Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

***KL***
Måste bara skriva av mig lite... Var in på Maxi idag och såg en hästbok med olika raser och under haflinger stod det: "Haflingerponnyn är trevlig så den passar bra som första ponny till barn" (något sånt). Är det bara jag som tycker det låter helt galet! :crazy: Visst kan de vara trevliga men jag har aldrig upplevt dem som en bra första häst och speciellt inte till barn, inte haflingerrasen överlag i alla fall.
Missta mig inte nu för jag har mött helt underbara flingor genom åren men vet att det är mycket arbete bakom. Ser framför mig hur lyckligt ovetande ponnymorsor går och köper en 4-årig haflinger till sitt lilla barn, bara för att det står så!
 
Sv: Haflinger

***KL***
Måste bara skriva av mig lite... Var in på Maxi idag och såg en hästbok med olika raser och under haflinger stod det: "Haflingerponnyn är trevlig så den passar bra som första ponny till barn" (något sånt). Är det bara jag som tycker det låter helt galet! :crazy: Visst kan de vara trevliga men jag har aldrig upplevt dem som en bra första häst och speciellt inte till barn, inte haflingerrasen överlag i alla fall.
Missta mig inte nu för jag har mött helt underbara flingor genom åren men vet att det är mycket arbete bakom. Ser framför mig hur lyckligt ovetande ponnymorsor går och köper en 4-årig haflinger till sitt lilla barn, bara för att det står så!

Oj då.
Inte är haflingern att räknas som ponny på det viset. De är inte barnhästar i första hand.
Inte är de isabellfärgade heller som det står i en bok vi har , info om storlek är även det fel i samma bok.
Undrar var de fått sina uppgifter ifrån... :confused: Att de är trevliga har de annars helt rätt i. :D
 
Sv: Haflinger

I boken stod också att de blir upp till 140cm... Vet inte om jag är helt ute men då är min övervuxen då (runt 145)! :D

Ja, isabell har jag också poängterat MÅNGA gånger att de inte är. Har sett det i flera böcker också. Min höll på att bli det i passet, för h*n som skrev trodde också att de var det! Visst vissa är väldigt ljusa men definitionen isabell stämmer inte in. Kan meddela att min dessutom är väldigt mörk i jämförelse med dem jag brukar träffa.

Skulle ni få den här till isabell?!:angel:
2007040401.jpg
 
Sv: Haflinger

OM din smile (;)) haflinger är isabell så är den som säger det färgblind!

haflinger'n kan bli upp till ca 158 och ner till 130. så den boken verkar vara ute och cykla..
haflinger är definitivt ingen barn häst heller, då dom är väldigt starka och envetna.
haflingern passar bättre till vuxen ryttare eller en DUKTIG ungdom, (tonåring) absolut ingen nybörjar häst. jag är ju själv tonåring och anser mig själv hyfsat duktig på att rida.. inten av mina ridkunniga kompisar "klarar av" Kansas iaf..

isabell haflinger
11412304.jpg

flaxfux haflinger (den färgen som jag tycker dom ska vara)
10183821.jpg
 
Sv: Haflinger

Det finns folk med kunskap och dom utan...
genetiskt sett kan inte en haflinger vara nåt annat än fux hur mörk lr ljus den än är, oavsett om manen är kritvit, grå lr fuxfärgad!

Sen barn ponny nja, visserligen började jag ju rida haflinger när jag var 9, men då slutade också 90% av alla ridturer med att jag satt i ett dike...:D
 
Sv: Haflinger

Knapplån.

Kan manen på en haflinger ändra färg? Alla som ser min pålla nu säger helt spontant att hennes man har blivit så ljus. Hon är född -03 och jag köpte henne i mars förra året. Det var mycket grått och svart i manen förut, men jag tycker själv att den ändrat nyans helt. Den är mer åt det gulvita, fuxfärgade hållet nu, i stället för att gå i gråtoner :D. Mycket, mycket snyggare självklart! Men min fråga är ändå: Är det möjligt?
 
Sv: Haflinger

Det kan den säkert! hästarna här hemma byter färg från år till år! ena gammeltanten som nästan var grå förra sommarn, är iår ljusfux! en del blir mrkare med åren andra ljusare..;)

och din pålle är ju fortfarande ung så kanske är hon påväg in i sin vuxendräkt!:D
 
Sv: Haflinger

Fina ridturer på härliga hängar i solnedgången! :)

11256001.jpg


Och en liten linslus :D

10887481.jpg



Vilken kontrast va!?? :d

10887483.jpg


Det var allt för oss :)
 
Sv: Haflinger

Åh... lillkillen är bara för söt:love:
Lurade mig själv en del med att Faffie var bättre:o Hon var haltare än någonsinn när vi var till vet senast. Hon gick bra rakt fram men på böjt spår....katastrof! Fungerade inte alls med glucosaminet så nu är hon sprutad med cortison igen. Vet ska kolla henne nu i veckan innan han går på semester sen får hon fortsätta att vila tills han kommer tillbaka och sedan ska vi bestämma hur det ska bli.

Känns lite tröstlöst måste jag säga, har börjat snegla lite efter en ny pålla:eek: Ok, tidigt jag vet men tror att det är ett steg för att förbereda sig om det går åt skogen./L
 
Sv: Haflinger

KL

Ett par nya bilder på Maxi från träningen igår...
Detta e vad jag fått från fotografen än så länge så det dyker kanske upp fler imorgon eller nått!

Vem är på väg på vilket håll??! :angel:
070702-1.jpg


070702-5.jpg

070702-4.jpg

070702-3.jpg

070702-2.jpg
 
Sv: Haflinger

Lurade mig själv en del med att Faffie var bättre:o Hon var haltare än någonsinn när vi var till vet senast. Hon gick bra rakt fram men på böjt spår....katastrof! Fungerade inte alls med glucosaminet så nu är hon sprutad med cortison igen. Vet ska kolla henne nu i veckan innan han går på semester sen får hon fortsätta att vila tills han kommer tillbaka och sedan ska vi bestämma hur det ska bli.

Känns lite tröstlöst måste jag säga, har börjat snegla lite efter en ny pålla:eek: Ok, tidigt jag vet men tror att det är ett steg för att förbereda sig om det går åt skogen./L

Hoppas verkligen på att ni får positiva besked nästa gång!!! *håller tummarna så hårt det bara går*
 
Sv: Haflinger

Tack Cämz!
Fina bilder!! Om "Märta" blir frisk eller åtminstånde friskare så har jag lovat mig själv att jag ska gå körkurs, har kört shettis men inget större.
Ska iväg och kolla upp det lilla livet nu och se hur hon går på böjt spår sen får jag ringa vet o rapportera.
På söndag ska vi åka och hälsa på "den lilla" ( Flimmra) i sitt nya hem i Stockholm.Ska bli spännande att se om hon vuxit till sig något. Återkommer med bilder! /L
 
Sv: Haflinger

Hoppas på det bästa med Märta, arna!! Det är så jobbigt att leva i ovisshet...:(

Men MÅSTE få berätta något roligt om oss, Belle och mig. Idag galopperade vi!!! Ja, visserligen var det väl bara en 4-5 galoppsprång men det var första gången. Har väl försökt några gånger innan, men hon har ju inte riktigt förstått vad jag menat (pållan är född -03, så inte precis utbildad ännu). Men idag, med hunden som draghjälp, fick vi till några galoppsprång. Vi tyckte att det var kul båda två, trots en tur i ÖSREGN. Jag log nog med hela ansiktet när jag kom tillbaks från turen även om jag var blöt ända in på bara kroppen :D. Ja, det var vår roliga nyhet!
 
Sv: Haflinger

Pratade med vet idag,Faffie ska äta butta nu i en månad medans vet har semester. Sedan kommer han att döma ut henne om det nu inte händer ett mirakel.
Har kört med butta och vila förut utan resultat så jag får nog se sanningen i vitögat o ge mitt hjärta en sista fin sommar med mycket pyssel o skogspromenader./L
 
Sv: Haflinger

Du har gjort ditt bästa och gett henne en chans. Hon tänker inte framåt och kommer säkert njuta av att få en skön sommar. Tänker på er.
 
Sv: Haflinger

Åh, jag tänker på er. Så sorgligt! Har själv på 22 år med haflinger endast haft två hältor (!). Den ena hade ett oläkbat benbrott. Den andra var lilla Fira som fick en hovböld med komplikationer i vintras. Så jag har ju knappast någon större erfarenhet av hältor ... Men en sak som jag tänkte på, du skrev att hovslagaren försökt rätta till hennes tåtrånga ställning. Vi hade en hovslagare som gjorde så med min gamla dam, och hon blev jättekonstig. Inte halt, men fick svårt att sätta fötterna rätt, särskilt i lite svårare terräng. En annan hovslagare (en av Sveriges bästa enligt vad jag förstått) menade att man absolut inte ska försöka rätta till benställningen på äldre hästar. Kanske kan hon må bättre om hennes fötter får peka lite inåt?

En annan sak är buttan. Det har min gamla fått tidigare, inte p.g.a. hälta utan vid ögonskador (antiinflammatoriskt). Numera får hon inte butta utan metacam när ögonen trasslar, vilket fungerat mycket bättre! Hon slipper då också få ont i magen, vilket hon fick av butta, och så smakar metacam så gott att hon nästan anfaller mig när jag kommer med sprutan! Lilla Sindy som springer och gömmer sig när man kommer med avmaskningssprutan ...

Hoppas ändå att din lilla Märta blir bra. Jag fortsätter att hålla tummarna! Kram/K
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp