Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Golden-tinka vad är stoföl auktionen i Ebbs för något? :angel:
När är det? kan man köpa föl då.
 
Sv: Haflinger

Inte för att jag vill ha ett föl men avundsjuk blir jag! Skulle kanske satsa på det till nästa år-du får åka ner o kolla läget så vi andra vet vad det handlar om! Håll utkik efter ett föl vars mamma heter "Felsenblümchen" Det är en Faffie-dotter har sett att hennes avkommor fanns med på de 2 senaste auktionerna.
Belive in kolla länken här!
http://www.haflinger-tirol.com/english/index.htm
27/9 är det auktion på Ebbs i österrike och där kan man köpa dyra eller billigare föl beroende på exteriör o stam./L
 
Sv: Haflinger

Vad skönt att höra att du låter så pigg!

Vill man titta på en hel hög haflingerföl så kan man även åka till Pony Park i norra Tyskland. Där har de fölutställning om en vecka (28/7). :love:

Ett otroligt häftigt ställe med hundratals hästar (haflinger, shetlandsponnyer och dartmoor), kameler, lamadjur, katter, hundar, höns och en massa barn som är där på ridläger. Ett gäng vackra hingstar finns där också (haflinger).

Jag vill också göra en haflingerresa! Det blir nog snart ...
 
Sv: Haflinger

En sak till: Om ni köper haflinger i Tyskland - särskilt i Bayern - kolla stammen noga! Risken finns annars att hästen inte går att registrera som haflinger i Sverige!

Vill på intet sätt ta bort glädjen i att leta efter en ny häst, men vill varna för detta ändå, eftersom det är tråkigt om folk blir lurade, vilket har hänt både en och två gånger. Det är inte säkert att säljaren luras med vilje, men då de har haft andra regler i Tyskland bör man se upp!
 
Sv: Haflinger

Försöker att vara pigg för Stinas skull iaf. Hon vill så gärna att allt ska bli bra o då ingår det tydligen en ny häst i konceptet. Tycker att det ska bli skönt att fara iväg för då behöver jag egentligen inte fundera på någon annan pålle under tiden. Nu får jag lite respit i hästletandet./L
 
Sv: Haflinger

Hmmmm, jag vill också åka dit till Ponny Park och Ebbs.
låter dummt det där med stam och att det kan vara svårt att registrera. Är det de där korsnigshästarna som kallas Edelbluot eller något liknande? Finns de i Sverige också, kanske ska man akta sig här också för att köpa fel.:mad:
 
Sv: Haflinger

Hmmmm, jag vill också åka dit till Ponny Park och Ebbs.
låter dummt det där med stam och att det kan vara svårt att registrera. Är det de där korsnigshästarna som kallas Edelbluot eller något liknande? Finns de i Sverige också, kanske ska man akta sig här också för att köpa fel.:mad:

Jodå, det finns haflinger med mer eller mindre arab i stammen även i Sverige, men är hästen registrerad i Svenska Haflingerföreningen så är ev. % utsatt (äevn mindre än de 1,563 % som tillåts här). Kolla i hästens pass, på sidan 14 finns stammen och där skriver jag in ev. % efter hästens namn. OBS! Kolla HELA stammen!

Sen finns det ju de som säljer importerade haflinger i Sverige utan att först registrera dem i SHF. Vill man köpa en sån kan man få stammen kollad mot en mindre avgift som man sedan har till godo om man registrerar hästen i SHF.
 
Sv: Haflinger

*kl*
Ni som kan de här reglerna.. hur krångligt är det att importera? Lönar det sig jämfört med att köpa svenskfödda haflinger? Nu pratar jag om "normalhästar", hästen ska vara bra men behöver inte vara världsklass.
 
Sv: Haflinger

Det är inte krångligt om man har en bra kontakt i Tyskland t.ex.
Utbudet är större det finns ju mängder av flingor i Österrike/Tyskland men det är klart att de finaste spar de för sig själva.

De avlar,-enl min åsikt, helt hysteriskt, alla vill ha fram en elithäst och de som inte duger är inte värda mer än slaktvärdet. Mängder av föl skickas direkt till slakt efter föl auktionerna, spec hingstföl. Men det är som sagt min personliga åsikt!

Ska jag kolla efter en åt dig med nu när vi åker ner till tyskland?:D/L
 
Sv: Haflinger

Ojojoj. Fresterska!! Jag FÅR INTE FÅR INTE FÅR INTE falla för någon sådan frestelse i år. Har varken stallplats tid eller råd. Men jag blir väldigt väldigt glad om du återkommer med en rapport och berättar lite om vad som fanns och vad det kostade. Stoföl då. Så kanske jag återkommer om något år...

Och berätta gärna lite om hur man ska gå tillväga om man ska köpa en flinga på det sättet, vilka papper etc som krävs och lite runt omkring. Så kan jag sukta lite. Och om du åker igen nästa år kanske man kan få följa med?
 
Sv: Haflinger

Vi kan spara pengar o åka till stofölauktionen på Ebbs nästa år!:love:

Veterinärbesiktningspapper som inte är äldre än 48 h + ett giltigt pass är allt som behövs. Iaf vad jag vet,funkade när jag tog hem Faffie. /L
 
Sv: Haflinger

Har undersökt lite runt om Ebbs och andra möjligheter. Tror nog att jag vill köpa på Stofölauktionen i Ebbs för det är med garanti renavel och då har fölen pass och är registrerade. Sedan är det bara att registrera i Sverige.
Det finns enligt min källa något som heter IMEX tror jag. där kan man köpa bra stoföl med bra stam för runt 1.000 euro Ska försöka ta reda på mer om detta. Förstod jag rätt så är transporten inte så dyr heller :banana:
 
Sv: Haflinger

Har undersökt lite runt om Ebbs och andra möjligheter. Tror nog att jag vill köpa på Stofölauktionen i Ebbs för det är med garanti renavel och då har fölen pass och är registrerade. Sedan är det bara att registrera i Sverige.
Det finns enligt min källa något som heter IMEX tror jag. där kan man köpa bra stoföl med bra stam för runt 1.000 euro Ska försöka ta reda på mer om detta. Förstod jag rätt så är transporten inte så dyr heller :banana:

Ni som hellre vill köpa "från uppfödarens gård" än på auktion får gärna kontakta mig, så kan jag ge er tips och hjälpa till med kontakter. Vet de att ni känner mig så vet de att de måste erbjuda er renrasiga föl, annars ... :devil:

Jag/vi har importerat från Österrike, Tyskland och Italien. Det är som arna säger inte alls särskilt svårt, men man måste förstås veta vad man letar efter.
 
Sv: Haflinger

Var det en fråga till mig? Isåfall är svaret att det är en padd till bomlös sadel. Skön att sitta på, faktiskt :D! Jag planerar att köpa ett fårskinn på IKEA att lägga ovanpå också. Det kan nog bli behagligt på vintern, tror jag!

Har du sadel till också???

Isf vilken och hur mycket har den kostat?
 
Sv: Haflinger

Tack för tipset. Det vore ju jätteroligt om man kunde bli några stycken som åkte nästa år, vilka är intresserade?
 
Sv: Haflinger

Har kollat min hästs stam på sidan 14 i passet. Det står ingenting alls efter hennes namn. Betyder det då 0% arabblod i stammen, dvs att hon är helt renrasig (trög och okunnig, jag vet :D)?
 
Sv: Haflinger

Nej, för tillfället har jag ingen sadel. Har provat Börjes bomlösa (Torsion-kopia) som hästen trivdes bra med, men som jag satt alldeles för brett i (det gjorde ONT på insidan av låren). Har också provat Griffin Haflinger Cob i xx-vid som inte heller fungerade (för smal för hästen :crazy:), så jag har tagit paus i sadelletandet. Om någon har något tips på en jätte, jättebred sadel (inte alltför dyr) så tipsa mig GÄRNA!!
 
Sv: Haflinger

Ska verkligen bli jätte kul! hade det inte vart för att jag måste lägga alla mina sparpengar på en australien resa i höst hadde jag nog kunnat tänka mig att köpa med ett par småttingar hem..:D
men det får bli i framtiden..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp