Hästsläp på uppfarten

Man får inte ha husvagn på samma ställe mer än sex veckor tror jag att det är. Det finns ju massor av personer som har de på samma ställe året runt. Det var det jag trodde ni menade. Att ha den hemma för renovering någon vecka behöver man inte bygglov för men om man köper en husvagn och tror att man kan ha den på uppfarten hela vinterhalvåret är man fel ute.
Precis som alla andra skriver så krävs inte bygglov för husvagn /transport om du inte har den permanent uppställd. Permanent är alltså mer än vinterhalvåret. Jag kan inte mer än beklaga att de i din kommun tydligen har bedömt läget felaktigt. Att de har gjort en felaktig bedömning ändrar fortfarande inte det faktum att en parkerad husvagn /transport inte kräver bygglov.
 
"Exempel på det är husbåtar, husvagnar och serveringsvagnar som står uppställda samma plats under lång tid."
Du får INTE ha husvagn uppställd hela vinterhalvåret.
 
Det framgår inte vad överklagan (till Länsstyrelsen) av beslutet mynnade ut i. Det är ingen DOM, det är ett beslut fattat av byggnadsnämnden.

I den andra länken anges ju tydligt att det är väldigt svävande eftersom man UTGÅR från 6-8 veckor. Det finns ju inget mer ledande bakom den tidsrymden än vad som framkommer i den här tråden.
 
Jo men man kan inte säga att det är fritt fram att ha husvagnen på tomten året runt.

Det lättaste är väl helt enkelt att ringa sin kommun. Kan ju skilja sig kommuner mellan, även om den gängse uppfattningen verkar vara att det är 6-8 veckor som gäller.
 
Precis som alla andra skriver så krävs inte bygglov för husvagn /transport om du inte har den permanent uppställd. Permanent är alltså mer än vinterhalvåret. Jag kan inte mer än beklaga att de i din kommun tydligen har bedömt läget felaktigt. Att de har gjort en felaktig bedömning ändrar fortfarande inte det faktum att en parkerad husvagn /transport inte kräver bygglov.

Men detta är ju fel. Googla och du ska finna.
 
Det är ju INGEN mer än du som pratar om att ha husvagn på uppfarten året runt. Det är bara du som tagit det absurda exemplet för att hävda din uppfattning i den här tråden.

Det finns inget som hindrar TS från att tillfälligt ställa upp sitt hästsläp på uppfarten. Absolut ingenting. ÄVEN om det skulle vara så att grannarna protesterar.
 
Lätt flyttbara konstruktioner
Det har i äldre rättspraxis inte krävts att en byggnad ska vara förenad med marken. Något sådant krav finns inte heller enligt definitionen av byggnad i PBL. Husvagnar, redskapsvagnar, husbåtar och försäljningskiosker på hjul har därför i vissa fall betraktats som byggnad. Vid bedömningen har hänsyn tagits till användningssättet, utformningen och varaktigheten i användningen. En husvagn som står uppställd på samma ställe under en längre tid än en normal semesterperiod och används för bostadsändamål har betraktats som en byggnad. Som exempel på betydelsen av varaktigheten kan nämnas att en kiosk på hjul som flyttas dagligen inte har ansetts kräva bygglov. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 675) Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap 4 §
 
Det är ju INGEN mer än du som pratar om att ha husvagn på uppfarten året runt. Det är bara du som tagit det absurda exemplet för att hävda din uppfattning i den här tråden.

Det finns inget som hindrar TS från att tillfälligt ställa upp sitt hästsläp på uppfarten. Absolut ingenting. ÄVEN om det skulle vara så att grannarna protesterar.

Nä det har jag inte sagt heller?

Någon frågade om det behövs bygglov för husvagn och jag skrev att det behövs det. Sen drog detta igång och eftersom flertalet har fel så vill jag bara visa vad som gäller.
 
Men det har du ju fortfarande inte gjort. Snarare tvärtom, har du påvisat att det i flera fall inte behövs bygglov för att ha t ex en husvagn på uppfarten.

Alla byggnader eller konstruktioner som ska uppställda permanent behöver utom i undantagsfall bygglov. Inget konstigt i det. Men det är bara du som i varje inlägg drar in permanent uppställda vagnar. Det har ingen talat om.
 
...vi äger marken den står på och den ska bara vara där när den fixas dvs inte permanent.
...

Är det så hemskt att parkera ett hästsläp i tätbebyggt villaområde under en kortare tid?

Du måste ha bygglov för att få ställa upp en husvagn på din tomt. Jag tror nog att grannarna kan få rätt om de klagar till kommunen ang uppställning av släp. Det går under andra föreskrifter än vad en bil gör.

Det kanske de inte har och kommunen bryr sig nog inte så länge ingen klagar men bygglov krävs trots allt.

Såhär såg det ut när du svarade TS, Narcissa.

Det framgår från början att det INTE är permanent, du tog genast upp husvagn och jämställde detta med hästsläpet. Boverket har varit väldigt tydliga med att det är helt OK så länge det inte är längre tid (alltså applicerbart i TS fall, där det tydligt anges kortare tid, inte permanent).

Du hävdar att det finns andra föreskrifter som omöjliggör detta för TS, att ha transporten hemma under kortare tid.

Vi är nu flera som säger att du har fel, och kan backa upp det.
 
En husvagn som står uppställd på samma ställe under en längre tid än en normal semesterperiod och används för bostadsändamål har betraktats som en byggnad.

Av ditt citat framgår tydligt att det förutom uppställning längre tid krävs att man bor i husvagnen för att man skall behöva bygglov. En husvagn är ett fordon och för att parkera fordon krävs inte bygglov.

Men eftersom man kan bo i en husvagn (husbåt, husbil etc) blir det lite specialfall. Om det är uppenbart att man har husvagnen för att bo i, t ex om den är i okörbart skick, är avställd längre tid (dvs inte bara under vintern t ex) eller helt enkelt används som bostad så krävs (krävdes) bygglov. Så länge ingen börjar bo i sin hästtransport så är det ok att ha den uppställd så länge man vill. Dessa regler/praxis lär ändras nu när Attefall-stugorna kommer, de får man ju till skillnad mot friggebodar bo i. Och få husvagnar är över 25 kvm.
 
@mamman Nej, en husvagn är inte ett fordon, det är ett efterfordon och kan således inte framföras av egen maskin..
Det räcker med att man KAN bo i den för att man ska behöva bygglov (iaf i min kommun) gäller även båt här.
 
Lätt flyttbara konstruktioner
Det har i äldre rättspraxis inte krävts att en byggnad ska vara förenad med marken. Något sådant krav finns inte heller enligt definitionen av byggnad i PBL. Husvagnar, redskapsvagnar, husbåtar och försäljningskiosker på hjul har därför i vissa fall betraktats som byggnad. Vid bedömningen har hänsyn tagits till användningssättet, utformningen och varaktigheten i användningen. En husvagn som står uppställd på samma ställe under en längre tid än en normal semesterperiod och används för bostadsändamål har betraktats som en byggnad. Som exempel på betydelsen av varaktigheten kan nämnas att en kiosk på hjul som flyttas dagligen inte har ansetts kräva bygglov. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 675) Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap 4 §
Med betoning på "och används som bostadsändamål... "
 
Med betoning på "och används som bostadsändamål... "

Men SNÄLLA!!! Alltså jag förstår inte vad det är så är så svårt? De gängse reglerna är att man får ha den uppställd 6-8 veckor. Det är ju ärligt talat NI som inte läser vad det står. JA i POB står det om boende och det är väl upp till varje kommun att tolka (precis som jag skrev innan) men praxis verkar vara att man måste ha bygglov då man KAN bo i den.

Exakt HUR tydligt måste det vara?

Ha ni era husvagnar på tomten men bli inte förvånad om det kommer in att ni måste anmäla om bygglov.
 
Såhär såg det ut när du svarade TS, Narcissa.

Det framgår från början att det INTE är permanent, du tog genast upp husvagn och jämställde detta med hästsläpet. Boverket har varit väldigt tydliga med att det är helt OK så länge det inte är längre tid (alltså applicerbart i TS fall, där det tydligt anges kortare tid, inte permanent).

Du hävdar att det finns andra föreskrifter som omöjliggör detta för TS, att ha transporten hemma under kortare tid.

Vi är nu flera som säger att du har fel, och kan backa upp det.[/QUOTE


Jag jämställde det inte med ett hästsläp? Jag skrev att en husvagn behöver bygglov och det behöver inte en trailer men man ska nog inte bli förvånad om grannarna har synpunkter.

Sen om bygglovet så ser jag INGEN uppbackning? Jag har lagt in länkar men så vitt jag kan se är er sk fakta hittepå och egna dragna slutsatser.

Men det kvittar. ALLA vet att man inte får ställa husvagn hur som helst och ärligt talat så orkar jag inte diskutera med folk som inte kommer med motfakta utan drar egna slutsatser. Tyvärr. :(
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 520
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 270
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp