Häst som rycker i bettet m.m

Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Hon låter lite som min förra häst, det är "för mycket" huvud eller vad jag ska säga utan att vara elak (för det menar jag inte)
Kan det vara lite att hon går i förväntan över din nästa hjälp, att hon går och "laddar" inför nästa grej du ber henne att göra?
Jag är oxå lite inne på att du ska ge en reaktion när hon börjar joxa, tex. göra halt eller två steg i trav eller något... helt enkelt för att "bryta av" hennes betéende, sas.
Ja flickor, en utmaning låter det ju verkligen som, och det lär väl bli en sjutusan till häst när hon fungerar på "heltid" och lägger ner själ i arbetet, låter det som... ;)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

AnnaKarinA skrev:
Hon låter lite som min förra häst, det är "för mycket" huvud eller vad jag ska säga utan att vara elak (för det menar jag inte)
...[kortat originalinlägget]
Ja flickor, en utmaning låter det ju verkligen som, och det lär väl bli en sjutusan till häst när hon fungerar på "heltid" och lägger ner själ i arbetet, låter det som... ;)
Tack! för att du skriver NÄR och inte OM.. (som det i ärlighetens namn börjar kännas som att det mycket väl borde stå.... :crazy: ). :bow:

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Svarar flera:

AnnaKarin - vi skulle i princip få stå still då, om mans ka 'göra annat' när hon rycker, för när hon har sina 'attacker' så kan hon rycka en gång var 30:e sekund typ.

Majola - enligt equiatriker etc så är de problem hon har (muskulära) FRAM, så inga problem med bakkärran vad vi vet.

CarEr - jo provat med både mindre och mer stöd men ingen skillnad.

ALLA - jag har provat ett pass med graman, helt verkningslöst mot ryckandet om jag inte limmade näsan vid bringan. Däremot tycktes hon tycka om att ta lite stöd på gramenen, om det var en slump eller ej vet jag dock inte då det var ett pass och ett synnerligen kort sådant. Sen, hästen KOMMER att gå med gummisnodd, från mitten på nästa vecka och ivf två veckor framåt. Inte pga ryckandet egentligen, utan på rek av equitrikern och kopplat till muskelproblemen fram, men det kommer ju som en bonus visa sig om det hjälper mot ryckandet.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag menade egentligen inte om hon hade problem bak, utan om bakbenen trampar som de ska, alltså är tillräckligt aktiverade. Slappa bakben -> stökig mun.

Lycka till i alla fall. Det vore ju fint om gummisnodden kunde hjälpa. ;)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Eftersom formen inte påverkas när hon rycker och det inte händer något pga att hon rycker, så kanske hon lägger av efter ett tag. Hon vinner ju inget förutom den där lilla sekunden som tygeln slackar.
Visst ser det kanske illa ut och gör jäkligt ont i händer och armar efter ett tag. Eftersom det verkar vara en påhittig dam så kanske det här försvinner när hon kommer på nästa grej.
Annars borde man komma på något som är jobbigt/tråkigt varje gång hon rycker men det är ju lätt att hinna med på en sekund :smirk:
Se det från den ljusa sidan, Alexandra får fina, vältränade armar :angel: inga kokerske armar där inte...
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Eftersom jag är en av dem som skrivit i denna tråd. vill jag gärna be dig hålla oss /mig uppdaterade om hur det går. :bow:

Oavsett vilken metod du använt och det funkat bra elelr dåligt. ;)

Man lär så länge man lever.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag kommer och lägger mig i sent nu.. Har inte läst övrigas svar.

Jag skulle helt enkelt hålla fast när hon rycker. Man kan hålla relativt hårt i tyglarna men ändå vara lätt i handen...
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Hur gör du då när hon slackar FÖRE rycket? Hänger med bakåt också? Det tror jag inte nån skulle hinna med är jag rädd... :crazy:

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Nej, då kan man naturligtvis inte hänga med. Men "slaket" blir ju en indikation på rycket.

Sen när det kommer är det ju inte kul direkt.. Jag vet inte hur mycket hon tar i, men det är ju inte kul för ens stackars händer. Man får knipa ihop fingararna och bara hålla. Inte rycka bakåt, det löser nog inget.

Hästen (generellt) måste ju lära sig att söka sig mot handen, och där stödet kommer är det stop, om man inte ger eftergift.

//sofia
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Damen är idag tandkollad för 'säkerhets skull' (och eftersom equiatrikern hallucinerade om att hon var vass). Det fanns lite vasshet på två tänder, absolut inget som har skapat minsta obehag/besvär. Allt som allt tog koll + åtgärd fem minuter, och hon fick beröm för exemplariskt och jättefint bett.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Liten uppdatering..

Gummisnodd - hästen blev FÖRBANNAD och snurrade, backade och stegrade. Även med snodden fullt utsläppt så gick hon och slog hysteriskt med huvudet upp och ner. Efter 20 minuter utan minsta tecken på att mattas av tog jag av snodden.

Idag har jag haft bettbingo, en kombination av ponnyhack och rakt tränsbett (och dubbla tyglar) gav inledningsvis en häst som inte var så särdeles påverkbar och gick med ett spett nerkört i halsen och hääängde sig på handen. Men UTAN att rycka. Efter ett tag så byttes det ut mot en häst som använde min hand som femte ben och gick lååååååååång och lååååg (för lång och för låg) men ändock en förbättring jämfört med innan. Ytterligare ett tag senare gick hon fortfarande för lång och för låg men betydligt lättare i handen. Inga ryck, styrbar etc och framförallt och den riktiga jackpoten så var formen beständig, vi tappade den inte och den fungerade även rakt fram efter väg. Även efter galopp (som än sker i fri form) var det inga problem att återfå formen.

Nu återstår att se om det var ett tillfälligheternas spel, om det beror på att hästen plötsigt tyckte 'okej då' eller om det beror på kombinationen av bett, eller vilket av dem det är. PÅ hemvägen idag provade jag att rida enbart på hacket och enbart på det raka tränsbettet och båda med lika gott resultat som kombinationen. Så vi får väl se.

I förlängningen är FÖRHOPPNINGEN att detta är beständigt, skitsamma vad det beror på, och att det ska fungera både på enbart hack, och på enbart tränsbett, dock ett tredelat eller annat tävlingsgodkänt. Men ett steg i taget..
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Vad spännande, får se vad som händer nu då! Du kanske skulle börja med vadslagning om hennes nästa drag och bli rik på kuppen ;) Nu har jag ju bara LÄST om hästen och inte träffat henne men hon verkar på ngt sätt vara himla...påhittig och "vaken"? Roligt!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Ja, du. Min ryckte en del i traven innan hon var musklad ordentligt, gör det fortfarande ibland i början av ridpasset och då ser jag det som ett uttryck för att hon faktiskt har det jobbigt just då. Jag har valt att i det läget följa med, så att jag slipper rycket i händerna och hon inte uppnår det lilla ögonblicket efteråt då jag faktiskt tänker på rycket istället för ridningen. På väg hem på uteritter kan hon i halterna rycka värre, och då fungerar "flexandet" tydligen bara så att beteendet inte blir värre. Rycka tillbaka har jag försökt, men det har oftast bara förvärrat beteendet, det är som om hon öht inte fattar att jag rycker som respons på hennes ryck. På slutet har jag uppnåt visst resultat genom att korta tyglarna precis när hon slackar, så att rycket i hennes mun kommer tidigare än vad hon räknat med. Hon har då inte upprepat det riktigt lika häftigt, men det är heller inte helt borta, kanske delvis för att jag, om jag ska hinna, inte kan ta uppmärksamheten från beteendet (lite svårt när man ska kolla efter andra trafikanter i vägkorsningar...). Detta beteende finns inte alls vid halter på dressyrbanan, där hon också är mer harmonisk. Ju mer "upprörd" hon är inombords, desto mer rycker hon. Även om hon gör det i "snygg" form och spetsade öron. Förmodligen är min hand bättre i hennes tycke på en dressyrbana, hon gillar inte ett tungt stöd från ryttaren men tvekar inte själv att häva sig på bettet om hon finner anledning... Tala gärna om hur det framskrider!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Min 4-åring betedde sig mycket märkligt...(inriden som 3-åring, men endast periodvis riden i skogen, började "utbilda" honom nu i påsk) när jag bärjade rida honom på "riktigt" i Påskas alltså, få honom att lyssna på hjälper, gå i form mm. så var han helt underbar, och jag tänkte "shit", vi kommer gå medelsvår till sommaren om du fortsätter så här...ha ha...1 1/2månad senare började han ändra sig och ifrågasatte allt jag gjorde, visst han kunde väl gå i form en stund , men kunde nästa minut vara jätte stel i ena sidan. Ena dagen gick han hyfsat ok. medans nästa var katastrof. Hans superhärliga samlade galopp var som bortblåst...Först tänkte jag att han nog ville testa mig lite, helt naturligt tyckte jag. Men det kändes ändå inte rätt. Han fick åka till tandläkaren, OCH det visade sig att en vargtand som satt på ett väldigt klurigt ställe hade börjat gå sönder. Hemma hade jag kollat efter vargtänder men skulle aldrig ha hittat den (satt liksom gömd bakom främre kindtanden). Han hade för övrig försökt skydda sin tand med tungan, och bitit sig...usch Kanske inte din häst har några vargtänder, men kanske något annat tandproblem. Jag trodde aldrig att en häst kunde bete sig så här konstigt pga. en tand, mycket nyttig lärdom!!! Jag rider för övrigt på rakt bett, funkar bra på många hästar. Lycka till!
Mvh. Matten
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Min häst blev ju (som man kan se längre upp i tråden) tandkollad, för övrigt med munstege och av veterinär, den 14e juni i år så jag kan iaf SÄKERT säga att vad nu än problemet är/var/kommer att bli så är det INTE tandrelaterat. Ganska skönt att veta det dock, så jag förstår att du ville dela med dig av din erfarenhet och att kolla tänder, rygg etc är ju något som alltid borde vara det första man provar! :bow:

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Obstinat var ordet :devil:

Och :bow: :bow: :bow: :bow: TACK för ett handfast tips. Jag ska prova direkt nästa ridpass. Hon rycker ju iofs lika mycket om jag är följsam, eller om jag verkligen anstränger mig att hålla min hand STILLA (dvs 'fast'), men det blir ju ett visst 'giv' i alla fall. Om inget annat så kommer det där spara mina stackars händer en del.

Ryckte din häst på samma sätt, eller försökte han rycka tygeln ur handen på dig? *nyfiken*

Så, ska provas nästa pass redan. Jag behöver inte ens sätta rem, hästens sadel (en bomlös) har som ett 'handtag' fram på rätt plats redan =)


Nu är ju jag lite efter och har inte hängt med i tråden, det kanske redan löst sig ?
Min häst gjorde ungefär som du beskriver, drog in näsan en bit så det blev slack i tygeln och ryckte sen till. Inte helhjärtat för att dra tygeln ur handen, utan mer allmänt för att nåt skulle hända.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Som du ju förstått är jag mycket inne på tänder...he,he Men fick veta något intressant i dag eller rättare sagt två saker. Två andra hästar var också hos samma tandläkare (detta hände precis nyligen) Den ena: 12 årig "pojk" går på "piaff och passage" nivån...började också bete sig underligt, lite som min 4 åring, och detta sa jag till ägaren, men hon trodde inte riktigt på det, han är ju ändå 12, och har ju liksom tappat alla "mjölkisar" osv, så hon var inne på ATG. flera vändor, och de kollade även tänderna, men kunde inte hitta någor anmärkningsvärt. Men hos tandläkaren hittades lite av varje... bla. en hake som satt längst bak, och tandläkaren sa att den måste ha orsakat jätte mycket smärta...hu! Fall nr.2 Hopphäst 6 år har har just kvalat till Falsterbo, har också varit konstig, bla gått och snappat efter bettet, fast han går i urfin form (går msv. dressyr). Hos tandläkaren kunde man se att han liksom lärt sig hur man kommer unden bettet (lyft det liksom), vilket verkade stämma för när ägaren bytt bett så har det alltid blivit bättre, så hon fick rådet att använda ett gäng olika bett, för att bryta mönstret, i övrigt var munnen ok. Nu har ni ju kollat munnen, men en "vanlig" veterinär utan just specialutbildning på tänder kan lätt missa saker. "Våran" tandläkare är i botten utbildad stallchef (tror jag det var) på Flyinge + veterinär+ utbildnig hos Torbjörn ???? ja just det...kan det var Lundström :confused: ? =superduktig jättekänd hästtandläkare. Och hon använder sig ju av riktig tandläkar utrustning, och givetvis lokalbedövning (raspen är portförbjuden)! Men det är ju inte alls säkert att din häst har just tandproblem Hoppas att det löser sig ;) ! Mvh. Matten
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Hästen är sedan ett bra tag hemma hos sin ägare igen, och att säga att det fungerat problemfritt är väl kanske att ta i, men hästen har gjort stora framsteg och tagit rejäla kliv framåt, och ryckningarna har inte helt försvunnit, kommer enstaka ibland, men inte alls av den kaliber hon höll på innan, utan mera normala 'protester'.

Så antagligen var det just 'okynnesryckande' hon sysslade med.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 883
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 978
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp