Häst som rycker i bettet m.m

Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Suck, känner igen det du beskriver alltför väl, min häst gjorde också så i början av sin utbildning. Kan ju berätta vad jag gjorde för att få bort den dumma ovanan (förutom att ta hästen till tandkontroll då)

Jag köpte ett litet läderhandtag och spände fast på sadeln vid framvalvet, i de där små ringarna som finns där. När hästen började rycka med huvudet trädde jag in mina tummar i handtaget och höll helt enkelt fast där. Handställningen blir lite meckig, men med hjälp av handleden kan man ge efter fast man håller i handtaget, och man blir som en stadig inspänning för hästen.
Denna metoden funkade, efter ett tags ihärdigt ryckande för att se om man kunde komma undan. Jag tror själv att det var pga att min hand var stadig och "orubblig" när hästen drog, och avslappnad där emellan. Vet inte hur det är för er andra, men min hand är inte så skolad ännu att jag kan hänga med i dessa snabba ryck och sen blixtsnabbt vara avslappnad och stadig igen. Där hjälpte handtaget till otroligt mycket.

Idag har jag en häst i stadig form, som tar stöd på bettet utan att bråka med mig, och jag behövde inte bråka med henne för att uppnå detta, utan bara sitta där och hålla i mitt handtag och rida på framåt tills hästen tog fram näsan och bjöd till bettet.

Mycket av "problemen" verkar komma ur obstinat-unghäst-dessutom-ett-sto låter det som, eftersom det funkar kanon emellanåt och sen inte. Typiskt pissmärrbeteende :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Trodde alltid man skulle rida med fixerad men följsam hand? Glömmer jag bort mej låser jag fast händerna vid manken (men låter tyglarna glida igenom händerna ibland om det behövs, och sen släpper jag om manken för att kunna vara följsam)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kassiopeja skrev:
Jag skulle absolut ha köpt att det beror på hennes muskelproblem om jag inte hade sett henne gå mjukt som en dröm OCH joxa med bettet samtidigt. Det är tydligen ett väldigt svårförklarat fenomen det här... *rynkar pannan*
I min värld så går en häst med smärta/obehag inte med spetsade öron och svarar blixtsnabbt på minimala vikthjälper. Den styrs heller inte enkelt med en sytråds tryck. En häst som vill komma undan jobb kan mycket riktigt rycka tyglarna ur händerna på ryttaren och då för en sekund (eller två) komma UNDAN från den "påtvingade" formen. Men så är ju inte fallet här!

P.S. Det muskelproblemet hon har görs ju dessutom redan något åt, så om det skulle vara det så borde det ha blivit bättre över tid nu, men det är liksom samma.. hon kan inte i en kvart.. sen kan hon hur bra som helst i nästa kvart... :confused: *sliter mitt hår*


OK. Jag förstår hur ni menar, men håller inte riktigt med (fortfarande) att hästen är så obekymrad/mjuk/lösgjord som ni säger att den är. Alex skriver ju att hon går som ett spett om hon får välja själv, och att det är jobbigt för henne att komma ner i den form ni ber henne om. Om detta är fallet så är det väl inte så konstigt om hon går och "joxar" under ansträngningen? Sen kan ju problemet sitta hos något hon stör sig på hos ryttaren också. Min häst tex märks det direkt på om jag spänner mig i inner handen i hans svagare varv, då blir han super irriterad och "gnager" på bettet. Är jag däremot inte spänd så går han lugnt och trevligt. samma sak oavsett om han skulle gnaga eller inte: nog går han glatt och villigt och med spetsade öron hela tiden och svarar för hjälperna oavsett!

iallafall så är väl det jag försöker säga att jag tror hästen kanske inte är så lösgjord eller färdig för arbetet som ni kanske tror, och att joxet med bettet är ett tecken på irritation/protest av ngt slag, oavsett om hästen har öronen framåt eller inte.

PS! även såna som svårklass dressyr hästar tex vispar/piskar med sina svansar ibland när dom pressas, men har likväl öronen framåt och går jättefint :)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag uppfattade dina inlägg som väldigt sura och tyckte att det var onödigt. Man kan vara trevlig ändå, trådskaparen lackade ju inte ur på någon eller hur? Dessutom lät det som "min häst kan viiiiisst gå i form": lite småbarnsligt surt för att någon trodde att hästen arbetade i fel form.

Och nej, jag tror inte alls att formen handlar om huvudställning. Var har jag ens över huvud taget antytt det?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om hästen spänner emot i sitt stela varv, varför då inte be om avslappning istället för att konstatera "tar jag i tygeln spänner den emot" jag sulle mjukaupp halsmusklerna med hjälp av tygeln - är de mycket spända "hackar" jag lite snett uppifrån för att påverka nacken, när den börjar slappna av övergår jag till att krama i tyglarna och sen släppa helt när hästen slappnar av.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag är verkligen ingen expert, men här är i a f min åsikt:

Jag har stött på liknande fenomen med en unghäst jag rider och en lite äldre, men outbildad häst, dvs att hästen inte riktigt kan "vila" i formen utan går och hackar. Som jag tycker så har det berott på bristande framåtbjudning, och det har hjälpt att själv försöka vara mjuk och stadig och driva mjukt. Även om hästen hackar och slänger så försöker man alltid sätta upp en "ram" av hjälperna som den ska vara inom, driva den fram till bettet. Och att hela tiden försöka ha en jättestadig hand, så att bettet finns där som stöd om hästen vill. Och sen vara envis som tre små grisar!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alex skriver ju att hon går som ett spett om hon får välja själv, och att det är jobbigt för henne att komma ner i den form ni ber henne om. Om detta är fallet så är det väl inte så konstigt om hon går och "joxar" under ansträngningen?

Litet förtydligande, det är inte jobbigt för henne att 'bara gå i den formen', men det blir jobbigt i längden, dvs man kan inte sitta och nöta hur länge som helst. Det är som med vilken annan unghäst som helst, muskler kommer av träning, men innan man tränat upp dem så får man ta det ett steg i taget. Dvs det är inte jobbigt för henne att säga tio minuter gå i öppen unghästform, men efter en kvart blir det jobbigt, och säg efter 30 minuter skulle hon 'dö'. Dvs det är inte så att hon går och 'pustar och stånkar' såfort hon tar ett steg i form, men man får se till att inte överträna innan hon satt sina 'nya' muskler.

Sen kan ju problemet sitta hos något hon stör sig på hos ryttaren också. Min häst tex märks det direkt på om jag spänner mig i inner handen i hans svagare varv, då blir han super irriterad och "gnager" på bettet. Är jag däremot inte spänd så går han lugnt och trevligt. samma sak oavsett om han skulle gnaga eller inte: nog går han glatt och villigt och med spetsade öron hela tiden och svarar för hjälperna oavsett!

Visst kan det vara ryttaren, men det känns inte så i det här fallet. Nu har hon ju börjat med ryckningarna ganska nyligen, och just nu rider bara jag henne. Men hon har haft en hel del annat för sig med, och det har inte varit skillnad ALLS på om Kassiopeja ridit henne eller jag ridit henne och jag och Kassiopeja har eg grundfilosofin gemensam men sen VÄLDIGT olika ridsätt. Vilket är en anledning att hästen är här, om det var så att hästen inte gillar Kassiopeja/Kassiopejas ridning, men kanske skulle tycka bättre om min. Men hon (hästen) körde samma register av 'knep och knåp' och hade exakt samma problem när jag red som när Kassiopeja red så jag TROR (veta kan jag ju inte just nu) inte det är ryttarrelaterat mer än att hästen tycker ryttare ska sitta still, hålla käften och åka med :devil:

I övrigt rent generellt så är hästen INTE en häst som stillatigande går och ser nöjd ut om hon har synpunkter på något, hon protesterar häftigt när hon inte gillar saker och ting, och ser lika nöjd ut som en förbannad attackkobra ungefär i de lägena ;)


iallafall så är väl det jag försöker säga att jag tror hästen kanske inte är så lösgjord eller färdig för arbetet som ni kanske tror, och att joxet med bettet är ett tecken på irritation/protest av ngt slag, oavsett om hästen har öronen framåt eller inte.

Jag skulle LÄTT köpa det där, om det inte vore för att hon när hon har lust kan gå rakt igenom utmärkt, dvs INTE rycka i bettet heller.

Men vad det BEROR på är ffa inte det jag behöver input om nu, alla scenarion, från smärta, ryttarfel, utrustningsfel till att hon helt enkelt inte vill vara ridhäst har funderats och stötts och blötts.

Men just nu så det jag - och Kassiopeja - vill ha är mer handgripliga tips på hur man får bukt med (eller ännu hellre omöjliggör) ryckandet. Försök alltså bortse från vad det ev beror på, och ge handfasta råd. Anta att det är en ren OLAT, och så handgripliga råd därifrån.

OM det är ryttarirritation, smärta, utrustningsirritation etc etc så kommer det nämligen visa sig när man tar bort hennes möjlighet/nöjet med att rycka. För är det en olat så kommer hon fortsätta jobba finfint, är det INTE en olat så kommer hon med all önskvärd tydlighet tala om det för mig.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Pansi skrev:
Suck, känner igen det du beskriver alltför väl, min häst gjorde också så i början av sin utbildning. Kan ju berätta vad jag gjorde för att få bort den dumma ovanan (förutom att ta hästen till tandkontroll då)

Jag köpte ett litet läderhandtag och spände fast på sadeln vid framvalvet, i de där små ringarna som finns där. När hästen började rycka med huvudet trädde jag in mina tummar i handtaget och höll helt enkelt fast där. Handställningen blir lite meckig, men med hjälp av handleden kan man ge efter fast man håller i handtaget, och man blir som en stadig inspänning för hästen.
Denna metoden funkade, efter ett tags ihärdigt ryckande för att se om man kunde komma undan. Jag tror själv att det var pga att min hand var stadig och "orubblig" när hästen drog, och avslappnad där emellan. Vet inte hur det är för er andra, men min hand är inte så skolad ännu att jag kan hänga med i dessa snabba ryck och sen blixtsnabbt vara avslappnad och stadig igen. Där hjälpte handtaget till otroligt mycket.

Idag har jag en häst i stadig form, som tar stöd på bettet utan att bråka med mig, och jag behövde inte bråka med henne för att uppnå detta, utan bara sitta där och hålla i mitt handtag och rida på framåt tills hästen tog fram näsan och bjöd till bettet.

Mycket av "problemen" verkar komma ur obstinat-unghäst-dessutom-ett-sto låter det som, eftersom det funkar kanon emellanåt och sen inte. Typiskt pissmärrbeteende :smirk:

Obstinat var ordet :devil:

Och :bow: :bow: :bow: :bow: TACK för ett handfast tips. Jag ska prova direkt nästa ridpass. Hon rycker ju iofs lika mycket om jag är följsam, eller om jag verkligen anstränger mig att hålla min hand STILLA (dvs 'fast'), men det blir ju ett visst 'giv' i alla fall. Om inget annat så kommer det där spara mina stackars händer en del.

Ryckte din häst på samma sätt, eller försökte han rycka tygeln ur handen på dig? *nyfiken*

Så, ska provas nästa pass redan. Jag behöver inte ens sätta rem, hästens sadel (en bomlös) har som ett 'handtag' fram på rätt plats redan =)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om du vet att det intefinns någon lösning, att hästen kommer fortsätta med det i all evighet, varför skrev du då tråden??

VAR har jag sagt att hästen kommer rycka i all evighet?? Det jag vill är att få bukt med det INNAN det blir ett befäst beteende. Men jag har inte ens tänkt att hon KOMMER att göra det hela livet, bara att om man inte får bukt med det finns risken?

Det är skillnad på att säga till och säga till. Man säger inte till på ett sätt som hästen sk*ter fullständigt i, då får man säga till på ett sätt som ger en reaktion.

Får man köra över hästar? Skämt åsido, när hon bestämt sig för att hon, från marken, INTE tänker vara med, då kan du göra vad fan som helst och hon tycker 'och?' Verkligen 'och?', du kan göra PÅRECIS vad du vill och hon bryr sig nada. I de lägena kan du i princip putta på henne med en traktor och hon skulle oberört stå kvar, och hur 'hårda tag' du än tar till så bryr hon sig inte. Dessutom har hästen när hon inte har lust väldigt dålig respekt för var man befinner sig, står man ivägen så var det ju synd typ.

Från ryggen är hon BETYDLIGT lättare att 'säga till'. T ex när hon i ren istadighet ställde sig, och ställde sig och slog över. För att ställa sig igen när jag kravlat upp. DÅ rappade jag till henne en gång HÅRT med spöet och hästen for som skjuten ur en kanon framåt. Vi har inte sett en stegring sen dess, men det är lite för tidigt att se om det beror på slump eller är befäst. Hade det varit på MARKEN hade jag kunnat rappa henne randig och hon hade inte brytt sig ett smack. Dessutom finns det en större samarbetsvilja och bjudning vid uppsuttet arbete.

Det ä därför det oftast är lättast att börja från marken eftersom du kan schasa bort hästen om den blir arg, sitter du på ryggen och får en häftig motreaktion från hästen har du mindre kontroll.

Man KAN INTE schasa bort henne från marken om hon inte har lust (och när hon är på bra humör så tittar man på henne och hon flyttar sig om man vill det), och hon väger 10 gånger mer än mig och är många gånger större, så jag tar mycket hellre den fighten uppsuttet. JAG känner mig betydligt säkrare OVANPÅ en häst än nedtrampad under den ;) Sen, i 99% av fallen är hon en liten ängel att ha att göra med, vilket inte ska förglömmas. Och även att hon är lättare att jobba från ryggen, jag har en detaljkontroll från ryggen jag saknar från marken, vilket gör att hennes möjlighet att fuska från marken blir betydligt större.


Min åsikt är att en tillsägelse är helt onödig om man inte får resultat i form av en reaktion av hästen i samma grad som du sagt till. Alltså kanske man får SKRIKA sin tillsägelse - bildligt talat - om hästen inte lyssnar på den lilla tillsägelsen. Men lydnaden och disciplinen hjälper det hela då den blir van att lyssna på alla dina signaler på en gång. När an ska börja lära in det hela kanske man får kompromissa lite i början - men sen är principen att ALLTID förstärka på ett sätt som hästen lyssnar om den inte följer dina signaler. Oavsett hur snäll den är i övrigt.

Och där har jag *tjat, tjat* ;) betydligt lättare uppsuttet. Men soms agt, är hon riktigt vrång så kan man köra över henne och hon skulle inte reagera. Dock har vi inte fått ett sånt uppsuttet scenario än i alla fall.

Se även mitt inlägg under om 'skit i vad det beror på, anta det beror på en ren olat och kom med handfasta råd'

jag har haft MÅNGA åsikter och tips och råd och teorier och ideer om den här hästen INNAN jag sett den IRL. Ägaren har berättat och jag har tyckt att 'ja men då, då så ska du/bör du/beror det nog på' och i mitt stilla sinne tyckt att 'nänä att hästen t ex växer fast och inte går att flytta alls, det handlar bara om HUR hårt man säger till, och ägaren har väl mesat', samt att 'sådär KAN hästen inte bete sig, det är så inkonsekvent att det går ju inte ihop, det där är ägaren som lallar'.

Jag tog tillbaka det efter att ha lärt känna hästen IRL.. Så det är nog en häst man egentligen måste iaf SE och allra helst RIDA själv för att riktigt förstå och 'tro på' att det är som beskrivs. JAG gjorde det def inte förrän jag själv satt där och insåg att 'NU fattar jag hur ägaren menade, och nej, det fungerar inte att X/Y/Z..'
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Welsh skrev:
Jag tycker att iden med en fastsatt stång var bra :rofl: då kan hon varken slänga huvudet bak eller fram :devil: Vad händer om du lyfter upp händerna samtidigt som hon släpper stödet? Hinner du med innan hon dragit fram huvudet och förbi lodplanet?


Inte tänkt på att prova, ska försöka göra det. Jag tvivlar på att jag är tillräckligt snabb, men det är väl värt ett försök!!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Ber om ursäkt om jag upprepar, men jag har bara skummat tråden.
Ni skriver så flitigt att jag inte orkar läsa allt :o

Fenomenet rycka tyglarna ut handen på ryttaren har jag upplevt några gånger på unghästar. Oftast när de inte är starka nog attbära sig alt tröttnat på vad jag kräver.
Dessvärre lär de sig snabbt att den där lilla? människan på ryggen tappar taget om tygeln när de rycker.. :smirk:

Det jag har provat med framgång är thidermanntygel och eller ett ordentligt spjärn med häsnderna mot framvalvet.. Lite ont får hästen få i munnen om jag får ont i händerna :angel:

Spjärnet har jag gjort som så att jag rider med låg hand och när jag känner att rycket kommer kvickt som :devil: lägga ner handen mot manken, framvalv, hästhals eller vad som känns bäst så att den blir ordentligt stum..

På detta vis är jag stilla i handen under rycket och hästen "slåss" mot sig själv...

Svårt att förklara exakt hur jag gör, men hoppas du förstår hälften av vad jag menar.. :D
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

älgen skrev:
Ber om ursäkt om jag upprepar, men jag har bara skummat tråden.
Ni skriver så flitigt att jag inte orkar läsa allt :o

Fenomenet rycka tyglarna ut handen på ryttaren har jag upplevt några gånger på unghästar. Oftast när de inte är starka nog attbära sig alt tröttnat på vad jag kräver.
Dessvärre lär de sig snabbt att den där lilla? människan på ryggen tappar taget om tygeln när de rycker.. :smirk:

Det jag har provat med framgång är thidermanntygel och eller ett ordentligt spjärn med häsnderna mot framvalvet.. Lite ont får hästen få i munnen om jag får ont i händerna :angel:

Spjärnet har jag gjort som så att jag rider med låg hand och när jag känner att rycket kommer kvickt som :devil: lägga ner handen mot manken, framvalv, hästhals eller vad som känns bäst så att den blir ordentligt stum..

På detta vis är jag stilla i handen under rycket och hästen "slåss" mot sig själv...

Svårt att förklara exakt hur jag gör, men hoppas du förstår hälften av vad jag menar.. :D

Jag fattar precis, fast är det då hästar som försöker rycka tyglarna ur handen/slå alt dra sig loss ur formen? Damen här ligger ju kvar i form, men 'snappar' med tyglarna, dvs drar in huvudet, rycker lite utåt och sen är hon (självmant) tillbaka i grundformen. Hon verkar alltså inte rycka a la det klassiska 'ge mig mer tygel/släpp mig/håll mig inte så hårt, utan mer..ehh.. tja, restas? (I brist på bättre ord?)

Jag funderade ju på graman ett tag, men insåg nånstans efter vägen (i tanken) att jag inte blev klok på hur den eg skulle hjälpa, hon kan ju även med en graman, eller thiedemanntygel, gå och 'rycka'?

Men det har varit lite på ideplanet men inte provats eftersom det eg inte kändes som någon lösning, och det måste finnas saker som är bättre i torin att prova först iaf (men det kanske det inte finns..)

Ska nästa pass prova ge henne ett 'stumt' stöd att rycka mot a la hingstrem vid framvalvet samt se om jag kan vara såpass kvick att jag som Welsh föreslog kan höja handen när hon drar in huvudet (dvs, se om jag kan hinna se till att hon inte får något slack). Fungerar inte det får jag klura vidare åt gramanhållet, men som sagt det KÄNNS i teorin lite..platt? Just för hon rycker inom formen och inte försöker slå sig ur den eller få mer tygel?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om det är små ryck hon sysslar med och inte ta hela tygeln grejen så skulle jag prova en snodd fäst som en chambon...

Säter man halsförlängaren bakom öronen, genom bettringarna och mellan frambenen så att den är sträckt hela tiden kanske hon fattar att hon inte kommer undan?

Kanhända hon får "krulla ihop" sig ett litet tag, till du kan få ett ärligt stöd på bettet.

Antar att ditt mål är att rida henne lång och låg i formen för att få upp ryggen på henne.

Nu svammlar jag hejvilt, men alla sätt är bra utom de dåliga :D

Jag har inte sett er in action heller så det KAN vara något annat som påverkar, men det är ju sådant ni får lura ut.


Gör hon så här hela tiden?
Annars rid lång och låg i uppvärmning och som avslappning. Sedan mer "över krönet" form i själva arbetet.

Sedan är det säkert som vanligt..En "barnsjukdom" de växer ifrån. :D

Tror du att det är testning så kan du prova att hålla henne ganska kort så hon får stöd hela tiden oavsett var hon gör av huvudet/rycker. Tar hon bak huvudet strama tyglarna..Förhoppningsvis försvinner själva vitsen med ryckandet för henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

älgen skrev:
Om det är små ryck hon sysslar med och inte ta hela tygeln grejen så skulle jag prova en snodd fäst som en chambon...

Säter man halsförlängaren bakom öronen, genom bettringarna och mellan frambenen så att den är sträckt hela tiden kanske hon fattar att hon inte kommer undan?

Kanhända hon får "krulla ihop" sig ett litet tag, till du kan få ett ärligt stöd på bettet.

Antar att ditt mål är att rida henne lång och låg i formen för att få upp ryggen på henne.

Nu svammlar jag hejvilt, men alla sätt är bra utom de dåliga :D

Jag har inte sett er in action heller så det KAN vara något annat som påverkar, men det är ju sådant ni får lura ut.


Gör hon så här hela tiden?
Annars rid lång och låg i uppvärmning och som avslappning. Sedan mer "över krönet" form i själva arbetet.

Sedan är det säkert som vanligt..En "barnsjukdom" de växer ifrån. :D

Tror du att det är testning så kan du prova att hålla henne ganska kort så hon får stöd hela tiden oavsett var hon gör av huvudet/rycker. Tar hon bak huvudet strama tyglarna..Förhoppningsvis försvinner själva vitsen med ryckandet för henne.

Nej, nej och åter nej. Jag anser gummisnodd vara det sämsta otyg som uppfunnits. Här jobbar vi oss BLÅ med principen med eftergift, och näsan FRAMÅT nedåt. Att då slänga på något som INTE erbjuder full frihet framåt - nedåt samt något som är ELASTISKT (dvs inte med tydlig, klar och omedelbar eftergift) gör jag inte. Den dag jag hänger snodd på en häst är det dags att låsa in mig och ta ifrån mig alla hästar jag har förfogande över ;)

Jag har däremot funderat på att rida på chambon, men det hjälper inte rycket och jag har ju inga problem med själva formen, utan rycket. Formen är för övrigt lång och låg i varierande grad, det jag begär är en framåt-nedåtsökning, hur mycket hon sen vill söka sig framåt nedåt avgör hon i nuläget, jag är nöjd med att sökningen finns där och inte speciellt bekymrad över huvudställningen. Är ryggen och bakdelen 'med i leken' får hon a huvudet hur hon vill, men naturligt blir den ju då lång och låg. Men även i lång och låg går hon ocj rycker ja, så japps gör det 'hela tiden' (dvs i all form, eller för den delen inte form)
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Det är ju DÄR problemet sitter! Du måste ju ha hästens respekt för att kunna påverka den! Om den inte bryr sej får man ta till knep, "handförlängning" skramla med saker, VAD SOM HELST för hästen måste lyssna och använda rätt hjärnhalva för att du ska kunna påverka den. Kommer du aldrig över fasen "nä nu bryr jag mej inte oavsett vad du säger" komemr DET sitta i hästen resten av dess liv vilket jag tycker är mycket värre än att rycka med huvudet vid ridning. Har hästen sätt att komma undan ska man själv ha 20 knep på lager för att få önskad effekt.

Du har inte påstått att det inte går att lösa, men din attityd säger det. Dvs. "det funkar inte" "det går inte" osv. Det känns som att du hittar på ursäkter. Nu påstår jag inte att du gör det medvetet eller med flit, men på din ton låter det som att - nää.. det där är ingen idé att prova oavsett vad någon här skulle säga.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Ska nästa pass prova ge henne ett 'stumt' stöd att rycka mot a la hingstrem vid framvalvet samt se om jag kan vara såpass kvick att jag som Welsh föreslog kan höja handen när hon drar in huvudet (dvs, se om jag kan hinna se till att hon inte får något slack). Fungerar inte det får jag klura vidare åt gramanhållet, men som sagt det KÄNNS i teorin lite..platt? Just för hon rycker inom formen och inte försöker slå sig ur den eller få mer tygel?

Det är ingen bra idé på en häst som rycker för att avreagera sej. Jobbamed psyket. Det är ju tydligen när hästen inte är med mentalt som den rycker. Jobba med den mentala biten TOTAL koncentration, men i omgångar om den inte orkar. Kräv mer koncentration när hästen rycker, och gärna mer avslappning i nacken eftersom det ofta är det som fattas (för att de själva väljer att spänna emot avslappningen) du kanske faktiskt får kräva att hästen är avslappnad hela tiden utom på lång tygel så ta det som brist på koncentration/avslappning när hästen rycker och reagera precis som du skulle gjort på en häst som kör upp huvudet á la stjärkikare och ska titta på något mer intressant.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Welsh skrev:
Jag tycker att iden med en fastsatt stång var bra :rofl: då kan hon varken slänga huvudet bak eller fram :devil:
Bra att du gillar min idé. Konstruera en sån ställning till mig också så köper jag den för dyyyra pengar. *skrattar*

Tack för tipset om den höjda handen så fort hon slackar förresten! Det är precis såna råd vi letar efter! :bow:

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Totola skrev:
Det är ju DÄR problemet sitter! Du måste ju ha hästens respekt för att kunna påverka den! Om den inte bryr sej får man ta till knep, "handförlängning" skramla med saker, VAD SOM HELST för hästen måste lyssna och använda rätt hjärnhalva för att du ska kunna påverka den. Kommer du aldrig över fasen "nä nu bryr jag mej inte oavsett vad du säger" komemr DET sitta i hästen resten av dess liv vilket jag tycker är mycket värre än att rycka med huvudet vid ridning. Har hästen sätt att komma undan ska man själv ha 20 knep på lager för att få önskad effekt.
En enkel fråga bara.. från en NH-are till en som bara tycks ha tagit till sig att "hästen måste ha respekt för människan no matter what"...

Tycker du att det är okej att slå hästen randig för att få till exvis att hon går fram när hon har frusit fast? Tycker du att det är okej att smälla av en smällare bakom arslet på henne i ett försök att skrämma henne framåt?

Sure. I så fall har jag INTE testat allt redan.

Men det jag HAR testat.. (har trots allt haft hästen i FEM ÅR och hela tiden med dessa svårlösta attitydproblem) är exempelvis att:
1) kasta sand och smågrus på röven på henne
2) klatscha till med långpisk (bakom och till slut en gång PÅ)
3) kastat tomburk med smågrus i, både bakom och PÅ...
4) rusat mot med ett vrål som skulle göra skådespelarna från Braveheart/Sagan om Ringen stolta över mig

Alla dessa försök alltså i kategorin säg ifrån tydligare även om du måste "skrika" åt hästen (har givetvis försökt med övningar som var tänkta att höja hästens motivation också, men nu var det inte dem vi pratade om här).

Resultat: hon står kvar och GLOR på mig. :eek:

Ursäkta så satans mycket att jag inte vill ta nästa steg då. :smirk:

/JES

P.S. OM du faktiskt tror att vi inte vet vad vi snackar om när vi säger att hon inte lyssnar/flyttar sig för :devil: själv, så PMa för en vägbeskrivning. Du är sååå välkommen ut och testa om du kan få till det bättre. *ärligt erbjudet*
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Min egen reaktion står i förhållande till vilken anledning hästen har att reagera som den gör. Har den ingen anledning mer än att testa om den kommer undan gör jag det som krävs. Fungerar det att lirka eller locka gör jag det, hjälper det att vara tydligare med kroppsspråk och attityd ändrar jag det, hjälper det att öka fasen högre vad gäller tryck eller obehaglighet (vilket nästan är samma, behöver inte betyda stryk för det) gör jag det.

Om hästen är noga inlärd att ge efter för tryck och lyssna på ditt kroppsspråk är det ju enkelt - fryser hästen fast flyttar du den genom tryck - framåt/bakåt/i sidled eller vad du nu hade tänkt dej. Lyssnar inte hästen för att det inte passar den just då är den mycket respektlös (just i den situationen) och då är det läge att kräva respekt. Jag sammanknippar inte respekt med rädsla, MEN på en väldigt trygg och arrogant häst kan den behöva bli lite chockad för att börja lyssna.

Det ÄR en "NH-princip" att hålla många lösningar och knep i beredskap om hästen inte lyssnar eller hittar på knasigheter. Men det är även vanlig logik- har du fler äss i rockärmen än hästen kommer du få din vilja fram och de "ässen" kommer göra dej till en säkrare ledare.

Så OM du är så NH-inriktad som du påstår (jämfört med mej) hur kommer det sej då att hästen inte har förtroendet/lydnaden/respekten till att gå dit du vill? Isåfall bör du veta det bättre än mej.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 883
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 978
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp