jag alltmer inse att resan till att ens kunna starta hästen kommer vara lång, detta var inte alls vad jag ville och jag har nu jättesvårt att hitta motivation till att ens rida hästen. Vet inte vad jag ska ta mig till, allt känns så hopplöst och jag känner mig fångad i situationen. :( Har buke nån visdom att erbjuda?
 
Vad är det för häst i botten? Har den möjlighet att bli bra med träning eller fattas det kapacitet också?

Om det finns nåt att polera fram kanske det kan vara värt att skicka hästen på tillridning/utbildning ett par månader och få lite ledigt.
 
Hej!

Jag bestämde mig för snart ett år sen för att sälja min läromästare i hoppning för att satsa på dressyr med en ny häst bättre lämpad för detta. Försäljningen gick snabbt och i juli fick jag hem en ny häst, som var ganska högt utbildad och passade mig perfekt. Lyckan var stor och jag hann starta tre tävlingar där jag satte personbästa i alla starterna. Vid en rutinkontroll på klinik i september visade det sig dock att hästen hade en obotlig skada sen innan köpet, och köpet fick gå tillbaka, dock fick jag inte hela inköpssumman tillbaka men bestämde mig för att acceptera eftersom det skulle innebära en enorm process att ta den juridiska striden. Efter det var det bara att börja om på ruta ett, och i slutet på oktober hade jag hittat en fin unghäst som jag köpte. Efter 2 månader fick denna häst dock plötslig sadeltvång och gick inte att rida utan att den kastade av mig, och fick då erbjudandet av den jag köpt hästen av att byta till en annan häst jag också varit intresserad av tidigare under hösten.

Fick hem denna tredje(!) häst precis innan nyår, men den var då i betydligt sämre skick än när jag provred den under hösten, och denna häst som jag betalat ganska mycket för har visat sig varken vara särskilt väl grundriden eller musklad, och är dessutom tjurig och testar såklart gränserna. Hästen är 8 år och har aldrig tävlat, och så här några månader in börjar jag alltmer inse att resan till att ens kunna starta hästen kommer vara lång, detta var inte alls vad jag ville och jag har nu jättesvårt att hitta motivation till att ens rida hästen. Vet inte vad jag ska ta mig till, allt känns så hopplöst och jag känner mig fångad i situationen. :( Har buke nån visdom att erbjuda?


Tänker samma som Teliani...

Vill du har kvar den här tredje hästen? Har den bra stam, eller du tycker om den, eller vad det nu kan vara - så varför inte skicka iväg den ett par månader till nån vettig som kan bygga upp och stärka den åt dig. Då får du lite chans att tagga ned och fundera över vad du vill, och hästen får komma till sin rätt.

Sedan om du fortfarande inte vill ha den så är det iaf lättare att sälja den ordentligt igångsatt.
 
Eftersom den är tjurig och testar, måste jag ställa den klassiska frågan om den kan ha ont?

I övrigt håller jag med de andra svaren, det låter helt klart som att du behöver en paus och lite avlastning om du vill ha kvar pålle. Att ha häst tar både mycket tid och pengar och ska därför spenderas med och på en häst man trivs med, så man känner att all den där tiden och alla de där pengarna är värt det. Annars tappar man lätt både ork och motivation och det som skulle vara roligt blir till slut bara tunga måsten. Jag har själv hållit fast vid en häst jag inte trivdes med alldeles för länge för att någon av oss skulle må bra. Många hästmänniskor har den där "Aldrig ge upp"-mentaliteten, man ser det som någon form av misslyckande att sälja eller ta en paus. När jag till slut sålde var det som att kunna andas igen. Tänk på ditt eget mående och rannsaka vad du själv faktiskt vill också, som sagt, det ska nästan alltid vara bara roligt att ha häst.
 
Är hästen i vettigt skick, sänd den till ett tillridningsstall. Vill du behålla den, gör så. Vill du inte, är det lättare att de säljer den.

Är den fortfarande i lite sämre skick, låt den vila, fodra upp den och skicka den på tilltidning om en månad eller så.
 
Hej!

Jag bestämde mig för snart ett år sen för att sälja min läromästare i hoppning för att satsa på dressyr med en ny häst bättre lämpad för detta. Försäljningen gick snabbt och i juli fick jag hem en ny häst, som var ganska högt utbildad och passade mig perfekt. Lyckan var stor och jag hann starta tre tävlingar där jag satte personbästa i alla starterna. Vid en rutinkontroll på klinik i september visade det sig dock att hästen hade en obotlig skada sen innan köpet, och köpet fick gå tillbaka, dock fick jag inte hela inköpssumman tillbaka men bestämde mig för att acceptera eftersom det skulle innebära en enorm process att ta den juridiska striden. Efter det var det bara att börja om på ruta ett, och i slutet på oktober hade jag hittat en fin unghäst som jag köpte. Efter 2 månader fick denna häst dock plötslig sadeltvång och gick inte att rida utan att den kastade av mig, och fick då erbjudandet av den jag köpt hästen av att byta till en annan häst jag också varit intresserad av tidigare under hösten.

Fick hem denna tredje(!) häst precis innan nyår, men den var då i betydligt sämre skick än när jag provred den under hösten, och denna häst som jag betalat ganska mycket för har visat sig varken vara särskilt väl grundriden eller musklad, och är dessutom tjurig och testar såklart gränserna. Hästen är 8 år och har aldrig tävlat, och så här några månader in börjar jag alltmer inse att resan till att ens kunna starta hästen kommer vara lång, detta var inte alls vad jag ville och jag har nu jättesvårt att hitta motivation till att ens rida hästen. Vet inte vad jag ska ta mig till, allt känns så hopplöst och jag känner mig fångad i situationen. :( Har buke nån visdom att erbjuda?

Det finns ingen möjlighet att lämna tillbaka den här hästen också?
 
Tack för bra svar. Jag tycker egentligen om den, och den har både bra stam och tillräcklig kapacitet. Om det inte vänder på några veckor till får jag kanske lov att leta efter någon lämplig beridare att skicka honom till ett tag. Men det är lite en ekonomisk fråga också, det måste ju vara någon som verkligen utvecklar hästen bättre än jag själv kan göra för att det ska vara värt det och jag har egentligen inte riktigt råd med det.

Problemet är väl egentligen att jag känner mig lite fångad i situationen eftersom jag misstänker att jag betalt lite för mycket för honom och definitivt för mycket med tanke på hur han såg ut när jag hämtade honom. Därav vill jag ju helst inte ens försöka sälja honom innan han gjort lite resultat i alla fall.

Jag tror inte att han har ont, det han har gjort mycket är att kasta med huvudet, och tänderna har vi precis kollat hos en tandläkare, med tanke på just detta. Fortsätter det att krångla kommer jag dock att åka till klinik för en ordentlig genomgång. (Nej det är inte ridningen som orsakar detta, har haft flera hästar med liknande beteende som jag vänt på några dagar)

Till saken kanske hör att han har lösa benbitar som vi har fått "garanti" på ifrån säljaren, det vill säga vi får lämna tillbaka honom om dessa skulle orsaka problem inom 2 år, vilket också gör att man kanske varken vill skicka iväg eller sälja hur som helst.
 
Till saken kanske hör att han har lösa benbitar som vi har fått "garanti" på ifrån säljaren, det vill säga vi får lämna tillbaka honom om dessa skulle orsaka problem inom 2 år, vilket också gör att man kanske varken vill skicka iväg eller sälja hur som helst.

Tror du har svaret här. Irritation från t ex benbitar gör ju i början ett milt obehag, släng med huvudet, står emot i ridning. Vilket utvecklar sig till hälta.

Jag hade börjat med klinikutredning kring benbitarna, och i så fall reklamerat om det är dessa. Vänta inte, det känns ju bara onödigt.
 
Tror du har svaret här. Irritation från t ex benbitar gör ju i början ett milt obehag, släng med huvudet, står emot i ridning. Vilket utvecklar sig till hälta.

Jag hade börjat med klinikutredning kring benbitarna, och i så fall reklamerat om det är dessa. Vänta inte, det känns ju bara onödigt.

Ja, där finns ju en överenskommelse om att få reklamera.
Men att ta för givet (?) att benbitarna orsakar att hästen kastar med huvudet verkar för mig ganska djärvt.

Till TS:
trist när det inte blir som man förväntat sig.
Men du gillar den hästen du har hos dig, den har tillräcklig kapacitet.

Men du tror att du betalat lite för mycket för den?

Vad i skicket är det som inte motsvarar dina förväntningar?
På vilket sätt är den sämre än när du provred i höstas?
Tittade du inte på hästen en gång till när du bytte den till dig?

Varför inte kolla igenom hos vet (antar att den är rätt nyligen veterinärbesiktad?) och sedan hos en kunnig ET, och sedan faktiskt börja rida och träna men börja jobba hästen på ren grundnivå och jobba dig uppåt?

Det är väl inte hela världen om det tar lite tid innan man kan tävla? Hästen är fortfarande skapligt ung och utifrån ditt inlägg inte superutbildad.
 
Men att ta för givet (?) att benbitarna orsakar att hästen kastar med huvudet verkar för mig ganska djärvt.

Nu har jag inte tagit för givet någonting, men tycker att det absolut sak finnas som en hypotes att arbeta från. Och med tanke på att det finns en tidsgräns och ett intresse i att inte lägga mer pengar på något som inte funkar, är det ju all anledning att undersöka just benbitarna direkt.
 
Det är tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Det finns ju inte så många val egentligen, behålla eller inte behålla.

Jag har gjort följande (men det är ju utifrån min egen känsla och förutsatt att hästen har den kapacitet jag sökte och att jag gillar hästen):
1. Åkt till vet (eventuellt också ET/massör) och fått den utredd, om benbitarna är orsaken så hade jag reklamerat
2. Om hästen inte skall reklameras hade jag låtit det ta den tid det tar, skickat på tillridning om jag själv kände att jag behövde avlastning för att finna suget igen, annars hade jag gjort det själv.
3. Påbörjat en långsam process att låta hästen äta upp sig och bygga muskler, det tar tid men det kan det väl vara värt. Hästen är inte lastgammal och tävling detta året eller nästa, är det verkligen det viktigaste?

Har själv köpt mig en 10-åring som det är betydligt mer jobb med än vad jag anade när jag provred. Den har också testat och varit lite bråkig en period men det lade sig fort. Vi skyndar långsamt och även om jag gärna hade startat tävlingssäsongen nu så behöver han absolut mycket mer tid för både kropp och knopp att bli redo. Då får han den tiden, även om det inte var min plan från början! :)
 
Ja, där finns ju en överenskommelse om att få reklamera.
Men att ta för givet (?) att benbitarna orsakar att hästen kastar med huvudet verkar för mig ganska djärvt.

Till TS:
trist när det inte blir som man förväntat sig.
Men du gillar den hästen du har hos dig, den har tillräcklig kapacitet.

Men du tror att du betalat lite för mycket för den?

Vad i skicket är det som inte motsvarar dina förväntningar?
På vilket sätt är den sämre än när du provred i höstas?
Tittade du inte på hästen en gång till när du bytte den till dig?

Varför inte kolla igenom hos vet (antar att den är rätt nyligen veterinärbesiktad?) och sedan hos en kunnig ET, och sedan faktiskt börja rida och träna men börja jobba hästen på ren grundnivå och jobba dig uppåt?

Det är väl inte hela världen om det tar lite tid innan man kan tävla? Hästen är fortfarande skapligt ung och utifrån ditt inlägg inte superutbildad.

Jag valde från början unghästen istället för min nuvarande (de kostade lika mycket) eftersom jag tyckte att jag fick mer häst för pengarna där, även om denna häst bör ha kapacitet att gå svår klass i bästa fall, så var den andra ett par snäpp till ytterligare bättre, och var verkligen superhäftig att rida. Denna är också fin och har flera helsyskon som tävlar internationellt i svår klass, men är inte riktigt lika flashig och lite mer tung och valpig. Dessutom är den äldre och de var ungefär lika mycket utbildade. Vad som gör att uppfödaren värderar de likvärdiga är troligtvis att den yngre hästen var het och lite svår på ett annat sätt. Ägaren uppgav att båda hästarna var i träning för att snart starta medelsvåra klasser. Gick väl inte klockrent att provrida men gillade ändå känslan på båda så tänkte att allt skulle falla på plats när jag ridit in mig ordentligt, det har aldrig varit problem tidigare.

Det jag menar med att jag tycker att hästen var i dåligt skick är att de hade tagit av skorna, förmodligen ställt av hästen med tanke på att han tappat alla muskler han hade, och dessutom var han långhårig och "skabbig" med små sår överallt och kala fläckar (som nu börjar växa igen). Han är även i magraste laget. Såg helt enkelt mer ut som vild än tävlingshäst.

"Provred" i två dagar innan bytet skedde, men de skyllde hans dåliga kondition på att han var vaccinerad dagen innan så han skulle inte ridas så hårt och sen hade han lite halmbuk som gjorde att jag inte tänkte på att han var smal, visst tufsig och ful i pälsen men det kan man ju åtgärda, likadant med fötterna. Men framför allt så kände jag att jag inte hade så mycket till val eftersom denna häst skulle vara snäll och lite "enklare" kändes det ändå bättre än att ha kvar unghästen som jag hade tappat allt förtroende för på grund av sadeltvånget som gjorde att den tokbockade. Jag ville helt enkelt inte ha en problemhäst.

Hästen besiktades i samband med bytet och är kollad av ET som sa att det kommer ta 6 mån - 1 år att bygga upp hästen till "normalläge" men att den i alla fall hade bra kroppsliga förutsättningar.

Förstår att det kan verka löjligt men för mig är tävlandet en väldigt stor källa till motivation. Det hade ju dessutom vart en annan sak om jag varit inställd på ett "projekt" från början. Och kanske inte investerat lika mycket pengar.
 
Ägaren uppgav att båda hästarna var i träning för att snart starta medelsvåra klasser.

...
Hästen besiktades i samband med bytet och är kollad av ET som sa att det kommer ta 6 mån - 1 år att bygga upp hästen till "normalläge" men att den i alla fall hade bra kroppsliga förutsättningar.

Men är detta verkligen samma häst, det stämmer ju inte alls överens? Och om det är viktigt att komma ut på tävlingsbanan, varför köpa en häst som redan vid besiktningen får det omdömet av ET?

OM det är samma häst, så måste det rimligen vara något fel. En häst tappar inte så mycket på så kort tid.
 
Men är detta verkligen samma häst, det stämmer ju inte alls överens? Och om det är viktigt att komma ut på tävlingsbanan, varför köpa en häst som redan vid besiktningen får det omdömet av ET?

OM det är samma häst, så måste det rimligen vara något fel. En häst tappar inte så mycket på så kort tid.

ET-bedömningen gjorde jag först när jag fått hem hästen, under första veckan jag hade den. Det är samma häst. Jag förstår inte heller riktigt vad som hänt. Som sagt kände jag inte att jag hade något direkt val. Lite därav jag sitter i den här situationen nu, det blir ju sällan kul om man känner att man inte har något val.
 
Förstår ju att jag har blivit lite lurad och att detta beror på min bristande erfarenhet och kunskap. Jag var lite naiv och litade på säljaren, som är rätt välkänd. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att mer än dubbla pengarna jämfört med vad jag fick för min 13åriga 130-häst, inte skulle räcka till mer. Önskar ju snarare nu, såhär tre misslyckade affärer senare, att jag aldrig sålt den första hästen utan nöjt mig med att rida LA-klasser i dressyr på den.
 
Förstår ju att jag har blivit lite lurad och att detta beror på min bristande erfarenhet och kunskap. Jag var lite naiv och litade på säljaren, som är rätt välkänd. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att mer än dubbla pengarna jämfört med vad jag fick för min 13åriga 130-häst, inte skulle räcka till mer. Önskar ju snarare nu, såhär tre misslyckade affärer senare, att jag aldrig sålt den första hästen utan nöjt mig med att rida LA-klasser i dressyr på den.

Öhum, det verkar som om du köpt dig MYCKET talang i den första unghästen.

Inte för att jag har full priskoll men en 130-häst i "normal" ålder är ju inte billig.

Personligen har jag inte tillräckliga kunskaper eller tillräcklig erfarenhet för att köpa häst i den prisklass som jag gissar att du rör dig med, och skulle inte gett mig in i affär.
I all synnerhet skulle jag inte accepterat en uppenbart omusklad häst, som du beskriver att din nuvarande var i samband med köpet, för stora summor.

Men, men.

Kolla upp via vet och ET igen, och om det inte finns fog för reklamation utifrån benbitarna där du fått utfästelser, så är det nog lämpligt att jobba från grund och sänka ambitionerna till att börja med. Lättklass låter väl rätt rimligt att rida på en rätt "ny" häst, för en ryttare som tidigare mest jobbat med hoppning.
 
Öhum, det verkar som om du köpt dig MYCKET talang i den första unghästen.

Inte för att jag har full priskoll men en 130-häst i "normal" ålder är ju inte billig.

Personligen har jag inte tillräckliga kunskaper eller tillräcklig erfarenhet för att köpa häst i den prisklass som jag gissar att du rör dig med, och skulle inte gett mig in i affär.
I all synnerhet skulle jag inte accepterat en uppenbart omusklad häst, som du beskriver att din nuvarande var i samband med köpet, för stora summor.

Men, men.

Kolla upp via vet och ET igen, och om det inte finns fog för reklamation utifrån benbitarna där du fått utfästelser, så är det nog lämpligt att jobba från grund och sänka ambitionerna till att börja med. Lättklass låter väl rätt rimligt att rida på en rätt "ny" häst, för en ryttare som tidigare mest jobbat med hoppning.

Du har helt rätt. Detta gör dock inte situationen roligare tyvärr.
 
Om jag nu skulle få lämna tillbaka hästen så är det enda som händer att jag får en "likvärdig häst" i utbyte. Står inget i kontraktet om något annat tyvärr. Och risken då är väl att jag bara får börja om samma resa igen.
 
Om jag nu skulle få lämna tillbaka hästen så är det enda som händer att jag får en "likvärdig häst" i utbyte. Står inget i kontraktet om något annat tyvärr. Och risken då är väl att jag bara får börja om samma resa igen.

Då hade jag hellre haft pengarna tillgodo. Pengarna tillgodo kostar inte en massa att hysa i stallet i alla fall. Största risken är konkurs, men det går ju att värdera innan.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 376
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp