Sv: Haflinger
hur Får ni tag på folk som tipsar er från tyskland osv? skulle gärna villa kolla på lite hästar därifrån då speciellt haflinger, antingen någon länk eller såvidare ni kan PM mig oxå
Svarar på detta också när jag ändå är igång!
Ja, för min del så började det för 22 år sedan då jag köpte min första haflinger. Vi bodde då i stan (Uppsala), men efter några år flyttade vi ut på landet (utanför Göteborg) och behövde då en häst till, eftersom hästar ska ha sällskap. Vi fick tips om Fohlenhof Ebbs och åkte dit julen 1988. Vi köpte två ston, varav en fick ett hingstföl (sedermera godkände hingsten Knappekullas Winterson (Winterson) 6).
Sen rullade det på, som man säger. Jag och mina föräldrar har gjort "haflingerresor" i Danmark, Tyskland, England, Österrike (både Nordtyrolen och andra delar av Österrike), Luxemburg, Italien, Schweiz och så har jag varit i Spanien och tittat på haflinger. Då lär man känna folk helt enkelt, man ser vilka det går bra för vid premieringar, utställningar och tävlingar och börjar prata med dem. Oftast blir de jätteglada att någon från ett annat land intresserar sig för deras hästar och man lär känna varandra. Ibland blir det mer en "affärsmässig" kontakt, andra blir man vän med för resten av livet.
Sen träffade jag ett trevligt tyskt par en gång när vi var i Österrike, fick bo hos dem ett par månader i mitten av 90-talet och lärde mig både tyska och en massa om haflinger, samt lärde känna ännu mer haflingerfolk.
Ja, sammanfattningsvis kan man väl säga att det ena ger det andra och att man inte får vara blyg ...

Kan man språket (tyska och italienska har varit nyttigast att kunna i mitt fall, samt engelska förstås) så är det en fördel. Inte så många tyskar och italienare som kan svenska ...

Om man dessutom är nyfiken av naturen som jag är, så letar man gärna reda på nya bekantskaper både här och där. Och som sagt, de flesta blir jätteglada om någon från ett annat land intresserar sig för deras hästar.
Skickar länkar och kontaktadresser m.m. i PM till dig, tror inte att man får göra reklam i trådarna här ...