Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vi gör det för skojs skull, men själv hade jag hellre sett att det gått i något enklare program:angel:[/QUOTE]

Jag har tidigare varit relativt aktiv i klubben och på min tid då var målet att ha roligt och att lägga ett HM på ett nivå så att så många haflinger som möjligt kunde deltaga just för att skapa ett sammanhåll i den rasrelaterade ridsportens anda. Tycker att du ska framföra dina åsikter direkt till styrelsen.:devil:
 
Sv: Haflinger

hejsan allihopa, nu vill jag höra vad ni tycker om fölningar och ston.
Vi planerar att betäcka denna galning sommaren -08, hon är född -00 så då kommer hon vara 8 år och 9 när hon fölar.
man har ju hört sägnen om att helst betäcka första gången innan 10 men då är frågan: eftersom vi vill ha fler än 1 föl efter henne (även tänkt att behålla ett sto efter henne) ska vi betäcka om henne direkt sommaren -09 så att hon automatiskt stöter bort sin gamla fölunge sommaren -10 och blir lättare dräktig eller kan man helt enkelt ha några års glapp emellan och det iallafall går bra att få henne dräktig.
Vissa säger ju att då tror kroppen att den gjort sitt och går i pension "klimakteriet" om man inte fortsätter på en gång.

men grejjen e ju att ja inte vill göra en fet fölmärr av henne utan jag vill ju aktivera henne som aldrig förr, vi e ju bara i starten på våran långa karriärstege som jag planerat för henne.
Så det kanske helt enkelt är bäst att ta ett föl och sedan vänta några år till nästa, igentligen har ja inte tid att ta föl på henne *L* låter dumt men vi har ändå tänkt betäcka henne 2 somrar i rad nu och bara skjutit upp det så nu har jag bestämt att vi kollar hingstar på söndagen i strömsholm och så gör vi det nästa år!

IMG_0130.jpg
[/IMG]
Så här ser tänderna ut på en 6 1/2 åring! Puss på er alla
 
Sv: Haflinger

Hej Persika! Ja, jag kan väl svara på hur vi gör. Vi betäcker varannat år och har aldrig haft problem med att det inte tagit sig. Vi har rest långt med våra sto, även till Österrike, nemas problemas, dräktiga ston lunga fölningar och snälla friska fölungar utan problem. Vårt äldsta sto är 21 och hon har en fölunge nu och står över i år för att betäckas nästa vår det är hon van vid och det funkar bra.:rofl: Att låta stona gå dräktiga varannat år har för oss och våra ston passat bra och jag inbillar mig att det inte sliter så hårt på stoet, de hinner med att arbetas med och hitta kroppsformen igen.
Däremot har vi alltid betäckt första gången vid tre år efter deras avelskåring som vi har i den avelsförening som vi tillhör men om det har någon betydning för framtida dräktighet att de har varit dräktiga tidigt, vet ej!
 
Sv: Haflinger

Passar på att fråga er som har koll, ang betäckningar.

Hur pass gammal kan ett sto vara när man betäcker henne? Vet ett sto som fått iaf 2 föl, senast för ca 7-8år sedan (stoet född -90). Skulle det gå att betäcka henne igen? När har hon blivit för gammal?
 
Sv: Haflinger

Det beror ju helt enkelt på hur regelbundet du gör det, de kan ju va över 20 om de haft föl kanske varje eller vartannat år hela livet men det är väl skillnad om man har betäckt 1 gång vid 10 och sen väntar 10 år tills hon e 20 då kanske d inte går lika bra..

Min jobbarkompis betäckte sitt halvblodsto för första gången förrförra sommaren då var hon 15 och det tog sig så nu har hon en hingst på hingstbete!

Det trodde jag faktist aldrig på men men, allt kan gå!
Man får väl tänka lite ibland att de är rätt lika människor, hur stora är oddsen att vi blir gravida första gången vid 50, det kan säkert hända men chansen kanske inte e så stor, man får såklart räkna om det i hästår.
 
Sv: Haflinger

Ja, det e ju klart att det måste vara lite olika från individ till individ. :) Tänkte mest att alla säger så olika så det var bäst att fråga dom som kan och håller på med avel på riktigt-och dessutom inom rasen ifråga!:)
 
Sv: Haflinger

haha då ska du inte lyssna på mig, jag har aldrig hållit på med avel, är totalt grön på det området, kommer bli mitt första föl någonsin! Kraaam
 
Sv: Haflinger

ja tänkte prova lite western sen me, de lätta grenarna inte de här spinnen o slide stop o allt va d heter som sliter ut hästen.

Kan ju inte låta blii att påpeka att korrekt utförda spinn och slide stops inte sliter mer än vad hoppning gör! Det kräver istället en välbalanserad och stark häst!;)
och det är ju just reiningen som är KUL!!!!:bump:
 
Sv: Haflinger

Passar på att fråga er som har koll, ang betäckningar.

Hur pass gammal kan ett sto vara när man betäcker henne? Vet ett sto som fått iaf 2 föl, senast för ca 7-8år sedan (stoet född -90). Skulle det gå att betäcka henne igen? När har hon blivit för gammal?

betäcks hon om innan hon är 20 borde det inte bli nåt problem!
Dom sköter det ganska fint själv, är det så att dom inte klarar ett föl så blir dom oftast inte heller dräktiga..;)
 
Sv: Haflinger

jaha, nej jag vet ingenting om western det är bara min jobbarkompis som tjatar om dessa qorterhästar som är förstörda vid 8 års ålder och hon tycker det är så hemskt..
Men rider du western på din haflinger?
Kraaam

Du, nordsvensken Elvis som du har på dina bilder, är det samma häst som står på vallby friluftsmuseum i Västerås??
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Japp gick över till western för 7 år sedan, med inriktning reining, har vart ute på ett par små tävlingar!;)
Quarterhästen är världens största hästras, så säkert är det många som är sönderridna vid 8 år ålder. men långt ifrån alla!
men hur många sv halvblod är inte avlivna vid 8 års ålder pga förslitningskador!:crazy:

nä, eftersom westernridningen är såpass liten finns det många fördomar mot den, som tex förslitningsskador då hästarma går på framdelen mm, men det är bara fördomar!

istället riktar man in sig enormt mkt på bärighet, följsamhet och lätthet!
finns många riktigt duktiga western flingor ute i sverige och europa!;)
det är inte för inte som dom kallas "Alpenquarter":)


här är en duktig flinga! gillar senare delen då dom rider utan huvudlag!;)
http://www.youtube.com/watch?v=DE3vomiNlZ0


Vem är elvis? lr vilken bild menar du?
 
Sv: Haflinger

Hej, nej jag vill själv börja med western men vet inte riktigt vart man ska få tag i någon bra tränare, jag har ju en horsemanshiptränare men vet inte om han lär ut sånt, han e ju amerikan och åker iväg på kurser hela tiden men anledningen till att jag kom in på den vägen var min uppfödare till vår flinga som har åkt hit och hjälpt mig med henne, hon tränar för valdemar vass och det var lixom en "blandning på vanlig dressyr och western som hon rider.
Sänkt form HÖJD rygg lixom nästan kutrygg, hon ska bära upp mig och sedan bakdelen in under. och jag gillar den samlingen bara det att det krävdes så HIMLA mycket ben för man fick typ trycka upp hela hennes rygg med mina benmuskler och uppfödaren själv skulle skaffa western stjärnor till sporrar till sin flinga så jag upplever att de blir väldigt skänkeldöva utav det och det gillar jag inte, ja vill inte ha en trög häst när hon nu är så känslig .. men det finns väl säkert tusen olika sätt att rida western på oxå, men just EFTERGIFTEN föll jag för för det behöver min häst, för att hon skall förstå att det var rätt hon blir lätt irriterad när man försöker rida klassiskt utan eftergifter hon måste få belöning..

Flingan på filmen var väldigt lik min speciellt i bakutsprånget, det är hon speciallist på men det verkar vara en fling- grejj det me.. hihi jaja vi har ingen vardaglig ras iaf, å det gillar jag!

IMG_0143.jpg


det är inte bara vi som gillar haflinger !! puss puss
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

... just EFTERGIFTEN föll jag för för det behöver min häst, för att hon skall förstå att det var rätt hon blir lätt irriterad när man försöker rida klassiskt utan eftergifter hon måste få belöning.

Hej Persikan!

Jag rider "vanlig" dressyr på min haflingerhingst och ger självklart eftergifter!
 
Sv: Haflinger

Valdemar vass är en erkänd och duktig westerntränare, har du ingen möjlighet att träna för honom?

tycker att det låter konstigt att du ska behöva så mkt ben, för att hon ska bära uup sig, det är ju hästen som ska jobba och inte du!;)
använder själv skänklarna sällan, rider istället mer med sätet.
 
Sv: Haflinger

Jag rider "vanlig" dressyr på min haflingerhingst och ger självklart eftergifter!

Fast skillnaden på eftergift i dressyr och western är ju ganska stor!
iaf så jag lärt mig..
i dressyren handlar det om millimeter och centimeter, medans det i western rör sig om 20-30cm..;)
 
Sv: Haflinger

Jag är besviken!! Ca 400 hästar på Elmia häst och inte en enda var Haflinger.. Riktigt tråkigt, hade varit ett perfekt tillfälle för folk att få se hur underbara och dessutom otroligt vackra våra flingor kan vara! Tråkigt tråkigt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp