Hästsläp på uppfarten

Det står ju i klartext hos Boverket. Jag inte bara länkade, utan klippte in texten också.

Men nej det gör det inte? Kommunerna tolkar det olika och som jag skrev är det väl bäst att höra av sig till kommunen där man bor.
Praxis är ju 6-8 veckor och det skulle det inte ha varit om Boverket menade att man inte måste ha bygglov.
 
Föreläggande vid vite. Försäljningsställe för blommor och grönt. Byggnad, upplag eller bygglovsbefriad anläggning? PBL 8:1 och 8:2.
KR i Stockholm 2000-08-09 (mål nr 2486-1999, avd 3)
Fråga i målet var om en anläggning inklusive husvagn var bygglovspliktig som byggnad eller som upplag eller om det var fråga om bygglovsbefriad anordning och lager. Anläggningen var till för försäljning under sommartid av grönsaker, blommor och frukt och omfattade en yta om ca 50 kvadratmeter. Anläggningen bestod av presenningar, uppsatta på rörstativ, container av plåt och en äldre skåpbil. Till anläggningen hörde också en husvagn som var placerad i en skogsdunge tio meter från anläggningen. Kammarrätten konstaterade att det inte fanns anledning att frångå en tidigare dom där lagret av grönsaker, blommor och frukt inte ansågs utgöra bygglovspliktigt upplag. Vidare fann kammarrätten att det med hänsyn till anläggningens konstruktion och storlek med väggar och tak och till att den var utformad och skulle fungera som en försäljningslokal, var fråga om en bygglovspliktig byggnad. Vidare ansågs husvagnen bygglovspliktig med hänsyn till den tid den var uppställd. Eftersom bygglov inte sökts fann kammarrätten att fog förelegat för beslutet om föreläggande vid vite.

Så jo, du måste ha bygglov även om det står på din egen tomt. Finns massor av exempel på Boverket.
Så det är fel att påstå att du inte måste ha bygglov men det är nog olika i olika kommuner (som jag har sagt hela tiden).
 
Men SNÄLLA!!! Alltså jag förstår inte vad det är så är så svårt? De gängse reglerna är att man får ha den uppställd 6-8 veckor. Det är ju ärligt talat NI som inte läser vad det står. JA i POB står det om boende och det är väl upp till varje kommun att tolka (precis som jag skrev innan) men praxis verkar vara att man måste ha bygglov då man KAN bo i den.

Exakt HUR tydligt måste det vara?

Ha ni era husvagnar på tomten men bli inte förvånad om det kommer in att ni måste anmäla om bygglov.
Nej, praxis är att man inte måste ha bygglov. Att sedan några kommuner däribland din drar det ett steg längre gör det fortfarande inte till praxis i resten av Sverige.
 
Senast ändrad:
@Narcissa - menar du på fullt allvar att du jämställer rättsfallet du klippt in med att TS vill ha sitt hästsläp på uppfarten under renoveringstiden? Eller motsvarande för husvagn?

Här var det ju helt klart att husvagnen skulle användas som byggnad, inte förvaras (den står där alltså i egenskap av hus, inte vagn)
 
@Narcissa
http://www.kungalv.se/bygga-bo-och-...nteruppstallning_av_bat_husvagn_eller_husbil/

utdrag:
*Det krävs inte bygglov för att ha båt, husvagn eller husbil för vinterförvaring på den egna tomten.
*Ovanstående riktlinjer gäller under förutsättning att olägenheter ej föreligger så som: trafiksäkerhetsproblem, störande utsikt, störande inverkan på närliggande fastigheter, mycket ovårdat skick, storlek på båt, husvagn eller husbil eller övriga olägenheter som ej uppräknas men som kan inräknas i betydande olägenhet.
*Husvagn får ej under denna vinterförvaring användas som bostad eller annan inrättning.

http://www.haninge.se/sv/Bygga-bo-och-miljo/Bygglov-och-anmalan/Fragor-och-svar/#Husvagn

utdrag:
*Om man förvarar sin husvagn på en tomt tillhörig en- eller tvåbostadshus för längre tid än under en säsong (till exempel vinteruppställning) kan detta kräva bygglov.
*I rättspraxis har man tagit hänsyn till användningssättet, utformningen och varaktigheten i användningen
*Möjligheten att förvara husvagnen på en tomt tillhörande en- och tvåbostadshus gäller så länge man tar hänsyn till vad som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena vid uppläggningsplatsen. Hänsyn måste även tas avseende trafiksäkerhet, brandrisk, störande utsikt, störande inverkan på närliggande fastigheter/ grannar, om uppställningen innebär en mycket ovårdad exteriör eller tomt, storlek på båt, huvagn eller husbil eller övriga olägenheter som inte är uppräknade men som kan inräknas i begreppet betydande olägenhet.
*Husvagn får inte under denna vinterförvaring användas som bostad eller annan inrättning.

Går du in på kommunernas hemsida så är dessa texter hos i stort sett alla. Det är som sagt upp till kommunen att tolka (inom vissa gränser). Att de flesta kommuner har valt att göra en sådan här tolkning påvisar att det i praxis inte krävs bygglov för husvagn. Undantag kan t ex vara som i Ängelholms fall (som du tog upp) då det var en stor olägenhet från grannen som inte såg annat än en husvagn från sitt fönster.
 
Samtidigt vet vi inte hur det gick i Ängelholm eftersom de överklagat och det inte framgår hur det gick när Länsstyrelsen fällt sitt yttrande.
 
Om jag fattat det hela rätt så är det inte helt ovanligt att kommunerna reglerar uppställning av husvagn, båtsläp etc i den lokala ordingsstadgan. Alltså blir det lite meningslöst att hänvisa till en enskild kommuns information om man inte samtidigt visar om det bygger på lokala eller generella regler.

Om TS är orolig, och renoveringen beräknas ta längre tid än några veckor, är det alltså lämpligt att läsa de lokala reglerna och ev kontakta sin kommun. Den kortaste tid man tillät utan tillstånd jag hittade när jag googlade runt var 6 veckor, men det betyder förstås inte att det inte kan finnas strängare regler eller att det har något samband med reglerna där TS bor.
 
@Lovisaleonora
I s-kommun så måste man ha bygglov så där är du fel ute. Ring kommunen och hör. Mitt fall har varit uppe och jag måste söka bygglov. Det är ingen som bor i husvagnen och den står inte så den skymmer någons utsikt utan den står inne på vår gårdsplan, bredvid stallet och trailern.
 
@Lovisaleonora
I s-kommun så måste man ha bygglov så där är du fel ute. Ring kommunen och hör. Mitt fall har varit uppe och jag måste söka bygglov. Det är ingen som bor i husvagnen och den står inte så den skymmer någons utsikt utan den står inne på vår gårdsplan, bredvid stallet och trailern.

Okej då hårddrar jag det du just skrev ...

Enligt din kommun krävs det bygglov för din husvagn, MEN din hästtransport då ? Krävde de bygglov på den med ?

Om inte VAD SNACKAR DU OM ??? TS undrar just om hästtransport..
 
Okej då hårddrar jag det du just skrev ...

Enligt din kommun krävs det bygglov för din husvagn, MEN din hästtransport då ? Krävde de bygglov på den med ?

Om inte VAD SNACKAR DU OM ??? TS undrar just om hästtransport..

Men fattar ni trögt? Det var ju någon annan som drog in husvagn och det var ju det som Narcissa svarade på! Hon har inte sagt ett jota om bygglov för hästtransporter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 520
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 270
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp