Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

He, he, Eldfuxen jag vill nog helst köpa från en svensk uppfödare då kan man ju alltid få hjälp och sånt. Bra med en som har kontakter som du och att de har respekt för dig:devil: bra att känna dig då:rofl: finns det måga bra stuterier i sverige också altså seriösa?
 
Sv: Haflinger

Det finns några endel små seriösa stuterier i sverige, men som tar fram föl årligen.. har du kollat shf salusida? vet inte om det kommit upp några årsföl där ännu, men det kan va värt att kolla..
 
Sv: Haflinger

Har kollat min hästs stam på sidan 14 i passet. Det står ingenting alls efter hennes namn. Betyder det då 0% arabblod i stammen, dvs att hon är helt renrasig (trög och okunnig, jag vet :D)?

Du måste titta bakom namnen i stammen - alla namn ända till sista generationen. Efter hästens eget namn finns oftast inte tillräckligt med plats för att skriva in ev. %, men på mor, far, farfar, farmor, morfar, mormor osv. finns oftast mer plats.

Eller skicka PM till mig med hästena namn och registreringsnummer så kan jag kolla!
 
Sv: Haflinger

Golden-Tinka, jag har kollat inget intresant. Kan du rekomendra några små seriösa stuterier, spelar ingen roll var i Sverige. Det låter ju bra att det har gått bra för importerna.:banana: Oj, vad mycket att hålla reda på för en gröngöling som mig:bump: Tack för all hjälp!:bow:
 
Sv: Haflinger

hur Får ni tag på folk som tipsar er från tyskland osv? skulle gärna villa kolla på lite hästar därifrån då speciellt haflinger, antingen någon länk eller såvidare ni kan PM mig oxå
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

:confused::confused::confused: är jag nu!
Har tittat även på de nordiska hemsidorna vad gäller saluhästar.
En hingst som är genomgående är liz.135/T Wildkogel, vill minnas att jag sett namnet här också men då bara wildkogel och på andra sidor liz. Wildkogel 18 altså hallo är det samma hingst eller inte?:confused: har dom bara likadant namn? Nu fattar gröngölingen nada. Hjälp!:cry:
 
Sv: Haflinger

liz. 135/T Wildkogel är hingstens österrikiska namn och nummer.

I Sverige har han tilldelats stamboksnummer 18, men originalnumret finns också med i registreringen.

Sen skriver ju inte alla alltid ut alla nummer och ibland inte hela namnet heller. I detta fall "glömmer" en del "liz.", i andra fall kan det vara ett stuterinamn som utelämnas. Jag orkar t.ex. inte alltid skriva ut hela min hingsts namn och nummer "Eldfuxens Wacker (Wacker) 11" blir ibland "bara" Wacker, vilket alltså är samma häst! I officiella sammanhang heter han dock "Eldfuxens Wacker (Wacker) 11" och inget annat, liksom Wildkogels namn är liz. 135/T Wildkogel. Det svenska stamboksnummret kan vara relevant exempelvis vid avkommestatistik från svenska premieringar.
 
Sv: Haflinger

Ahaaa, du vet mycket Eldfuxen:bow:Atså är det samma hingst och han heter liz.135/T Wildkogel och kommer från Österrike är det lika med Ebbs då dit alla ska åka till hösten:crazy: Men det måste ju vara förvirrande eller är det bara jag som är så ny att jag inte riktigt fattar vitsen:o Men borde det då inte stå liz.135/T Wildkogel 18 i varjefall i Sverige eller:confused:
 
Sv: Haflinger

hur Får ni tag på folk som tipsar er från tyskland osv? skulle gärna villa kolla på lite hästar därifrån då speciellt haflinger, antingen någon länk eller såvidare ni kan PM mig oxå

Svarar på detta också när jag ändå är igång!

Ja, för min del så började det för 22 år sedan då jag köpte min första haflinger. Vi bodde då i stan (Uppsala), men efter några år flyttade vi ut på landet (utanför Göteborg) och behövde då en häst till, eftersom hästar ska ha sällskap. Vi fick tips om Fohlenhof Ebbs och åkte dit julen 1988. Vi köpte två ston, varav en fick ett hingstföl (sedermera godkände hingsten Knappekullas Winterson (Winterson) 6).

Sen rullade det på, som man säger. Jag och mina föräldrar har gjort "haflingerresor" i Danmark, Tyskland, England, Österrike (både Nordtyrolen och andra delar av Österrike), Luxemburg, Italien, Schweiz och så har jag varit i Spanien och tittat på haflinger. Då lär man känna folk helt enkelt, man ser vilka det går bra för vid premieringar, utställningar och tävlingar och börjar prata med dem. Oftast blir de jätteglada att någon från ett annat land intresserar sig för deras hästar och man lär känna varandra. Ibland blir det mer en "affärsmässig" kontakt, andra blir man vän med för resten av livet.

Sen träffade jag ett trevligt tyskt par en gång när vi var i Österrike, fick bo hos dem ett par månader i mitten av 90-talet och lärde mig både tyska och en massa om haflinger, samt lärde känna ännu mer haflingerfolk.

Ja, sammanfattningsvis kan man väl säga att det ena ger det andra och att man inte får vara blyg ... :angel: Kan man språket (tyska och italienska har varit nyttigast att kunna i mitt fall, samt engelska förstås) så är det en fördel. Inte så många tyskar och italienare som kan svenska ... :rofl: Om man dessutom är nyfiken av naturen som jag är, så letar man gärna reda på nya bekantskaper både här och där. Och som sagt, de flesta blir jätteglada om någon från ett annat land intresserar sig för deras hästar.

Skickar länkar och kontaktadresser m.m. i PM till dig, tror inte att man får göra reklam i trådarna här ... :angel:
 
Sv: Haflinger

;)Eldfuxen kanske kan jag också få någon liten länk:o
 
Sv: Haflinger

Ahaaa, du vet mycket Eldfuxen:bow:Atså är det samma hingst och han heter liz.135/T Wildkogel och kommer från Österrike är det lika med Ebbs då dit alla ska åka till hösten:crazy: Men det måste ju vara förvirrande eller är det bara jag som är så ny att jag inte riktigt fattar vitsen:o Men borde det då inte stå liz.135/T Wildkogel 18 i varjefall i Sverige eller:confused:

Av tekniska skäl står det "liz. Wildkogel (135/T) 18 i det svenska registret! Detta för att få med både det utländska numret och det svenska.

Sen har Wildkogel avkommor som inte är tillverkade i Sverige, och de använder sig inte av det svenska numret. Det har han fått för att man ska kunna hantera exempelvis avkommeresultat i Sverige. Nu såldes just denna hingst till Norge, så han har inte så många avkommor här att man kan börja avkommepröva honom på svenska resultat, men det svenska numret får han ändå behålla. Ingen annan kan använda det - DÅ skulle förvirringen bli total! :rofl:

Tillägg: liz. 135/T Wildkogel 18 är född hos en privat uppfödare i Nordtyrolen, och liksom alla nordtyrolska hingstkandidater (20-25/år) uppfödd på Fohlenhof Ebbs (vintern) resp. Almen (sommarens hingstbete). Österrike är förstås landet, sen kommer just Wildkogel från delstaten Nordtyrolen (det finns 9 delstater i Österrike, varav 3 tillhör Haflinger Pferdezuchtverband Tirol och resterande 6 tillhör ARGE Haflinger Österreich). Fohlenhof Ebbs ligger i Nordtyrolen.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

:bow:Tack för PM:et. Nu får det gärna regna ett tag till:rofl:
 
Sv: Haflinger

Nu börjar jag förstå.:angel: Altså korrekt skriver man i Sverige
liz.Wildkogel (135/T) 18 och samma hingst heter 135/T Wildkogel i Danmark Norge och Nord Tyrol eller. Så han har många avkommor kan jag förstå och i flera länder. Då är det ju viktigt att (135/T) följer med hans namn och inte bara Wildkogel 18 om en gröngöling som jag ska fatta att det är en och samma häst, tycker jag:crazy:
 
Sv: Haflinger

liz. 135/T Wildkogel är hans nordtyrolska namn + nummer. Han har inget särskilt "danskt" nummer, eftersom han där verkat i DTH, som är en dotterförening till Haflinger Pferdezuchtverband Tirol i Nordtyrolen. Hur de löst det i Norge vet jag inte! Men som sagt, det beror lite på i vilket sammanhang han nämns. Om någon t.ex. skriver i ett forum som detta "Jag har ett sto e. liz. 135/T Wildkogel" och någon annan svarar "Åh, jag har också en haflinger efter Wildkogel" så känns det väl något mer naturligt (ur ett språkligt perspektiv) än om båda benämner honom liz. 135/T Wildkogel 18 ... ;)
 
Sv: Haflinger

Det håller jag med om att rent språkligt så känns det lite krångligt att nämn alla nummer. Det jag har upplevt det är i tex utställningskataloger. Han näms som morfar till två ston och i den ena stammen står han som liz.135/T Wildkogel och i den andra som liz.Wildkogel 18. :crazy: Men va sjuttan jag är ju inte så insatt i haflingerrasens hantering så skit samma. Måste kila, ska ut och kika på en eventuell häst, dock ingen haflinger snyft:cry:
 
Sv: Haflinger

Ja det är inte alltid lätt att hänga med i alla namn och stammar. Men ibland kan det ju vara viktigt att få med hela namnet annars kan man ju t.ex. tro att Liz. Afghan oxh Afghan II är samma häst.

Jag tycker med det är klurigt:confused::smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp