Hästsläp på uppfarten

Det kanske de inte har och kommunen bryr sig nog inte så länge ingen klagar men bygglov krävs trots allt.

Länk

Tror definitivt inte att någon av dom har bygglov.
Den ena har dessutom både släp och husvagn så då kvävs väl dubbla bygglov?
Hur gäller det om man har en hel hög med virke på sin tomt som man tänkt såga till ved? Grannen jag skrev om nyss har typ ett sågverk i sin trädgård..
Bryr mig inte om det men undrar bara :)
 
Tror definitivt inte att någon av dom har bygglov.
Den ena har dessutom både släp och husvagn så då kvävs väl dubbla bygglov?
Hur gäller det om man har en hel hög med virke på sin tomt som man tänkt såga till ved? Grannen jag skrev om nyss har typ ett sågverk i sin trädgård..
Bryr mig inte om det men undrar bara :)

Släp krävs inte det inte bygglov för men kan säkert anses som förfulande av området. Virke kan man nog ha som man vill.
 
Om du ställer upp husvagn för boende krävs säkert bygglov, om du har den hemma för vinterförvaring har jag svårt att se att det skulle kunna gå att lagstifta bort rätten. Då borde det krävas för allt som går att bo i.
 
"Om byggnaden ligger i ett område med detaljplan behöver du bygglov för att ändra utseende på byggnaden genom att:

  • måla om den i en annan färg, med färg menas annan kulör
  • byta fasadbeklädnad, till exempel från puts till trä
  • byta material på taket, till exempel från tegel till plå"

En sak som jag har funderat över vad gäller detta, är om den ansvariga förvaltningen har uppgifter om varje hus färg, fasadbeklädnad och takmaterial. Säg att jag målar om mitt hus från gult till vitt, hur kan den ansvariga förvaltningen bevisa att jag faktiskt har bytt färg på huset? Enda gången som det fungerar är väl om någon redig granne först fotograferar huset före och efter ommålningen och därefter anmäler detta till ansvarig förvaltning.
 
Om du ställer upp husvagn för boende krävs säkert bygglov, om du har den hemma för vinterförvaring har jag svårt att se att det skulle kunna gå att lagstifta bort rätten. Då borde det krävas för allt som går att bo i.
Alldeles säkert är det så regeln är tänkt att tolkas. Så, förvaring av husvagn är inte bygglovspliktigt, men om man bor i husvagnen mer eller mindre permanent krävs bygglov. Hästsläp är ju ett redskap man använder och som inte är tänkt att stå på uppfarten permanent. Ja menar, kulle man i så fall ansöka om rivningslov och nytt bygglov varje gång man ska köra iväg med hästtransporten :p (eller husvagnen för den delen). När det gäller "förfulande" så handlar det om att undvika att folk skräpar ner sina tomter med x antal skrotbilar och annan bråte. En uppställd hästtransport har jag mycket svårt att tro att det skulle räcka till för att kommunen skulle öppna något ärende på det...
 
En sak som jag har funderat över vad gäller detta, är om den ansvariga förvaltningen har uppgifter om varje hus färg, fasadbeklädnad och takmaterial. Säg att jag målar om mitt hus från gult till vitt, hur kan den ansvariga förvaltningen bevisa att jag faktiskt har bytt färg på huset? Enda gången som det fungerar är väl om någon redig granne först fotograferar huset före och efter ommålningen och därefter anmäler detta till ansvarig förvaltning.

Ja det lär finnas i detaljplanen.
 
En jag känner fick en anmälan av en granne för att hon hade sin trailer på uppfarten, den skymde grannens utsikt :cool:
Hon överklagade och fick rätt, man får ha vad man vill på sin uppfart..

Ptja.. Om man har bygglov för husvagn/båt ja.. containers (viss strl) kan räknas som friggebod om tre av fyra sidor är brädade + tak, men för det får man inte ha hur många som helst utan bygglov..
Och något som är miljö/hälsofarligt skulle jag inte tro att man får ha på uppfarten..

Nä, det krävs alltid bygglov.

Är det inte så att man får lov att ha husvagn/båt 6 veckor/året på tomten, resterande tid krävs det bygglov? Eftersom att man kan bo i dem..
Bygglov sträcker sig över 5år tror jag, kanske finns särskilda för just husvagn/båt - ingen aning..
 
Tyvärr vet jag allt för väl då jag har en person i min omgivning som anmäler allt och bygglov på husvagn måste finnas (även om vi enbart använder vår på hundutställningar).
Bara för att en person i din omgivning anmäler allt betyder ju inte det att hen får rätt eller hur? Hur många av de gånger hen har anmält har det blivit något av det då? Med tanke på hur lång tid det tar att handlägga ett bygglov så tvivlar jag starkt på att du har rätt i din tolkning av regeln. Bygglovkrav hanteras dessutom olika i olika kommuner (vilket de också får).
 
Du måste ha bygglov för att få ställa upp en husvagn på din tomt. Jag tror nog att grannarna kan få rätt om de klagar till kommunen ang uppställning av släp. Det går under andra föreskrifter än vad en bil gör.

KÄLLA på det tack !

För jag är 99,99% säker på att byggbodar/baracker och allt på hjul (inkl husvagn eller whatever) INTE kräver bygglov.

Detta hittar jag på boverket.se

ANLÄGGNINGAR
Du behöver bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra vissa anläggningar, till exempel:

  • idrottsplatser, småbåtshamnar, friluftsbad, golfbanor och vissa vindkraftverk
  • upplag eller materialgårdar, som permanent uppställning av bilar, uppläggning av båtar och förvaring av byggnadsmaterial av viss omfattning eller containrar som ställs upp på en plats om det inte är tillfälligt
  • fasta cisterner eller motsvarande för förvaring av hälso- och miljöfarliga produkter och brandfarliga ämnen (men inte en mindre anläggning som bara är för den egna fastighetens behov)
  • radio- och telemaster samt torn (men inte mindre sådana som bara är avsedda för den egna fastighetens behov, till exempel en parabolantenn)
  • murar och plank

upplag eller materialgårdar, som permanent uppställning av bilar, uppläggning av båtar och förvaring av byggnadsmaterial av viss omfattning eller containrar som ställs upp på en plats om det inte är tillfälligt

Nyckelordet är TILLFÄLLIGT ! Och en hästtransport OCH husvagn räknas på en uppfart helt klart som TILLFÄLLIGA !!!
 
Ptja.. Om man har bygglov för husvagn/båt ja.. containers (viss strl) kan räknas som friggebod om tre av fyra sidor är brädade + tak, men för det får man inte ha hur många som helst utan bygglov..
Och något som är miljö/hälsofarligt skulle jag inte tro att man får ha på uppfarten..

Kanske dumt formulerat av mig, hon fick rätt att ha sin hästtrailer på uppfarten. Självklart får man inte ha vad man vill på uppfarten om det var det du hängde upp dig på?
 
Jag har för mej att en husvagn måste flyttas på minst 2 ggr/år. Annars krävs bygglov för den. Men är inte bygglovsreglerna olika för olika kommuner?
 
@Narcissa

Boverket skriver så här:
---
NYBYGGNAD OCH TILLBYGGNAD
Att bygga en ny byggnad eller göra en tillbyggnad kräver bygglov. En tillbyggnad är när man ökar en byggnads volym åt något håll, oavsett om det är uppåt, nedåt eller åt sidan. Om man glasar in en uteplats under tak räknas det som en tillbyggnad. Även vissa saker som man kanske inte tänker på som byggnader räknas som byggnader. Exempel på det är husbåtar, husvagnar och serveringsvagnar som står uppställda samma plats under lång tid. Att flytta en byggnad till en annan plats räknas som rivning och nybyggnad och kräver därför både rivningslov och bygglov.
----
www.boverket.se

Jag kan inte tänka mig annat än att det är fullt tillåtet att tillfälligt förvara sin husvagn på den egna uppfarten. Långt tid är så klart en tolkningsfråga, men jag ser det som att man försöker mygla sig till att bo/bedriva verksamhet på ställen där det inte är tillåtet.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Bara för att en person i din omgivning anmäler allt betyder ju inte det att hen får rätt eller hur? Hur många av de gånger hen har anmält har det blivit något av det då? Med tanke på hur lång tid det tar att handlägga ett bygglov så tvivlar jag starkt på att du har rätt i din tolkning av regeln. Bygglovkrav hanteras dessutom olika i olika kommuner (vilket de också får).

Nej hon har fått rätt och det är så. Bara att läsa på nätet. Man får inte ställa upp husvagn sk permanent.
Jag sitter inte här och hittar på.
 
@Narcissa

Boverket skriver så här:
---
NYBYGGNAD OCH TILLBYGGNAD
Att bygga en ny byggnad eller göra en tillbyggnad kräver bygglov. En tillbyggnad är när man ökar en byggnads volym åt något håll, oavsett om det är uppåt, nedåt eller åt sidan. Om man glasar in en uteplats under tak räknas det som en tillbyggnad. Även vissa saker som man kanske inte tänker på som byggnader räknas som byggnader. Exempel på det är husbåtar, husvagnar och serveringsvagnar som står uppställda samma plats under lång tid. Att flytta en byggnad till en annan plats räknas som rivning och nybyggnad och kräver därför både rivningslov och bygglov.
----
www.boverket.se

Jag kan inte tänka mig annat än att det är fullt tillåtet att tillfälligt förvara sin husvagn på den egna uppfarten. Långt tid är så klart en tolkningsfråga, men jag ser det som att man försöker mygla sig till att bo/bedriva verksamhet på ställen där det inte är tillåtet.

Ja är det inte det vi diskuterar? Står den på samma plats (som tex vår som vi har på gårdsplanen) så måste man ha bygglov.
 
Nej hon har fått rätt och det är så. Bara att läsa på nätet. Man får inte ställa upp husvagn sk permanent.
Jag sitter inte här och hittar på.
Men du har inte tidigare påstått att det rör sig om permanent. Varken hästtransport eller husvagn kan anses som permanent uppställning om de flyttas ett par gånger om året och att ingen bor i dem under uppställningstiden annat är tillfällig övernattning.
 
Man får inte ha husvagn på samma ställe mer än sex veckor tror jag att det är. Det finns ju massor av personer som har de på samma ställe året runt. Det var det jag trodde ni menade. Att ha den hemma för renovering någon vecka behöver man inte bygglov för men om man köper en husvagn och tror att man kan ha den på uppfarten hela vinterhalvåret är man fel ute.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 520
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 270
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp