Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

thiiih nej avel är en jobbig grej .. usch vi har avlat fram flera hästar ..
 
Sv: Haflinger

Och jag vill börja med avel....:p....om än i liten skala...som 1 sto.
Men vad jag nu läst, sett och hört så är det tydligen lätt att det gärna blir fler:D:eek::D.
Men det är ju inte så konstigt...jag har full förståelse för det.

Jag ska nog säga att jag gillar faktiskt de som är lite grövre också. De sportiga (som A-linjen eller e.Afghan) är riktigt fina men för mig så är haflingern en lite grövre häst och finner nästan att de förlorar "charmen", blir för "häst/ponny" lika...men smaken är ju som baken.

Nu vet ju inte jag hur min kille kommer se ut i sin kropp när han väl är i toppform men just nu är han lite, lite för grov, dock ändå ganska lätt på foten. Lite smärtare modell får det gärna vara men nu har han ju inga direkt muskler och ganska mycket hull...hihi.

Är det någon som har lust att kommentera bilderna jag la in i ett tidigare inlägg? Hur tycker ni att det ser ut, förutom sitsen då för den är jag väl medveten om. Man blir ju lätt hemmablind men ser ni någon skillnad på honom?
Överlinjen börjar se lite bättre ut tycker jag..men jag kanske inbillar mig?
 
Sv: Haflinger

Jag tkr de ser bättre ut nu faktiskt men jag är ingen expert
 
Sv: Haflinger

Visst syns det tydlig skillnad, mot de första bilderna du visade på Rambo, att du är på rätt väg. Men mycket jobb återstår förstås. Svårt att få en riktig uppfattning av de här bilderna för han ser ju så himla loj ut. Kolla sista bilden... som en typisk haflinger går han säkert o drömmer om mat, eller vad tror du?:angel: (inget illa menat)
 
Sv: Haflinger

Jadu mkt nyttig info:D

Vissa hingstar blir godkända bara för att de kanske är populära på tävlingar etc .. Det är så iaf inom travsporten , de kanske inte ser riktigt kloka ut men endå så blir de godkända i avel drf att de har gjort bra prestationer ..

Svarar dig och lakrits i samma inlägg!

Nix, hingstarna i USA ser inte ut som de gör för att vissa har blivit godkända på sportmeriter. Inte alls. Orsaken är helt enkelt att i USA är hingstpremieringar helt frivilliga, och de flesta hingstar som används i avel där är över huvud taget aldrig visade på någon premiering.

Jag har i många år varit medlem på ett internationellt diskussionsforum (om haflinger såklart!) som till största delen "befolkas" av amerikaner. Där går diskussionens vågor emellanåt höga angående om premieringar ska vara obligatoriska eller ej. Jag skulle uppskatta att mer än 95 % av amerikanerna anser att det ska vara frivilligt. De är VÄLDIGT måna om sin personliga frihet, och nåde den :devil: (censurerar ett fult ord här) europé som kommer och talar om för dem vad de ska göra eller ur deras hästar ska se ut!
 
Sv: Haflinger

Hahaha........det är helt OK. Han är ganska loj faktiskt när man rider markarbete, så visst går han säkert och dagdrömmer om mat :rofl:.
Men vid uteritt är det en annan femma, då tror han att han är en ädel galopphäst...taktar och jäkligt pigg :rofl:.

Men jag ska säga att jag är lite orolig...eller ja..både och. Som jag berättat så gick han inte genom besiktningen men jag ville ju ge han en chans ändå. Vetrinär rekommenderade att sätta igång honom då hon mest trodde att det berodde på stelhet och inga muskler. Han markerade lite i högerbak efter böjning.
Var det nåt allvarligt skulle det snart visa sig, alltså så väntar vi med röntgen.
Nåväl, han har fortsatt att markera till och från i traven, ridpassen efter skoningen så har han inte markerat alls, förrän häromdagen, då korten togs. Men innan fotografen kom så visade han inget men när hon kom och jag skulle trava igen...så kom det...i båda varven.
Min gissning är att en kiropraktor är välbehövlig. Jag misstänker att han har så dåligt med muskler att han helt enkelt inte orkar bära sig alls och ev. snett kors eller dyl, är ju inte ovanligt.
Har lite erfarenhet av det pga. mitt gammelsto...men jag vet inte.

Med tanke på vad för ställe han kommer ifrån så har det nog inte varit nån speciell ridning innan, typ bara haft en drös med barn på ryggen och troligtvis körd det mesta. Han kan ju sidoförande och är duktig på neckreiningen och det är väl kanske efter körningen.
Ja..vi får se.
Tyvärr så har jag haft enorma utgifter på hästarna i ett par månader så just nu har jag inte råd att ta ut en kiropraktor men får väl hitta på nåt så jag kan lösa det...vill ju få klarhet i vad som är problemet.
 
Sv: Haflinger

Ah, det är så det ligger till. Ja, för en del hingstar var riktigt fula om jag ska vara ärlig.
Men det kan ju inte direkt befrämja en god avel till rasen, märkligt..USA som är så noga och duktiga i de flesta andra fall.

Förresten.........vad är det för forum:angel:
Skulle nog vara mycket intressant läsning där...
Jag kan ju ingen tyska så de forumen får jag hålla mig ifrån men ett amerikanskt går jättebra :D
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Ser riktigt bra ut i traven..man ser skillnaden när hon sänker huvudet, hur aktiviteten på bakben och rygg ändrar sig.
Galoppen ser också trevlig ut och den riktigt runda kommer sen med lite mer styrka.

Trevlig, trevligt :)
 
Sv: Haflinger

På tal om LÅNG man är det någon som kan hitta någon längre än den lilla welshliknande förfadern till haflinger på den lilla högra bilden;
www.haflinger.eu/en/haflinger/index.asp?MAID=343&LG=3&APP=8&NKey=haflinger

Till dig, Mormor stamtavlenörden: Den hingsten heter Hafling, är såvitt jag kunnat utröna född 1952 och e. Nautilus u. Annamidl e. Naro. Så det är inte direkt en "förfader" till haflingern, utan en haflinger så som de såg ut i Italien på 50-60-talet.

Jag tycker inte alls att han är "welshlik" förresten. Jag tycker han ser ut precis som en haflinger ska se ut. :) Tyvärr har ju många haflinger idag inte alls kvar det där vackra huvudet utan ser mer ut som vilken varmblodshäst som helst, men Hafling tycker jag stämmer väldigt väl med de gamla beskrivningarna av haflingern, t.ex. Graf Huyns beskrivning från 1897, där huvudet beskrivs som "brett, kort och torrt". Sen ska ju manen förstås helst vara vit och inte grågul, men vadå, man kan ju inte få allt! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Ja, sist var vi hemma hos "oss", här i Åstorp och red på Söderåsen! :)
Blev väl dock inte så många som det var tänkt, och inte så fint väder som vi hade beställt heller, men kul hade vi!!! :D
 
Sv: Haflinger

Så söt!:love:

Men jag vet att Eldfuxen har en bild på en kille som har en man som heter duga!

Du lade in den i min mantråd Eldfuxen.
Får man skrapa lite med foten och be att du lägger in den även här!:D:love:

Klart du får skrapa lite med hoven, jag menar foten! :D

Det är inte min bild, men jag har frågat fotografen och fått OK på att länka till den så jag gör en länk:

http://87.230.1.230/ImagesAll/andy/ec/IMG_3256.jpg

Titta och njut ... :love:
 
Sv: Haflinger

Klart du får skrapa lite med hoven, jag menar foten! :D

Det är inte min bild, men jag har frågat fotografen och fått OK på att länka till den så jag gör en länk:

http://87.230.1.230/ImagesAll/andy/ec/IMG_3256.jpg

Titta och njut ... :love:

Oj...shit :eek:
Det kallar jag man och pannlugg!!
Fast vid först anblicken såg den ut som ett spöke :D.
Fy farao för att hålla reda på en sådan...tycker det min häst har är tillräckligt nog ibland.

Vackert var det i alla fall :love:
 
Sv: Haflinger

Då måste jag bara lägga in min pålla som kontrast :D... Blev trött på hennes glesa och halvavskavda man igår och stylade om henne lite (ve och fasa, med sax :o)! Fast jag tycker själv att även om det inte är haflingerlikt, så blev hon rättså söt ändå. Det passar nästan bättre in med hennes ponnybusiga personlighet... Och det växer ju faktiskt ut igenom, och förhoppningsvis tjockare och bättre i kvaliteten!

PC300008.jpg
 
Sv: Haflinger

Förresten.........vad är det för forum:angel:
Skulle nog vara mycket intressant läsning där...
Jag kan ju ingen tyska så de forumen får jag hålla mig ifrån men ett amerikanskt går jättebra :D

Vet inte om man får göra reklam för andra forum här på Buke? Här är en länk i alla fall. Om det räknas som reklam får moderatorn ta bort det så skickar jag PM i stället ...

http://pets.groups.yahoo.com/group/haflingerfriends/

Månadens bild föreställer förresten Luis Kompatscher och hans numera pensionerade Nikita (westernhaflinger).
 
Sv: Haflinger

Men det var ju riktigt gulligt :D.
Helt klart OK även om det är en haflinger :p.

Som du säger så växer den ju ut ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp