Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Ja, det försvinner mycket i många stall, men i allmänhet lär det vara saker som är åtråvärda för den som stjäl dem. T ex hästutrustning av olika slag som man då vill ha till sin egen häst. Frågan är hur många som är intresserade av att stjäla ett pass. Det kan man ju inte använda till något om man inte har hästen som det hör ihop med.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Problemet är ju att hästägare ser passet som en värdehandling, när det egentligen inte är det.

Att sedan utfärdande föreningar ser till att hutlöst betalt för det är en helt annan sak.

Det är ju just det som gör det till en värdehandling! Att det kostar så mycket att få ut ett pass,

Det kan ju inte kosta många tior att tillverka ett pass. Datautskrivna sidor på tunt papper inhäftade i en simpel plastmapp.

För det priset jag har betalt skulle det motivera handkalligraferat på dokumentsäkert bläck och med riktiga sigill och på handgjort lumppapper av högsta kvalitet alternativt kalvskinnspergament.

Nåt sånt här:

brev.jpg
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Just av denna anledning har vår stallägare sagt att hon tyvärr inte kan inhysa hästar vars pass hon inte får förvara hos sig. Passen förvaras inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp, så i mitt fall är det nog det säkraste stället för mitt pass. Stallägaren är dessutom en hyvens kvinna så jag oroar mig inte för problem med henne.

Men vad händer om jag som hästägare ska åka iväg med kort varsel nånstans med min häst och stallägaren inte är hemma? Eller om jag som hästägare finner hästen skadad ute på betet och stallägaren är på sitt arbete?

Det finns ju massor av scenarion där det är mer praktiskt att hästägaren har passet.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl

Men i de flesta stall har alla åtminstonde varsitt skåp, ofta låsbara med hänglås.
Då torde väl det kunna bestämmas med stallägaren att passen ska förvaras i skåpen, och den dag det dyker upp en kontrollant, har stallägaren rätt att klippa låsen och ta fram passen? Till de hästägare som inte vill lämna över passen till stallägaren.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl*

Lite off topic kanske. Men varför började dom ens med dessa värdelösa stenålderspappers- pass- det fattar jag inte. Det var utdaterat innan det ens kom igång

Tänk ett chip med en streckkod, en kodläsare och ett central register hos exvis jordbruksverket. Inga problem någonsin mer.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl

Men i de flesta stall har alla åtminstonde varsitt skåp, ofta låsbara med hänglås.
Då torde väl det kunna bestämmas med stallägaren att passen ska förvaras i skåpen, och den dag det dyker upp en kontrollant, har stallägaren rätt att klippa låsen och ta fram passen? Till de hästägare som inte vill lämna över passen till stallägaren.

Tja eller nån tjuv som kommer och stjäl rubbet i stallet och klipper upp alla stallskåp...
 
Sv: Hästpass, förvaring....

kl.

Dessutom är det en barockt onödig och ålderdomlig regel att passen ska vara där hästen är. Vi lever i datorteknikens och internets århundrade.

Alla hästar ska ju vara chipmärkta numera.

Det är väl bara att se till att all info om hästen inkl chipmärkningen finns tillgängligt via internet.

Inspektören har med en chipläsare och en bärbar dator/smartphone vid ev inspektioner. Det borde ta mindre tid att scanna av befintliga hästar och kontrollera chipnumrena via internet ( alternativt ha en datorbas lagrad i datorn som uppdateras varje vecka) än att bläddra igenom en massa pass och kontrollera att det verkligen är rätt häst.

Så jag fattar inte alls varför passen ska vara med överallt.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tycker också chip vore väldigt smidigt.

Ytterligare en tanke som kom upp, om passet skulle komma bort på min häst, blir hon då registrerad som okänd om jag behöver ett nytt pass?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Lite OT...

De nya chippen kan dessutom läsa av hästens temp ;)
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Ja, men passet kan ju lika gärna bli stulet av någon som gör inbrott i hemmet.
Kommer det en tjuv till stallet, bryter upp sadelkammardörren och alla skåp så har jag väldigt svårt att tro att de endast tar passen. Sadlar o sådant snos nog i första hand. Skulle även passen snos, så är ju det den minsta kostnaden. Försäkringen täcker väl även passen.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Ja, visst är det så och det är åt fanders. Men eftersom reglerna är som dom är så måste ju stallägaren ha passen och så får man lösa problemen allt eftersom de kommer.

Man kan ju hitta hur många scenarior som helst för att märka att systemet inte är som det bör. Det är väl okej så länge man har ett litet stall men vid stora stall så kan inte stallägaren dra in 20 pass från alla hästägare på 30 minuter. Det är ju ogörbart och stallägaren vill ju leva upp till de krav som ställs från olika instanser.

Ska alla hästar vara chipmärkta? Det visste inte jag och min häst är inte det. När kom den regeln?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Googlade och svarar mig själv. Jag har en arab och på ARAB:s hemsida står det:
Chipmärkning:
Länken mellan Hästen och Passet!!
Fr o m den 1 januari 2008 skall alla hästar som nyregistreras (inkl importer) eller exporteras vara chipmärkta.

Min häst fick pass långt före det och är varken import eller export. Så jag struntar i chip tills de kräver det av mig, hon är 23 år.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Din häst behöver inget chip. Har själv en 23-åring och kollade upp det när det diskuterades.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Den här diskussionen har jag följt med intresse men jag måste få fråga;
Jag och min syster hyr ett stall på en gård. Vi är de enda som har hästar i det stallet.
Så vi ansvarar för stall, hästar och hagar. Då är det ok att vi har våra hästpass hemma?
Det har varit inbrott i sadelkammaren förr och då är det inte så roligt om de skulle få för sig att ta både pass och hästar...
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tack för svaret :) Nej vi bor inte på gården, då får vi hoppas att det inte kommer några kontrollanter... Jag kommer aldrig lägga min hästs pass i stallet.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

kl.

Dessutom är det en barockt onödig och ålderdomlig regel att passen ska vara där hästen är. Vi lever i datorteknikens och internets århundrade.

Alla hästar ska ju vara chipmärkta numera.

Det är väl bara att se till att all info om hästen inkl chipmärkningen finns tillgängligt via internet.

Inspektören har med en chipläsare och en bärbar dator/smartphone vid ev inspektioner. Det borde ta mindre tid att scanna av befintliga hästar och kontrollera chipnumrena via internet ( alternativt ha en datorbas lagrad i datorn som uppdateras varje vecka) än att bläddra igenom en massa pass och kontrollera att det verkligen är rätt häst.

Så jag fattar inte alls varför passen ska vara med överallt.

Om det var lagkrav på att alla hästar oavsett ras och ålder skulle vara chipmärkta, och om det fanns ETT sökbart register, så hade det fungerat. Vi jobbar så med att kolla hundar i Jordbruksverkets hundregister, och det fungerar bra.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Det är inte krav att det ska finnas i just stallet. Bor du på gården så finns det inget problem med att ha passet hemma.
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp