Häst som rycker i bettet m.m

Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Diaglyphard skrev:
förstår vad du menar. Jag har en sexåring (som haft ett föl) hon är likadan! jag har typ för en vecka sedan snällt fått kondtatera att hon inte är sex år, i huvet iaf. så jag och min tränare har kommit fram till att vi ska tömköra tills det fungerar därifrån. när hon lugnt och avslappnat kan komma i rätt form från marken kan ja börja "rida" igen.
Med min häst (som tråden handlar om) har vi ju inte problemet att hon inte går i rätt form, för det GÖR hon ju, men hon går samtidigt och rycker i bettet.
*förtydligar ännu en gång*

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jähjäh.. håll gärna på och mät er mot varandra du och Alexandra, men nu var det ju inte det som frågan handlade om, huruvida du eller hon har ridit in mest eller flest eller bäst eller till vilken nivå.. det är ju faktiskt fullständigt ointressant alldeles oavsett vilket! :smirk:

Det som INGEN HÄR tycks (vilja?) fatta är att hästen kan gå i rätt form, med stängd mun och vara hur trevlig och lättstyrd som helst IBLAND! helt utan att man har bytt bett, bytt ridstil, bytt sadel, ryttare eller någon annan del av utrustningen. Alltså är inte råd som innebär att man ska byta ut något i utrustningen så särdeles intressanta utan det som efterfrågas är något man kan ändra på i metoden.

Så.. om ni inte har någon lösning på det som frågan faktiskt gäller, nämligen hur får man henne att sluta rycka i bettet som hon gör IBLAND!, så kanske ni kan avstå från att skriva något över huvud taget.
*tröttnat på folk som inte KAN läsa och inte VILL förstå för länge sen*

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Welsh skrev:
Jag är ingen motståndare till bettlöst, rider gärna med det själv parallelt med bett MEN jag tror inte att vi skulle haft sådana problem med denna kille om han redan från början hade fått vänja sig ´vid bett.
Goghen tycker jag är mer effektiv än chambonen.
Pröva!
Jag var ju inne på att vänja henne vid bett först, men eftersom hon ALDRIG stängde munnen.. inte ens efter TRE TIMMARS promenad med träns och grimma/grimskaft, dvs jag tog inte det minsta i bettet, så struntade jag i det.
Gougen kanske vore värt att prova om det nu var formen vi hade problem med.. men det har vi inte.. utom när Alexandra rider bettlöst och då kanske man kan ha Gougen på samtidigt, fast det löser ju inte problemet att jag vill kunna rida hästen på bett också när jag vill?

Keywords här är iaf NÄR JAG VILL och inte när det behagar min häst.

Men vi är absolut villiga att prova det mesta, vi har till och med spekulerat i nån anordning som man skulle ha som en stång från stigbygeln fram till bettet så att hon inte kan föra bak huvudet bakom lod den där lilla biten så hon får slack nog att rycka framåt från sen.... :D
Nån som vill ta på sig att bygga en sån ram att sätta in hästen i? ;) *skrattar*

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

*pust* lite jobigt att läsa igenom allt så här sent på natten, så jag gör ett tappert försök till synpunkt/hjälp men hoppas på överseende att jag inte orkat läsa igenom alla inlägg :crazy:

Eftersom hästen beter sej och är utbildningsmässigt lite som en unghäst, men med bättre mognad med tanke på åldern låter det som att den bästa strategin är att leka sej igenom olika uppgifter men smyga inmer och mer krav under ridpasset.
Om du till en början fokuserar på att hon ska lyssna MYCKET bra på stopp-framåt och göra slumpmässigt halt =be först, förstärk sedan för att få en snabb reaktion, och fokusera på det tills du kan börja gå och göra halt exakt när du vill med mycket små signaler. Då sitter bromsen och gasen (och hästen tycker troligen att de är enkelt och får en bra start på dagen) när du förstärker - använd helst spö för skänkeln och det bettlösa för halt.

Sedan går du vidare till avslappningen i nacken. Lirka till ställning i ett varv i taget (eller en sida i taget om du går på rakt spår) med hjälp av kramningar eller den hjälp du nu använder. Stadigt tryck kan också fungera beroende på vad du vanligtvis använder för hjälper. Med eftergift och beröm när hästen gör rätt. När du har avslappningen i en sida byter du sida och går igenom samma procedur där tills du bara behöver ta i tygeln och hästen inte sätter till någon motreaktion utan följer efter i sidled. Sedan kan du växla varv ofta så hästen får avslappning i bägge sidor av nacken. Det är valfritt om du använder bettet eller det bettlösa, men jag skulle nog föredragit bettet eftersom det har en mer logisk effekt på just den biten.

När avslappningen i nacken sitter har du alltså - avslappning (dvs inte motstånd) i nacken, broms och gas.

Sedan fokuserar man på spårningen. Mycket volter. Först är det mest logiskt att fokusera på en kroppsdel i taget, förslagsvis bogen. Du har redan en bra broms - alltså kan du använda den som korrigering, du bromsar upp det framben som bär för mycket vikt. Ev. med ett trängande tygeltag åtmotsatt håll mot vilket den trycker, och att förstärka med att trycka med låret. Tydlig halvhalt, eller tillockmed halt om den inte lyssnar - och sedan flytta. Du kan testa att ibland flytta hästen utåt/inåt sidvärts på volten med samma hjälper.
Sedan fokuserar du åp bakdelen - att den ska följa voltspåret och spåra med frambenen. Men den här biten kan vara lite överkurs till attbörja med, om du inte kommit n på öppnor och slutor än. Och lite gratis får du ändå om du kan rätta framdelen efter bakdelen.

Vid det här laget är hästen mer än redo att få sökningen framåt/nedåt om den inte kommit automatiskt. Du känner hästen bättre, så där får du använda den metod som funkat hittills.

Just den här steg-för-steg metoden gör att du har varje grundsten innan du går vidare till nästa. Ibland behöver man ett helt ridpass till att sätta en bra grund, och sedan friskar man bara upp minnet och checkar av i början av varje ridpass. Att få hästen böja sej, söka sej rätt, höja ryggen osv. är mycket lättare och mer logiskt för hästen om den bara får EN ny uppgift ETT nytt kommando och att de andra sitter bra redan innan. Då får man ha lite överseende med att de andra bitarna är perfekta. Det är orättvist mot hästen att kräva för mycket på en gång. Koncentration på en sak i taget..

Bett-grejen skulle jag inte bry mej så mycket om, slappnar hästen av i nacken, får sökningen och litar på din hand (vilket du måste göra dej förtjänt av, det går inte att tvinga hästen - MEN undvik att dra tyglarna bakåt, krama hellre eller ryck snabbt om du måste förstärka..helst med det bettlösa i det senare fallet) så kommer den troligen acceptera bettet bättre.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

jo det gör min med, ett 6 årigt fullblod som gått gallopp.... hon går i form när det passar henne. men hon blir inte helt loss förrän efter ca 45 min före det kastar hon mrd huvet, slår ut med bakdelen, mm mm så jag har fått gå tillbaka till grunden, funkar det bra i skritt kan vi gå över till trav osv.. kämpa på!!
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Låter som att Alexandra har fått en riktig tankenöt i stallet :D En fastsatt stång skulle vara intressant att se henne rida med :p
Vad händer om ni lyfter upp handen när hon rycker bakåt? Min förra welsh tyckte om att gå och bita sig själv i bogen. För att få bort henne från det läget var jag tvungen att lyfta upp henne och på med mer drivning. Nu har ni inte det problemet men det kanske skulle få henne att komma på andra tankar, värt att pröva kanske?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Min svärmor har ett trav sto som också rycker tyglarna ur dotterns händer, hon köpte tidemanstyglar. Funkade helt ok faktiskt.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Fast det hjälper väl bara om hästen drar huvudet framåt :confused: inte att hästen drar huvudet bakåt som jag förstod att denna gör,alltså inte drar i tygeln utan släpper på stödet och drar huvudet mot bogen. Har jag fattat det rätt då?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Alexandra_W skrev:
Som hons valt ett spett går hon som om HON får välja. När vi kommit till jobb så går hon INTE så utan då kan man beskåda en häst som arbetar i unghästform (dvs en ganska öppen och lite lägre form) och med engagerad rygg och bakdel. Men som går och rycker i bettet.

Håller inte med att det inte är ngt problem med hästen isåfall. Unghästen söker sig naturligt lägre och nedåt, den går ju inte och stretar. Om hon tränat upp "fel" muskler pga tidigare problem som du skriver, så är det ju egentligen inte så konstigt att hon går och rycker och försöker komma undan - hon tvingas under ryttare att gå ner i en form hon tycker ar ansträngande, och försöker därmed hitta ett sätt att komma undan/alternativt åtminstånde uttrycka frustration över att det är jobbigt..?

Alexandra_W skrev:
Men formen, jobbet etc påverkas INTE mer än sekunden då hon drar in näsan. Så det känns för mig som om hon kommit på att det där kan jag inte komma åt, och det är en ful ovana.

Ja och näe- mycket möjligt som sagt, men det måste ju vara ett tecken på att ngt är jobbigt, och sen använder hon detta uttryckssätt/försök att komma undan?

Alexandra_W skrev:
Hur hon rör sig? Som om hons valt ett spett :angel: Och hästen är kollad, dubbelkollad och trippelkollad och hon har muskelproblem, men INTE så att det övht ska förklara.
Alexandra_W skrev:
Sen har hon alldeles säkert tidigare haft VÄRRE problem, och kanske DÅ rört sig sådär för det var skonsammast, och det är ju - eftersom hon gjort det länge - LÄTTARE och BEKVÄMARE för henne att röra sig sådär än att använda sin kropp ordentligt, felaktiga muskler tar ju ett tag att omforma.

just det, precis det jag vill åt ovan.

Alexandra_W skrev:
Men det finns ingen kroppslig anledning för henne att röra sig sådär längre iaf, och när man kommer till jobb å rör hon sig i trevlig form, men man märker att det rent muskelmässigt är jobbigt för henne (Som för alla unghästar när man kräver jobb, så det gäller ju att avpassa och inte överträna).

återigen - unghästen normalt ska inte finna det särskilt ansträngande att gå i lägre/låg avslappnad form. brukar komma jätte naturligt på en unghäst utan kroppsliga problem/skador/spänningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Aha, då kanske jag fattade fel...?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Varför så jädra otrevlig? Tar du illa upp utav tanken att någon tror att din häst inte kan arbeta i rätt form?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

niphredil skrev:
Varför så jädra otrevlig? Tar du illa upp utav tanken att någon tror att din häst inte kan arbeta i rätt form?
Nej, inte alls. Hon både kan och inte kan arbeta i rätt form (dvs det varierar och röd tråd tycks saknas) och som sagt, även när hon går och nappar i bettet så arbetar hon ÄNDÅ i rätt form. Det är ju därför vi inte tycker att det känns som om hon försöker smita undan jobb, eftersom hon FORTSÄTTER jobba samtidigt som hon gör de här små tjyvrycken??? :confused:
(eller du kanske hör till dem som tror att det är huvudets position som avgör formen? :devil: i så fall förstår jag att du inte förstår att en häst kan gå i form OCH joxa med huvudet samtidigt... :smirk: )

Det jag vänder mig mot är att man inte LÄSER den information som står utan typ tar till sig EN mening eller nåt ord här och där och bygger sig en bild som inte har med verkligheten att göra alls och sen ger råd utifrån det? Vem har nytta av såna råd liksom?

Det är för övrigt inte bara i den här tråden som det fenomenet förekommer så det var absolut inte av sårad stolthet eller överdrivna känslostormar över att det är MIN häst vi pratar om som jag reagerade. Tvärtom, eftersom jag har såna personkemiproblem med just den här hästen, så har jag ofta önskat henne dit pepparn växer och.. eh.. hoppsan! nu hamnade hon visst på Hemmet för Vanartiga PonnyAraber hemma hos Alexandra? Vilken konstig slump?? :D

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag skulle absolut ha köpt att det beror på hennes muskelproblem om jag inte hade sett henne gå mjukt som en dröm OCH joxa med bettet samtidigt. Det är tydligen ett väldigt svårförklarat fenomen det här... *rynkar pannan*
I min värld så går en häst med smärta/obehag inte med spetsade öron och svarar blixtsnabbt på minimala vikthjälper. Den styrs heller inte enkelt med en sytråds tryck. En häst som vill komma undan jobb kan mycket riktigt rycka tyglarna ur händerna på ryttaren och då för en sekund (eller två) komma UNDAN från den "påtvingade" formen. Men så är ju inte fallet här!
Vad min häst gör i de här lägena är ju då att samtidigt som hon arbetar hur trevligt som helst enligt ovan, med mjuk bettkontakt (och ibland även med en lugn, stängd mun i rätt så långa perioder), så drar hon in näsan nån decimeter och sen blixtsnabbt ut just förbi det "stopp" som utgörs av ryttarens hand / tygelkontakten. Hon drar inte ut tygeln i hela dess längd och rycket görs utan att hon faller ur unghästformen över huvud taget. Om man testar då och tar bort stödet i handen över huvud taget så faller hon inte heller på näsan och hon sväljer inte ett spett omedelbart heller, så som jag uppfattar det nu så är det varken ett bettproblem eller ett muskelbristproblem. Hon KAN ju om hon VILL.
Det är det som gör att vi inte tror att hon gör det för att komma undan jobb, utan snarare för att "muttra" över att hon blivit överlistad.

Är det någon som förstår hur jag och Alex menar nu? *hoppas*

/JES

P.S. Det muskelproblemet hon har görs ju dessutom redan något åt, så om det skulle vara det så borde det ha blivit bättre över tid nu, men det är liksom samma.. hon kan inte i en kvart.. sen kan hon hur bra som helst i nästa kvart... :confused: *sliter mitt hår*
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Cecely skrev:
Aha, då kanske jag fattade fel...?
Båda fattade rätt.. eh.. och fel?
Hästen för bak nosen bakom hand bara så mycket så hon får lite mer kraft att rycka framåt förbi hand en yttepytteliten bit.. sen återgår hon till mjuk bettkontakt en liten stund.. och sen gör hon om det igen?!

Eller visst har jag fattat det här rätt nu Alexandra?

/JES
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om du till en början fokuserar på att hon ska lyssna MYCKET bra på stopp-framåt och göra slumpmässigt halt =be först, förstärk sedan för att få en snabb reaktion, och fokusera på det tills du kan börja gå och göra halt exakt när du vill med mycket små signaler. Då sitter bromsen och gasen (och hästen tycker troligen att de är enkelt och får en bra start på dagen) när du förstärker - använd helst spö för skänkeln och det bettlösa för halt.

Absolut inga problem varken med halt (på bett eller bettlöst) eller framåt när damen VILL vara med. Som Kassiopeja (vars häst det alltså är för de som inte kopplat det) sa så är nyckelordet här när HÄSTEN vill. När hästen vill är det inga större problem med någonting utom bettryckandet. När hästen INTE vill så är hon både döv och blind ;) Dvs hon SKITER i förhållningar och hon SKITER i drivning. Du kan slå henne randig med ett spö om du har lust, hon står där och tycker 'jaha, och nu har du slut på knep va? Ha, jag visste väl det'.

Generellt har jag dock inte haft några stora problem med varken igångsättningar eller halter, hon kan streta emot ibland i halten men har HITILLS aldrig varit omöjlig att övertyga (och 99 gånger av hundra så fungerar halterna utmärkt, även om jag gör dem för ENBART bett för att se hur hon tar det). Drivande har hon ett par gånger svarat på med att backa sig runt kommunen alternativt stå på bakbenen, men det är under den del av passet som hon protesterar. Hon har en ny ryttare, som ställer KRAV, som inte går på hennes gamla ursäkter, och hon jobbar febrilt på att se om det inte finns NÅGOT sätt att få även mig att backa och ge efter (och hon var VÄLDIGT nära att lyckas riktigt bra i början då jag var övertygad om att hon verkligen inte KUNDE det jag bad om henne, det säger den del om vilken övertygande skådespelarprestation hon kan göra..). Men som sagt, när vi diskuterat klart om vem som bästämmer den dagen med så är hon inga som helst problem och går fram för minsta drivande hjälp och saktar av/gör halt för minsta förhållande hjälp. Det ÄR redan plättlätt för henne, och vore det inte för nappandet i tygeln så fanns det INGENTING att klaga på.

Sedan går du vidare till avslappningen i nacken. Lirka till ställning i ett varv i taget (eller en sida i taget om du går på rakt spår) med hjälp av kramningar eller den hjälp du nu använder. Stadigt tryck kan också fungera beroende på vad du vanligtvis använder för hjälper. Med eftergift och beröm när hästen gör rätt. När du har avslappningen i en sida byter du sida och går igenom samma procedur där tills du bara behöver ta i tygeln och hästen inte sätter till någon motreaktion utan följer efter i sidled. Sedan kan du växla varv ofta så hästen får avslappning i bägge sidor av nacken. Det är valfritt om du använder bettet eller det bettlösa, men jag skulle nog föredragit bettet eftersom det har en mer logisk effekt på just den biten.

Been there, done that och hon gör precis det jag vill, men hon rycker i det förbaskade bettet. Det är just att hon fullt NÖJD och belåten (öronen fram, jobbar villigt, gör allt jag ber henne om utan minsta problem, knot eller problem etc) går där men rycker i bettet.

Men den här biten kan vara lite överkurs till attbörja med, om du inte kommit n på öppnor och slutor än. Och lite gratis får du ändå om du kan rätta framdelen efter bakdelen.

KLippt bort en del. Damens utbildningsståndpunkt är att hon är ridbar i skritt och trav (antagligen galopp med men vi har inte det på programmet just nu), hon förstår sidförande och kan separarera flytta bakdelen och flytta framdelen från varandra. Däremot så är hon inte på högre nivå än att det som begärs av henne, och det hon i nuläget klarar av är avslappning, volter modell större, fyrkanten, flytta bakdel några steg, flytta framdel några steg etc. Tänk dig en väldigt nyinriden unghäst rent utbildningsmässigt, en som är UNDER grundutbildning men inte färdig än.


Bett-grejen skulle jag inte bry mej så mycket om, slappnar hästen av i nacken, får sökningen och litar på din hand (vilket du måste göra dej förtjänt av, det går inte att tvinga hästen - MEN undvik att dra tyglarna bakåt, krama hellre eller ryck snabbt om du måste förstärka..helst med det bettlösa i det senare fallet) så kommer den troligen acceptera bettet bättre.

Det jävliga är ju att hon ÄR där, hon är 'loss', hon följer minsta hjälp och hon har framåt-nedåtsökning. Men rycker i bettet, verkar inte minsta irriterad, utan mest som en ful ovana som sagt.,
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Kassiopeja skrev:
Båda fattade rätt.. eh.. och fel?
Hästen för bak nosen bakom hand bara så mycket så hon får lite mer kraft att rycka framåt förbi hand en yttepytteliten bit.. sen återgår hon till mjuk bettkontakt en liten stund.. och sen gör hon om det igen?!

Eller visst har jag fattat det här rätt nu Alexandra?

/JES

Nästan rätt, hon för näsan bakom hand såpass att hon får en rejäl slack i tygeln, rycker den sen en yttepyttebit förbi hand och går tillbaka till 'ursprungsläget'. Ibland går det en hel minut mellan rycket, ibland är det fem sekunder mellan slutat på det ena och starten på nästa.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Hur reagerar hästen på tillrättavisningar?

Och hur reagerar hästen om du tömkör/arbetar från marken?

För på de första kommentarerna kändes det som att DU behöver gå tillbaka lite till grunden och sätta dej i en mer trygg position där du kan lirka och säga till på helt andra sätt, t ex vid arbete från marken. Hästen kan ju, men den behöver lydnaden disciplinen och motivationen till att hålla det hela. Har man bara det ena t ex motivationen men inte lydnad - då kommer man förr eller senare (som du gjort) råka ut för att motivationen inte finns där och så lyssnar inte hästen längre.
Att ha lydnad utan motivation är bättre, men lite elakt mot hästen och tråkigt att rida en sån häst.
De här bitarna måste jag säga att det är bättre om du själv hittar bästa sättet att finna balansen. Genom att göra "uppmärksamhetsövningarna" som de jag beskrev så får du och hästen koncentrera er. Men det kanske är bättre att hitta en "nödgrej" först så du känner att du kommer igenom spärren på hästen. Funkar inget annat skulle jag sitta av och kräva en sjuhelsikes massa från marken för att hästen ska märka till slut att det var jobbigare att tjura. Då är det bra om man jobbat en del från marken innan.

Ang. tillsägelser, så anledningen at jag frågade det var att hästen kanske behöver bli påmind om att inte spänna emot/rycka i bettet? Om du lär den en signal som betyder nej - inte tjafsa i munnen - och ser till att den signalen fungerar på din häst (jag brukar rycka tygeln lätt åt sidan så det låter men inte gör ont i munnen och säger samtidigt "nej") på min häst fungerar det att säga till för att påminna, är det en dålig vana kan det vara svårt för hästen att bryta den. Så faktiskt blir han mer avslappnad i mun och nacke (men framförallt i huvudet, ryckningarna är för honom en avreaktion) när jag säger ifrån på ett tydligt, men inte för strängt sätt. Det kan man också lära in på marken först, då kan det vara lättare att få rätt uppmärksamhet.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Hur reagerar hästen på tillrättavisningar?

Det beror på hennes humör. Är hon på dåligt humör kan hon bli ARG, men so far har hon alltid tagit dem tillslut, det har bara handlat om HUR mycket man fått säga till. När hon är på bra humör behövs i princip inte tillrättavisningar, men när behovet uppstår och man 'säger till' så säger hon 'okej, javisst'.

Och hur reagerar hästen om du tömkör/arbetar från marken?

I princip likadant, utom att hon är betydligt mer ofokuserad och svårare att egentligen komma någonstans med. Dvs hon missköter sig inte, men hon är himla bra på att lalla runt och göra minsta möjliga. Och hon är VÄLDIGT mycket svårare att påverka i tömkörning och longering än uppsuttet så det är en tämligen dålig arbetsform för henne i nuläget, hon tycker inte det är roligt, jag tycker inte det är roligt med en häst som inte tycker det är roligt och det blir inget av det liksom.

För på de första kommentarerna kändes det som att DU behöver gå tillbaka lite till grunden och sätta dej i en mer trygg position där du kan lirka och säga till på helt andra sätt, t ex vid arbete från marken.

Jag säger hellre till från ryggen, har dels med att hon är MYCKET lättare att påverka från ryggen än från marken, dessutom finns det en grundmotivation eller arbetsvilja eller vad man ska kalla det från ryggen som jag inte ser från marken.

Hästen kan ju, men den behöver lydnaden disciplinen och motivationen till att hålla det hela. Har man bara det ena t ex motivationen men inte lydnad - då kommer man förr eller senare (som du gjort) råka ut för att motivationen inte finns där och så lyssnar inte hästen längre.
Att ha lydnad utan motivation är bättre, men lite elakt mot hästen och tråkigt att rida en sån häst.

Mm, men enda sättet JAG vet att motivera en häst som tycker att det HON vill är att göra som HON vill, dvs lalla, och får hon inte det så kan folk ju i princip dra till varmare trakter, är att dels förklara att det enkla sättet är att göra som ryttaren vill, och om man SAMarbetar och inte MOTarbetar blir det inte bara enkelt, det blir mycket roligare med. Hon tycker INTE ridningen är tråkig alls, hon tycker det är tråkigt att inte få bestämma själv och springa runt som hon själv vill ;)


De här bitarna måste jag säga att det är bättre om du själv hittar bästa sättet att finna balansen. Genom att göra "uppmärksamhetsövningarna" som de jag beskrev så får du och hästen koncentrera er. Men det kanske är bättre att hitta en "nödgrej" först så du känner att du kommer igenom spärren på hästen. Funkar inget annat skulle jag sitta av och kräva en sjuhelsikes massa från marken för att hästen ska märka till slut att det var jobbigare att tjura. Då är det bra om man jobbat en del från marken innan.

Vi gör det där uppsuttet, dvs ser till att hon inser att det är jobbigare att tjura, när hon insett det är det en helt annan häst, från en trotsig grinmärr till en glad, trevlig häst som villigt arbetar. Så vi har inte problem där egentligen, vi är fortfarande i övergångsfasen mellan 'hästen får inom vissa ganska vida ramar välja själv' till att ramarna snävas åt och det finns mer krav. Men när hon slutat protestera (vilket blir mindre och mindre) så är det en väldigt trevlig häst som jobbar KANONTREVLIGT, förutom ryckandet i tyglarna. det är BARA och ENBART tygelryckandet som är ett bekymmer.

Ang. tillsägelser, så anledningen at jag frågade det var att hästen kanske behöver bli påmind om att inte spänna emot/rycka i bettet? Om du lär den en signal som betyder nej - inte tjafsa i munnen - och ser till att den signalen fungerar på din häst (jag brukar rycka tygeln lätt åt sidan så det låter men inte gör ont i munnen och säger samtidigt "nej") på min häst fungerar det att säga till för att påminna, är det en dålig vana kan det vara svårt för hästen att bryta den. Så faktiskt blir han mer avslappnad i mun och nacke (men framförallt i huvudet, ryckningarna är för honom en avreaktion) när jag säger ifrån på ett tydligt, men inte för strängt sätt. Det kan man också lära in på marken först, då kan det vara lättare att få rätt uppmärksamhet

Damen SKITER ganska högaktningsfullt i vad JAG anser om ryckningarna, och även om det gör ont i munnen, hon rycker lika glatt mot en stum hand som en flexande hand. Alltså, det jag har problem med och vill ha tips på (du gav ett! Att lätt 'rycka tillbaka' och koppla det till kommandot nej. Sådana tips jag vill ha, mer handfasta) är just hur jag bryter OVANAN att rycka i bettet. Resten fungerar och tuffar på i princip helt enligt plan och utan större konstigheter. Men hon har testat sig igenom X saker som hon och jag senare gemensamt kommit fram till är ganska onödiga och bör undvikas :devil: Men tygelryckandet kommer jag inte åt, och hon VET det. Hon är väldigt förtjust över att ha 'överlistat' mig.
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Jag tycker att iden med en fastsatt stång var bra :rofl: då kan hon varken slänga huvudet bak eller fram :devil: Vad händer om du lyfter upp händerna samtidigt som hon släpper stödet? Hinner du med innan hon dragit fram huvudet och förbi lodplanet?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Om du vet att det intefinns någon lösning, att hästen kommer fortsätta med det i all evighet, varför skrev du då tråden??

Det är skillnad på att säga till och säga till. Man säger inte till på ett sätt som hästen sk*ter fullständigt i, då får man säga till på ett sätt som ger en reaktion. Det ä därför det oftast är lättast att börja från marken eftersom du kan schasa bort hästen om den blir arg, sitter du på ryggen och får en häftig motreaktion från hästen har du mindre kontroll.
Min åsikt är att en tillsägelse är helt onödig om man inte får resultat i form av en reaktion av hästen i samma grad som du sagt till. Alltså kanske man får SKRIKA sin tillsägelse - bildligt talat - om hästen inte lyssnar på den lilla tillsägelsen. Men lydnaden och disciplinen hjälper det hela då den blir van att lyssna på alla dina signaler på en gång. När an ska börja lära in det hela kanske man får kompromissa lite i början - men sen är principen att ALLTID förstärka på ett sätt som hästen lyssnar om den inte följer dina signaler. Oavsett hur snäll den är i övrigt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 883
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 978
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp