Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Kl.
Någon som vet var man ska förvara passen om hästarna går på bete där det inte bor någon intill? Jag äger betesmarken och den finns 2 mil från mitt hus.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Veterinärerna bryr sig ju inte ens om att titta i passet. Några mediciner skriver de aldrig in heller.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl*

Då undrar jag som medlem i en förening som driver ett kollektivstall - vem ska ansvara för passen där?

Om det kommer en oanmäld kontroll är det inte ens säkert att någon ens är på plats?

Var och en kan ansvara för sitt eget pass så länge det finns möjlighet att få fram det inom en halvtimme vid en kontroll.

En kontroll genomförs inte om man inte kan få tag på någon ansvarig, såvida man inte misstänker att djur lider så att man akut måste gripa in.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Kl.
Någon som vet var man ska förvara passen om hästarna går på bete där det inte bor någon intill? Jag äger betesmarken och den finns 2 mil från mitt hus.

Eftersom ansvarig djurhållare kontaktas vid en kontroll så ska denne kunna visa upp passen inom en halvtimme vid en kontroll. Ansvarig djurhållare kan välja att inte själv ha passen hemma, men de ska oavsett kunna visas upp i original vid en kontroll, den som har passet till den/de hästar som förvaras på betet får då köra dit med dem.

Som jag beskrev tidigare, om djurhållaren inte kan visa upp pass inom en halvtimme, och om denne uppger att man har pass till alla hästar, så får djurhållaren samla in passen tills nästa kontroll och visa dem då. Dock blir det en brist i den första kontrollrapporten, och då tas en avgift ut både för första kontrollen och den uppföljande kontrollen. De flesta har rent mjöl i påsen och ordnar fram passen, men har de inte pass att visa andra gången så fortsätter ärendet som jag beskrev tidigare i tråden.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tack som jag trodde! Och jag vill inte behöva ha allas pass. Rent praktiskt verkar det onödigt jobbigt. Vill inte heller att någon ska ha tillgång till mina pass.

Varför frågar inte länsstyrelsen alla om pass? Varför gäller det bara vissa?

Det finns nationella checklistor som används vid en fullständig normalkontroll, och då kontrolleras hela checklistan inkl. om pass finns till alla hästarna. Normalkontroller ska ske med ett intervall som baseras på en riskvärdering.

Har man blivit anmäld kollas i första hand de punkter på checklistan som anmälts, men även andra punkter som om alla hästar har pass, kan kontrolleras vid en kontroll efter en anmälan.

Länsstyrelsen har annars inte resurser att åka runt och kontrollera om alla har pass till sina hästar.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Vad händer om det plötsligt blir en kontroll, och jag befinner mig på arbetet i ett viktigt möter med mobilen avstängd?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jo, men bara till uppföljande kontroll, dvs om ett par månader...


Har jag inte alla pass då så blir det antagligen ett föreläggande, dvs högre kostnader för mig som stallägare.

Anledningen till tråden är mest att belysa att stallägaren faktiskt kan få betala OM inte hyresgästerna vill lämna ifrån sig passet.

Kommer framöver att kräva det i kontraktet. Dvs att passet förvaras hos mig.

DOCK kommer det att ställa mycket högre krav på MIG som stallägare

Just av denna anledning har vår stallägare sagt att hon tyvärr inte kan inhysa hästar vars pass hon inte får förvara hos sig. Passen förvaras inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp, så i mitt fall är det nog det säkraste stället för mitt pass. Stallägaren är dessutom en hyvens kvinna så jag oroar mig inte för problem med henne.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Just av denna anledning har vår stallägare sagt att hon tyvärr inte kan inhysa hästar vars pass hon inte får förvara hos sig. Passen förvaras inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp, så i mitt fall är det nog det säkraste stället för mitt pass. Stallägaren är dessutom en hyvens kvinna så jag oroar mig inte för problem med henne.

Har alla inackorderingar tillgång till det kassaskåpet eller är hon alltid tillgänglig och hemma om någon får för sig att dom ska ut och åka?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jaha? Ska man ha passen liggandes öppet innanför stalldörren ifall dom kommer på oanmält besök.. det är ju faktiskt inte alls säkert att man är hemma!
och är du som ansvarig inte hemma så genomförs inte kontrollen heller. Länsstyrelsen har rutiner för det mesta i sin myndighetsutövning, så de flesta scenarion som du nu så gärna vill måla upp för att bevisa att det på något sätt ska vara omöjligt att kunna ställa krav på att passen ska finnas där hästen finns har länsstyrelserna rutiner för. Och KL: Trix har rätt i felöversättningen, men nu står det så i den svenska översättningen och då är det det som gäller fram tills dess att någon överklagar och får rätt genom en prejudicerande dom alternativt att någon översättare av EU-reglerna får i uppdrag att ändra översättningen korrekt.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl*

Förra året hade jag en häst på bete som skadade sig. Ägaren till betet var bortresta så jag kom inte åt passet som vi lämnade med. Nu blev hästen avlivad på plats så det blev inget åkades till sjukhus, men hann fundera på att det är ju ett väldans bra system detta..

En bekant skulle köpa häst, allt var klart och när dom skulle betala/hämta hästen kläcker förmedlaren ur sig att passet är borta. Ägaren visste inte om det utan stog plötsligt med en passlös häst och förbannade köpare som såklart drog sig ur.

Jag förstår att folk inte vill lämna ifrån sig passen, känns som det vore smartare att stallägaren har en kopia på passet och ägaren originalet.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Har alla inackorderingar tillgång till det kassaskåpet eller är hon alltid tillgänglig och hemma om någon får för sig att dom ska ut och åka?

Nej, tyvärr är hon inte hemma jämt och det är kruxet. Man får planera och be om passet dagen innan. Men det är struligt och stallägaren är verkligen inte glad åt de här reglerna. Hon ser ju hellre att folk sköter sina egna papper.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tja som sagt.. vad som framkommit i tråden så klarar man sig faktiskt utan att behöva lämna ifrån sig passet till stallägaren ;)
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl*



Jag förstår att folk inte vill lämna ifrån sig passen, känns som det vore smartare att stallägaren har en kopia på passet och ägaren originalet.


Ja, sen kan man lämna originalen på ett bestämt datum om det är nödvändigt!
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Tja som sagt.. vad som framkommit i tråden så klarar man sig faktiskt utan att behöva lämna ifrån sig passet till stallägaren ;)
Ja, med följden att det vid kontrollen räknas som en brist vilket kräver en uppföljning som kostar pengar för stallägaren = 800 kr i timmen (och då ska även tiden det tar att skriva protokoll osv. räknas in, inte bara själva besöket) + reskostnad. Är det schyst mot stallägaren det???

Nej, jag tycker inte att passet i stallet är någon vidare lösning och jag tycker att det, som det är skrivet nu (dvs. felöversatt) är ogenomtänkt och dumt. Men bara för att jag tycker det så slipper ju inte en stallägare undan avgiften för uppföljningen för det. Och det tycker jag inte är schyst från hästägarnas sida.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Vad händer om det plötsligt blir en kontroll, och jag befinner mig på arbetet i ett viktigt möter med mobilen avstängd?

Ja, du har redan fått svaret, kontrollen genomförs normalt inte om man inte får tag på någon person som ansvarar för djurhållningen. Endast då man misstänker att djur far mycket illa, och man anser att man blir tvungen att gå in ändå, så begärs polishandräckning, och man går då in utan djurhållarens tillstånd.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

OK, vi har räknat ut att man i snitt debiterar 2,5 timmar per kontroll, så då kostar det i snitt 2000 kronor per kontroll. Visst får du betala det om du vill det, men uppföljande kontroll görs även det oanmält, och har man inte passen till hästarna andra gången kontrollen görs så blir det föreläggande, vilket jag inte tror en stallägare är så intresserad av att få.

Liksom a1agnlju tycker jag inte alls detta system är smidigt, men det spelar ingen roll. Passen ska enligt lagstiftningen kunna visas fram i original, och vi har som arbetsuppgift att kontrollera att lagstiftningen följs. I detta fall är det specifikt dokumenterat av JV att kopior inte är godkännt, och att passen ska kunna visas upp vid en kontroll inom 30 minuter, så där finns inte plats för så mycket tolkning.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Dom har nyligen haft kontroll här..ingen frågade efter några pass..sannolikheten att dom ska komma hit igen är nog ganska obefintlig. Grannstallen hade kontroll där frågades det efter pass..ingen hade..inget hände..så nja mest tomma hot..tydligen bryr dom sig inte ändå..ingen häromkring kommer någonsin lämna ifrån sig sina pass... så kom gärna hit på besök ..extra pengar behöver ni väl? Här kan ni nog dra in en halv miljon på nån timme ;)

För min del är jag redan stallansvarig och mina pass är inlåsta i stallet så mig gäller det inte men tänker aldrig lämna ifrån mig dom om jag skulle flytta. Jag har inte passen istallet för den saken utan för att annars glömmer jag dom när jag ska tävla.

Sen om man fixar att ta fram passen på en halvtimme så det finns ingen anledningen att låsa in sina pass hos någonannan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp