Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Själva passtillverkningen kostar typ 500 men de ska ju märkas, ritas och härstamningkontrolleras också.


Det beror helt på vilken ras det är, min gammeltant är ett halvblod och hennes kostade flera tusen för tio år sen.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Innebär detta att stallägaren never ever får resa bort.. eller ska alla inackorderingar få tillträde till dennes bostad? Eller ska passen ligga löst i stallet så att alla har tillgång till varandras pass..

Bara tanken på allt detta gör att jag och många fler med mig aldrig kommer lämna ifrån oss passen.. jag tar hellre böter då :sneaky:
Dels är väl risken för böter p g a att det inte finns pass än risken för avlivning av passlös häst vid kontroll.
Sedan är det fortfarande den som är ansvarig för stall, bete eller vad den nu är hästen finns som också är ansvarig för att alla hästar där har pass.
Åker stallägaren bort så hoppas jag ju verkligen att denne lämnar över ansvaret för stallet till någon annan och bara sticker.
Finns inga som helst krav hur pass ska förvaras bara att passet ska vara där hästen är. Så det upp till var ock en som har ansvar för hästar att lösa förvaringen.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag har passen hos mina ponnyer, stallägaren har inte passen utan jag har lagt dem på ett ställe där det är lätt att komma åt dem vid behov + jag vet var de är när ponnyerna ska iväg eller veterinären kommer.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så dom kommer avliva hästen om inga pass visas upp vid kontroll även om man har passet hemma?

Tror du helt allvarligt på det själv?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så dom kommer avliva hästen om inga pass visas upp vid kontroll även om man har passet hemma?

Tror du helt allvarligt på det själv?
Man gör så idag med kor och får som saknar märkning och inte finns journalförda. Varför skulle djurskyddet göra skillnad på djurslag om dom hittar djur som det inte går att styrka identiteten på?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så dom skjuter hästarna på plats då, eller hur ska det gå till rent praktiskt hade du tänkt?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Men nu säger du att det är den som är ANSVARIG för hästen som skall ha passet. Många stallägare har inget ansvar för hästarna öht, de hyr bara ut byggnad/mark. Vem skall då ha passet??

Jag har hästarna hemma, passen finns i regel i huset. Ibland i (låst och larmad) sadelkammare.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl*
I det stall däe min häst bor har var häst ett separat, platsbyggt skåp i sadelkammaren. Låsmöjlighet finns men också dörren in är låst så jag förvarar passet där.
488383_10151212888300712_796192536_n.jpg


Möjligheten att sätta fast ett sånt här i varje skåp finns ju. Och att stallägaren har en lista undangömd där alla koder finns.
76251080full.image.ashx

Eller att alla pass förvaras där och stallägaren har koden och kan ge ut de pass som behövs/ge ut koden vid behov och sen byta kod igen.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Men nu säger du att det är den som är ANSVARIG för hästen som skall ha passet. Många stallägare har inget ansvar för hästarna öht, de hyr bara ut byggnad/mark. Vem skall då ha passet??

Jag har hästarna hemma, passen finns i regel i huset. Ibland i (låst och larmad) sadelkammare.

Kanske felformulerat men den som är ansvarig för stallet eller betet där hästen finns ska också vid kontroll kunna uppvisa passet.
I grunden som kanske gör det lättare att förstå, så är tanken med passet att hästen ska dels kunna identifieras och dels ska det finnas underlag om något händer. Som t ex om hästen skadas kan den då användas till livsmedel d v s slaktas eller måsten avlivas. En väldigt stor skillnad i ekonomi om inte annat. Precis som om det är något akut som inträffar och hästen behöver medicin som gör att den inte får slaktas (gå till livsmedel) så ska ju veterinären kunna behandla och fylla i det i passet även om ägaren inte är på plats. Om veterinären följer reglarna så ska inte hästen behandlas med det medlet om inte passet finns tillgängligt. Vilket kanske kan leda till avlivning av djurskyddsskäl istället för botande behandling.
Att det sedan finns veterinärer som inte följer reglerna är ju en helt annan sak.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Det står att man uppmanas att skaffa pass till hästen eller så riskerar man att bli åtalad.. och det är då om hästen inte har ett pass.. tror knappast följderna blir värre om hästen innehar ett pass ;)
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så dom skjuter hästarna på plats då, eller hur ska det gå till rent praktiskt hade du tänkt?

Rent praktiskt så går det till så här, i alla fall vid den länsstyrelse jag jobbar vid, att djurhållaren i första steget anmodas att frivilligt skaffa pass om det uppdagas att pass saknas.En kontrollavgift tas ut redan här eftersom det är en brist. Har djurhållaren vid uppföljande kontroll inte ansökt om pass så föreläggs denne att göra det, händer det fortfarande inget så kan det bli föreläggande med vite. Kontrollavgift uttas för varje uppföljande kontroll där man från början hittat en brist ( 800 kr/timme där kontroll, administration och körtid räknas in).

Går det så långt som till föreläggande med vite, och där vite döms ut så finns det fall där man fått betala långt mycket mer än vad det kostar att skaffa ett pass till hästen. Det kan t ex vara ett löpande vite om t ex 10000 kronor per häst och månad, eller per kontrolltillfälle, där man inte ansökt om pass.

Kan pass inte uppvisas inom angiven tid vid kontroller kan samma procedur som ovan ske.

Bryter man upprepade gånger mot föreläggande, som är väsentliga ur djurskyddssynpunkt, så kan en djurförbudsprövning ske.

Hästar ska inte kunna gå till livsmedelsproduktion utan att pass finns med hästen vid slakt, och hästen får då inte ha behandlats med läkemedel som inte får komma in i livsmedelskedjan.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så hästen skjuts alltså inte direkt på plats om jag har mitt hästpass hemma såsom Masse påstår...
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så hästen skjuts alltså inte direkt på plats om jag har mitt hästpass hemma såsom Masse påstår...


Jodå.
I alla fall här har ingen kollat pass vid akutlägen någonsin.

Förra hösten tog vi bort en häst akut, inget pass kollades eller hästägares identitet tex.

Likaså vid alla sårskador veterinär är ute, inget pass kollas, inget på ägaren kollas
(fakturan kan skickas till vem som helst egentligen..)

Den enda gången veterinärer här kollar pass är vid vaccination aldrig annars och
då hoppar man till sidan över vaccinering. Hästens identitet kollas aldrig av.

Jag har inte passet i stallet och ser ibland ingen mening egentligen med passen eftersom att de nästan aldrig kollas...Det kommer kontrollanter med jämna mellanrum..aldrig har pass efterfrågats..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag har läst igenom snabbt och jo, veterinärer avlivar och behandlar utan att kolla av passen.

Är det akut så gör veterinär något åt det, inte struntar i det för att ett pappershäfte saknas...de har andra sätt att journalföra på också.

Det jag snarare tycker är skrämmande är att ägares identitet aldrig kollas heller..
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag har läst igenom snabbt och jo, veterinärer avlivar och behandlar utan att kolla av passen.

Är det akut så gör veterinär något åt det, inte struntar i det för att ett pappershäfte saknas...de har andra sätt att journalföra på också.

Det jag snarare tycker är skrämmande är att ägares identitet aldrig kollas heller..

Du har nog inte alls läst diskussionen ;) Den handlar inte ett dugg om det! :p
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp