Häst som rycker i bettet m.m

Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kassiopeja skrev:
P.S. OM du faktiskt tror att vi inte vet vad vi snackar om när vi säger att hon inte lyssnar/flyttar sig för :devil: själv, så PMa för en vägbeskrivning. Du är sååå välkommen ut och testa om du kan få till det bättre. *ärligt erbjudet*

Det bästa vore nog snarare i ett sådant fall att ta ut en bra tränare som förhoppningsvis kan läsa av hästen och har mer erfarenhet och fler knep att ta till. Som sagt så är det spärren man måste över vad gäller respekten som ska finnas i alla situationer. När man väl vet hur man ska komma över spärren, eller undvika att hamna i den situationen är det mycket lättare. Du får genast ett övertag mot hästen. Behöver man ta proffshjälp till det tycker jag det är mer än acceptabelt. Då visar man att man är öppen och vill lära sej.

Anledningen att jag skriver ganska överdrivet är att det man skriver lätt misstolkas, och för att få fram sitt budskap är det ofta lättare att överdriva för att få en reaktion. Hade du varit en mesig godistant (ursäkta uttrycket) som inte vågar peta på hästen skulle det troligen gett en lite mer "lagom" attityd mot hästen. De flesta är alldeles för mesiga och veliga i sin hantering (nu räknar jag mest på den kvinnliga fronten, av andra könet är det ombytta roller :crazy: ) Har faktiskt inte sett många som är inriktade på hästhantering som är lagom tuff i attityden.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Totola - ang avslappningen så när vi kommit över diskussionen om vem som bestämmer, som alltså tar kortare och kortare tid för var dag, så är hästen mjuk och lösgjord, full koncentration på migc oh lyssnar efter och svarar på minsta vink. Jag tänker halt och hästen gör halt, jag tänker sväng och hästen svänger och så vidare. Dvs hon svarar för minimala hjälper. Men hon rycker i bettet. Jag ser faktiskt inte var det brister i avslappning och koncentration där, helt ärligt. Det ENDA jag kan klaga minsta lilla på hos hästen i de lägena är bettryckandet. Och jag är en petig fan så har jag inget annat att klaga på så är det en häst som jobbar BRA.

Innan vi diskuterat klart om vem som bestämmer för dagen så kan hon dock vara ett litet monster och både kaxa, apa sig, kolla in fåglar och allt möjligt utom att ha fokus på mig. Men det är alltså två HELT olika lägen. Vet inte om det framgått tydligt nog? När vi diskuterat klart så finns det alltså ingen bristande uppmärksamhet, ingen sen/utebliven reaktion från hjälperna eller något motstånd/attitydproblem/annat.

I övrigt hantering så i 99% av fallen är hästen hur lätt som helst att ha att göra med, men när hon får för sig att 'nej, vill inte' och leker Ior är hon som Kassiopeja förklarat OTROLIGT svårpåverkad från marken, jag har dock so far inte upplevt det från ryggen (än ivf), där är hon mycket lättare att påverka, och har en annan motivation rent generellt att göra NÅGOT, även om henne något inte alltid är vad hag vill, men det innebär att hon bli inte Ior och stänger av, utan man kan påverka.

Och ang tuffhet, det finns en anledning att jag har hästar som inkasserar beröm för väluppfostran, och att det med jämna mellanrum kommer hit sk 'problemhästar' för en tids duvning på Alex uppfostringsanstalt. Jag FÖREDRAR att lösa problem genom att erbjuda hästen två val, ett lätt och ett svårt. Men jag drar mig inte för att ta i så hårt det krävs. Som när hästen gick över med mig, då blev det spö och så ett rejält rapp (ja, det blev en spörand efteråt), och hästen for som skjuten ur en kanon genom halva byn. Vilket var ganska precis vad jag ville, dvs tala om att säger jag framåt så är det FRAMÅT (och inte uppåt exvis).

Och det är alltså inte så att hästen är ett respektlöst monster rakt av, 99% av tiden är hon hur trevlig som helst och lyssnar bra. Men den där sista procenten.. Och det är ju DEN vi jobbar med, vartenda pass, när vi inledningsvis diskuterar om VEM som bestämmer. Och det ger skillnad. Men Rom byggdes inte på en dag.

Och även när hon visar sina SÄMSTA sidor är hästen btw bra mycket enklare och trevligare att ha att göra med än många andra hästar jag vet. Som jmf så tar jag henne samtidigt ihop med mina två, ut till betet. Tre hästar på slakt grimskaft bakom mig, som måste gå PRECIS där ja vill (vi går på nysådd åkder). Vi passerar, och stänger, två grindar på vägen. Grimskaften sträcks aldrig, och jag behöver inte ens tänka på hästarna, de följer, stannar, backar och vänder när jag gör det. Utan det är bara i de där fallen när hon förvandlas till Ior (bara sett i markhantering) som hon är täämligen opåverkbar, se Kassiopejas inlägg.

Men soms agt, det dä'r med lösgjordhet och uppmärksamhet FINNS där såfort vi kommit över 'tröskeln'. Men bettryckandet består, och eftersom hästen snart provat varenda tänkbart knep för att se om hon inte är den som bestämmer, så är JAG ganska övertygad om att bettryckandet är ett ofog, och det enda av hennes trix och knep som jag INTE relativt enkelt och utan mankemang kunnat få henne att helt sonika lägga ner.

Det är inte en dum häst, tvärtom. Hon är smart, vääldigt smart, både att räkna ut dåliga grejer, och att räkna ut BRA grejer. Dvs hon lär sig väldigt snabbt när t ex något hyss hon håller på med inte fungerar.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Men vad det BEROR på är ffa inte det jag behöver input om nu, alla scenarion, från smärta, ryttarfel, utrustningsfel till att hon helt enkelt inte vill vara ridhäst har funderats och stötts och blötts.

Men just nu så det jag - och Kassiopeja - vill ha är mer handgripliga tips på hur man får bukt med (eller ännu hellre omöjliggör) ryckandet. Försök alltså bortse från vad det ev beror på, och ge handfasta råd. Anta att det är en ren OLAT, och så handgripliga råd därifrån.


Fast jag trodde åtgärd/metod att lösa problemet är direkt relaterat till orsaken och anledningen till uppförandet...
dock verkar du ju säker på att det just är en olat, så då finns det väl inte mycket att säga än att kanske göra det folk tidigare nämnt, tydligt tala om för hästen att den inte får rycka...
själv skulle jag faktiskt om hon går så fint som du säger utöver det, överväga att ignorera ett tag och inte hänga upp mig för mycket på det om det just är en olat. Du har inte pysslat med hästen särskilt länge, och ibland funkar det bättre att inte göra en höna av en fjäder. smarta hästar inser snabbt att de inte fick någon uppmärksamhet för sitt lilla hyss, och då blir det mindre roligt. detta är ju förutsatt förstås att det verkligen stämmer som du säger, att ridningen inte påverkas och att arbetet inte avbryts.... men det är min åsikt som sagt. eftersom du letar efter mer konkreta metoder så har jag nog sagt mitt nu.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Känner att jag vill utveckla mig lite...

Hjälptygel är just en hjälp och det hoppas jag vi är överens om.
Min tanka var att hon gör dessa tyck för att hon inte vill ta stöd på bettet.
På något sätt måste man få henne att förstå att vad hon än gör kommer stödet ligga kvar.

En elastisk halsförlängare spänd så att den ger visst stöd även när hon tar bak huvudet gör att rtycket ligger kvar.

Man kan även prova med thidermann eller graman , men måste då vara betydligt snabbare själv, med sin hand vilket kan vara svårt.

Tanken med hjälptygeln i det här fallet är inte "kröka på nacken" utan att hon inte kommer undan stödet på bettet.

Själv hade jag kunnat tänka mig att rida på enbart gramanen och vara blixtsnabb i min hand istället.

Summa sumarum. tygeln får aldrig glappa (lättare sagt än gjort :D )


Skulle inte något av ovanstående fungera hade jag hemska människa provat att när hästen smårycker, smårycka tillbaka i motsvarande grad. :angel:
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Fattas troligen styrka och fattas förmodligen en hel del ödmjukhet från hästen. Går hon bra när hon vill så är ju problemet inte bettet egentligen. Det är bara där hon just nu kommit på att hon kan protestera. Med bett kommer ni åt henne mer = det blir mer jobbigt, hon kan inte längre göra vad hon vill = tjurig häst som rycker i bettet.

Finns två vägar. Antingen går man den mjuka och ignorerar det. Tids nog hittar hon på ett nytt sätt att protestera. Men vill man få henne att lyda ryttaren i stället får man ta det elaka sättet och det är att stänga igen munnen med en nosgrimma (helst remont) och så hänga på en graman. Har hon en dag när hon vill rycka i bettet så rider man men gramanen spänd och tvingar henne att inse att det gick inte komma undan så heller. Har hon en bra dag, låter man gramanen hänga och rider inte på den.

Välj väg själv. Jag är försiktig med att säga hur ni ska göra för det finns säkert 100 argument emot men jag vet hur jag hade gjort!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Tycker det låter som rätt klassiskt en häst som inte tycker sej få tillräcklig med tungfrihet. Antingen pga ryttarens hand eller pga bettet. Vet ej vilket bett du har på henne, men ett tips är att prova ett med vettig tungfrihet (tex tvådelat). Det är ju just det där att när man tar i tygeln så läggs det ett TRYCK på bettet och hela funktionen går in - det är ju det som verkar påverka den där damen verkar det som. Att hon är nöjd med det så länge det bara hänger i munnen är väl inte särskilt konstigt, då läggs ju förhoppningsvis inget särskilt tryck på det.

För att gå till grunden med det hela bör man titta på sej själv och sin egen ridning i första hand (som jag lärt mej ang problemlösning - de två grundfaktorerna som man måste veta inte är en del är 1 Har hästen ont? 2 Är utrustningen optimal? men därpå följer ju följdfråga - vad gör JAG för fel?). Om det är så att hon är o-nöjd med handen, hur är det med din stabilitet i skuldror och axlar? Är man ostabil uppe i skuldrorna, blir handen inte direkt följsam och fin, utan rätt hård och jobbig.
Det finns hästar som har fantastiskt känsliga munnar, det är såna de är skapta (fantastiska på att sortera ut mat & liknande, känna sej fram etc), bettet & tyglarna förstärker rörelserna i dina händer och armar extremt.
Det finns en tråd på barock där Carmenzita skrev ett tips när det handlar om hästar som rycker. Sätt en pinne eller ännu hellre plånböcker i vardera armhåla och håll fast dem när du rider! Vad händer med dina skuldror? Vad händer med din hand?
Hur reagerar hästen?

Finns ju tusen saker till som sådant här kan bero på, detta var bara en tanke.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Eller så har hon bara hittat ett sätt att göra något åt ett obehag. Klipsk häst!
Vad är det hon åstadkommer när hon tar bak huvudet, tvär-rycker till och sedan kommer tillbaka till sin grundform? (bara en fråga, jag har inget svar, jag har inte sett hästen)
För en stund får hon ju iaf undan trycket i munnen/över nosen och kan således komma tillbaka till dit hon vet att hon ska vara (som jag förstår det på er) men med andra förutsättningar, enligt henne alltså.
När i själva rörelserna gör hon det? Hur är hon i resterande kroppen vid ryckningen (du pratar om formen som om det bara har med halsen & framåt att göra - vad händer med manken, ryggen, länden, bakdelen, bakbenet som är i marken, bakbenet som är i luften [eller om båda är i marken, vilka faser isf?], böjning, sökning och så vidare när hon gör detta?)? Hur är dte med SUGET fram till handen - kan du påverka formen med fortsatt sökning fram till handen hela tiden - och hon fortsätter ändå smårycka? Kan du påverka böjningen genom sökningen fram till handen, dvs söker hon bra fram till ytterhanden/yttertygeln och följer den även när du vill öka böjning och sökning (lättar av på innertygel så den kan hänga)?
Bara frågor, egentligen är JAG inte så intresserad av svar (har inte orkat läsa hela tråden), men går man igenom och analyserar situationerna kan man ofta hitta enkla förklaringar. Men då måste man också vara beredd att verkligen analysera. Hjälper ju inte att bara skylla på att det är en olat, för att kunna göra något åt den måste man ha mer att gå på :)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Totola skrev:
Trodde alltid man skulle rida med fixerad men följsam hand? Glömmer jag bort mej låser jag fast händerna vid manken (men låter tyglarna glida igenom händerna ibland om det behövs, och sen släpper jag om manken för att kunna vara följsam)

Självklart, men med en häst som rycker med huvudet skapas spänningar i armar och axlar hos ryttaren. Genom att hålla i handtaget/lägga handen på manken kan man "hålla emot" rycken utan att handen blir spänd eller går bakåt. Lite fusk på väg mot den sanna kunskapen !
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Du behöver inte försvara dej och din häst, jag vet att det kan låta värre än det är när man själv är petig ;)

Jag vet inte riktigt om vi definerar avslappning på samma sätt eftersom en häst omöjligt kan vara både fysiskt och mentalt avslappnad när den rycker i bettet. INNAN kan den vara det, men inte i själva momentet.
Eftersom jag själv har en häst som "avreagerar" sej på bettet när han spänner sej mentalt har jag noterat att han ALDRIG gör så och samtidigt är 99,9% avslappnad. Det spelar ingen roll om han är så avslappnad innan, just i momentet brister avslappningen. De MÅSTE spänna sej för att rycka.
Sen kan man rikta in sej på olika saker, eftersom det i mitt fall är mentalt har jag jobbat med den mentala avslappningen hos hästen jämte med den fysiska. Och är det orsaken till det hela kan man lösa saken på det sätt som passar hästens psyke bäst - vilket är det svåraste att avgöra på en häst man aldrig sett - och i mitt fall hjälper det bäst att kräva extra koncentration och lydnad när det händer. Och ta själva ryckadet som en olydnad i sej som jag lär hästen uppmärksamma och förstå att han ska sluta med. Är det ett sätt att avreagera sej blir det en ovana - och vi vet ju alla hur svåra ovanor kan vara att få bukt med själva? Ofta är vi itne ens medvetna om att vi gör asken ifråga, sitter och biter på naglarna t ex. Det bara blir så. Hästarna behöver knappt vara medvetna om det själv tills vi påpekar för dom - "nu gör du så, det är fel" och till slut kanske man fått bukt med det mentala för att slippa ovanan.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

mackan skrev:
Fast jag trodde åtgärd/metod att lösa problemet är direkt relaterat till orsaken och anledningen till uppförandet...
dock verkar du ju säker på att det just är en olat, så då finns det väl inte mycket att säga än att kanske göra det folk tidigare nämnt, tydligt tala om för hästen att den inte får rycka...
själv skulle jag faktiskt om hon går så fint som du säger utöver det, överväga att ignorera ett tag och inte hänga upp mig för mycket på det om det just är en olat. Du har inte pysslat med hästen särskilt länge, och ibland funkar det bättre att inte göra en höna av en fjäder. smarta hästar inser snabbt att de inte fick någon uppmärksamhet för sitt lilla hyss, och då blir det mindre roligt. detta är ju förutsatt förstås att det verkligen stämmer som du säger, att ridningen inte påverkas och att arbetet inte avbryts.... men det är min åsikt som sagt. eftersom du letar efter mer konkreta metoder så har jag nog sagt mitt nu.

Jag är inte säker på att det är en olat, däremot så har jag uteslutit alla andra orsaker jag kan komma på. Och eftersom jag lärt känna hästen såpass väl (det var inte så att jag inte visste något om hästen när den kom för en månad sen, jag har följt henne på avstånd i flera år nu) att jag VET att hon INTE skulle 'tiga still och lida' om jag tar bort hennes möjlighet att rycka OM den beror på missnöje så ser jag att det jag nu har som nästa grej att prova är att BETRAKTA det som en olat, komma på ett sätt att hindra henne från att rycka (one way or the other) och se vad som händer. Slutar hon och allt fortsätter fungera var det en olat. Byter hon det bara mot en annan sak så får man fundera vidare.

Men hästen är ju klinikkollad, equiatrikerkollad, tandkollad (och ny tandkoll står på schemat såfort veterinären tänker ge sig ut och åka på häst, vilket jag inte vet när det blir just nu men om några veckor max förhoppningsvis), utrustningen är kollad och är okej, och så vidare. Så varken jag eller ägaren kan finna någon anledning för hästen att dels göra det som begärs och vara följsam och lydig etc OCH samtidigt gå och rycka, annat än olat. Och för att ta reda på om det är så eller ej så betraktar jag det tills vidare som en olat, och försöker finna ett sätt att ta bort det för att se vad som händer då. För hästen kommer med all önskvärd tydlighet tala om för mig om jag hade rätt eller fel.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

evis skrev:
Vad är det hon åstadkommer när hon tar bak huvudet, tvär-rycker till och sedan kommer tillbaka till sin grundform? (bara en fråga, jag har inget svar, jag har inte sett hästen)

Jadu, gissa hur lång tid jag har funderat på det. Jag ser liksom inte något hon egentligen vinner på det (annat än månne irritera mig då om det räknas). Om hon ryckt åt sig tygen eller velat UR formen så hade jag förstått det, men just att hon bara nappar till i tyglarna och sen är tillbaka i samma form. Och hon gör det om hon så rids med lätt-lätt munkontakt eller om hon rids med REJÄL munkokntakt (jag har provat för att se om hon rycker värre om jag håller mer i henne), men det är ingen skillnad varken i 'styrkan' i rycken eller i frekvensen av ryckandet.


När i själva rörelserna gör hon det? Hur är hon i resterande kroppen vid ryckningen (du pratar om formen som om det bara har med halsen & framåt att göra - vad händer med manken, ryggen, länden, bakdelen, bakbenet som är i marken, bakbenet som är i luften [eller om båda är i marken, vilka faser isf?], böjning, sökning och så vidare när hon gör detta?)? Hur är dte med SUGET fram till handen - kan du påverka formen med fortsatt sökning fram till handen hela tiden - och hon fortsätter ändå smårycka? Kan du påverka böjningen genom sökningen fram till handen, dvs söker hon bra fram till ytterhanden/yttertygeln och följer den även när du vill öka böjning och sökning (lättar av på innertygel så den kan hänga)?
Bara frågor, egentligen är JAG inte så intresserad av svar (har inte orkat läsa hela tråden), men går man igenom och analyserar situationerna kan man ofta hitta enkla förklaringar.

När som helst är det enkla svaret, dvs jag har inte hittat någon röd tråd, och det hände både på volt och rakt fram. När hon är 'tillbaka' så finns framåt-nedåtsökningen där direkt igen, och hon tappar inte ryggen/bakdelen under själva rycket heller. Vi har inte ökat böjningen såpass att jag kan säga att 'jodå, hon följer alltid yttertygel', men inom det jobb vi gör så följer hon jättebra, men det är ju låga krav vi talar om, fast vi har börjat med större grad av böjning genom hela kroppen på liten volt i skritt och där så tar det nåt varv innan hon ärligt ger efter och böjer 'genom kroppen', men när hon gör det är där inga problem, dvs när poletten trillat ner dels vad jag vill och dels hur hon ska göra det. Så, inom det vi gör påverkad ingenting som JAG märker iaf av ryckningarna, annat än att näsan dyker innanför lod och all tygelkontakt går förlorad när hon drar in huvudet, och sen att hon rycker mig i händerna och sig själv i munnen när hon rycker utåt med. Öronen framåt etc hela tiden, hon ser inte irriterad ut ens i ryckögonblicket (och normalt är hon väldigt tydlig med sitt kroppspråk att tala om när något inte stämmer)

Så, jag har analyserat tills jag fått huvudvärk och jag kommer inte på en enda anledning till att hons ka behöva rycka, och heller inte VAD hon egentligen vill åstadkomma med det (förutom då om det är för att 'retas'), därför jag valt att betrakta det som en ful ovana, och letar ett sätt att omöjliggöra det för henne, och se vad hon DÅ gör.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Inte min häst ;) Jag har ju verkligen försökt känna och titta under själva rycket och hon SER inte irriterad ut, och förutom att allt stöd till handen försvinner i själva delen när hon drar in näsan, och att hon rycker sig själv i munnen och mig i handen så kan jag inte se något annat påverkas. Är vi på en volt så bibehålla voltspåret, ryggen är kvar och aktiverad där den var innan och såfort hon är 'tillbaka' så är framåt-nedåtsökningen precis som innan. Så JAG kan inte se ens irritation i själva ryckögonblicket (sen kan det säkert finnas något jag missar, men jag kan ju bara gå på det jag ser/upplever). Och hon har ju tacksamt nog en bomlös sadel så jag känner t ex ryggen väldigt väl.

Däremot så har hon ett par gånger slagit UPP huvudet i protest och då har dels hästen SETT irriterad ut, rygg och bakdel har ju raskt 'kopplats ur' och tempo, sökning, böjning och allt annat raskt försvunnit, och sen har man fått börja om.

Nåja, vi får se vad dagens ridtur ger senare idag så får jag uppdatera sen =)

Totola skrev:
Du behöver inte försvara dej och din häst, jag vet att det kan låta värre än det är när man själv är petig ;)

Jag vet inte riktigt om vi definerar avslappning på samma sätt eftersom en häst omöjligt kan vara både fysiskt och mentalt avslappnad när den rycker i bettet. INNAN kan den vara det, men inte i själva momentet.
Eftersom jag själv har en häst som "avreagerar" sej på bettet när han spänner sej mentalt har jag noterat att han ALDRIG gör så och samtidigt är 99,9% avslappnad. Det spelar ingen roll om han är så avslappnad innan, just i momentet brister avslappningen. De MÅSTE spänna sej för att rycka.
Sen kan man rikta in sej på olika saker, eftersom det i mitt fall är mentalt har jag jobbat med den mentala avslappningen hos hästen jämte med den fysiska. Och är det orsaken till det hela kan man lösa saken på det sätt som passar hästens psyke bäst - vilket är det svåraste att avgöra på en häst man aldrig sett - och i mitt fall hjälper det bäst att kräva extra koncentration och lydnad när det händer. Och ta själva ryckadet som en olydnad i sej som jag lär hästen uppmärksamma och förstå att han ska sluta med. Är det ett sätt att avreagera sej blir det en ovana - och vi vet ju alla hur svåra ovanor kan vara att få bukt med själva? Ofta är vi itne ens medvetna om att vi gör asken ifråga, sitter och biter på naglarna t ex. Det bara blir så. Hästarna behöver knappt vara medvetna om det själv tills vi påpekar för dom - "nu gör du så, det är fel" och till slut kanske man fått bukt med det mentala för att slippa ovanan.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Tycker det låter som rätt klassiskt en häst som inte tycker sej få tillräcklig med tungfrihet. Antingen pga ryttarens hand eller pga bettet. Vet ej vilket bett du har på henne, men ett tips är att prova ett med vettig tungfrihet (tex tvådelat).

Provat med tvådelat och tredelat, ingen skillnad alls.


1 Har hästen ont?
Enligt samlad expertis - nej
2 Är utrustningen optimal?
Sadeln - ja, tränset - ja, bettet - kuggfrågan? Det är ju med bett hon rycker, SAMTIDIGT som hon när hon är på det humöret utan minsta problem kan gå där fullt belåten med stängd mun och UTAN att rycka.

Och det är ju det som gör att jag inte riktigt tror att problemet varken är bettet eller liknande, eftersom bara hon vill kan hon gå hur trevligt som helst. Och jag har funderat just på om hon protesterar mot min ridning (handen eller övriga delar av den), men får inte ihop det med att hon kan gå utmärkt också, med samma ryttare och samma ridning. Och när hon får syn på ngt intressant att kika på kan hon ju verkligen DRA i bettet, hänga sina 400 kg i min hand och DRA.

Det finns en tråd på barock där Carmenzita skrev ett tips när det handlar om hästar som rycker. Sätt en pinne eller ännu hellre plånböcker i vardera armhåla och håll fast dem när du rider! Vad händer med dina skuldror? Vad händer med din hand?
Hur reagerar hästen?

TACK! Ska prova det!

Finns ju tusen saker till som sådant här kan bero på, detta var bara en tanke

Med ett konstruktivt tips -s å jättebra
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Tasja skrev:
Fattas troligen styrka och fattas förmodligen en hel del ödmjukhet från hästen. Går hon bra när hon vill så är ju problemet inte bettet egentligen. Det är bara där hon just nu kommit på att hon kan protestera. Med bett kommer ni åt henne mer = det blir mer jobbigt, hon kan inte längre göra vad hon vill = tjurig häst som rycker i bettet.

Finns två vägar. Antingen går man den mjuka och ignorerar det. Tids nog hittar hon på ett nytt sätt att protestera. Men vill man få henne att lyda ryttaren i stället får man ta det elaka sättet och det är att stänga igen munnen med en nosgrimma (helst remont) och så hänga på en graman. Har hon en dag när hon vill rycka i bettet så rider man men gramanen spänd och tvingar henne att inse att det gick inte komma undan så heller. Har hon en bra dag, låter man gramanen hänga och rider inte på den.

Välj väg själv. Jag är försiktig med att säga hur ni ska göra för det finns säkert 100 argument emot men jag vet hur jag hade gjort!

Avvakta har vi ju (jag & ägaren) redan ansett inte är ett bra alternativ. Nosgrimma fick hon på sig förra ridpasset och gapandet och joxandet försvann direkt OCH ersattes inte av grinighet eller något annat. Dvs det var något hon eg bara gjorde utan att egentligen behöva/ha anledning. Hade hon verkligen protesterat genom att gapa hade hon inte direkt varit lugn och trevlig med munnen igensnörd.

Graman har ju diskuterats förr och jag har tänkt på det själv men jag ser inte hur det ska kunna påverka rycket eftersom sålänga jag inte rider henne med nosen LIMMAD i bringan (och det vill jag inte, det är ju tvärtemot allt vi lärt henne hitills) så kan hon ju fortfarande skapa slack med gramanen med? Hade hon ryckt UPPÅT eller utåt däremot utan att skapa slacket på tygeln hade hon haft en graman på sig för länge sen. Men just att hon ju drar in näsan ochs kapar slack innan hon rycker, gör att jag inte ser hur gramanen ska fungera?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

*suck* det jag menar är ju att hästen NÄR DEN RYCKER spänner sej. Själva rycket skapar/kräver spänning, den måste spänna muskler för att kunna röra på huvudet!
Min häst kan också gå väldigt avslappnat, bibehålla ryggen och bakdelen när den rycker eller fifflar med bettet men NÄR den rycker beror det på att den mentalt spänner sej, och får den inte ta ut det över resten av kroppen tar den ut det över bettet. Den kanske är lite uttråkad/rastlös/känner sej pressad/tycker att det tar emot och vill ta ut det över något.

Det börjar bli mycket tråkigt att diskutera eftersom det känns som att du läser det jag skriver men inte tar in informationen utan tolkar det på eget vis.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Totola skrev:
*suck* det jag menar är ju att hästen NÄR DEN RYCKER spänner sej. Själva rycket skapar/kräver spänning, den måste spänna muskler för att kunna röra på huvudet!
Min häst kan också gå väldigt avslappnat, bibehålla ryggen och bakdelen när den rycker eller fifflar med bettet men NÄR den rycker beror det på att den mentalt spänner sej, och får den inte ta ut det över resten av kroppen tar den ut det över bettet. Den kanske är lite uttråkad/rastlös/känner sej pressad/tycker att det tar emot och vill ta ut det över något.

Det börjar bli mycket tråkigt att diskutera eftersom det känns som att du läser det jag skriver men inte tar in informationen utan tolkar det på eget vis.


MENTALT spänner sig kan jag köpa, och självklart måste muskler spännas för att rycka, bla i halsen´, men det jag menar och som jag uppfattade att du menade var att hästen måste spänna sig så 'övrig form' går förlorad och det kan jag alltså inte märka. Inget medvetet förvrängande alltså utan ett missförstånd i så fall. Och NÅT vill hon ju med ryckandet det har jag ju sagt från början, men det intressanta för mig i det här läget när jag har klurat och funderat osv, och i samråd med ägaren, är inte att klura med på varför, utan hur jag kan eliminera det hela. För att se vad som då sker.. *börjar också lessna på att vi pratar om varandra*

För att uttrycka det riktigt elakt och rakt på sak så i DET HÄR läget så är frågan om VARFÖR hon rycker helt ointressant. Det intressanta är HUR jag kan hindra henne att rycka/göra ryckandet omöjligt. För att *tjat tjat* se vad som DÅ händer, och då kommer en pusselbit till ang VARFÖR hon rycker..
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

*har inte läst hela tråden, den blev rätt dryg ett tag på mitten ;) *

Jag red en häst ett tag, som gjorde exakt så som du beskriver! Hon hade inga övriga likheter med nämnda häst, hon var snarare för ambitiös, gick väldigt fint i form för det mesta (sen att hon hade problem med sadeltvång, och var allmänt koko är en annan historia :love: ). Men hon kunde, helt från ingenstans, dra in nosen en bit och sen rycka till så man drogs ur balans. Det var svårt, eftersom hon hade sadeltvång och så så red jag ju henne i lite halvlättsits i princip hela tiden och då var det ju ännu lättare för henne att rycka iväg mig. Så vi började jobba på sadeltvångsbiten, och när jag kunde SITTA på henne utan protester så blev det också lättare att sitta emot rycken. Vi bestämde helt enkelt ;) att jag skulle testa att hålla emot när hon ryckte, istället för att följa med som jag gjort innan. Och det tog ett tag, hon blev rätt arg, men efter ett tag accepterade hon det. Och när vi hittade en väg bort från ovanan (som jag tror att det var) så blev hon ännu finare. Rycket kom fram ibland som en överslagsreaktion om hon blev stressad men hon slutade göra det rutinmässigt.
Så, testa att hålla i. Gummityglar (som jag avskyr men i detta fall var de bra) och vantar är bra tips...
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Nej, nej och åter nej. Jag anser gummisnodd vara det sämsta otyg som uppfunnits. Här jobbar vi oss BLÅ med principen med eftergift, och näsan FRAMÅT nedåt. Att då slänga på något som INTE erbjuder full frihet framåt - nedåt samt något som är ELASTISKT (dvs inte med tydlig, klar och omedelbar eftergift) gör jag inte. Den dag jag hänger snodd på en häst är det dags att låsa in mig och ta ifrån mig alla hästar jag har förfogande över ;)
Kan inte låta bli att skratta lite åt att förslaget äntligen kom. :D

Hur är det Alexandra? Vill du att jag tar med mig MIN gummisnodd när jag kommer nästa gång? :angel:

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Totola skrev:
Min egen reaktion står i förhållande till vilken anledning hästen har att reagera som den gör. Har den ingen anledning mer än att testa om den kommer undan gör jag det som krävs. Fungerar det att lirka eller locka gör jag det, hjälper det att vara tydligare med kroppsspråk och attityd ändrar jag det, hjälper det att öka fasen högre vad gäller tryck eller obehaglighet (vilket nästan är samma, behöver inte betyda stryk för det) gör jag det.
... [kortat ursprungliga inlägget]
Jag sammanknippar inte respekt med rädsla, MEN på en väldigt trygg och arrogant häst kan den behöva bli lite chockad för att börja lyssna.
... [kortat ursprungliga inlägget]
Så OM du är så NH-inriktad som du påstår (jämfört med mej) hur kommer det sej då att hästen inte har förtroendet/lydnaden/respekten till att gå dit du vill? Isåfall bör du veta det bättre än mej.
Antagligen för att jag inte är villig att göra det som krävs eftersom det, som det verkat hittills skulle krävas antingen STRYK eller nåt annat som skrämmer skiten ur henne. :crazy:
Jag håller dock med dig om att det är NH-mässigt att ha fler idéer på lager än hästen har knep, men tyvärr så är den här hästen så inihelskotta smart att jag fick brist på knep/idéer. Det är ju därför jag har lämnat bort henne (se om någon annans knep och idéer funkar bättre?) och det är förmodligen också därför som frågan är ställd här på forumet...

Hon verkar ju helt nöjd med att gå och nappa i bettet.. vi vet inte vad man kan göra för att få henne att SLUTA med det (för att då se vad hon gör istället om hon inte KAN nappa i bettet). Vi VILL rida henne på bett (om det hjälper någon att förstå problematiken bättre kan vi väl LÅTSAS att hon är tänkt att bli min dressyrhäst, fär då MÅSTE man ju (tydligen) ha bett och bettlöst som superlösning går bort... :smirk: ) och vi vill få henne att sluta med nappandet.
Vi efterfrågar tips och trix och får bara skit för att:
a) hästen nog har ont och vi är bara elaka som inte fattar det?, eller
b) vi är arroganta jävlar som vägrar ta andras råd (även om de inte ens berör problemet som sådant).

Oh well.
*suckar tyngst gör*
/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jamen det är ju en oriden häst! Hon har förmodligen inte styrkan att gå i form hela tiden (gör hon det bettlöst, går i rätt form ett helt ridpass?). För att komma undan nappar hon i bettet. Kommer lägga av successivt när hon får mer muskler på bakdelen och orkar bära sig själv. Dessutom protesterar hon säkert emot att ni kommer åt henne bättre med bett. Jag rider ofta bettlöst, mest på sidepull men även i repgrimma och det är helt annorlunda med bett. Ställning och böjning är mycket lättare få igenom korrekt. Man är inte ens i närheten av det bettlöst.

Så antingen styrketränar man hästen: studshoppning, klättring, cantring i galopp, skolor och ser det försvinna så sakteliga eller så tar man genvägen med en graman (och ja man får ha den väldigt kort och spänd för att hindra henne nappa).

Min 6 åring som är riden för instruktör regelbundet (1-2 ggr v) sen september har först NU (i juni) börjat orka gå i rätt form ett helt pass. Före det så fladdrade huvudet lite hit och dit. Lägg då också till att hon är mycket jobbad sen 1,5 års ålder med tömkörning, handhäst, löshoppning osv. Blev iof en paus på nästan 6 månader med en massa promenerande (dock över stock och sten) som 5 åring men ändå.

Din häst har väl mest gått i hagen och fått föl?

Ni har så bråttom så.

Jag tror inte hästen har ont. Men vet av erfarenhet att Alex ofta tycker det går inte. När man sen övertygat henne om att prova (det är den svåra biten) så går det *s*.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 883
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 978
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp