Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Knapplån.

Kan manen på en haflinger ändra färg? Alla som ser min pålla nu säger helt spontant att hennes man har blivit så ljus. Hon är född -03 och jag köpte henne i mars förra året. Det var mycket grått och svart i manen förut, men jag tycker själv att den ändrat nyans helt. Den är mer åt det gulvita, fuxfärgade hållet nu, i stället för att gå i gråtoner :D. Mycket, mycket snyggare självklart! Men min fråga är ändå: Är det möjligt?

Såg detta nu också! Jo, manen och svansen kan ändra färg. Det kan bero på fodret i vissa fall.
 
Sv: Haflinger

Det finns folk med kunskap och dom utan...
genetiskt sett kan inte en haflinger vara nåt annat än fux hur mörk lr ljus den än är, oavsett om manen är kritvit, grå lr fuxfärgad!

Sen barn ponny nja, visserligen började jag ju rida haflinger när jag var 9, men då slutade också 90% av alla ridturer med att jag satt i ett dike...:D

Fortsätter att svara i haflingertråden ...

Nej, en haflinger kan inte vara isabell. Då skulle i snitt vart fjärde haflingerföl bli "albino" (genetiskt: CcrCcr) ...
 
Sv: Haflinger

Hoppas verkligen på en förbättring för bådas skull!!!
 
Sv: Haflinger

Knapplån.

Funderar på hur mycket jag ska/kan rida min -03a nu? Hon reds in tidigt (i allafall i "haflingermått" mätt) som knappt 3-åring. Dock sparsamt riden. Jag köpte henne i mars -06. Sitt första år hos mig har hon ridits relativt sporadiskt eftersom jag inte vill köra på för hårt med en ung häst. Nu har hon fyllt 4 år (i maj), och jag undrar hur jag ska göra nu? Är det för tidigt att börja konditionsträna lite mer? Hur långa bör ridpassen vara, och hur ofta? Är ca 3 ggr/vecka i 30-60 min lagom, eller är det för mycket/lite? Jag vill ju göra rätt med min fina pålla :D!
 
Sv: Haflinger

Här kommer sprillans nya bilder på pållan :D:

Söt som socker (tycker matte i allafall...):
belle_juli_07002.jpg


Vilken mage efter att ha gått på bete i ett par månader :crazy:. Och ändå är det MAGERT bete vi har... :crazy::
belle_juli_07003.jpg


Kommentera gärna :D!
 
Sv: Haflinger

Söt som socker har du alldeles rätt i! Jättefin!:love:

Hon ser ut att ta åt sig näringen lätt ja!! *hihi*:D
 
Sv: Haflinger

Hej!

Hur går det för er?:)
Med nya hästen och med lastningen av Kansas?
Länge sen man fick rapport ju! ;)
 
Sv: Haflinger

är det en barbacka padd eller bomlös padd?

Var det en fråga till mig? Isåfall är svaret att det är en padd till bomlös sadel. Skön att sitta på, faktiskt :D! Jag planerar att köpa ett fårskinn på IKEA att lägga ovanpå också. Det kan nog bli behagligt på vintern, tror jag!
 
Sv: Haflinger

*kl*

Min har kliat av sig massor av man :cry:
Hur kan man förebygga det? Vi använder förstås bra knottmedel.
 
Sv: Haflinger

kl

Idag red jag dressyr för första gången hemma på långbenta lillkillen. Han är sååå duktig! :love:

12395666.jpg


12395667.jpg


Queso fick vara med som stöd. Och det skötte han ypperligt!
Efter lite bråk i hagen igår (båda två var störst och vackrast) är de nu bästa vänner! :D

12396017.jpg


Det är helt underbart att ha mina två älsklingar hemma på samma gång för första gången på två år! :bump:
 
Sv: Haflinger

Jag insåg just att jag inte presenterat mina hästar i den här haflinger tråden. ;) Så här kommer en presentation;

Knappekullas Waquero är min söta lilla c-ponny som vi (syster och jag) ägt sedan han var liten plutt på fem år. Idag är han hela 13 år(:eek:)och har gått SM i fälttävlan, haflinger EM (fälttävlan) och två lag SM i hoppning. För tillfället är han hemma på sommarlov, men annars rids han och tävlas uppe i Bollnäs.
:love:
12422314.jpg


Stormwind är vår lillkille på fyra år. Varit i våran ägo i snart två år. Han är rätt så nyligen inriden, men tanken är att även han ska bli fälttävlanshäst. Annars får han bli dressyrhäst för han har så fint steg. :love: Idag mäter han strax över 1,50.

12422638.jpg
 
Sv: Haflinger

Vilka vackra bilder!! Och vilka vackra hästar! Ja, när det gäller Quesodjuret är jag ju lite "part i målet" men vadå?

Hälsa syrran att hon är en helt suverän fotograf. Hennes bilder är så himla fina jämt! Hon borde bli proffs ...
 
Sv: Haflinger

Hej!

Hur går det för er?:)
Med nya hästen och med lastningen av Kansas?
Länge sen man fick rapport ju! ;)

det går skit med kansas, hon fick gå till tant doktor och göra en massa läskiga böjprov och ha en såndär läskig klädnypa på mulen medans dumma doktorn skulle ge henne en massa stick i benet med en såndär läckig grej som matte kallar spruta!:rofl:

Nej, men alvarligt talat så blev kansas halt för ett tag sedan och fick ha vila..

vid tog först hit en hästmassör som komhit och masserade, klämde och kände på kansas.
hittade inga fel muskulärt, så vi lät henna ha skritt vila i 4 veckor i väntan på att vi skulle få tag i en kiropraktor, eftersom vi misstänkte att hon hade en låsning i bäckenet, och att det kan vara förklaringen till att hon inte vill gå upp i en transport, eftersom de belastar bakdelen när de åker, för att hitta balans...
vi har nämligen hört en del historier om hästar som har haft en låsning i bäckenet och vill inte bli lastad, och vill inte gå rent i dressyren, eller hoppar anorlunda än vad de brukar, precis som kansas.
när kiropraktorn äntligen hadee tid att komma rättade hon till lite rygg kotorsom var sneda, men hon vågade inte göra något med det benet som vi misstänkte hon hade omt i , pga, att hon hadde en stor galla i samma ben..

kiropraktorn sa att vi skulle ta henne till veterinären så hon fick kolla
gallan och göra en hältutredning.

sen några dagar senare, tog vi kansas till veterinären, som gjorde böjprov, rönkade, bedövade vissa delar av benet, och böjprov igen, hittade ingen ting.
vet, kom ialafall fram till att det var något i hoven som var fel, och gjorde ultra hjud. då kom hon fram till att kansas hade trampat fel i hagen, en sena hade blivit svullenoch det blev något som kallas "sammanväxningar i kotskens skidan" det behandlades med kortison...

så nu får hon ha BOX vila fram till 1 aug. (min födelse dag:D) då hon ska på återbesök hoss vet. har det inte blivit bättre då så blire... blir det OPERATION:eek:


med avokado är det iallafall bra, (tur jag har något annat att rida på såläge) och vi ska ut och tävla lite hoppning :banana:
 
Sv: Haflinger

Japp, han är såld! Men han har hittat ett alldeles perfekt hem åt sig så de känns faktiskt jättebra :)

Numer är han allroundhäst med betoning på skogsmulle hos en äldre dam som bara älskar honom :love:

Så numer tillhör jag inte längre skaran av haflingerägare utan har svikit rasen och skaffat mig en lusitanokorsning, det kommer troligtvis passa mig och mina ändamål bättre än min underbara gula vän, som ju numer inte är i min ägo.
 
Sv: Haflinger

Kan brida med lite bilder på min gammla foder ponny som jag hade ett år och hon har gjort så jag verkligen aldrig kommer glömma rasen och så fort jag har chansen blir det en ny:)
alla har fördomar mot haflinger men den utav minna hästar jag vunnit flest rosetter med är henne;) min lilla dressyr stjärna som jag saknar så mycket!

jag använde henne främst till dressyr men hon var även en stor hoppar:)


Helga -98

8323930.jpg


8323926.jpg
 
Sv: Haflinger

Jag har läst tråden och tycker att ni alla har så fina haflinger. Vem är Stormwind efter? Tycker han är ursnygg. Jag har hört om en ny A hingst vet ni något om honom och var han finns? Är det sant att A linjen är bäst? Har så många frågor hopas ni kan svara.:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp