Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jag vill då verkligen inte porta dig från denna tråd! :)

Men visst har du en poäng med att det är skillnad på huvudformen. I tysktalande områden utanför Tyrolen talas det bland vissa uppfödare om "Ebbser Kopf", ungefär "Ebbs-huvud". Så visst är det en skillnad, generellt sett. Sen vilken typ av häst och vilken typ av huvud man gillar är ju upp till var och en.

Ja och exakt det är vad olika avelsinriktningar går på. Ebbs har en avelsinriktning som tilltalar många men inte alla, så sura behöver man ju inte:D:banana:
 
Sv: Haflinger

Ja,så är det! Nu gick det upp en talgdank:idea:
Faffie hade lååångt o smalare huvud än Hannie som har trekantigare o kortare!
Tycker nog att Hannie är "flicksötare" än vad Faffie var.

O att jag skulle välja "tyrolare" vore för att det är enklare att hitta deras stamtavla,ergo mindre strul för registratorn alltså. Ju enklare desto bättre!
 
Sv: Haflinger

O att jag skulle välja "tyrolare" vore för att det är enklare att hitta deras stamtavla,ergo mindre strul för registratorn alltså. Ju enklare desto bättre!

Men du, ska du göra det riktigt enkelt för registratorn så ska du ju välja svensktillverkade haflinger! :D Fast det är roligt att leta avelshästar utomlands också, jag vet!
 
Sv: Haflinger

Intressant det här. Den här uppdelningen på Tyrolerhaflinger och Haflinger har jag förstått. Men finns det någonstans på nätet man kan söka efter registrerade, stambokförda ston och hingstar, eller finns det då bara speciella stamböcker el. liknande för de 2 olika typerna?
 
Sv: Haflinger

Jag vet i alla fall ingenstans på nätet som man kan söka efter stammar. Inte "officiella" uppgifter i alla fall. På t.ex. http://www.allbreedpedigree.com finns massor av härstamningar, men i och med att vem som helst kan lägga in uppgifter där så finns det också mycket fel ... :crazy:. Så för min del när jag söker stammar så frågar jag det stambokskontor där stammen så att säga "fattas". Så får de göra utrag ur sina register och skicka till mig!

Om du är intresserad av stammar utan att behöva ha "officiella" uppgifter (som ju jag måste ha när jag registrerar) kan du annars titta på de olika avelsförbundens hemsidor. Ofta ligger det ute kataloger och ibland resultatlistor som man kan kolla på och i vissa fall ladda ner.

T.ex. så låg katalogen för stofölauktionen i Ebbs ute på HTP:s hemsida http://www.haflinger-tirol.com/ tidigare i år, och på ARGE:s hemsida (den andra haflingeravelsföreningen i Österrike) http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?VID=1&kat1=10&kat2=157&kat3= brukar både kataloger och resultatlistor ligga ute. Sen finns det en sida med saluhästar på Sydtyrolens hemsida http://www.haflinger-suedtirol.com/. Där kan man klicka på en "härstamningslänk" och se stamtavlan (hästen + 5 generationer).
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Ja,så är det! Nu gick det upp en talgdank:idea:
Faffie hade lååångt o smalare huvud än Hannie som har trekantigare o kortare!
Tycker nog att Hannie är "flicksötare" än vad Faffie var.

O att jag skulle välja "tyrolare" vore för att det är enklare att hitta deras stamtavla,ergo mindre strul för registratorn alltså. Ju enklare desto bättre!

Med en så klockren avelspolitik som HPT bedrivit i många år (Fohlenhof fyllde 60 år i år) så är det enkelt, håller med dig.(HPT har inte existerat lika länge) Apropå svensktillverkade som Eldfuxen nämner så kommer tre svensktillverkade tyrolerföl, "Alpkotteföl":love: till våren.......;) kanske något:D
Men skämt å sido, det finns mycket spännande utomlands men det finns också mycket "skit" som man försöker praka på andra länders haflingerintresserad och det är väl där vi i Sverige måste se upp. För det är verkligen tråkigt när någon gått på en "mina", det måste du hålla med mig om Eldfuxen och som registrator har du ju upplevt dessa tråkigheter säkert mer än en gång!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Och vi som inte avlar på tyrolerflingor kan glädja oss åt att även andra har bedrivit målmedveten avel i många år ... Dock med annan inriktning! :D :p

Eldfuxen, som har svenskt, nordtyrolskt, "övrigaösterrikiskt" holländskt, tyskt och italienskt (sydtyrolskt) i sina flingors stammar.
 
Sv: Haflinger

Kan ju berätta vad min "myshäst" hittar på för att roa sig.

Min bror byggde en väldigt smart och fin box åt Belle. Brädorna ligger staplade ovanpå varandra, i spår som han fasat ur. Snyggt och smart, tyckte vi. Man kan ju, bl. a., enkelt byta ut plankor som gör sönder/ruttnar etc.

MEN vi hade inte räknat med en haflingerhjärna, tydligen. Belle lyckas, på något sätt, att plocka ner de översta brädorna. Så nu har jag fått spika fast dem ändå. I natt hade hon plockat ner en bräda, bitit sönder en spånsäck som stod på golvet utanför boxen och spillt sågspån över hela golvet. Hoppas bara att hon inte ÄTIT av plasten, men hästar brukar väl inte göra det? Det var inget gott i säcken, bara spån...

Idag, efter en lång dag på jobbet plus två timmars personalmöte (körde hemifrån kl 5.15 och kom hem ca 20.45...) fick jag ställa mig och spika brädor. JÄTTEKUL :mad:! Fick några konstiga blickar från hästen när jag svor över spikarna som vägrade gå in och bara krökte sig...
 
Sv: Haflinger

MEN vi hade inte räknat med en haflingerhjärna, tydligen. Belle lyckas, på något sätt, att plocka ner de översta brädorna. Så nu har jag fått spika fast dem ändå. I natt hade hon plockat ner en bräda, bitit sönder en spånsäck som stod på golvet utanför boxen och spillt sågspån över hela golvet. Hoppas bara att hon inte ÄTIT av plasten, men hästar brukar väl inte göra det? Det var inget gott i säcken, bara spån...

:rofl: :rofl: :rofl:

Förlåt, men ojojoj vad jag känner igen det där ... Jag hade en gång i tiden en häst, en egen uppfödning, som hette (heter) Samba, eller Romys Samba för att vara helt korrekt. Wackers storasyster som fick flytta när jag bestämde mig för att behålla honom i stället.

Samba hjälpte ofta hovslagaren när han hade vänligheten att verka våra hästar ute i sommarhagen. "Hjälpa" betyder i det här sammanhanget att man tar hovslagarens verktyg i munnen och går iväg med dem c:a 25 meter och lägger ner dem på marken där. Hon åt också isoleringstejp en gång som liten ... Men det gick bra, kom ut i andra änden ... :o Och en gång när jag skulle laga staketet i sommarhagen så hittade jag bara en arbetshandske! Tills jag såg en bit av den i Sambas mungipa ... Hon hade nästan svalt handsken, men jag lyckades dra upp den ur halsen på henne! :eek:

Förresten "inget gott i säcken, bara spån", vad är det för underlig syn på saken? Spån är faktiskt jättegott! Det tyckte i alla fall Sindy när vi var på ridläger sommaren 1985 ... Hon åt faktiskt spån ... ja ...

Det är bara att inse att haflinger äter ALLT.
 
Sv: Haflinger

Och vi som inte avlar på tyrolerflingor kan glädja oss åt att även andra har bedrivit målmedveten avel i många år ... Dock med annan inriktning! :D :p

Eldfuxen, som har svenskt, nordtyrolskt, "övrigaösterrikiskt" holländskt, tyskt och italienskt (sydtyrolskt) i sina flingors stammar.

Ja det kan man väl kalla för målmedveten europisk kompott!!:p:D
förlåt, kunde inte låta bli att retas lite:p:banana:
Det viktiga är väl att vi har det roligt med våra haflinger och vänner eller hur?
Natti på er alla även BELLE som säkert ägnar natten till att försöka klura ut hur dessa spikar ska dras ur boxväggen. De som nu bettysmatte ägnat hela kvällen till att spika i:D
 
Sv: Haflinger

Ja det kan man väl kalla för målmedveten europisk kompott!!:p:D
förlåt, kunde inte låta bli att retas lite:p:banana:

Jodå, det är en mycket målmedveten europeisk kompott (kompott är gott!). Plockar det bästa från olika håll och så ska det passa ihop också! Förstod inte "retet" men det gör inget. Natti natti! :banana:
 
Sv: Haflinger

Jodå, det är en mycket målmedveten europeisk kompott (kompott är gott!). Plockar det bästa från olika håll och så ska det passa ihop också! Förstod inte "retet" men det gör inget. Natti natti! :banana:

Ha, ha........... nä "retet" var nog lite svår förstått.....:D
 
Sv: Haflinger

Men skämt å sido, det finns mycket spännande utomlands men det finns också mycket "skit" som man försöker praka på andra länders haflingerintresserad och det är väl där vi i Sverige måste se upp. För det är verkligen tråkigt när någon gått på en "mina", det måste du hålla med mig om Eldfuxen och som registrator har du ju upplevt dessa tråkigheter säkert mer än en gång!

Oj, såg det här tillägget nu och kan bara hålla med. Det är inte klokt vad en del försäljare (utländska lika väl som svenska) hittar på, både vad gäller stammar, utbildning och allmän kvalité. "Haflinger" med långt över 1,563 % arab i stammen säljs som "renrasiga", treåringar säljs till nybörjare med ett glatt budskap om att "haflinger är så lätta att rida in, det kommer att gå jättebra", andra "lär ut" att haflinger ska minsann bara ha en tuss hö och en näve havre, annars blir de av den tunga typen ... :crazy: listan kan göras lång! Mot detta finns bara en bot: INFORMATION.
 
Sv: Haflinger

Oj, såg det här tillägget nu och kan bara hålla med. Det är inte klokt vad en del försäljare (utländska lika väl som svenska) hittar på, både vad gäller stammar, utbildning och allmän kvalité. "Haflinger" med långt över 1,563 % arab i stammen säljs som "renrasiga", treåringar säljs till nybörjare med ett glatt budskap om att "haflinger är så lätta att rida in, det kommer att gå jättebra", andra "lär ut" att haflinger ska minsann bara ha en tuss hö och en näve havre, annars blir de av den tunga typen ... :crazy: listan kan göras lång! Mot detta finns bara en bot: INFORMATION.

Mitt i prick......... oj, vad vi är eniga!:D
 
Sv: Haflinger

Oj, såg det här tillägget nu och kan bara hålla med. Det är inte klokt vad en del försäljare (utländska lika väl som svenska) hittar på, både vad gäller stammar, utbildning och allmän kvalité. "Haflinger" med långt över 1,563 % arab i stammen säljs som "renrasiga", treåringar säljs till nybörjare med ett glatt budskap om att "haflinger är så lätta att rida in, det kommer att gå jättebra", andra "lär ut" att haflinger ska minsann bara ha en tuss hö och en näve havre, annars blir de av den tunga typen ... :crazy: listan kan göras lång! Mot detta finns bara en bot: INFORMATION.

Va???:eek::eek: Menar du verkligen att det inte ÄR så??;)
 
Sv: Haflinger

hmm, men stamfadern till båda raserna är väl denna 249 Folie och han var väl ett arabiskt halvblod? så långt där bak har väl de oxå arab men inte nämre.

Men var var det Shone fick arab i sig när inte tyroler fick det?
Var det då det fanns så få hingstar?

Nej inga sura miner ja menar bara att det känns som om vanliga haflingerfolk har ngt emot tyrolerfolk för att tyrolerfolk hävdar att de vanliga haflingerfolkets haflinger inte är renrasiga.
Och då blir de sura på tyrolerfolket och tycker de är snobbar!
:rofl: nej ja vet inte men så är det inte på denna tråd iaf..

Haaha va roligt det lät när ja läser det igen

För ja menar det är ju inte tyrolerfolkets fel att det finns tyrolerhaflinger och jag själv älskar att ha ovanliga/sällsynta saker det är väl därför det är roligt att ha en haflinger och det är väl även därför jag vill ha en dalmatiner så ja kommer säkert vilja ha tyroler sen oxå.
Ja menar ja skulle aldrig köpa en shäfer eller golden (ta inte illa upp ni som har dem, de måste ju va bra eftersom så många har dem)
Men ja tycker inte det är nå skoj när alla andra har likadan, ja vill va lite unik!;)

Tack Eldfuxen för all viktig rolig och intressant information:bow: det är tur att denna tråd inte är likadan som typ inne på körning, ja får tuppjukk på det forumet för det ända som finns är
Hej jag är ny vad ska ja har för sele, vagn, måste ja ha baksele, hur lång tid tar det att köra in en häst?
Och man märker att proffsen börjar tröttna:smirk:
De ända svar som ges är: Det finns tusen trådar om detta, försök att hitta det ngn annanstans.

Ja menar inte att det är fel på nybörjare, alla måste ju vara det ngn gång men när ett helt forum bara består av nybörjare så tröttnar man.
Nu kom ja bort mej lite, det ja menar är att denna tråd känns så proffesionell!!!! Vi har både och, värsta proffsen och jag som nybörjare men vi tycker snarare det är roligt med nybörjare för det finns inte så många som när ngn kom och frågade om vi tyckte hon skulle köpa en haflinger och alla öser över henne anledningar, det var SKOJ!

ja Harras stam är väl rätt känd eftersom han är känd, det är väl snarare denna Saffi som är import som är lite skum...
Nej nu vill ha hem och titta i pärmen
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Tusen tack :bow: Då är det bara att plocka fram ett lexikon och försöka traggla sig igenom sidorna, såg att det även fanns kartor med de olika uppfödarområdena osv. mycket bra:banana:
Skulle jag, mot förmodan, hitta en Haflinger utomlands så lovar jag att kolla med er först så jag inte går på någon nit vad det gäller härstamningen;)
 
Sv: Haflinger

det är tur att denna tråd inte är likadan som typ inne på körning, ja får tuppjukk på det forumet för det ända som finns är
Hej jag är ny vad ska ja har för sele, vagn, måste ja ha baksele, hur lång tid tar det att köra in en häst?
Och man märker att proffsen börjar tröttnaDe ända svar som ges är: Det finns tusen trådar om detta, försök att hitta det ngn annanstans.

Ja menar inte att det är fel på nybörjare, alla måste ju vara det ngn gång men när ett helt forum bara består av nybörjare så tröttnar man. Nu kom ja bort mej lite, det ja menar är att denna tråd känns så proffesionell!!!! Vi har både och, värsta proffsen och jag som nybörjare men vi tycker snarare det är roligt med nybörjare för det finns inte så

Vilken tur Persikan att du som nybörjare har lite mer förstående "proffs" här inne då som inte får tuppjuck!;) :rofl::rofl::rofl:

Kanske något att ta med dig in till körning!:idea:
 
Sv: Haflinger

Men alltså nu ni i alla fall snurrat bort mig med alla procent hit och dit.

Sa inte Eldfuxen detta i sitt inlägg till dig Persikan.

Det står ingenting i din hästs pass, av den enkla anledningen att hon inte har några procent alls!

Betyder inte det att Shone är en Tyrolerhaflinger????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp