Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hm...de tips jag har är att fläta (om du inte har andra hästar i hagen som gillar att bita av flätorna), red ut manen med fingrarna istället för att borsta.

Sedan har jag också hört tips om att använda olja men det kan jag inte gå in närmare på för jag har inte riktigt koll på det.

Min kille har en hyffsat lång man och i början flätade jag den men tyvärr så har en valack tillkommit i hagen som gärna biter min och då helst i manen. Vågar därför inte ha flätor. En dag hade han nypit halva flätan, rakt av :cry:.
 
Sv: Haflinger

Sanning med modifikation-jag har plockat hem mina fr ett stall i Tyskland via en svensk tjej som pluggar där nere.Faffie lade jag in en beställning på-"Jag vill ha den snällaste flinga som finns",å så letade de upp henne,men jag rekomenderar ändå att åka o titta själv om man inte hittar någon bra uppfödare med renomé att handla ifrån.
Annars är det ju faktiskt de som inte är tillräckligt "bra" att avla på som går på export iaf genom sk hästhandlare.(OBS! Min personliga uppfattning!)
De måste vara vet besiktade tror det är senast 48 tim innan transport och så måste de ha ett pass men det har väl de flesta flingor med stam.
De har kontakt med en transportfirma och jag har gett 5000:- för transporten, men beroende på vem som kör så har jag fått hämta upp på lite olika ställen.Faffie hämtade jag på Sundbyholm,Flimmra kom nästan hela vägen hem o Hannie åkte jag ju ner o hämtade i Skara då hon fastnade där o jag inte ville att hon skulle stå där i 4 dgr.(snäll man man har ändå! Köra så många mil för att jag längtade efter min pålla:o)

Sedan kostar det 500:- att få ett svenskt pass(fick räkningen i går)
Tror att jag svammlat färdigt nu,blev du något klokare Mormor?:D
 
Sv: Haflinger

Måste man har svenskt pass? Det har inte jag...

Hur går det till att få det? Ska man ha ut någon o kolla pållen eller? Isf vad kostar det?
 
Sv: Haflinger

Tack snälla du för svar :bow: Då vet jag att man bör ha minst en 7-8000 kr bara till transportkostnader för säkerhets skull. Hoppas förstås att jag kan hitta någon i Sverige eller Danmark så man slipper de kostnaderna, och inte behöver vänta såå länge då.
Hoppas komma i kontakt med ett seriöst stuteri där de föder upp renavlade Haflinger, där de vill föryngra sitt avelsmaterial och då säljer ut något äldre avelssto :love:. Men eftersom jag vill upp i storlek så är det kanske inte så lätt
 
Sv: Haflinger

Men då får du ju köpa två flingor helt enkelt ;). En större valack till ridning och ett avelssto :D.
 
Sv: Haflinger

Jag skickade bara in mitt tyska pass så att de kunde kolla att hon var haflinger o kunde registreras i SHF. Ville gärna ha henne "svensk" även om jag inte tar föl efter henne./L
 
Sv: Haflinger

Om din hästs pass är EU godkändt så behöver du inte ha ett svenskt pass men däremot behöver din häst ha ett svenskt "hanteringsnummer".
Detta "hanteringsnummer" är till för att saker såsom resultat, licenser osv. ska kunna hanteras och registreras.

Givetvis får du lösa ett svenskt pass om du vill.

För att få ett svenskt hanteringsnummer, OM du nu ska vända dig till SH (om hästen inte har stam) så behöver du ha passansökningspapper, en id kontroll och hästens pass och allt detta ska skickas in. Om din hästs pass är EU godkänt får du en stämpel och ett nummer i det gamla passet (om jag förstått rätt) eller så gör dom om det gamla till ett svenskt om det inte är EU godkänt.

Tyvärr vet jag inte hur det är Haflingerföreningen men allt det står på deras hemsida. Tror dock att det är samma som gäller där...passansökan, id kontroll och det gamla passet.
 
Sv: Haflinger

Jo,inte får man ett helt nytt pass utan bara en stämpel och ett svenskt nummer i det gamla passet./L
 
Sv: Haflinger

min pålla har inget pass :S måste fixas ! finns vissa andledningar :S men hon har heller inga papper eller nummer inbrännt etc..
 
Sv: Haflinger

ej min häst han står på ridskolan där jag rider Ölmstad Rid och Kör Sällskap vet ej riktigt vilka grenar men han är riktigt bra på både hoppning dressyr western körning och bruksridning!
Namn:Northon
Född:1994
e:Nelson 2
u:Merry

vet ej så mkt mer om honom xP
 
Sv: Haflinger

Har för mig att jag läste på Haflingerföreningens hemsida att det kostar runt 1500 att skaffa pass till Haflinger över 2 år som inte är registrerade? Har inte pass på min 2-åring än och ägaren fixade ju såklart inte det innan jag köpte henne... det känns ju sådär att betala men det måste ju göras.. men stämmer det?
 
Sv: Haflinger

ej min häst han står på ridskolan där jag rider Ölmstad Rid och Kör Sällskap vet ej riktigt vilka grenar men han är riktigt bra på både hoppning dressyr western körning och bruksridning!
Namn:Northon
Född:1994
e:Nelson 2
u:Merry

vet ej så mkt mer om honom xP
Ah, gamla Northon! Han har samma pappa som min!!! Han har mycket riktigt varit med på i stort sett allt på HM under åren.
 
Sv: Haflinger

Känner och känner... Har man varit med i haflingergänget på HM, så länge som en annan, så känner man igen en del. :D
På HRKK sida finns t.om. bildbevis på hans framgångar.
 
Sv: Haflinger

*knapplån*

Gud vad mycket ni hinner skriva på en vecka tar ju en hel evighet att läsa igenom alla sidor:p;)

Tänkte jag skulle tagit en härlig ridtur i snön idag, tyvär kom jag inte längre än till det egna stallet där jag insåg att det var massor som behövdes göras innan det går att hysa in några hästar där!:(
om sisådär 5 år kommer det vara fullt med små flingor!:D så jag har iaf motivation!:banana:

stallet:eek:

och nu faller flingorna så tätt så jag tror inte ens jag tar mig halvvägs till hästarna om inte plogbilen vart framme nyss...

så det blir till att pälsa på sig och traska ut i snön och fixa i stallet,,;)
 
Sv: Haflinger

Men då får du ju köpa två flingor helt enkelt ;). En större valack till ridning och ett avelssto :D.

Hi hi .... kom och tänka på när jag i ungdomen skulle köpa min första egna häst. Åkte för att titta på ett avelssto med toppenstam som passade perfekt för avel o lättare ridning. Men när vi gick in i stallet innan kontraktet var skrivet, kikade det ut en pålle från en box. Och jag lovar....de sa bara "klick"..... och hem åket vi med en valack på 4 år knappt inriden. Men han var gudomlig, sån där kemi mellan oss som man kanske bara stöter på en gång i livet.:love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp