Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Blir det inte väldigt dyrt att ge sig ut på oanmälda besök i tid och otid för att kolla hästpass om ingen öppnar..?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpass, förvaring....

Kan ha att göra med att länsstyrelsen inte hinner följa upp på grund av en massa annat som kommer i vägen hela tiden. Men att en uppföljning kommer göras sinom tid kan du ge dig på.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Blir det inte väldigt dyrt att ge sig ut på oanmälda besök i tid och otid för att kolla hästpass om ingen öppnar..?

Kontrollen får inte räknas som en kontroll enligt EU regler om den inte är oanmäld. Det blir dyrare att köra anmält på kontroller eftersom EU delar ut pengar till de olika länderna i förhållande till hur många EU godkända kontroller som utförs.
Förvånansvärt många är faktiskt också hemma på dagtid när kontrollerna utförs, men visst händer det att det blir bomkörningar.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tror jag inte...fanns inga anmärkningar i grannstallet och det har gått snart ett år sedan dom var där..
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Nödslakt tar i alla fall hästar utan pass. Kan inte hitta nånstans där det står att hästar som inte ska till livsmedelsproduktion måste ha pass.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Källa: Jordbruksverkets hemsida

Tydligare regler för hästpass
Alla hästar i EU ska ha hästpass. Detta gäller alla hästar oavsett ålder eller ras. Ett hästpass gäller hela hästens liv. Detta betyder att om du har en häst med godkänt EU-pass behöver du inte byta ut detta. Om du däremot har en häst som inte har ett pass måste du ansöka om detta. Om din häst är född den 30 juni eller tidigare ska den ha pass den 31 december samma år. Om din häst är född den 1 juli eller senare ska den ha pass senast då den är sex månader. Det finns tre huvudsyften med passet:•Säkerställa hästens identitet, till exempel vid handel med hästar
•Vara ett hjälpmedel för att begränsa spridningen av smittsamma sjukdomar
•Säkerställa att läkemedel inte hamnar i våra livsmedel


Du måste kunna visa upp passet
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Så skaffar du hästpass
När du ska skaffa ett hästpass vänder du dig till din avelsorganisation. Till höger finns mer information avelsorganisationerna. Om din häst är en korsning mellan olika raser eller om du inte hittar din ras bland avelsorganisationerna vänder du dig till Svenska Hästavelsförbundet. Kostnaden för ett pass varierar mellan de olika organisationerna.

Vad händer om din häst inte har pass?
Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag vet att alla hästar ska ha pass men det står inget om just slakt. Förutsatt att hästen inte ska gå till livsmedelsproduktion tror jag ingen nekar att slakta en häst utan pass. Nödslakt gör det inte i alla fall.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Om hästen akut måste avlivas av djurskyddsskäl så ska det göras så snart som möjligt, men den som utför avlivningen ska kontrollera hästen mot passet, går det inte innan avlivningen så ska det göras efter.

Det finns säkert de som inte följer reglerna, men det betyder inte att det är rätt att göra det.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

KL

Jag förvarar mina pass i handskfacket på min bil. Då är de inlåsta och jag behöver inte åka hem och hämta dem om utifall att det skulle bli inspektion och jag måste visa dem.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Kontrollen får inte räknas som en kontroll enligt EU regler om den inte är oanmäld. Det blir dyrare att köra anmält på kontroller eftersom EU delar ut pengar till de olika länderna i förhållande till hur många EU godkända kontroller som utförs.
Förvånansvärt många är faktiskt också hemma på dagtid när kontrollerna utförs, men visst händer det att det blir bomkörningar.

Fast oanmälda kontroller görs väl bara vid anmälningar????

Har aldrig hört att ickeanmälda kontroller inte skulle gälla...
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Kontrollen får inte räknas som en kontroll enligt EU regler om den inte är oanmäld. Det blir dyrare att köra anmält på kontroller eftersom EU delar ut pengar till de olika länderna i förhållande till hur många EU godkända kontroller som utförs.
Förvånansvärt många är faktiskt också hemma på dagtid när kontrollerna utförs, men visst händer det att det blir bomkörningar.


En fråga till dig som verkar vara insatt, vi har stall hemma, på gården bor vi och mina svärföräldrar. Vi har våra pass hemma hos oss, de har sina pass hemma hos sig, båda bor inom synhåll från stallet. Kan det bli problem vid kontroll, det är deras stall, ligger på deras tomt. Så om de är hemma, och inte vi, då kan ju kontrollen genomföras eftersom stallet är deras. Men då kommer de inte åt våra pass. Hmm, dags att ge reservnyckel hem till oss åt svärföräldrarna kanske???? Tvärtom inga problem, vi kommer in hos dem och vet var de förvaras.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Frågan är dock om ANDRA hästägare skulle betala för detsamma eller om stallägaren ska stå för den utgiften...

Vilka andra hästägare ?.. finns bara en hästägare i mitt stall och det är jag...
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Och jag undrar fortfarande var det står hur det ska gå till?

Inte purfärsk info, men i alla fall en del matnyttigt: http://www.lansstyrelsen.se/soderma...fentlig-djurskyddskontroll/hast/avlivning.pdf

Och sedan urklipp ur aktuell EU-förordning

KAPITEL VI: NÖDSLAKT UTANFÖR SLAKTERIET
Livsmedelsföretagare skall se till att kött från tama hov- och klövdjur som har nödslaktats på annan plats än slakteriet, endast
får användas som livsmedel om det uppfyller alla nedanstående krav:
1. Ett för övrigt friskt djur skall ha råkat ut för en olycka som, med beaktande av djurets välbefinnande, förhindrar dess
transport till slakteriet.
2. En veterinär skall genomföra en besiktning före slakt av djuret.
3. Det avlivade och avblodade djuret skall transporteras utan onödigt dröjsmål till slakteriet på ett hygieniskt sätt. Under
överinseende av en veterinär får mage och tarmar avlägsnas men ingen annan uppslaktning genomföras på plats.
Avlägsnade inälvor skall åtfölja det avlivade djuret till slakteriet med uppgift om att de tillhör detta djur.
4. Om det tar mer än två timmar mellan avlivandet av djuret och dess ankomst till slakteriet skall det kylas. Aktiv nedkylning
krävs inte om klimatförhållandena medger detta.
5. Ett intyg som utfärdats av den livsmedelsföretagare som födde upp djuret, med fastställande av djurets identitet och
uppgifter om veterinärmedicinska preparat eller annan behandling som djuret fått, behandlingsdatum samt karenstid
skall åtfölja det avlivade djuret till slakteriet.
L 226/44 SV Europeiska unionens officiella tidning 25.6.2004
6. Ett intyg som utfärdats av veterinären och som visar att besiktningen före slakt givit ett gynnsamt resultat, med uppgifter
om datum och tidpunkt för nödslakten och motivet till denna samt den eventuella behandling som veterinären
har givit djuret skall åtfölja det avlivade djuret till slakteriet.
7. Det avlivade djuret skall vara tjänligt som livsmedel efter en besiktning efter slakt som genomförs i slakteriet i enlighet
med förordning (EG) nr 854/2004 och i vilken sådana eventuella prover ingår som krävs vid nödslakt.
8. Livsmedelsföretagare måste följa de anvisningar om köttets användning som den officiella veterinären ger efter en
besiktning efter slakt.
9. Livsmedelsföretagare får på marknaden inte släppa ut kött från djur som har nödslaktats om detta kött inte är försett
med en särskild kontrollmärkning, som inte kan förväxlas med den kontrollmärkning som föreskrivs i förordning
(EG) nr 854/2004 eller den identifieringsmärkning som föreskrivs i bilaga II avsnitt I i den här förordningen. Sådant
kött får endast släppas ut på marknaden i den medlemsstat där slakten sker och i enlighet med nationell lagstiftning.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tror knappast dom slösar tid på någon som inte har några anmärkningar om dom nu har så mkt att göra som du säger.. så näpp det tror jag inte!
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp