Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

NEMEN UTTE! Tur att det finns någon som läser noggrant här!, för det där hade jag missat totalt!!
Men så kan det ju inte va förresten...
haha eldfuxen nu har du mer att förklara, stackars dig:(
 
Sv: Haflinger

Persikan!:rofl:
Jaså är det därför haflingerfolket i Sverige är sura........ för att tyrolerfolket hävdar att de andras haflinger inte är renrasiga och att tyrolerfolket skulle vara snobbiga!;) Skojar du?
Tänk så många jag trampat på tårna med mitt tyrolehaflinger babbel:o Ursäkta, det har aldrig varit min mening att göra någon ledsen eller sur.:o Endast sprida information! Kommer inte att upprepa den dumheten igen.:o:o
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

NEJ men du är ju inte så.. Men ja kan tänka mej att de blir stötta när folk hävdar att deras hästar inte är av "äkta" härstamning.
Inte vet ja skit samma orkar inte med massa diskussioner som bara blir missförstånd..
 
Sv: Haflinger

Men alltså nu ni i alla fall snurrat bort mig med alla procent hit och dit.

Sa inte Eldfuxen detta i sitt inlägg till dig Persikan.

Det står ingenting i din hästs pass, av den enkla anledningen att hon inte har några procent alls!

Betyder inte det att Shone är en Tyrolerhaflinger????

Nix pix! En haflinger kan vara helt renrasig men ändå inte vara en tyrolerhaflinger. Jag har f.n. 6 sådana i stallet, och så en med 0,195 % (alltså knappt 2 promille) arab i stammen. Ingen av dessa är en tyrolerhaflinger! En är förvisso importerad från Nordtyrolen (stofölauktionen för några år sen) men de är inte bedömda och godkända av Hannes Schweisgut ...
 
Sv: Haflinger

Nix pix! En haflinger kan vara helt renrasig men ändå inte vara en tyrolerhaflinger.

Oj oj, det här var mer komplicerat än jag trodde :). Jag får nog läsa på lite mer på de respektive avelsföreningarnas sidor.
 
Sv: Haflinger

jaha, men var det det som hände på den här kåringen som var? Att han godkände stona som tyroler ston?
Men vadå säg att ja skulle visa Shone för honom då vad skulle han säga då?
 
Sv: Haflinger

jaha, men var det det som hände på den här kåringen som var? Att han godkände stona som tyroler ston?
Men vadå säg att ja skulle visa Shone för honom då vad skulle han säga då?

"Den här kåringen" ja, om du menar den som var i våras....
Antingen så kan Shone användas i tyroleravlen för att hon har det som man önskar och så godkänds hon för den avelsinriktningen eller så kan hon inte.
För att göra det måste hon visas på en kåring där avelsledaren för tyrolerhaflinger dömmer. I år skedde det för första gången i Sverige genom att ett gäng "tyroler freeks" lyckades anordan en kåring.:D
Du(och andra) kan komma med Shone(sin renavlade haflinger) till den kåringen utan medlemskap i någon avelsförening. Dock kontrolleras hennes stam av stambokskontoret för tyrolerhaflinger ytterligare en gång. Det för att fastställa att det verkligen rör sig om ett 100% renavlat sto.
Även de små "Ebbs fölen" som vi njutit av här i höst måste visas för "sin" avelsledare(1 årsålder och 3 års ålder) och det är ingen garanti för att de blir godkända för avel inom tyroleravlen även om de är renavlade och har ren tyrolerstam!!:cry:
På dessa kåringar väljs avelsdjur ut för att driva vidare den avelspolitik och inriktning man en gång bestämt inom tyroleravlen!

Tilläggas kan att alla de svenska haflinger som visades blev godkända som tyrolerhaflingerston(med väldigt bra bedömning för att vara ett så nytt "tyrolerdistrikt") och de under tre får lov att återkomma till sin avelsvärdering som treåringar. Har de utvecklat sig i rätt riktning godkänns de till avel om inte tja då blir de mycket trevliga bruksdjur.:love:

Det som är så trist är att folk surar och snackar skit på grund av okunnighet!:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Men hon är ju av den gamla modellen, så hon skulle väl aldrig bli godkänd där?

Även de äldre modellerna har fortfarande mycket bra att bringa till avlen så det ska du inte vara så säker på:).
Du får heller inte jämföra med det avelsmaterial som finns i Nordtyrol och vad vi har här i Sverige. Vi ska ju börja bygga upp tyroleravlen medan de är minst 30 år före oss!:) Var så säker på att Hannes Schweisgut kan sin sak och kan bedömma på det nivå som nu engång finns i den svenska renavlade haflingerstammen.:love: Vi visar vårt svenska avelsmaterial för honom vid en kåring och han bedömmer var på skalan vi ligger och utifrån det rådger han oss med hingstval etc.
Men vet du vad, maila dina funderinga direkt till mig så kan jag svara mer personligt.
Vissa saker vill/kan jag inte skriva i ett offentligt forum.;)
 
Sv: Haflinger

Jag vill också höra,annars kan man ju inte lära sig något!-Nyfiken av naturen också....:D
 
Sv: Haflinger

Varför inte det då? :confused: Jag vill också höra ju! :D

För att jag inte har all tid i världen till att svara och förklara.:D

Är man vitterligen intresserad så maila mig och jag kan vidarebefodra mailet till rätt person vilken då kan svara på frågan.

Ha en trevlig kommande helg!
 
Sv: Haflinger

Haha, seru alla vill ju lära sig:p
Jaja ok jag lämnar det ämnet men säg till om det blir en till kåring nästa sommar så kommer jag och skämmer ut mig:D

Vet ni vad jag tycker att vi ska tala om nu!!!!???
Betäckningar och fölningar 2008

Alla berättar vem de får föl efter och undan och även vem de tänkt betäcka med för jag behöver HJÄLP!
Oj nu e jag lite egoistiskt men jag vill veta... kan inte bestämma mig.

Ne men gud e det nu helg igen, vänta er ingen dum dagbok från mej det har ja inte tid me..
Eller kanske vem vet.....
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Hallå, sitter här hemma och är sjuk och sorterar upp bland hingstarna.
Kerstin, när jag väljer hingst måste jag då även tänka på vilka blodslinjer hingsten resp stoet är ifrån?
Så att jag inte mixar och matchar med alla bokstäver hur jag vill..

Läste resultatet av Harras körprov, Haha det var ju förfärligt, inte konstigt att Shone inte verkar gilla det..
Men har man en matte som är kusk så blir man tammefan tvingad tills man lärt sig!! Å där med basta!

Men här var hon jätteduktig, det var första ggn hon drog en släde, förra vintern.



Men till denna vinter har Jessica målat släden, Julrött trä gul korg och svart smide.
Jag kan åka hem o ta kort på den vettja, den vart jättefin!
Men såklart så köpte Jessica ännu ett renoveringsobjekt i form av en TILL släde i färgbehov, man måste ju ha två! Men vi har faktist 3 nu Fniss..
 
Sv: Haflinger

Jaha ja....där ser man! Nu har jag varit I Österrike hela dagen i går o många timmar i dag och kollat på Haflinger (jaa, på "surfbrädan" förstås!) o laddat ner massor med bilder o stammar så hårddisken ser väl närmast högdräktig ut nu.:rofl:
När jag nu läser era inlägg från igår så ser jag att: ...det jag trodde jag visste...de visste jag inte alls..:o
OK, förstår att några kanske tycker det är tjatigt, men om jag BER riktigt snällt :D kunde jag då inte få ställa några raka frågor (som man bara behöver svara ja eller nej på utan krusiduller), till er som är insatta och verkligen KAN det här, så att nu när jag tänkt om lite får veta om jag är på rätt spår NU då? (Eftersom jag kommer att skaffa ett sto för avel, vill jag få in det rätta "tänket" från början)

A) En Haflinger blir klassad som "Tyrolare" först efter en godkänd bedömning (kårning) av en speciell Tyroler-domare?

B) En avkomma efter 2 Tyrolerföräldrar blir inte automatiskt en Tyrolerhaflinger, utan först när även den blir godkänd (eller inte) samma som under A och blir den inte godkänd så är den en Haflinger?

C) Det får inte finnas minsta lilla spår av annan ras för att kunna bedömas som Tyrolerhaflinger?

Om någon är snäll o svarar på dessa frågor så vet jag (o kanske fler här) åtminstone skillnaden så långt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp