Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Tror rätta mig om jag har fel!
Att afghan III exporterades till usa och är efter tyroler hingsten afghan II, som vi har gått om ättlingar efter i sverige, bla min Tinka som är dotterdotter till Afghan II.;)
Alltid kul att kolla runt på olkia haflinger sidor!;)
 
Sv: Haflinger

Ja, Afghan II stämmer nog om jag minns rätt när jag läste.

Antar att det färgen på All American Afghan NTF är den som kallas lerfux?
Är denna färg "tillåten", önskvärd?
Är det en genetiskt betingad färg eller kan den bara "dyka upp" ?

Oj..oj...det är ju jätteintressant att kika runt på olika sidor..särskilt för mig som är relativt ny och är in inlärningsfasen :D

Vad står NTF för?
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Hej hej, verkar som de flesta varit ute på en juldagstur, även jag=)
På en megapigg flingis som alla här verkar ha... hihi.
Men hon är lätt att trötta ut, det är bra.. Typ 1 & en halv timma.
Men explosionsrisken är stor..! Går på glöd typ..

jag har fått en röd ny kamera i julklapp!

God fortsatt jul, haha det lät dumt!
 
Sv: Haflinger

Idag red man inte de regnade & var mulet :(
usch nu ska min ha lite julledigt ;) Hon är lite halvslö ska ge henne vitaminer o så sen :)
 
Sv: Haflinger

Är inte NTF förkortning för ett stuteri? eller nåt dom får när dom reggas... eller jag vet inte..

Mörkfux eller lerfux vet inte vad jag skulle säga och vad som är rätt!:angel:
Alla nyanser av fux är tillåtet!:)
Det man inte vill ha är gråa inslag i man och svans, samt för mycket grått på kroppen!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Vinterbild hos oss:P haha dock inte vitt, eller kallt:P bara blåsigt och dant:P
17218343.jpg
 
Sv: Haflinger

Ja jag har precis kommit hem efter en tur. Romeo har också varit otroligt pigg den sista tiden. Idag taktade han på snedden i ca 2 km innan han lugnade sig.

Har funderat vad det kan vara som gör honom så pigg och kom på att han för ca två veckor sedan började få ett nytt sorts Glukosamintillskott som även innehåller hyaluronansyra (för sin artros). Piggheten sammanfaller faktiskt med bytet :).

vad är det för nåt du ger till din häst. Vi har en med artros och provar nypon, men jag tycker inte att det funkar.
 
Sv: Haflinger

Nu när jag kikat lite mer så tror jag som du, att NTF är ett stuteri. Såg att det var fler hingstar som hade detta i namnet.
Alltid lär man sig nåt ;)
 
Sv: Haflinger

Ja, Afghan II stämmer nog om jag minns rätt när jag läste.

Afghan III NTF är e. 1338 Afghan II (liz. Afghan x 10580/T Muschi) u. 13609/T Miralda (1293 Stürmer x 9452/T Mucky).

Vad står NTF för?

NTF är ett "stuterinamn", ett suffix som betyder New Trend Farm. New Trend Farm är ett av de äldsta och mest framgångsrika haflingerstuterierna i USA. Ägs av John & Judy Miller, New York. De har t.o.m. lyckats med konststycket att exportera "tillbaka" haflinger till Europa! Till Kiefferhof, som ju inte heller direkt är några "dunungar" utan riktigt, riktigt duktiga och framgångsrika uppfödare. Här finns ett av resultaten av denna transatlantiska haflinger-handel: http://www.kiefferhof.de/32.0.html

Tillägg: New Trend Farm har tyvärr ingen hemsida ...

God jul på er Bukefalister, nu ska Eldfuxen återgå till att äta julgröt och läsa böcker :)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Nämen jag har helt missat att ni finns i gbg!:)
Håller själv till uppe på orust, men flyttar eventuellt ner till gbg efter nyår för att plugga!
kul med bukefalister så nära inpå!:D

Då kunde jag nästan vinkat till dig från julgranen, mina föräldrar bor på ön så jag var där och firade med släkten. Om du finns där jag tror så har min far beundrat eran hästflock många gånger. Haflinger är hans drömhäst :)

Kul med en Göteborgare, hur gör du med hästarna då?
 
Sv: Haflinger

Ah,,,,,,,tack så mycket :bow:.

Hur är det med färgen då? Är det genetiskt eller dyker det "bara upp"?
Kollade på någon mer hingst efter Afghan II och den hade inte samma färg.

Vad vore denna tråd utan er kunskap :D:bow:
 
Sv: Haflinger

Ah,,,,,,,tack så mycket :bow:.

Hur är det med färgen då? Är det genetiskt eller dyker det "bara upp"?
Kollade på någon mer hingst efter Afghan II och den hade inte samma färg.

Vad vore denna tråd utan er kunskap :D:bow:

Så lite så! :D

Färgen på hästens kropp har enligt ANACRHAI (Italiens haflingeravelsförening) och de genetiker som är knutna till dem en arvbarhet på 0,6 vilket är relativt högt. Det innebär dock inte att det är mer ärftligt än en egenskap med lägre arvbarhet, t.ex. halsens ansättning (arvbarhet 0,23) utan att bedömningen är "säker", inte så subjektiv. Därför har t.ex. temperament väldigt låg arvbarhet medan mankhöjd har hög arvbarhet. Det är liksom lättare att mäta mankhöjden än temperamentet!

Eldfuxen, som återgått till bukefalerande efter julgröten!
 
Sv: Haflinger

Då kunde jag nästan vinkat till dig från julgranen, mina föräldrar bor på ön så jag var där och firade med släkten. Om du finns där jag tror så har min far beundrat eran hästflock många gånger. Haflinger är hans drömhäst :)

Kul med en Göteborgare, hur gör du med hästarna då?

Finns inte så många flockar med haflinger på orust så det är det nog!:)
Hästarna är ju inte mina så dom blir kvar där dom är, om jag inte lånar med mig nån vill säga..:angel:
 
Sv: Haflinger

Ah,,,,,,,tack så mycket :bow:.

Hur är det med färgen då? Är det genetiskt eller dyker det "bara upp"?
Kollade på någon mer hingst efter Afghan II och den hade inte samma färg.

Vad vore denna tråd utan er kunskap :D:bow:

Om du kikar på mitt senaste foto(jul) inlägg och jämför "hon med manen" och Afghan III. De är halvsyskon, altså Gratitudes pappa är också Afghan II. Nu ser man det inte så bra men hon har också mycket mörkt i sig. Hennes dotter som ses vid sjön t.v. framför Liva heter Grace är en liz.266/T Straden dotter(bild från höstens hingstshow på Fohlenhof).
Hon har fått sin pappas färger och som det ser ut i dag blir det bestående, pappas färg och mammas jätte tjocka hårman och lockar plus ett underbart temperament efter båda två! Däremot tycker jag att färgen på haflinger skiftar med årstidernas gång!:love:
Grace fick 74p som ettåring av Hannes Schweisgut på STHs kåring i våras.(Bästa ettåring)
Hon kommer att bli stor med en mankhöjd +/- 150 på gott och ont!
Alla Gratitudes föl har blivit högresta men behållt sitt haflinger"stuk".
 
Sv: Haflinger

Om du kikar på mitt senaste foto(jul) inlägg och jämför "hon med manen" och Afghan III. De är halvsyskon, altså Gratitudes pappa är också Afghan II. Nu ser man det inte så bra men hon har också mycket mörkt i sig. Hennes dotter som ses vid sjön t.v. framför Liva heter Grace är en liz.266/T Straden dotter(bild från höstens hingstshow på Fohlenhof).
Hon har fått sin pappas färger och som det ser ut i dag blir det bestående, pappas färg och mammas jätte tjocka hårman och lockar plus ett underbart temperament efter båda två! Däremot tycker jag att färgen på haflinger skiftar med årstidernas gång!:love:
Grace fick 74p som ettåring av Hannes Schweisgut på STHs kåring i våras.(Bästa ettåring)
Hon kommer att bli stor med en mankhöjd +/- 150 på gott och ont!
Alla Gratitudes föl har blivit högresta men behållt sitt haflinger"stuk".


Vika snyggingar :D
 
Sv: Haflinger

Vi i Norge vil også ønske gode juledager til dere i øst- gode ønsker for juledagene og for det nye året som snart blir "født".

Jeg ser at Hannes Schweisgut kommer til Danmark- jeg som håpet han ville komme til Sverige.. Nå lurer jeg så fælt på om jeg skal være så "gal" at jeg melder meg og Elly med hingsteføllet Adel på utstilling helt i Danmark... Det er satt opp to dager i Danmark på henholdsvis Sjælland og Jylland- håper noen kan svare på om det er det likegyldig hvilken plass jeg eventuelt melder oss på?

Jeg ville gjerne at noen "haflinger- erfarne/ flinke"kunne sett på Adel- føllet mitt, for å kunne vurdere hvorvidt han er verdt å ta vare på som hingst. Det har åpnet seg en mer realistisk mulighet til det nå fordi en profesjonell "araber- show- mann" har ønsket å ha to araber hingster oppstallet her hos oss- og da er det jo fristende å ta med Adel i samme utdanningsprogram til sommeren...hmm.
Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med hvor lett/ vanskelig/umulig det er å bedømme fremtiden til en 7 måneders hest.

Er det forresten mange av dere som skal til Danmark??

Med vennlig hilsen Jorunn, Elly og Adel
 
Sv: Haflinger

Funderat på att betäcka min dam men svårt när man ej vet stam på henne.
 
Sv: Haflinger

Du får väl gå på hennes extreiör och vad du hoppas på att få sen är det väl bara att våga friskt!
Lägger in några usla bilder ,(hade fel inställning på kameran:o )på nya sadeln!




ka försöka att få till några bättre bilder,lovar!:D
Tar en tidigare variant oxså!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp