Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hehe .
Funderar på att hoppa lilla busan någon dag :P
De komme gå med full fart framåt ;P
 
Sv: Haflinger

God fortsättning själv och ett riktigt Gott Nytt År med nya härliga fling-fölisar.
Inte kan du väl lämna tråden, vi som inte kan så mycket behöver verkligen kunnandet från er som är insatta i Haflingeraveln.
Men.. nyårslöften är väl till för att brytas (åtminstone mina:angel:) så jag hoppas du tittar in ibland i alla fall. Hälsningar från Mormor/Pia H.

Såg att det var några av flingorna här som hade artros. Undrar om det är något som är vanligt bland Haflinger och om ni vet om det är ärftligt och dyker upp i vissa linjer eller så?
 
Sv: Haflinger

Citat:
Hjälper gärna till sen och fixar med Skåneträffen! Fast det får bli lite varmare ute .

Ja vi måste försöka få ihop en ordentlig träff till våren!!! Kanske t.o.m ska börja fundera på datum redan nu??!

Jag vill också vara med :o:).
 
Sv: Haflinger

Såg att det var några av flingorna här som hade artros. Undrar om det är något som är vanligt bland Haflinger och om ni vet om det är ärftligt och dyker upp i vissa linjer eller så?

Det tror jag inte.

I Romeos fall har det uppstått av en skada och inflammation som inte behandlats (hos tidigare ägare). Det är väl annars oftast åldersrelaterat och kan nog drabba vilken häst som helst.
 
Sv: Haflinger

Har aldrig hört talas om att en haflinger haft det innan här på buke!
Har träffat på en häst med spatt, men det är det enda!:)
Majoriteten av flingorna är friska som nötkärnor!:D
 
Sv: Haflinger

God fortsättning och Ett riktigt gott nytt år!:love:

Hoppas att vi ses i 2008 på något av de haflingerarrangemang
som förhoppningsvis blir till under det kommande året.:banana:

Jag för min del har avgett ett nyårs löfte som gör att jag lämnar
Bukefalos helt och hållet från och med i dag!:cry:

Är säker på att ni fortsätter att träffas här och utbyta tankar, upplevelser och erfarenheter om era goa haflinger.
Håll tråden positv och levande!!!!!!!:bump:
Tack för många trevliga stunder här på Bukes bästa tråd.:love:
MVH
Pia

Neeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj.........Linea Pea....kom tillbaka *ropar*!
Och jag som vill lära mig så mycket det går av kunniga haflingertossar....
Men som någon skrev...nyårslöften är ju till för att brytas:smirk:
 
Sv: Haflinger

Ja,,,då var jag här igen då med nya bilder.
Idag hade jag en fotograf som kunde ta lite kort när jag red.
Jag måste få ursäkta mig lite..min sits. Den är åt skogen, stolsits till max. Men jag får skylla lite på sadeln faktiskt...det är en trail och ger inte alls en optimal bra ridsits (jag är ju pleasure och ridgrens människa) (fendrar lite längre fram i denna sadel) och jag har också säkerhetsväst på, därav att jag ser lite mysko ut. Ska prova en annan sadel och se om det kan bli köp av den i stället.
Men hur som helst...här är vi

Lite lägre form önskvärt på denna bild men den kom sedan. Handen lite för långt bak men notera ändå att jag har lös tygel.
IM000944.jpg


Här är formen lägre och handen mycket bättre...
IM000945.jpg


Här är mycket bättre, han reser upp manken och jobbar genom överlinjen
IM000952.jpg
[/IMG]
 
Sv: Haflinger

*kl*

Är det OK med alla mina frågor och funderingar kring rasen? Ni kanske börjar tröttna på mig ;).

Ok..jag sitter ju som sagt kvällarna i ända och surfar runt på olika haflingersidor från världens alla hörn, nästan.

Nu senast så hamnade jag på en amerikansk sida med hur mycket nyttig information som helst.
Jag satt och kikade på foton m.m på gamla hingstar bla. och då står det bakom på en del (domestic breed), då kom ju en fråga; Vad betyder det?
Kollade upp vad "domestic" betyder via ett lexikon men det gav ingen större klarhet...eller jo..inhemsk kom det upp.
Men kan någon förklara närmare?

Sedan har jag också lagt märke till skillnaden på typ av häst det är mellan de olika linjerna.
M linjen verkar vara av den tyngre sorten, A linjen är lättare i typen, W linjen varierade lite...är det så?
 
Sv: Haflinger

Nu senast så hamnade jag på en amerikansk sida med hur mycket nyttig information som helst.
Jag satt och kikade på foton m.m på gamla hingstar bla. och då står det bakom på en del (domestic breed), då kom ju en fråga; Vad betyder det?

Antar att du besökt www.haflingerhorses.com! Mycket information finns där i alla fall. Även några foton från Sverige! :angel:

I alla fall. Domestic bred betyder att den är född i USA, till skillnad från de som importerats (Dutch import=importerad från Holland, Austrian import=importerad från Österrike o.s.v.). Domestic betyder helt enkelt inhemsk, och bred betyder avlad.

Sedan har jag också lagt märke till skillnaden på typ av häst det är mellan de olika linjerna.
M linjen verkar vara av den tyngre sorten, A linjen är lättare i typen, W linjen varierade lite...är det så?

En del menar att det är skillnad mellan linjerna och att vissa linjer har vissa kännetecken, t.ex. att A-linjen skulle vara lättare, "sportigare" och hetare i temperamentet, medan B-linjen är tung och klumpig.

Jag tror personligen inte på detta alls. Jag har sett tillräckligt många haflingerstammar för att anse att pappans linje inte är allt. Jag kan ta min egen hingst som exempel. Han tillhör W-linjen, men tittar man längre bak i stammen, 5:e (eller 6:e beroende på hur man räknar) generationen, så har han 16 hingstar där varav 3 A-linje, 0 B-linje, 4 M-linje, 1 N-linje, 0 S-linje, 6 St-linje och 2 W-linje. Han har alltså mest St i sig, följt av M och A, men räknas som W eftersom det är fädernelinjen.

När linjerna var "nya" kunde man säkert se vissa likheter, men nu är de flesta så uppblandade att linjen mer blir som ett efternamn tycker jag. Och att alla som heter Andersson eller Björk skulle ha samma egenskaper, det tror jag inte på! :D

Däremot kan man ofta se "linjespecifika drag" om man krymper ner familjen lite. Alltså om man säger "Afghan II:s linje" jämfört med "Alphas linje" för att ta ett exempel.

Hoppas att detta bringade lite klarhet. Själv känner jag mig snurrigare än någonsin, men det beror nog på att jag hoppade in på Buke mitt i natten mellan två sovperioder ...
 
Sv: Haflinger

Japp,,,det var den sidan...väääldigt bra med mycket information och bilder :D, nyttigt som tusan.

Jo,,det var där jag hittade hingstarna och tyckte mig se dessa likheter inom linjerna. Men..som du säger så är det kanske lite äldre hingstar en del av dom också.
Ja, A-linjen tyckte jag var mer sportigare och slankare, tror inte jag sett någon grövre än så länge i den linjen.
Men..jag förstår hur du menar och tack för hjälpen...nu vet jag det också :D.
Riktigt roligt att lära sig det här tycker jag.

Men jag måste säga att jag är förundrad över hur en del hingstar blivit godkända för avel, när de skiljer sig så ofantligt mycket i utseende, och en del ser ju dessutom inte kloka ut.
Hur dömer dom för jag menar de bör ju gå efter rasstandarden antar jag?
En hingst var väldigt sportig och jättefin, nästa är jättegrov(likt nordsvensk/ardenner) med grov kort hals och nästa ser ut som en lite tanig welshponny.

Man lär sig så länge man lever :D
 
Sv: Haflinger

Jadu mkt nyttig info:D

Vissa hingstar blir godkända bara för att de kanske är populära på tävlingar etc .. Det är så iaf inom travsporten , de kanske inte ser riktigt kloka ut men endå så blir de godkända i avel drf att de har gjort bra prestationer ..
 
Sv: Haflinger

Ja, det fanns mycket kul att läsa där. Jag gillade speciellt detta:

"...a Haflinger is the absolute best horse in the world if you learn to be smarter than your Haflinger"

Så sant, så sant...:D

"Q: How much do they eat?

A: They would eat all day if given the invitation. The reality is that Haflingers require less feed than most light breed horses and can certainly founder if allowed to overeat but if you try to tell them that is the case they are sincerely offended."
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Min lilla köttbulle till A-häst hade bevisat dig motsatsen!:D

Som icke avelskunnig har jag ändå svårt att förstå hur tex en A-linje kan bli så präglad.
Om moderstammen är av "blandad kompott" så spelar ju den lika mycket in.

Men av någon underlig andledning så har jag alltid tyckt att W-pojkarna har haft något speciellt.
Detta utan att ha vetat namnen på dom innan.
Så vem vet, varje linje kanske har sin prägel ändå!

För mig "ska" drömhaflingern ha en mörkröd fuxfärg, mjölmule, så lite vitt som möjligt och en enorm man!
Gärna lite grövre men ändå med mycket luft under sig!
Så enkelt det hade varit om man hade haft en hel linje att vraka mellan om det hade varit ett specifikt kännetecken för just den linjen!

Kanske tur att jag inte håller på med avel...:p
 
Sv: Haflinger

Så söt!:love:

Men jag vet att Eldfuxen har en bild på en kille som har en man som heter duga!

Du lade in den i min mantråd Eldfuxen.
Får man skrapa lite med foten och be att du lägger in den även här!:D:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp