Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Mig veterligen har inga hästar avlivats på plats enbart av den anledningen att pass inte kan visas upp.

Nötdjur har däremot avlivats enbart pga att de saknat märkning då de uppenbarligen i stort sett alltid är avsedda för livsmedelsproduktion av något slag.

Nu efter hästköttskandalen har kontroller av pass till hästar stramats upp. Jag vet att det har varit informationsmöten både för de som kontrollerar pass och för veterinärer.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Så hästen skjuts alltså inte direkt på plats om jag har mitt hästpass hemma såsom Masse påstår...

Nej det gör den inte. Och har inte hästen pass alls får man tid på sig att ordna det. Det där med kor och får som skjuts på plats för att de inte har brickor i öronen (deras ID-märkning) har hänt ett fåtal gånger för en herrans massa år sedan. Inte så smart kanske, men man lär sig av sina misstag. De kor jag känner till som har skjutits på plats i djurskyddssammanhang har varit så förvildade att det varit omöjligt att ens komma nära för att öronmärka eller hantera över huvud taget. Därav avlivning på avstånd.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jo, tidigare i tråden är det påstått att veterinär inte ska behandla ifall passet inte finns direkt på plats pga journalföring. Det skulle även då gälla akut avlivning tex i vad det innebär..

Det är även påstått att djur avlivas direkt ifall de inte har pass kontra att en häst inte skulle avlivas om passet inte fanns på plats. Det är det jag svarade på.

För mig innebär det att veterinär då skulle komma ut,kolla på hästen och säga "nähä du" hämta passet?..Vilket inte stämmer i verkligheten. Likaså har jag aldrig hört talas om djur som blivit avlivade pga de inte innehar pass..möjligen att det registreras att individen inte får gå till livsmedel..Gäller det ko lär den då avlivas snarare pga ekonomiska skäl än att ett pass saknas..
 
Sv: Hästpass, förvaring....

En sak jag inte fattar med det här med förvaring av passen. Jag hyr stallplatser av en tjej, som i sin tur hyr hela stallet av bonden som äger gården. Det är han som är den "officiella" stallägaren, det är han som bor på gården, är det då han, som inte har ett spår med hästarna att göra och förmodligen inte ens vet vad jag heter, som ska ha mina hästpass?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Den som är ansvarig för stallet vilket borde vara hon som hyr av bonden.

Tex om jag arrenderar ett bete av någon och har mina hästar där är jag ansvarig men jag kan utöver mina hästar ta in några till mot betalning och dom är jag oxå ansvarig över.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Som TS svarar jag...

Haft LS på besök och har en beteshäst här där passet inte fanns på plats. Hästägaren bor ca 10 min bort, och jag trodde att det var lugnt.

ICKE!

Fick dock ok denna gång...

ANLEDNINGEN till att stall/betesansvarig ska ha passen sades vara OM t ex ett stort smittoutbrott skulle utbryta. Är det då ett större stall skulle det sannolikt ta lååång tid att samla in alla pass.... Inget vet eller stallägare ska behöva lägga en massa tid på då!


Köper det även om jag har ett "litet" stall, tanken är helt rätt, men det fungerar inte riktigt i praktiken....
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Som TS svarar jag...

Haft LS på besök och har en beteshäst här där passet inte fanns på plats. Hästägaren bor ca 10 min bort, och jag trodde att det var lugnt.

ICKE!

Fick dock ok denna gång...

Fast ... då var det ju ok ändå :cautious:
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jo, men bara till uppföljande kontroll, dvs om ett par månader...


Har jag inte alla pass då så blir det antagligen ett föreläggande, dvs högre kostnader för mig som stallägare.

Anledningen till tråden är mest att belysa att stallägaren faktiskt kan få betala OM inte hyresgästerna vill lämna ifrån sig passet.

Kommer framöver att kräva det i kontraktet. Dvs att passet förvaras hos mig.

DOCK kommer det att ställa mycket högre krav på MIG som stallägare
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Mmm fast det är ju en sak att lämna ifrån sig passet när man vet det ska ske en kontroll och att alltid ha passet hos stallägaren..
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag har precis satt in ett skåp med lås i sadelkammaren där jag har tänkt förara passen.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Kl

Funderar på vem det är som får böter om inte pass dycker upp vid kontroll. Stallägaren? Annars borde det ju vara som med allt annat att man får en viss tid på sig till nästa kontroll. Jag har ingen godkänd gödselplatta men inga böter om det är åtgärdat till nästa gång de kommer. Samma sak borde väl gälla passfrågan? Pass frågades det inte ens om. Hm...
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jo, men bara till uppföljande kontroll, dvs om ett par månader...


Har jag inte alla pass då så blir det antagligen ett föreläggande, dvs högre kostnader för mig som stallägare.

Anledningen till tråden är mest att belysa att stallägaren faktiskt kan få betala OM inte hyresgästerna vill lämna ifrån sig passet.

Kommer framöver att kräva det i kontraktet. Dvs att passet förvaras hos mig.

DOCK kommer det att ställa mycket högre krav på MIG som stallägare

Tack som jag trodde! Och jag vill inte behöva ha allas pass. Rent praktiskt verkar det onödigt jobbigt. Vill inte heller att någon ska ha tillgång till mina pass.

Varför frågar inte länsstyrelsen alla om pass? Varför gäller det bara vissa?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

*kl*

Då undrar jag som medlem i en förening som driver ett kollektivstall - vem ska ansvara för passen där?

Om det kommer en oanmäld kontroll är det inte ens säkert att någon ens är på plats?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Då skjuter dom alla hästarna ;)

Stackars måååååååns
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Mmm fast det är ju en sak att lämna ifrån sig passet när man vet det ska ske en kontroll och att alltid ha passet hos stallägaren..

Fast anledningen är ju att OM det skulle utbryta t ex en smitta i stallet, så ska passen finnas tillgängliga för veterinären. Denne ska inte behöva jaga fatt på ex vis 20 hästägare....
Så förklarade de för mig iaf!

OT, verkar som att många är mer rädda om passen än om hästarna i sig...:p
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Problemet är ju att hästägare ser passet som en värdehandling, när det egentligen inte är det. Det är ju en förenkling till den journalföring som man ha för alla andra lantbruksdjur. Där man ibland till ock med måste anmäla i förväg innan t ex flyttar djur eller hos vem de går på bete om man inte äger marken själv.
Att sedan utfärdande föreningar ser till att hutlöst betalt för det är en helt annan sak.

Det är bara svenska myndigheter som säger att passet inte är en värdehandling!
I resten av EU är det det! T o m EU-kommisionen säger det.

Den svenska förordningen är felöversatt och det är den texten SJV lutar sig på.
I alla andra länder står det att man inte får duplicera passet, vilket är en helt annan sak än att kopiera.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Fast anledningen är ju att OM det skulle utbryta t ex en smitta i stallet, så ska passen finnas tillgängliga för veterinären. Denne ska inte behöva jaga fatt på ex vis 20 hästägare....
Så förklarade de för mig iaf!

OT, verkar som att många är mer rädda om passen än om hästarna i sig...:p

Nej, naturligtvis är man mer rädd om hästen än om passet, men det är trots allt en oerhört viktig handling man lämnar ifrån sig. Det svider i plånboken om man måste ersätta det och de pengarna kan man faktiskt använda till annat.

Knepiga hästägare och stallägare finns det gott om och vid en konflikt har det ju hänt mer än en gång att det ska "hämnas" och trilskas.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Gäller alltså att välja stall- och hästägare med omsorg då??;)
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp