Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Ah,,,,,,,,tack så mycket.
Ser nu att jag varit där inne också....haha..var har jag inte varit nånstans :rofl:, men kikade inte så mycket där.

Men nu kommer jag att göra det :D
 
Sv: Haflinger

Till dig, Mormor stamtavlenörden: Den hingsten heter Hafling, är såvitt jag kunnat utröna född 1952 och e. Nautilus u. Annamidl e. Naro. Så det är inte direkt en "förfader" till haflingern, utan en haflinger så som de såg ut i Italien på 50-60-talet. :D

:bow::bow::bow: MÅSTE bara få buga mig för din otroliga kunskap!Jätteroligt att du kommer med fakta där en annan bara "tror".
 
Sv: Haflinger

Ser riktigt bra ut i traven..man ser skillnaden när hon sänker huvudet, hur aktiviteten på bakben och rygg ändrar sig.
Galoppen ser också trevlig ut och den riktigt runda kommer sen med lite mer styrka.

Trevlig, trevligt :)

Tack :) Din ser trevlig ut också. Läste om tråkigheter med besiktningen, hoppas det reder ut sig.
 
Sv: Haflinger

Men jag ska säga att jag är lite orolig...eller ja..både och. Som jag berättat så gick han inte genom besiktningen men jag ville ju ge han en chans ändå. Vetrinär rekommenderade att sätta igång honom då hon mest trodde att det berodde på stelhet och inga muskler. Han markerade lite i högerbak efter böjning.
Var det nåt allvarligt skulle det snart visa sig, alltså så väntar vi med röntgen.
Nåväl, han har fortsatt att markera till och från i traven, ridpassen efter skoningen så har han inte markerat alls, förrän häromdagen, då korten togs. Men innan fotografen kom så visade han inget men när hon kom och jag skulle trava igen...så kom det...i båda varven.
Min gissning är att en kiropraktor är välbehövlig. Jag misstänker att han har så dåligt med muskler att han helt enkelt inte orkar bära sig alls och ev. snett kors eller dyl, är ju inte ovanligt.
Har lite erfarenhet av det pga. mitt gammelsto...men jag vet inte.

Med tanke på vad för ställe han kommer ifrån så har det nog inte varit nån speciell ridning innan, typ bara haft en drös med barn på ryggen och troligtvis körd det mesta. Han kan ju sidoförande och är duktig på neckreiningen och det är väl kanske efter körningen.
Ja..vi får se.
Tyvärr så har jag haft enorma utgifter på hästarna i ett par månader så just nu har jag inte råd att ta ut en kiropraktor men får väl hitta på nåt så jag kan lösa det...vill ju få klarhet i vad som är problemet.

Nej vad tråkigt! Även om veterinärkostnaderna blir hemska måste jag verkligen råda dig att göra en ordentlig hältutredning innan det går för långt.

Jag har ju själv mycket dålig erfarenhet av en hälta som lämnades att "självläka" hos Romeos förre ägare. Han gick tydligen med en kotledsinflammation riktigt länge som egentligen inte gjorde så mycket väsen av sig. Markerade ibland men inte alltid. När sedan jag köpte honom och började rida mer blev han ju rejält halt och vid utredningen visade det ju sig tyvärr att han utvecklat artos i leden.

Summa sumarum så tycker jag du ska kolla upp honom ordentligt så fort som möjligt.
 
Sv: Haflinger

Besiktningen gjorde jag för 3 månader sedan när han kom och det blev beslutat om köp så jag har varit medveten om det hela tiden.
Tyvärr så har ridningen blivit sporadisk den sista månaden pga. jobb, allt inför jul osv.
Jag har ju tagit det väldigt försiktigt med honom, bara skritt förutom då han själv taktat på vid uteritter. Jag har emellanåt travat max ett varv för att kolla honom då och då. Sedan han fick bakskorna har det varit jättebra och han har inte visat någonting, tills häromdagen.

Men jag ska ta ut kiropraktor så fort jag bara kan, givetvis, som en första grej att börja med.
Hade han fortsatt att markera på bara det ena så är ju misstanken större att det är handlar om ett ben, nu visar han på båda två och därför misstanke om att problemet sitter högre upp på honom.

Men att ställa diagnos och tro saker är aldrig bra så jag kommer givetvis att utreda så jag får reda på vad det är.
Jag tror ändå att han mår bättre av att röra på sig i lugnt takt än att han står helt still, han är mycket smidigare om jag ridit regelbundet än om han stått.
 
Sv: Haflinger

Ok, jag förstod inte av ditt första inlägg att han nu markerade båda bak. Det tyder ju i allafall som du säger på att det sitter högre upp än i benen.

Jättebra hur som helst att du sätter i gång med en utredning. Jag tror också som du att det är bättre att han får vara i gång i lugn takt än att du ställer av honom helt inför utredningen. Risken finns ju då att han "vilar sig ohalt" men att det kommer igen när du börjar rida igen.

Jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Haflinger

Tack...ja..jag tror också det är bättre han får vara gång.
Mitt sto var ju sne i bäckenet och var lite åt samma håll som valacken men hon reds ju mera då så hennes symptom var lite annorlunda.
Men vi får se hur det går.........
 
Sv: Haflinger

Hoppas verkligen att det inte är något "större" utan att han blir bra snart! :)
 
Sv: Haflinger

Idag fick jag själv sitta upp och lyckades efter mycket förberedelse få två galoppsprång i höger galopp. Det finns hopp :)
 
Sv: Haflinger

He he Tryggis, du har min namne som avatar :D

:D:D:D

Eldfuxen;
-(((TACK!))) för bild och för din otroliga kunskap!:love:

Lakrits;
-Hoppas (och tror) att han kommer att bli bra!
Nu vet jag att både massörer och kiropraktorer är mycket billigare i era trakter än här oss mig men samtidigt räcker väl inte en behandling?
Så mitt råd är att du trots allt kör iväg och tar ett par plåtar och kollar honom med UL osv.


Kanske behöver han bara stå på en kortare tids medicinering?
 
Sv: Haflinger

Min kiropraktor tar 700 per gång och en gång räcker oftast inte men det beror helt och hållet på vad felet är.

Jag börjar med det och sen får man gå vidare därefter.
 
Sv: Haflinger

Vill passa på att önska er alla Bukefalister ett riktigt: GOTT NYTT ÅR!! innan vi blir strömlösa i snöovädret här.:)
 
Sv: Haflinger

:bump::banana: Ja GOTT NYTT ÅR allihop :banana::bump:


Här har det varit en underbart solig dag och jag har galopperat på grässlingan som torkat upp!!
 
Sv: Haflinger

Yes, vi har fått närmare 30 cm snö under dagen och ganska blåsigt. Bara ett par km härifrån är de strömlösa, men vi har klarat oss än så länge:)
 
Sv: Haflinger

Var i Småland bor du :eek:? Bettysmatte sitter på gränsen till Småland (nära Älmhult) och har då inte sett någon snö. Men visst är det frostigt och kallt ute, och har börjat blåsa lite samt mulna. Kanske, kanske är snön på väg??
 
Sv: Haflinger

kl
Tack alla, :D
och Gott nytt år!
Nu måste jag bara berätta vilka fantasktiska hästar vi har. :love:
Jag tömkörde en unghäst igår, eller ja, höll i tömmarna, stod i mitten och försökte hålla balansen på ett ben. Stormwind är helt fantastisk! Bra form och lagom steglängd utan att jag behövde röra ett finger... Sedan stod vi stilla och tittade på när Queso blev tömkörd. Underbara häst! Queso han tyckte att det var jobbigt och traskade helst på i trivseltempo.
17355787.jpg

Här på väg hem, lortgrisarna.
Nu knackar det på dörren. Oh, ett litet haflingersto på farstutrappan!
Syster och hon är ute och promenerar tydligen, den lille damen kliver fram överallt och tittar nyfiket mot fyrverkerierna som smäller.
Vilka toppenhästar vi har!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

*knapplån*

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLIHOP!

Ni kommer att få klara er utan Eldfuxen ett tag framöver för jag ska göra en längre resa - och titta på haflinger så klart! :cool: Ja, jag ska göra lite annat också, men finns det haflinger i ett land jag besöker så visst hittar jag dem! :D

Eldfuxen, obotlig hafloholic
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp