Hästsläp på uppfarten

iruba

Trådstartare
Ska skaffa hästsläp är det nu tänkt och det verkar som att det får bli ett mindre renoveringsobjekt. För att vi ska kunna fixa det så smidigt som möjligt så bör vi ju ha det hemma hos oss på uppfarten. Vi bor i ett villaområde och bor därmed nära andra grannar.
Min mor (ja, jag bor hemma) tror att det kommer bli surt från grannarnas sida om vi ställer upp en hästtransport på uppfarten, jag tycker lite att grannarna inte har med det att göra eftersom vi äger marken den står på och den ska bara vara där när den fixas dvs inte permanent.
Det är framförallt tre grannar som kommer se transporten dagligen och den ena är hästmänniska själv, en som har 17 miljoner bilar som dom parkerar överallt (dvs jag tycker människan inte har rätt att säga något med tanke på att han ständigt blockerar vår uppfart) och sen är det ett gammalt par som vi har god kontakt med.
Jag tror inte det kommer bli några bekymmer, men vad tror ni? Är det så hemskt att parkera ett hästsläp i tätbebyggt villaområde under en kortare tid?
 
Vet många som har hästsläp på sina villatomter. Det är väl inte värre än att ställa upp en gammal husvagn eller husbil...?
 
Om grannarna inte gillar att ha din hästtransport som utsikt, då får dom väl flytta till en fastighet utan grannar där dom kan välja utsikt själva. Självklart kan du ha den på er uppfart, det är ju sånt man har uppfarter/parkeringar till.
 
Eh det skulle aldrig falla mig in att bry mig om vad grannarna har på sina uppfarter och de ska definitivt skita i vad jag har på min.
Jag bor i lägenhet men har ofta min transport hos svärföräldrarna som också bor i klassiskt villaområde.
 
Jag tycker nog grannarna får tåla det.

Vad händer om jag kör en osedvanligt skrotig bil (för att jag inte har råd med annat)? Ska grannarna få klaga på det också?
 
Ska skaffa hästsläp är det nu tänkt och det verkar som att det får bli ett mindre renoveringsobjekt. För att vi ska kunna fixa det så smidigt som möjligt så bör vi ju ha det hemma hos oss på uppfarten. Vi bor i ett villaområde och bor därmed nära andra grannar.
Min mor (ja, jag bor hemma) tror att det kommer bli surt från grannarnas sida om vi ställer upp en hästtransport på uppfarten, jag tycker lite att grannarna inte har med det att göra eftersom vi äger marken den står på och den ska bara vara där när den fixas dvs inte permanent.
Det är framförallt tre grannar som kommer se transporten dagligen och den ena är hästmänniska själv, en som har 17 miljoner bilar som dom parkerar överallt (dvs jag tycker människan inte har rätt att säga något med tanke på att han ständigt blockerar vår uppfart) och sen är det ett gammalt par som vi har god kontakt med.
Jag tror inte det kommer bli några bekymmer, men vad tror ni? Är det så hemskt att parkera ett hästsläp i tätbebyggt villaområde under en kortare tid?

Om det är din mark förstår jag inte hur det blivit ditt problem?

De som har problem får väl välja att titta åt ett annat håll..jösses, ska folk bestämma vad du har för färg på huset också?
 
Bra då är det inte bara jag som tycker att det är vår ensak. Nja, så mycket har hon nog inte emot det, hon har själv sagt att hon vill ha ett släp i flera år.

Faktum är att vi i vårt område behöver bygglov för att måla om huset om huset målas i en tydligt annan färg än innan. :P
 
Bra då är det inte bara jag som tycker att det är vår ensak. Nja, så mycket har hon nog inte emot det, hon har själv sagt att hon vill ha ett släp i flera år.

Faktum är att vi i vårt område behöver bygglov för att måla om huset om huset målas i en tydligt annan färg än innan. :P

Jo men det är väl inte så illa att grannarna avgör vad för slags färg..Tanken var att en del helt klart har alldeles för mycket fritid för sitt eget bästa.
 
Bra då är det inte bara jag som tycker att det är vår ensak. Nja, så mycket har hon nog inte emot det, hon har själv sagt att hon vill ha ett släp i flera år.

Faktum är att vi i vårt område behöver bygglov för att måla om huset om huset målas i en tydligt annan färg än innan. :P

Oavsett område så behövs bygglov om man ändrar utseendet på fasaden
 
Detta hittade jag på boverket. Jag kan inte hitta något om att det skulle gälla överallt.


"Om byggnaden ligger i ett område med detaljplan behöver du bygglov för att ändra utseende på byggnaden genom att:

  • måla om den i en annan färg, med färg menas annan kulör
  • byta fasadbeklädnad, till exempel från puts till trä
  • byta material på taket, till exempel från tegel till plå"
 
Din mark - du ställer vad du vill på den.

Inte fan tar jag hänsyn till grannarna att jag har mitt släp här hemma. Vill inte ha det i stallet. Flera av dom har sina husvagnar på uppfarten. Jag gillar inte husvagnar så dom får väl ställa dom någon annanstans då.
Hänger du med på logiken?
 
Jag har ofta mitt släp hemma och ibland i långa perioder.
Den enda gången en granne opponerade sig var när jag ställde det på framsidan för du blev det trångt för plogbilen att komma fram. Ok, då fick det stå längre bort i gatan på ett lämpligare ställe för min vanliga parkering (på min tomt) hade nämnda plogbil fyllt med snö några dagar tidigare :grin:
 
En jag känner fick en anmälan av en granne för att hon hade sin trailer på uppfarten, den skymde grannens utsikt :cool:
Hon överklagade och fick rätt, man får ha vad man vill på sin uppfart..
 
Detta hittade jag på boverket. Jag kan inte hitta något om att det skulle gälla överallt.


"Om byggnaden ligger i ett område med detaljplan behöver du bygglov för att ändra utseende på byggnaden genom att:

  • måla om den i en annan färg, med färg menas annan kulör
  • byta fasadbeklädnad, till exempel från puts till trä
  • byta material på taket, till exempel från tegel till plå"

Jag var inte tillräckligt tydlig. Iom att ts bor i ett villaområde så är det inte så svårt att sluta sig till att det även är ett detaljplanerat område. Villaområden tenderar att vara det. Men visst bor man ute på landet med långt till närmsta granne så brukar man kunna få göra både det ena och det andra utan bygglov. Dock verkade ts tycka att det var ngt unikt med att de behövde bygglov medan jag hävdar motsatsen.
 
Din mark - du ställer vad du vill på den.

Inte fan tar jag hänsyn till grannarna att jag har mitt släp här hemma. Vill inte ha det i stallet. Flera av dom har sina husvagnar på uppfarten. Jag gillar inte husvagnar så dom får väl ställa dom någon annanstans då.
Hänger du med på logiken?

Du måste ha bygglov för att få ställa upp en husvagn på din tomt. Jag tror nog att grannarna kan få rätt om de klagar till kommunen ang uppställning av släp. Det går under andra föreskrifter än vad en bil gör.
 
Du måste ha bygglov för att få ställa upp en husvagn på din tomt. Jag tror nog att grannarna kan få rätt om de klagar till kommunen ang uppställning av släp. Det går under andra föreskrifter än vad en bil gör.

Då hoppas jag att minst 5 av dom på våran gata har bygglov för sina husvagnar. Nu står inte heller mitt släp där det syns för min infart är dold så husvagnarna stör mer än mitt släp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 520
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 270
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp