Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Men nachtmann är det han som bara betäcker tyrolerston va?
Har ni fler hingstar?
Ni får ursäkta om jag bara ställer massa frågor som alla andra redan vet svaren på men jag är ny inom haflingeraveln så ja måste få lite humm om allt.. men vart håller ni till då? E ni i Skåne ni med?
Kramar

Just nu har vi bara Nachtmann! Nachtmann betäcker alla RENAVLADE haflingerston! Håller till i Dalarna:)
 
Sv: Haflinger

Hur har det gått Lakrits?

Har han hållt sig innanför "murarna" och har du gjort något bus för att få honom att respektera tråden mer!

Harri, så fina hästar!:love:
 
Sv: Haflinger

Igår höll han sig innanför trådarna och på kvällen fick han komma in och han står nu inne på nätterna.
Vi skulle ha fixat med han igår och det här projektet "intesprängatrådar" men stallägaren var inte hemma och jag behöver hjälp.

I morgon så bär det av ut igen och då hoppas jag att vi ska kunna "jobba" med det här.
Har fått många bra tips av vår gemensamma vän samt genom en tråd på HH så jag har lite i "bakfickan" tills i morgon ;)
 
Sv: Haflinger

Va bra!

Hoppas -och tror- att det löser sig!
Han är ju så jättefin och passar dig som handen i handsken (TANT-varning på dom orden!:eek:) ananrs kan jag tänka!:love:
 
Sv: Haflinger

Så där försvann han som alternativ till Hannie.......:cry: Hon har 1,563% (tror jag det var) arab i sig efter sin far.
Fast jag SKA inte ha något föl,jag Ska inte....:D
Tänk att föleriet ska vara så lockande,kan det bero på att Faffie inte fick behålla sitt?
Var o tittade på hundvalpar igår, får nog bli en liten skrynkel-Fia ist!

Harri: Fina bilder på fina flingor!
 
Sv: Haflinger

Har du provat tjock järntråd o extra kräm på elaggregatet?. Flinga gick igenom staketet hela efter hon flyttat fr oss,hennes elaka hagkompis jagade henne jämt. Nya matte använde den grövre modellen av tråd och efter det så har hon aldrig gått i närheten av eltråden. Hon blev definitivt avskräckt.
 
Sv: Haflinger

Så där försvann han som alternativ till Hannie.......:cry: Hon har 1,563% (tror jag det var) arab i sig efter sin far.
Fast jag SKA inte ha något föl,jag Ska inte....:D
Tänk att föleriet ska vara så lockande,kan det bero på att Faffie inte fick behålla sitt?
Var o tittade på hundvalpar igår, får nog bli en liten skrynkel-Fia ist!

Harri: Fina bilder på fina flingor!

tackar!!jag tror inte att det ska vara något problem att betäcka med nachtmann! hannie är väl godkännd som haflinger i sverige??
 
Sv: Haflinger

tackar!!jag tror inte att det ska vara något problem att betäcka med nachtmann! hannie är väl godkännd som haflinger i sverige??

Uphs............. antingen har du missförstått något eller så har

ägarna(tidigare ägare?) Haflinger Pferdzuchtverband (HPT) ändrat sina regler(vilket jag betvivlar) och jag missat något!:confused:
1.563% är inte renavel även om det är godkänt i Sverige(SHF).
 
Sv: Haflinger

jaha men vart står det på min häst hur många % hon har??? Måste jag räkna ut det själv?.... Det vet ja inte hur man gör..
ELDFUXEN HJÄLP MIG!! Har du det någonstans?? Men vadå om hon har under den där procenten kallas hon väl inte för tyrolerhaflinger för d?? Eller?
 
Sv: Haflinger

jaha men vart står det på min häst hur många % hon har??? Måste jag räkna ut det själv?.... Det vet ja inte hur man gör..
ELDFUXEN HJÄLP MIG!! Har du det någonstans?? Men vadå om hon har under den där procenten kallas hon väl inte för tyrolerhaflinger för d?? Eller?
Ja du vännen min det är inte lätt att förstå:confused: men helt säkert är att 1,563% och under så har alla raskod 32 i Sverige och är därmed HAFLINGER.
Eldfuxen kan säkert hjälpa dig. Är ditt sto registrerat i SHF så har de ju helt säkert koll på det.
I princip rör det sig om två olika avelsinriktningar som båda finns representerade i SH Svensk Hästavelsförbund.
Är man inte intresserad av avel så spelar det ju ingen roll, eller hur och är man tja, då sätter man sig in i vilken avelsinriktning man vill/kan följa beroende på %. :banana:
Har inte tänkt ge mig ut i någon större diskussion angående detta ämne då det ändå inte leder någonstands.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Registrerad Haflinger -Ja. Renavlad-nej tyvärr. Men jag är glad att hon får reggas som haflinger! Jag visste ju inte alls när jag köpte henne hur det var med den saken. Men hon var den jag ville ha ,så det fick bli som det blev:love:
 
Sv: Haflinger

Registrerad Haflinger -Ja. Renavlad-nej tyvärr. Men jag är glad att hon får reggas som haflinger! Jag visste ju inte alls när jag köpte henne hur det var med den saken. Men hon var den jag ville ha ,så det fick bli som det blev:love:

Men Arna är inte det som är viktigaste.......... hon är den DU ville ha:love: Så känner jag för mitt gäng här hemma, de är de jag ville ha....... :love:Hade inte alls ett avelsintresse den gången jag köpte min första haflinger, Ondula!:love: Bara föll pladask för denna högt gnäggande, smällfeta och ouppfostrade ångvält av haflinger! Att hon hade bra papper och var högt premierade(vilket jag inte kunde avgöra ändå) var ju bara en bonus som kanske visade att hon någonstands inte var hel tokig, även om hon vägrade att gå dit jag ville eller överhuvud taget att gå! Jag älskar Ondula än idag hon kommer alltid att vara speciell för mig, början på resten av mitt liv med haflinger!!!!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Ja visst är det så!Individen är det viktigaste!(beroende på vad man har för mål förstårs:D)

Men om jag vinner en massa pengar o kan starta ett haflingerstuteri då ska jag åka till Ebbs stofölsauktion o köpa en hel drös med tyrolerflingor ,men det blir då det!:rofl::rofl:
 
Sv: Haflinger

Ja visst är det så!Individen är det viktigaste!(beroende på vad man har för mål förstårs:D)

Men om jag vinner en massa pengar o kan starta ett haflingerstuteri då ska jag åka till Ebbs stofölsauktion o köpa en hel drös med tyrolerflingor ,men det blir då det!:rofl::rofl:

Då håller jag tummarna för dig att du vinner en massa pengar!!!!:d
För jag vill också ha en massa tyrolerflingor till Sverige och fler stuterier med den avelsinriktningen!:banana:
 
Sv: Haflinger

A men det vet ja! Att hennes nummer börjar på 32! Så långt har ja koll=) för det var det ända som stog tror ja i programmet på strömsholm 32-00-00 eller nått oså tror ja det var några punkter efter oxå men jag har för mig mamma snackade med den där tjejen i tel sen o då fick de hela numret..

Ja OK haflinger e hon godkänd som så långt e alla med men jag har vart inne och läst på tyrolersidan förut o då har jag för mig att det typ "tog slut på hingstar" eller att stona och hingstarna iaf var långt ifrån varandra så det måste alltså varit DÄR många ston som inte hade någon hingst vart betäckta med andra sorters hingstar.
För det är väl DÄR det hela delar sig? För den här arabinsläktningen innan, den har väl båda haflingersorterna?

Ja förstår igentligen inte grejjen med att det är så sura miner med allt detta att vara eller icke vara, ja menar ja tycker bara det är intressant att få lära mig mer om historian och aveln.
Ja menar ja kanske blir megainsatt och megaseriös om 10 år och börjar avla tyroler istället vem vet?
Men jag har fått för mej en grej, och det är att tyrolerston har ett smalare huvud än "vanliga" haflinger. För de vanliga flingorna kan mer se ut som ponnyn me deras lilla breda ponnyhuvud men tittar man på dessa andra tyrolerston så ser de mer mognare ut, mer som kvinnor vuxna lixom .. ja inte lika barnsliga.. men ja har nog fel, bara nått ja fått för mej annars kanske det handlar om den gamla modellen och den nya, för ja har ju den gamla med det där breda huvet..
Aja! Ingen orkar läsa detta :D
Ni fååååår porta mej på denna tråd:p

Ursäkta men nu sätter ja in gamla bilder men ser ni vad långt hon har mellan ögonen, fast det kanske är stjärnen som förbryllar men hon har inte så "vuxet" huvud lixom.

IMG_0155.jpg


IMG_0141.jpg
 
Sv: Haflinger

jaha men vart står det på min häst hur många % hon har??? Måste jag räkna ut det själv?.... Det vet ja inte hur man gör..
ELDFUXEN HJÄLP MIG!! Har du det någonstans?? Men vadå om hon har under den där procenten kallas hon väl inte för tyrolerhaflinger för d?? Eller?

Hej Persikan!

Det står ingenting i din hästs pass, av den enkla anledningen att hon inte har några procent alls! :)

Det finns tre "sorter" (hittar inget bättre ord, ni får gärna hjälpa till att hitta på ett bättre ... :crazy: )

"Tyrolerhaflinger" har 0 % arab i stammen, och vissa andra avelsregler som måste följas.

"Haflinger" har max 1,563 % arab i stammen, och beroende på landet de avlas i är övriga avelsregler lite olika, t.ex. har Tyskland väldigt avancerade bruksprov, Italien har ett system där alla bedömningar och även hästens släktingars bedömningar räknas om till olika index för varje häst, och Sverige skulle jag tro har åtminstone bland de strängaste veterinära kraven. Har inte totalkoll på alla länders krav, men SH:s defektlista är väldigt omfattande!

Sen de som har över 1,563 % arab i stammen får inte heta haflinger. I Tyskland (där de är rätt vanliga) heter de "Edelbluthaflinger". Det finns även en österrikisk avelsförening för "Arabohaflinger" eller nåt, de ska i alla fall ha mellan 25 % och 75 % arab i stammen om jag minns rätt. Idealet är 50 % arab, men det är ju något helt annat förstås.

Sen att det korsades in arab och en del annat i haflingern för länge sen (läs: Vid förra sekelskiftet), det ska vi inte bry oss om idag har jag fått veta. "Bara" de "nyare" inkorsningarna ska man räkna % på! :) Och det är min uppgift att kolla och räkna ut! Inte så svårt att räkna på, men däremot kan det vara knivigt att se om där finns något!

Och du Persikan, din vackra madam har ett i mina ögon underbart vackert huvud! Jag vill absolut att de ska ha en bred panna och kort nos. Och så stora mörka ögon förstås ... :love:
 
Sv: Haflinger

Persikan! Jag kan förstå att du tycker saker är förvirrande, jag blir förvirrad av att läsa ditt inlägg:D
Men bilderna är underbara och din flinga är en fatastisk fin och trevlig representant för haflingerrasen! Jag gillar den breda pannan och kort nos för att inte tala om vackra mörka "bambiögon", precis som din Shoshone har!
Var du får "grejen med sura miner från" förstår jag inte.:confused: Folk som avlar har en idé om vad som kan bli bra och utifrån det väljer man hingst/sto det är det som avel rör sig om. Vi är inte eniga men det betyder ju inte att vi surar, någon går efter avlen som accepterar 1,563% och tror på det, andra har valt renavel och tror på den formen.:rofl: Om man inte tror på vad man håller på med får man väl byta avelsinrikting..... men sura det är väl lite väl barnsligt!:(
Det skapar i alla fall ingen framgång inom avlen eller ger bra djur till sporten, eller hur?:rofl: Det är ju inte tvång att välja den ena eller den andra avelsinriktningen och det är väl inte förbjudet att ge uttryck för vilken inriktning man arbetar med?;)
I Sverige har vi, liksom i många andra länder två avelsinriktningar i haflingeravlen och det är inget konstigt i det enligt min mening.:D
Den tredje som jag ser att Eldfuxen nämner i sitt inlägg är enligt WHV (Världshaflingerföreningen) inte en haflinger utan en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Men jag har fått för mej en grej, och det är att tyrolerston har ett smalare huvud än "vanliga" haflinger. För de vanliga flingorna kan mer se ut som ponnyn me deras lilla breda ponnyhuvud men tittar man på dessa andra tyrolerston så ser de mer mognare ut, mer som kvinnor vuxna lixom .. ja inte lika barnsliga.. men ja har nog fel, bara nått ja fått för mej annars kanske det handlar om den gamla modellen och den nya, för ja har ju den gamla med det där breda huvet..
Aja! Ingen orkar läsa detta :D
Ni fååååår porta mej på denna tråd:p

Jag vill då verkligen inte porta dig från denna tråd! :)

Men visst har du en poäng med att det är skillnad på huvudformen. I tysktalande områden utanför Tyrolen talas det bland vissa uppfödare om "Ebbser Kopf", ungefär "Ebbs-huvud". Så visst är det en skillnad, generellt sett. Sen vilken typ av häst och vilken typ av huvud man gillar är ju upp till var och en.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp