Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Vilka andra hästägare ?.. finns bara en hästägare i mitt stall och det är jag...

Fast om man då har FLER hästägare i stallet??? Var inte specifikt riktat till dig, tror knappast att alla hästägare är beredda att betala om det skulle krävas ny kontroll pga det.

Hur gör man juridiskt? Skriver in i avtalet att man inte tänker följa SJV:s lagar? Är det ens lagligt att göra så? I annat fall kan stallägaren stå där med lång näsa....

Tycker själv att reglerna är åt skogen, men hur löser man det rent praktiskt??
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Skulle det mot all förmodan komma in en häst på slakteriets område, som inte är godkänd för livsmedelsproduktion, eller att man inte har fått in relevant information från livsmedelskedjan inom 24 timmar efter hästens ankomst, ska hästen avlivas se- parat och förklaras otjänlig som livsmedel ((EG) nr 854/2004). Hästen får alltså inte avlivas inne i slaktlokalen utan hänvisas till en plats skild från andra djur. Kroppen ska gå till destruktion.

Det är det jag hittar som så vitt jag kan förstå är vad man gör om passet saknas.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Texten du citerar handlar om djur som ska gå till livsmedel. Jag pratar om de som inte ska.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tror knappast dom slösar tid på någon som inte har några anmärkningar om dom nu har så mkt att göra som du säger.. så näpp det tror jag inte!
Men hallå! De har ju anmärkning med tanke på att de inte kunnat visa upp hästpassen. Jag och Elle12 och flera andra här måste vara vansinnigt otydliga i våra förklaringar eller så är det andra som har väldigt svårt att få ihop 1+1.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Räcker det inte med kopierade sidor?
Ex häftat pappers pass på kopierade sidor av hela passet?
Mycket tjabb i vårt stall angående passet, har själv ett kassaskåp som är brandsäkert, man kan kopiera nyklar ju..
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Fast oanmälda kontroller görs väl bara vid anmälningar????

Har aldrig hört att ickeanmälda kontroller inte skulle gälla...

Alla offentliga kontroller ska, så långt det är möjligt, göras oanmälda.

Källa: EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) Nr 882/2004
av den 29 april 2004 om offentlig kontroll för att säkerställa kontrollen av efterlevnaden av foder- och livsmedelslagstiftningen samt bestämmelserna om djurhälsa och djurskydd, Avd II, Kap. 1. Art. 3, 2.

"Offentlig kontroll skall genomföras utan förvarning, utom i samband
med revision och liknande fall då det krävs att foder- eller livsmedelsföretagaren underrättas i förväg."
 
Sv: Hästpass, förvaring....

En fråga till dig som verkar vara insatt, vi har stall hemma, på gården bor vi och mina svärföräldrar. Vi har våra pass hemma hos oss, de har sina pass hemma hos sig, båda bor inom synhåll från stallet. Kan det bli problem vid kontroll, det är deras stall, ligger på deras tomt. Så om de är hemma, och inte vi, då kan ju kontrollen genomföras eftersom stallet är deras. Men då kommer de inte åt våra pass. Hmm, dags att ge reservnyckel hem till oss åt svärföräldrarna kanske???? Tvärtom inga problem, vi kommer in hos dem och vet var de förvaras.

Ja, passen ska vid anmodan kunna visas upp vid en kontroll, så det låter som en bra idé att svärföräldrarna får en reservnyckel, så är problemet enkelt löst.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Men hallå! De har ju anmärkning med tanke på att de inte kunnat visa upp hästpassen. Jag och Elle12 och flera andra här måste vara vansinnigt otydliga i våra förklaringar eller så är det andra som har väldigt svårt att få ihop 1+1.

Nepp dom fick inga anmärkningar på det.. alls!
 
Sv: Hästpass, förvaring....

I checklistorna kan ja, nej, ej aktuellt och ej kontrollerat väljas som svar på frågorna. Om de blivit tillfrågade om passen och inte kunnat visa upp passen så kryssas det nej i en ruta i Länsstyrelsens checklista. Vid nästa kontroll ser man detta, och följer då upp det.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Nepp dom gick igenom tillsammans efteråt så ingen brist där!
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Fast om man då har FLER hästägare i stallet??? Var inte specifikt riktat till dig, tror knappast att alla hästägare är beredda att betala om det skulle krävas ny kontroll pga det.

Hur gör man juridiskt? Skriver in i avtalet att man inte tänker följa SJV:s lagar? Är det ens lagligt att göra så? I annat fall kan stallägaren stå där med lång näsa....

Tycker själv att reglerna är åt skogen, men hur löser man det rent praktiskt??

Varför skulle dom andra hästägarna om det funnits några behöva betala pga det? Eller hur menar du O_o
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag kan egentligen inte kommentera ett enskilt fall utan att ha fakta från båda sidor om vad som sagts och gjorts vid kontrollen, så jag tänker inte argumentera emot det du skriver, även om det låter konstigt.

Jag m fl har i tråden förklarat hur reglerna med hästpass fungerar. Är det så att man inte är nöjd med svaren eller inte tror att det fungerar som vi skriver i praktiken, så kolla igen med er egen länsstyrelse eller med Jordbruksverket.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Märkligare saker än det har väl passerat under broarna ;)

Det är ju just det... det fungerar inte i praktiken.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Fast om man då har FLER hästägare i stallet??? Var inte specifikt riktat till dig, tror knappast att alla hästägare är beredda att betala om det skulle krävas ny kontroll pga det.

Hur gör man juridiskt? Skriver in i avtalet att man inte tänker följa SJV:s lagar? Är det ens lagligt att göra så? I annat fall kan stallägaren stå där med lång näsa....

Tycker själv att reglerna är åt skogen, men hur löser man det rent praktiskt??

Ett stall med flera hästägare ska ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen. Det kan vara flera som behöver ett 16 § tillstånd, men alltid den som har rådighet över stallbyggnaden. Innan ett sådant tillstånd utfärdas görs en fullständig kontroll, dvs man frågar om passen som ska kunna visas upp vid kontrollen. En stallägare får inte 16 § tillstånd om denne inte ser till att alla pass finns tillhands vid en kontroll, dvs denne får då inte bedriva verksamhet med häst om hästar som inte har/inte har passen tillgängliga vid kontroll finns i stallet.

I verksamheter där 16 § redan finns ska alla passen kunna visas upp vid en kontroll, det kan bli så att tillståndet dras in om detta inte ordnas.

Reglerna gäller såklart även om man inte omfattas av tillståndsplikten, men eftersom frågan gällde flera hästägare så är det oftast de tillståndspliktiga verksamheterna som berörs.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Märkligare saker än det har väl passerat under broarna ;)

Det är ju just det... det fungerar inte i praktiken.

Vi har just nu flera ärenden där 16 § nekas, 16 § tillstånd dras in och ett ärende där ett högt vitesbelopp utdömts att betalas av en hästhållare enbart pga av att hästpassen inte kunnat visats upp vid anmodan.

Länsstyrelsen har inte resurser att kontrollera alla hästpass, som jag har skrivit tidigare, men det görs stickprov vid kontroller som genomförs.

Jag har också skrivit att passkontrollen stramats upp både hos de som kontrollerar och hos veterinärer sedan hästköttskandalen, så vi får se var det leder.

Jag har nu försökt förklara hur vi jobbar med passen så gott jag kan, fast jag har semester:)
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Då har det troligtvis inte funnits några pass alls...

Angående veterinärer så tittar dom inte i passen alls... eller för in något där, även om dom ska ;)
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Man får iofs ha några hästar inhysta utan §16-tillstånd, så det skulle kunna förekomma ändå.

Frågan kom upp när LS var här och besiktade då jag sökt tillstånd för att slippa sitta med skägget i brevlådan OM jag skulle få in fler hästar.

Det är väldigt tydligt, passen MÅSTE finnas ifall veterinär ska fylla i vid ex epizootutbrott, då duger inget annat än original.

Fio, jag menade bara att även om DU skulle ta på dig den kostnaden så är det ingen garanti för en stallägare att ALLA tänker så!


Bästa lösningen torde vara ett säkerhetsskåp som såväl stall- som hästägare har tillgång till. Visst kan pass försvinna då med, men risken torde vara obefintlig. Har aldrig hört talas om någon som fått sitt pass stulet....
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Som alla hästägare har nyckel till? Jag tänker att det kan funka men då måste stallägaren ha huvudansvaret och kontrollera varje dag (?) att passen verkligen är på plats. Att endast stallägaren ska ha tillgång till nyckel verkar jobbigt. Tänk om man är borta på nånting? Inackorderade som tävlar och åker bort regelbundet på träningar osv. De måste ju ha passen med sig.

Jag känner bara hur löser ni detta? Jag är som ensam ansvarig isåfall och lämna till nån granne känns som att lämna onödigt med ansvar dit. Även om jag gillar grannarna, speciellt en så vill jag inte belasta. Har ingen sambo som kan rycka in. Föräldrarna bor flera mil bort och är sällan på besök (varav den ena aldrig). Enda är att alla inackorderade har passen i stallet i låst skåp, värdeskåp med varsin nyckel? Eller varsitt litet vädeskåp?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag hade aldrig gått med på ett säkerhetsskåp i stallet som alla har nyckel till. Det har tyvärr försvunnit så mycket från stallet så jag litar inte ett ögonblick på att det skulle fungera.
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp