Häst som rycker i bettet m.m

Sv: Häst som rycker i bettet m.m

hur lange sen var det ni faxade 'allt utom ryckandet'? dvs hur lange ar det som ryckandet varit det enda problemet?
 
Sv: Häst som rycker i bettet m.m

Ryckandet har aldrig varit det enda problemet hästen haft rakt av, hon kan vara lite 'märrig' understundom. Men när hon slappnade av och jobbade med en och inte mot en så att säga var ryckandet det enda problemet. Dvs hästen jobbade utmärkt, gjorde villigt och utan problem det man bad om etc men ryckte.

Hur lång tid det tog, tja jag minns inte på rak arm men det var ju en succesiv process som tog kanske en månad? Gjorde inte så mycket mer än låtsas som det regnade men samtidigt prova olika sätt och se om det gick att finna något som minskade ryckningarna. Jag fick ju ett 'genombrott' när jag la om betslingen till dubbelbetsling med både bett och hackamore, men om det egentligen berodde på betslingen eller om det var mer av en slump ska jag låta vara osagt. Och bettbytet gjorde inte att det försvann som genom ett trollslag, men det var där man såg den största förändringen, men den var ju på väg redan innan som sagt. Men även efter den månaden kunde hon fortfarande rycka lite sporadiskt, men inte det här okynnesryckandet 'hela jävla tiden'.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: mily
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 883
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 978
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp